Kirjoittaja Aihe: harrastukset  (Luettu 43143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: harrastukset
« Vastaus #105 : 17.03.11 - klo:10:57 »
Pikkuisen erikoinen systeemi teillä kansanopistossa, jos samat henkilöt saavat aina jatkaa kutomista vuosi vuodelta. Minusta kansanopistossa pitäisi opettaa perusteet ja pohjat vaikka parin vuoden aikana ja sitten kierättää porukkaa. Tästä aiheesta on hauska Enni Mustosen romaani: Hukkakaura, kannattaa lukea.

Sitä myös ihmettelen. Jaakaako kansalaisopisto erikoisoikeuksia joillekin ja toiset pääsevät kurssille vain, jos joku delaa kesken kurssin.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: harrastukset
« Vastaus #106 : 17.03.11 - klo:15:14 »
Minä tykkäisin kanssa, että olisi vaihtoa, enkä aina ihan tajuu. Siis, miten sinne ei ikinä pääse. Puita on suht koht monia, mutta kun ihmisillä ei ole omiaan kotona eikä etenkään näillä nurkilla niille tiloja, se jumittuu siihen ettei ketään lempata, vaan hän lähtee kun lähtee. Siis, kyllähän vaihtoa syntyy kun joku huomaa ettei juttu ole hänen mutta jonottajia on paljon!  Se olisikin, jos opetettaisiin alkeet, tai  olisi jokin kurssi, ja sitten tulisi seuraavan kurssin vuoro, nyt on niin että kutoa saa niin pitkään kuin tahtoo.  Minä vielä kyllä tuon tarkistan taas syksyllä, sillä kesken vuoden ei vaihtoa ole, kurkin usein ikkunasta ja käytössä näyttävät nytkin kaikki puut olevan.

Juttu on sama kuin kaupungin puutarhapalstoilla. os sellaisen saa, sitä saa pitää niin pitkään kuin haluaa. Jonot ovat uskomattomat. Sinne lähti kerran eräs uskollinen jonottamaan minulle, ja meni turkasen varhain, silti oli jo ovella jonoa. Niillä on vain ehdot: Sen on oltava kunnostettuna määräpäivään mennessä. Seuraavana keväänä osui päällekkäin erikoislääkäritentti ja väikkärin viimeistely, niin että ulvoen ja parkuen se vaan piti pois antaa. Tykkäsin siitäkin mahdottomasti. Ei tuo terassi ihan samaa vastaa. Mutta olen siitä on-nel-li-nen! Kohta on huhtikuu ja täällä alkaa kasvirieha.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: harrastukset
« Vastaus #107 : 24.03.11 - klo:18:29 »
Harrastukset: sukututkimus, vapaaehtoinen maanpuolutuskoulutus, runous, yhteiskunnallsiet asiat, valokuvaus... jotain unohtui :017:  ai niin virsienveisuu saunanlauteilla. :eusa_angel:

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: harrastukset
« Vastaus #108 : 24.03.11 - klo:18:47 »
Mukavaa kun muitakin MPK:laisia on mukana tälläkin palstalla :023:. Mitä sukuja olet tutkinut? :017:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: harrastukset
« Vastaus #109 : 24.03.11 - klo:23:30 »
Mukavaa kun muitakin MPK:laisia on mukana tälläkin palstalla :023:. Mitä sukuja olet tutkinut? :017:
Täältä löytyy myös ja Tiitiäinenkin on käynyt yhdellä naisten valmiusliiton kurssilla.  :023:
Pyryharakka

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: harrastukset
« Vastaus #110 : 27.03.11 - klo:12:20 »
Mukavaa kun muitakin MPK:laisia on mukana tälläkin palstalla :023:. Mitä sukuja olet tutkinut? :017:

Suvuista olen tutkinut äitini isän isän suomen osuuden: Äidin isän isän isä: tuli suomeen 1800:lla Norjasta Lilleberg
ja sitten äidin isän äidin isän sukua tutkin: Stöckell tuli suomeen 1700 luvulla Saksasta, poikkes Tukholmassa ja sieltä turkuun otti papin tyttären vaimoksi ja jäi suomeen

Nyt on työn alla äidin äidin äitin suku: Kopola, Nivalasta ja
Äidin äidin isän suku: Pajala Haapavedeltä.

Olen todella kiitollinen jos joku tätä kautta tunnistaisi jonkun näistä sukunimistä, saisin arvokasta tietoa.

Mukava huomata, että MPK kiinnostaa!

