Kirjoittaja Aihe: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?  (Luettu 42455 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #120 : 19.05.13 - klo:22:36 »
Uskoisin, että on väärin käyttää nimenomaan ilmaisua "ryhtyä körtiksi". Mikähän siihen olisi se oikeampi ilmaisu? Sen verran olen käsittänyt tähän mennessä, että ei ole oikeastaan sopivaa edes julistautua joksikin uskovaiseksi, koska tuolloin kai kaikis vähiten sitä on. Tuo niinkuin käsitykseni körttinä olemisesta. Että ollaan ikäänkuin... roikutaan jollain tavalla, mutta ei rehennellä sillä uskolla. Korjatkaa käsitykseni, jos tuntuu että meni metsään.

Niin se mikä minut ajoi ottamaan selvää herännäisyydestä onkin mutkikkaampi juttu. Luulen (siis en tiedä) että kotiseurakunnassani useampi pappi on körttihenkinen. Ja kun olen nyt jonkinlaisia heräämisiä saanut itse noista jumalanpalveluksista, niin enhän voi olla miettimättä onko syy nimenomaan siinä, että körttipappien suusta tulee sitä Jumalan Sanaa. Tai Pyhän Hengen kosketuksen. Tai mitä ilmaisua siitä käyttäsi. Kun en ole perehtynyt herännäisyyteen, niin se on vähintäänkin ajankohtaista nyt.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #121 : 19.05.13 - klo:22:42 »
Uskoisin, että on väärin käyttää nimenomaan ilmaisua "ryhtyä körtiksi". Mikähän siihen olisi se oikeampi ilmaisu? Sen verran olen käsittänyt tähän mennessä, että ei ole oikeastaan sopivaa edes julistautua joksikin uskovaiseksi, koska tuolloin kai kaikis vähiten sitä on. Tuo niinkuin käsitykseni körttinä olemisesta. Että ollaan ikäänkuin... roikutaan jollain tavalla, mutta ei rehennellä sillä uskolla. Korjatkaa käsitykseni, jos tuntuu että meni metsään.

Niin se mikä minut ajoi ottamaan selvää herännäisyydestä onkin mutkikkaampi juttu. Luulen (siis en tiedä) että kotiseurakunnassani useampi pappi on körttihenkinen. Ja kun olen nyt jonkinlaisia heräämisiä saanut itse noista jumalanpalveluksista, niin enhän voi olla miettimättä onko syy nimenomaan siinä, että körttipappien suusta tulee sitä Jumalan Sanaa. Tai Pyhän Hengen kosketuksen. Tai mitä ilmaisua siitä käyttäsi. Kun en ole perehtynyt herännäisyyteen, niin se on vähintäänkin ajankohtaista nyt.


Ensimmäisestä kappaleesta täydet pisteet. Tule vain mukaan.  Toiseen kappaleeseen sen verran, että pyhällä hengellä ylpeily on annettu vapaille suunnille. Luotamme Jumalan ohjaukseen. Se on suuremmassa kädessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #122 : 20.05.13 - klo:00:08 »
Niin se mikä minut ajoi ottamaan selvää herännäisyydestä onkin mutkikkaampi juttu. Luulen (siis en tiedä) että kotiseurakunnassani useampi pappi on körttihenkinen. Ja kun olen nyt jonkinlaisia heräämisiä saanut itse noista jumalanpalveluksista, niin enhän voi olla miettimättä onko syy nimenomaan siinä, että körttipappien suusta tulee sitä Jumalan Sanaa. Tai Pyhän Hengen kosketuksen. Tai mitä ilmaisua siitä käyttäsi. Kun en ole perehtynyt herännäisyyteen, niin se on vähintäänkin ajankohtaista nyt.


Luther väitti, että Pyhän Hengen työtä se on jos on, oli saarnaaja minkä poppoon naisia tai miehiä tahansa. Pappi voi lähteä kirkosta ja tuskailla päivätolkulla, että kyllä pidin taas hengettömän saarnan. Samassa ovenavauksessa lähtee seurakuntalainen, joka suunnista ja saarnataidosta mitään tietämättä pohtii saarnan antia vielä kuukaudenkin päästä. Ja toinen muistelee illalla, että siinä oli jotain samaa kuin siinä vapaakirkon papissa, joka kävi mummovainaan syntymäpäivillä.

