Keskustelu > Seuratupa

Totuus vai legenda

(1/7) > >>

seppos:
Olin tänään tilaisuudessa, missä tunnettu puhuja tehosti puhettaan saduilla väittäen niitä tosiksi. En ymmärrä mikä Jumala kaipaa/tarvitsee perättömiä puheita tuekseen. Ei puututa puhujan nimeen, että pysytään asiassa eikä henkilössä.

Pena:
Sadut voivat joskus opettaa totuuksia paremmin kuin esitelmät. Sikäli ne voivat olla totta. Se ei silti tee fiktiota faktaksi, sepitettä tiedoksi.

Mauno:
Sadut, tarinat ja todellisuus. Näitä olen pohtinut koko työurani ajan nuorisotyöntekijänä.
Satuja en ole juurikaan lapsille kertonut, mutta tarinoita tuhansia kertoja. Tositarinoita tai kertomuksia, jotka voisivat olla totta ladten ja nuorten elävästä elämästä.
Tarinan avulla pystyy kuulijan tai isonkin joukon ihmisiä siirtämään kokonaan toiseen paikkaan. Mielikuvissa liikutaan tarinan tapahtumapaikoilla ja -todellisuuksissa.
Tarinat eivät ole satuja.

Jeesuksen puheessa oli usein tarinoita.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: Mauno - 12.11.19 - klo:06:37 ---Jeesuksen puheessa oli usein tarinoita.

--- Lainaus päättyy ---

Niinpä. Rikas mies ja Lasarus, Laupias samarialainen ja Tuhlaajapoika eivät olleet tapausselostuksia vaan tarinoita, vertauksia.

Riitta-mummi:
Jeesus puhui myös vertauksin. Niistä minä olen löytänyt sen kultajyvän.
Olen taipuvainen siihen itsekin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta