Kirjoittaja Aihe: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?  (Luettu 9791 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #15 : 25.05.14 - klo:09:25 »
Oulussa on koko kesän ajan pyörällä kirkkoon tapahtuma, mutta siinä on tarkoitus pyöräillä koleen eri kirkkoon jumalanpalvelukseen ja kerätä leimoja korttiin, kuten rippikoululaiset omiinsa.

Tuohon kirkosta kirkkoon pyöräilytapahtumaan osallistuisin mielelläni.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #16 : 25.05.14 - klo:17:28 »
Siirtoa lauantaille kun arkipyhät poistettiin, palautusta torstaiksi, jälleen kysymystä millä kohdin sen tulisi siis viikossa sijaita. Tästä aiheesta oli äskettäin ylellä suora linja -keskustelu.  Joku toivoi tuotannollisista ja taloudellisista syistä "seitsenpäiväisiä viikkoja"  mutta kun kysyin ihanko 24/7, ilmenteerasi ettei hän tarkoittanut "ilman vapaapäiviä" joten hänen sanomansa jäi epäselväksi minulle  :003:

Jää helluntain varjoon, vaikkei tarvitsisi.
Rippikoulussani keskityttiin kylläkin siihen paluuseen siinä määrin, että vielä kuluu aikaa ennen kuin jaksan näitä tuloja ja menoja ollenkaan ajatella.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33770
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #17 : 25.05.14 - klo:17:48 »
Katsoin IS:stä että äänestysprosentin arvaillaan olevan n. 40 %. Minä laitoin johonkin kyselyyn pessimistiset 36,5 %.

Illalla olisi oltava kaksi telkkaria vieretyksin. Se on ehkä meillä toteutumassakin. Tuodaan alakerrasta toinen pienempi ja kevyempi ison rinnalle.
Kummasta kumpaa katsotaan on vielä äänestämättä.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #18 : 28.05.14 - klo:18:27 »

Aika vanha ketju alussa.
Onneksi olen muuttunut vakavammaksi :)

Hele Torstai.

Oikeesti ei tuu muuta mieleen, kun yksi mun kaiffari, kun meinas tehdä blues biisin, hän tulee pilvissä...

Pitänee taas palata laiskan läksyihin ja avata Raamattu ja muistella.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33770
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #19 : 29.05.14 - klo:11:56 »
Minä avasin aamulla tyttäreni vanhan rippiraamatun mökillä. Olen sen ihan repaleiseksi lukenut ja sotkenut alleviivauksin, mutta muistanut Helatorstaista muuta kuin, että tätä vietetään Kristuksen taivaaseenastumisen muistojuhlana. Evankeliumeissa ei paljon kerrotra, Apostolien tekoja en ehtinyt lukemaan.

Nyt on myös Helkan päivä, vanha pakanuuden aikuinen helavalkeiden polttopäivä jolloin jopa karja ajettiin tulen läpi jotta se säilyisi pahoilta.
Me Kalevalaiset Naiset kasvatimme Helkatyttöjä runoon ja perinteeseen.  Serkkuni on nimeltään Helka. Hän ei pitänyt siitä nimestä ja vaihtoi sen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #20 : 29.05.14 - klo:12:18 »
Helkasta tuli mieleen.
Ihan vaan muistikuvia, en ryhdy nyt mistään tietoja penkomaan...
Lapsuudessani oli "Ritvalan helkajuhlia", ne taisi liittyä tähän samaan mitä R-m tuossa mainitsi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33770
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #21 : 29.05.14 - klo:13:06 »
Kyllä, Sääksmäkeen liittyy Ritvalan helkakulkue peltojen poikki.

http://kari.kotiseutuarkisto.fi/Ri_vanhahelka.htm
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #22 : 29.05.14 - klo:13:27 »
Helka- helig http://fi.wikipedia.org/wiki/Helka
Myös omassa suvussa ja lähitutuissa tuo nimi.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #23 : 29.05.14 - klo:13:30 »
Eikös Helkan päivä ole vasta ylihuomenna? Tänään on Oivan päivä.