Mt

Poissa Maiju73

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 52
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #123 : 20.05.13 - klo:06:13 »
Uusi tulokas Turun suunnalta toivottelee hyvää huomenta kaikille!
Omaa uskoani ja samalla myös itseänikin etsiessä vähän niinkuin "eksyin" (Jumalan johdattamanako?) Herättäjä-Yhdistyksen sivuille ja sitä kautta tänne foorumiin. H-Y:n sivuja ja teidän kirjoituksia lukiessa tuntuu että tää on se mun juttu. Joten: täällä siis ollaan ja hyvältä tuntuu! Siinäpä se perimmäinen syy!!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #124 : 20.05.13 - klo:07:16 »


 Uskoisin, että on väärin käyttää nimenomaan ilmaisua "ryhtyä körtiksi". Mikähän siihen olisi se oikeampi ilmaisu? Sen verran olen käsittänyt tähän mennessä, että ei ole oikeastaan sopivaa edes julistautua joksikin uskovaiseksi, koska tuolloin kai kaikis vähiten sitä on. Tuo niinkuin käsitykseni körttinä olemisesta. Että ollaan ikäänkuin... roikutaan jollain tavalla, mutta ei rehennellä sillä uskolla. Korjatkaa käsitykseni, jos tuntuu että meni metsään.

Niin se mikä minut ajoi ottamaan selvää herännäisyydestä onkin mutkikkaampi juttu. Luulen (siis en tiedä) että kotiseurakunnassani useampi pappi on körttihenkinen. Ja kun olen nyt jonkinlaisia heräämisiä saanut itse noista jumalanpalveluksista, niin enhän voi olla miettimättä onko syy nimenomaan siinä, että körttipappien suusta tulee sitä Jumalan Sanaa. Tai Pyhän Hengen kosketuksen. Tai mitä ilmaisua siitä käyttäsi. Kun en ole perehtynyt herännäisyyteen, niin se on vähintäänkin ajankohtaista nyt.



   Jos liityt Herättäjä-Yhdistyksen jäseneksi http://www.h-y.fi/41-liity-jaseneksi, olet körtti. Körttihenkinen voi olla jäsenmaksua maksamattakin. Uskovaisuus särähtää. Paremmin toivo ja kaipaus.

Körttipapin ja piispan julistus on savolaista sanarrieskoo.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #125 : 20.05.13 - klo:07:29 »
Aloittajalle, hyvä kysymys, seuraava kysymys ;  )

En muuten oikeasti ossaa tuohon vastata, tässä nyt vaan olen.   :kahvi:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #126 : 20.05.13 - klo:16:57 »
Uusi tulokas Turun suunnalta toivottelee hyvää huomenta kaikille!
Omaa uskoani ja samalla myös itseänikin etsiessä vähän niinkuin "eksyin" (Jumalan johdattamanako?) Herättäjä-Yhdistyksen sivuille ja sitä kautta tänne foorumiin. H-Y:n sivuja ja teidän kirjoituksia lukiessa tuntuu että tää on se mun juttu. Joten: täällä siis ollaan ja hyvältä tuntuu! Siinäpä se perimmäinen syy!!
Hyvää huomenta sinullekin Maiju73, kiva kun olet täällä :039:

Benkku

  • Vieras
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #127 : 20.05.13 - klo:23:44 »
Pirskan muka-suvaitsevaisuus luo usein 'arvojen miinakentän', jossa ei tiedä, kuka mistäkin loukkaantuu. Körttifoorumilla aavistaa kuitenkin jonkinlaisen yhteisen 'arvopommin', joka jättää ympärilleen runsaasti turvallista tannerta tallattavaksi tai vaikka temmellettäväksi.
Niin... ajatusten jakamista, opettelua, tietoa ja ehkä myös kasvamista ihmisenä. Lyhyesti...vuorovaikutusta erilaisten ihmisten kanssa.
Siksi olen nytkin foorumilla, niin ja onhan foorumin nimi körttifoorumi.


Muitten kiusaksi.
Tietysti voisin kyllä oppia pysymään pois foorumilta, silloin kun minulla on huono päivä.  :icon_wink:
 
« Viimeksi muokattu: 20.05.13 - klo:23:49 kirjoittanut Benkku »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #128 : 21.05.13 - klo:07:54 »
Hei Benkku. Kun olet niin näppärä käyttämään noita lainauksia, niin käyppä hakemassa sekin kirjoittamani kommentti, johon Pena tuossa viittasi. Nyt tästä tulee semmoinen käsitys, että Penan mielestä minä olen muka-suvaitsevainen. Kirjoituksesta on niin kauan aikaa, että piti ihan itsekin käydä tarkistamassa, mihin Pena tuossa viittaa. Monikaan ei jaksa käydä plaraamassa vanhoja ketjuja niin kauas.

Vähän niinkuin piru Raamattua.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Benkku

  • Vieras
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #129 : 21.05.13 - klo:08:48 »
Hei Benkku. Kun olet niin näppärä käyttämään noita lainauksia, niin käyppä hakemassa sekin kirjoittamani kommentti, johon Pena tuossa viittasi. Nyt tästä tulee semmoinen käsitys, että Penan mielestä minä olen muka-suvaitsevainen. Kirjoituksesta on niin kauan aikaa, että piti ihan itsekin käydä tarkistamassa, mihin Pena tuossa viittaa. Monikaan ei jaksa käydä plaraamassa vanhoja ketjuja niin kauas.

