Kirjoittaja Aihe: Kasteuudestisyntyminen  (Luettu 7355 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasteuudestisyntyminen
« Vastaus #15 : 09.05.11 - klo:18:35 »
Kiitos, Seppos.     :icon_sunny:    Minulle eräs lepuuttavimmista herännäisyyden ominaisuuksista on ollut se, ettei kukaan ole määrittämässä uskoni määrää, selittämässä mitä minun tulisi tehdä tai kokea pelastuakseni. Sellaisen  edessä on äärimmäisen avuton, kun on jo joutunut toteamaan ettei mikään tekoni, valintani tai päätökseni kelpaa - vain armo.  Olla heikkona heikkojen joukossa, armonkerjääjänä, on lopulta ollut ainut, mihin kykenee.  Jokainen oma yritys on romahtanut.  Täällä saa olla kahden kesken Kristuksen kanssa, ja kenties toinen toisemme heikkouksien empaattisina ymmärtäjinä. Kelvotonta näkyy kun peiliin katsoo - siinä pohja ja perusta sille ymmärrykselle.
 
Koetin parastani ja tarkoitin totta kun kirjoitin:   Ei kinata.  Kunnioitetaan sitä, mitä toinen on löytänyt, mutta jätetään sen ainoan oikean uskonvaelluksen määritteleminen sikseen --- mistään ei tule niin ikävä olo.  Yksikään ihminen ei toisen sisälle näe, eikä ole siten myöskään armoitettu siitä mitään päättelemään. Jeesus Kristus näkee, osoittaa kyllä itsekullekin hairahduksemme, ja toivoo takuulla ennen muuta, että rakastaisimme täällä ihmisiä, palvelisimme heitä, muttemme antaisi mielipiteidemme rakentaa muureja välillemme.

Mutta Onesimus, jos minä omalta taholtani kirjoitin jotakin joka sai sinut siten pahoittamaan mielesi, pyydän sinulta anteeksi. Vilpitön yritykseni oli kyllä kiskoa toiseen suuntaan, sillä en minäkään ole sinun tuomarisi, ja toivon, että se on käynyt teksteistäni ilmi myös.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kasteuudestisyntyminen
« Vastaus #16 : 09.05.11 - klo:19:42 »
Koetin parastani ja tarkoitin totta kun kirjoitin:   Ei kinata.  Kunnioitetaan sitä, mitä toinen on löytänyt, mutta jätetään sen ainoan oikean uskonvaelluksen määritteleminen sikseen --- mistään ei tule niin ikävä olo.  Yksikään ihminen ei toisen sisälle näe, eikä ole siten myöskään armoitettu siitä mitään päättelemään. Jeesus Kristus näkee, osoittaa kyllä itsekullekin hairahduksemme, ja toivoo takuulla ennen muuta, että rakastaisimme täällä ihmisiä, palvelisimme heitä, muttemme antaisi mielipiteidemme rakentaa muureja välillemme.

Mutta Onesimus, jos minä omalta taholtani kirjoitin jotakin joka sai sinut siten pahoittamaan mielesi, pyydän sinulta anteeksi. Vilpitön yritykseni oli kyllä kiskoa toiseen suuntaan, sillä en minäkään ole sinun tuomarisi, ja toivon, että se on käynyt teksteistäni ilmi myös.

Toki saat anteeksi, en minäkään ole kenenkään tuomari enkä missään vaiheessa ole sanomassa kenestäkään, että tuo ei voi pelastua. Olen vaan ollut niin monessa sopassa, etten osaa aina olla hienotunteinen. Kun meillä itsekullakin tuppaa olemaan oma totuutemme, niin olen halunnut tuoda keskusteluun erilaisia näkökantoja täysin tietäen, ettei niitä hyväksytä sen enempää vapaissa suunnissa kuin kirkossa tai sen herätysliikkeissä.

Minusta keskustelu on livennyt kauas ytimestä ja olisi syytä harsia kasaan.

Se on vahinko, että näin koetaan. Minusta näytti hetken aikaa siltä, että ollaan juuri pääsemässä ytimeen. Historia toistaa itseään. Jos olen vapaiden suuntien foorumilla ja puolustan niitä näkökantoja, joita luterilaiset painottavat, niin sielläkin ylläpito ryhtyy muistuttamaan foorumin säännöistä. Jos olen luterilaisella foorumilla ja tuon esiin argumentteja, joihin osa muusta kristikunnasta panee painoa, niin tapahtuu samalla tavalla. Itse en edusta mitään ryhmittymää, jonka ajatteluun olisin sidottu. Saadakseni aikaan keskustelua, olen nostanut esiin aiheita, joista käsitykseni mukaan foorumilla ei juuri keskustella. Näin olen menetellyt muillakin foorumeilla.

Olen täällä sen verran noviisi, ettei minulle ole vielä selvinnyt, millaista keskustelu voisi olla "herännäisyyden hengessä". Kuvittelin, että voisimme keskustella Raamatusta monipuolisesti, mutta ilmeisesti olen erehtynyt. Tämä luulo lienee peräisin lukemastani kirjallisuudesta, joka kertoo 1800-luvun herännäisyydestä. Ehkä se sai minut ajattelemaan, että vieläkin voisi olla niin.

Tällä hetkellä on semmoinen tuntuma, että yritän vierailla täällä harvemmin. Ehkä päädyn siihen, että poistun kokonaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Kasteuudestisyntyminen
« Vastaus #17 : 10.05.11 - klo:02:49 »
Saitko mitään?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024