Täältä löytyy myös ja Tiitiäinenkin on käynyt yhdellä naisten valmiusliiton kurssilla.  :023:
Todella hienoa! :)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: harrastukset
« Vastaus #111 : 27.03.11 - klo:12:32 »
MPK? Ovatko Mikkelin palloilijat ja Pallokissat liittyneet yhteen?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: harrastukset
« Vastaus #112 : 27.03.11 - klo:12:33 »
Olen ollut keskusvaalilautakunnassa kun meillä oli sihteerinä Tapio Lilleberg niminen henkilö. Hän oli muistaakseni Lahden Oppilastalojen isännöitsijä.
Sitä kautta saattaisi saada tietoa.
Edesmenneet näyttelijät, isä ja poika olivat Erkki ja Turo Pajala. Turo Pajalan leski Aino Seppo on Esko Salmisen puoliso.

p.s. T.L näkyy löytyvän edelleen netissä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: harrastukset
« Vastaus #113 : 27.03.11 - klo:12:51 »
Olen ollut keskusvaalilautakunnassa kun meillä oli sihteerinä Tapio Lilleberg niminen henkilö. Hän oli muistaakseni Lahden Oppilastalojen isännöitsijä.
Sitä kautta saattaisi saada tietoa.
Edesmenneet näyttelijät, isä ja poika olivat Erkki ja Turo Pajala. Turo Pajalan leski Aino Seppo on Esko Salmisen puoliso.

p.s. T.L näkyy löytyvän edelleen netissä.

Pajala on liian yleinen nimi johtolangaksi. Heitä on 720 tällä hetkellä Suomessa sanoo www.vrk.fi  Samasta lähteestä löytyy vain 161 Lillebergiä, joten he ovat todennäköisesti yksi suku. Naapurissa asuu Pajala, joka Kälviältä kotoisin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: harrastukset
« Vastaus #114 : 27.03.11 - klo:12:54 »



  Harrastuksistani, tai pikemminkin, paremminkin mielenkiinnon kohteistani: pallopelit, kirjat, lehdet, kulkeminen, nettiselailu, iskelmien ja joidenkin virsien kuuntelu. :kahvi:

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: harrastukset
« Vastaus #115 : 27.03.11 - klo:17:18 »
Lukemista, lukemista, lukemista. Kevään tultua rakentamista, rakentamista, rakentamista :eusa_clap:.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: harrastukset
« Vastaus #116 : 27.03.11 - klo:17:36 »
Täältä löytyy myös ja Tiitiäinenkin on käynyt yhdellä naisten valmiusliiton kurssilla.  :023:
Ottaako ne jos ei ole perusterve? Tarkoitan itseäni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: harrastukset
« Vastaus #117 : 27.03.11 - klo:17:40 »
Ottaako ne jos ei ole perusterve? Tarkoitan itseäni.
Riippuu terveydentilasta ja kurssista. Esim diabetes voi olla hieman rajamailla esim johonkin sissijotokseen. Mutta onhan niiitä muita kivoja kursseja esim kansalaisen turvakurssi tai kansalaisen valmiuskurssi.  :eusa_angel:

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: harrastukset
« Vastaus #118 : 27.03.11 - klo:19:25 »
MPK on vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutusyhdistys. Toimii nykyisin julkisyhteisöllisenä organisaatiossa eli on suhteessa valtioon suht sama kuin SPR. Itse olen tehnyt ns koulutus- ja tukiyksikkölupauksen eli jos iso pilli soi tai kotipaikkakunnalla tarvitaan ko yksikön apua jonkin katasrofin vuoksi niin meillä soi puhelin. No, kuulun myös terveydenhuoltohenkilökuntaan, joten tarvittaessa sitten pomot miettivät missä minua tarvitaa eli kuntoutuksessa vai muonittamassa.

MPK:lla on todella paljon eri kursseja myös ns siviilinaisille. Itse olin organisoimassa äsken henkisen tuen kurssia, sitten erilaiset ensiapu- ja muonitustehtävät käy monelle. Ensiapukursseja ja hygieniapassikursseja on monella piirillä.  Meidän esikoinen tuli just viikonlopun pituiselta selviytymiskurssilta (selvis hengissä :002:). Se miten sinun vaivat vaikuttaa kurssilla selviytymiseen kannattaa selvittää ihan kurssikohtaisesti. Isoon viikonlopun pituiseen  sostilaalispainotteiseen harjoitukseenei kannata ihan ensimmäiseksi lähteä, koska uni tahtoo jäähä vähäiseksi, mutta noita päivä ja päiväaikaisia viikonlopun päiväkursseja voit varmaan käydä ihan hyvin. Minulla allergiat on jonkin verran haitannut menoa, mutta kun olen muonittamassa, niin itse tiedän mitä ruokaan tulee ja nyt jo pärjään sielläkin.
https://www.mpky.fi/, mene sivulta koulutuskalenteriin ja oman piirisi koulutuksiin niin saat tietää mitä teilläpäin on tarjolla. :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: harrastukset
« Vastaus #119 : 27.03.11 - klo:21:57 »
Riippuu terveydentilasta ja kurssista. Esim diabetes voi olla hieman rajamailla esim johonkin sissijotokseen. Mutta onhan niiitä muita kivoja kursseja esim kansalaisen turvakurssi tai kansalaisen valmiuskurssi.  :eusa_angel:

Mikä ottaa epileptikon kaikin maustein, siis myös menee aivojen tyvivaltimo toisinaan tukkoon? Se ei siis saisi jäädä noin pidemmäksi aikaa.  Mutta jos lääkäri lupaa?   :003: :003:  Oon minä ollut Suomen Ladun eräopaskurssilakin.  Tosin olin sillon paremmassa hapessa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.