Oppikouluaikoina muistan kuulleeni, että lukiolaisten piti opiskella Eino Leinon Helkavirsiä. Kun itse tulin lukiolaiseksi, olivat opetussuunnitelmat muuttuneet, ja koko Helkavirret ovat jääneet oudoiksi, vaikka muuten Leinoa olen lukenut. Riitta-mummi varmaan osaa valottaa, miksi Helkavirret ovat sen nimisiä.

Minulla oli koulussa hyvä ystävä nimeltä Helka. Arvelin koululaisena, että hänen äitinsä varmaan harrasti runoja, mutta ei tullut koskaan kysyttyä nimen tarinaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33770
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #24 : 29.05.14 - klo:14:47 »
Hei Mansipaani !

Helkan nimipäivä on tosiaan 31.5. En katsonut kalenteriin, vaan päättelin väärin. Meillä ( keskikoulu ) luetettiin Kalevala, Kanteletar, Vänrikki Stooöin tarinat ja Seitsemän veljestä. Helkavirsiin tutustuin vasta 1970-luvulla helkatyttöjen myötä.

Helka -sanaa en osaa selittää. Minun serkkuani tädit puhuttelivat Hela´ksi.  Se tarkoittanee juuri tuota Pyhää. Hela helana voisi sopia vain siksi, että 1200-luvuilla olivat jo helamaiset korut käytössä kansanpuvuissa, kuten jo viikinkiajoista lähtien ( ainakin ).

Tämä on maallikkoharrastelijan tietoa.

( Päättelen: pyhät virret, laulut, runot = helkavirret )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33770
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #25 : 29.05.14 - klo:15:00 »
Linkitän vielä tämän lisätiedoksi miksi tämä päivä on pyhä. Kristuksen kärsimisestä ja kuolemasta, Pääsiäisestä on 40 päivää Helatorstaihin.
Samoin on Laskiaisesta Pääsiäiseen.
Ortodoksit pitävät 40 päivää ilmeisen pyhänä jaksona. Ystäväni ort.kirkosta kertoi, että kuolleen puolesta on lupa rukoilla nämä samat 40 päivää.

http://www.ortodoksi.net/tietopankki/juhlat/suuret_juhlat/helatorstai.htm
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #26 : 10.06.14 - klo:21:30 »

Tää on taas näitä hauskimpia ja körttifoorumilaisimpia osioita mitä vastaan tulee.

Välillä on juttua Helgasta ja välillä Oivasta ja ties mistä. :)

Siis niinku asiaan palatakseni, miten noi päivät lasketaan Jeesuksen ylösnousemukseen minkään kalenterin mukaan.
Taivaaseen astuminen ei kyllä Torstaina mun tiiviiden tutkimusteni mukaan voinut tapahtua.?

Siis Helatorstai on ihan kiva vapaa, mutta sen yhdistäminen kirkkokalenterin ja Raamatun ilmoituksen mukaan ei nyt mun laskuopin mukaan mene oikein.
No tiedä meneekö mikään muukaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #27 : 10.06.14 - klo:21:37 »
Tää on taas näitä hauskimpia ja körttifoorumilaisimpia osioita mitä vastaan tulee.

Välillä on juttua Helgasta ja välillä Oivasta ja ties mistä. :)

Rönsyilevä keskustelu on hauskaa ja eläväistä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #28 : 29.06.14 - klo:13:17 »
Tuumin vertausta siitä samarialaisesta ja Lutherin selitystä, jonka mukaan Jeesus on itse se laupias samarialainen, ja eräs ajatus lohduttaa minua suuresti.

"Hoida häntä hyvin. Tässä on maksuksi kaikki mitä minulla on, ja jos jotakin jää puuttumaan, minä maksan sen palatessani.  Siinä on helatorstain sanomaa minulle.  Jotakin lunastuksen hyvin suuresta ehdottomuudesta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä helatorstai merkitsee sinulle?
« Vastaus #29 : 29.06.14 - klo:13:45 »
Laupias samarialainen on itse Kristus... ja kun me ajattelemme mm. Äiti Teresaa, Paavoa etc. me menemme taikauskon puolelle.
wilhelmi niskasen jäljillä