Vähän niinkuin piru Raamattua.

Haluan olla yhteydessä ainakin jossakin määrin ja riittävästi samoin ajatteleviin ihmisiin. Etsin myös vahvistusta mietteisiini.
Olen melkoisen sosiaalinen ja tätä ennen olin aktiivisesti sanomalehden keskustelufoorumilla. Siellä vain on niin tavattoman ärsyttävä tyyli heittää lokaa aloittajan niskaan, että löydettyäni tämän foorumin en ole yhtään haikaillut sinne takaisin. On täällä todella hyviä tyyppejäkin. Toisinaan saa nauraa ihan kippurassa. Täällä on myös rakentavaa keskustelua ja moneen asiaan tulee mielipiteitä monelta kantilta.
Kuten olen jo aiemmin maininnut, niin seuratilanteessa ei välttämättä saa sanoa ihan kaikkea, mitä on sydämellä. Jos olen yrittänyt kritisoida jotain asiaa (siis seurojen yhteydessä), niin kukaan ei ole ottanut mitään kantaa ja minulle on tullut tunne, että minut on hyljätty. Vaikenemalla ystäväkansa on onnistunut lopettamaan yksinpuheluni ja minulle on jäänyt tunne, että en saa puhua minua häiritsevistä asioista ja Herättäjä-Yhdistystä ei saa moittia.
Kyllä körttiläisyys on tosi hieno asia, mutta minulle ei riitä se, että vaikeat asiat vaietaan ja ollaan kuin niitä ei olisikaan. Täällä kun saa sanoa oikeasti, mitä mieltä on, niin saa ihan hyviä vastauksia, joista voi peilata omia ajatuksiaan.
Taidan lisäksi olla vähän koukussa tähän foorumiin.

mikä Sinua häiritsee...

Minua häiritsee sellainen muka-suvaitsevaisuus, että meille on sallittua ihan kaikki, mitä tämän maailman lapset sattuvat keksimään.
Kyllä tällä foorumilla pystyy kertomaan ajatuksiaan ainakin paremmin kuin seuratilanteessa. No, tuleehan sitä nuhteita täälläkin, mutta sentään joku aina  uskaltaa suvaita niitä nurjiakin ajatuksia.

Pirskan muka-suvaitsevaisuus luo usein 'arvojen miinakentän', jossa ei tiedä, kuka mistäkin loukkaantuu. Körttifoorumilla aavistaa kuitenkin jonkinlaisen yhteisen 'arvopommin', joka jättää ympärilleen runsaasti turvallista tannerta tallattavaksi tai vaikka temmellettäväksi.

hyvin sanottu... :icon_wink:


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #130 : 21.05.13 - klo:08:51 »
Kiitos, Benkku!   :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #131 : 21.05.13 - klo:08:51 »
Hyvää huomenta sinullekin Maiju73, kiva kun olet täällä :039:



Sitä samaa! - joillekin tämä körttifoorumi on paikka mm. jossa ollaan kotona, tai mm. olemme eksistentialistisia, tai joku kyselee ja joku vastaa harvemmin. Mutta se on jännää, että n. 85% joku esittää kysymyksen. Tervetuloa Maiju73!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #132 : 21.05.13 - klo:09:43 »
Minulla on taas "paha tapa"(?) olla foorumilla eniten juuri silloin kun mulla on huono päivä
ja kaataa kaiken pahan oloni toisten niskaan...anteeksi...olen vaan kokenut...kun saan omaa
pahaa oloani purkaa...se helpottaa :'( :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #133 : 21.05.13 - klo:11:39 »


Kiitos Benkku ja Pirska !

Minäkin ihmettelin tuota lainausta Penalta. Mihin se liittyi? Nythän asia on aivan selvä. Pirska osoitti rohkeutta jota vain häneltä löytyy. Kysyi miksi körttiläiset vaikenevat, eivätkä vastaa.
On siinä viisauttakin, olen huomannut hyvin käytännönläheiseksi Väinö Malmivaaran opetuksen: Älä sano mitään!

Pena vastasi penamaisin ajatuksin käyttäen Pirskan omaa " muka-suvatsevaisuus " ilmaisua. Jokainen voi mielessään miettiä mitä tästä opimme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #134 : 21.05.13 - klo:11:51 »
Pena vastasi penamaisin ajatuksin käyttäen Pirskan omaa " muka-suvatsevaisuus " ilmaisua. Jokainen voi mielessään miettiä mitä tästä opimme.
En mitään, sillä olen niin herkkä syttymään ja sitten räjähtää.
 :icon_wink:

Älä sano mitään, sillä en opi mitään.