Kirjoittaja Aihe: "Kirkolliset nettilehdet"  (Luettu 3960 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
"Kirkolliset nettilehdet"
« : 09.10.10 - klo:11:00 »
Keväällä aloitti uusi lehti nimeltä http://www.seurakuntalainen.fi/ Sen takana on Uusi Tie ja Ristin Voitto etc. Tämä pakottamana Kotimaan (Kirkkopalvelut) oli pakko aloittaa myös uutislehti netissä http://www.kotimaa24.fi/ Minusta näiden kahden välinen tasoero on järkyttävän suuri. Toinen kertoo hurskaita legendoja sieltä täältä ja toinen latoo faktoja tiskiin. Todetkaa its kumpi on kumpi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #1 : 09.10.10 - klo:11:51 »
Olen vilkaissut enkä jostakin syystä syttynyt kummallekaan. Ehkä sillä vain on rajansa mitä viitsii ja jaksaa seurata. Kotimaa on asiallisempi, mutta taisi edellyttää keskustelua koko omaa nimeä käyttäen, ei huvittanut vaikka sen motiivipohjan käsitänkin. Yksi riittää. Tämä on hyvä, Seppos.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #2 : 09.10.10 - klo:12:17 »
Kieltämättä Huttusen artikkeli, josta Kotimaan keskustelua käydään, on aika hankala...  itse juttu oli aika vaikeaselkoinen. Kun nyt tässä olen muutenkin harrastanut puutaheinää viime ajat (lukekaa Leenan Ihmeellisiä Päivätosia) käsitän hyvin, kuinka tuo pohdinta uskonnollisen kielen luonteesta ja sen verrattavuudesta arkikieleen saa nopeasti ihmiset hieman kiihtymään. Sehän on vain yksi, lähinnä wittgensteinilainen näkökulma, jos nyt edes sitä flunssassa vessalukemisena oikein käsitin. Tuo näkökulma puoltaa oikeutta ymmärtää uskon kieltä sen sisäpuolelta käsin, kuitenkaan jättämättä sitä ilmaan roikkumaan ilman mitään kosketusta reaaliseen todellisuuteen.  Muitakin mahdollisia malleja on. 

 En käsittänyt koko keskustelua siis.  Jokainen rähjää jotain omaansa.  Ja se mitä joltakin McGrathilta opiskelin fundamentalismista niin no, huhhuh, kaikesta ihmiset viitsivätkin kiihtyä.

Ja mikäs juttu tuo on olevinaan että viitoslaisuus kohoaa evankelisista juurista. Sen verran tunnen molempia että tasan näin ei asia ole. Jos nyt joku evankelisuudesta lähtenyt tulee ns uskoon femmalaisuudessa niin ei se evankelisuus ole silloin vain hänen pirtaansa sopinut, muttei se mikään juuri ole. Keskusteluja ei kannata lukea kummastakaan... minusta...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #3 : 09.10.10 - klo:21:32 »
Keväällä aloitti uusi lehti nimeltä http://www.seurakuntalainen.fi/ Sen takana on Uusi Tie ja Ristin Voitto etc. Tämä pakottamana Kotimaan (Kirkkopalvelut) oli pakko aloittaa myös uutislehti netissä http://www.kotimaa24.fi/ Minusta näiden kahden välinen tasoero on järkyttävän suuri. Toinen kertoo hurskaita legendoja sieltä täältä ja toinen latoo faktoja tiskiin. Todetkaa its kumpi on kumpi.
facebookkiin tulee itselleni noita seurakuntalaisen linkkejä, monesti ovat olleet hyviä. kotimaa24 tuntuu olevan välillä ylikirkollinen, enemmän srk-aktiiveille jne. en tiennyt aiemmin ketä tuon ekan takana on.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #4 : 10.10.10 - klo:09:14 »
Tapakristillisenä minä pidän netti-kotimaasta. Seurakuntalainen -nettilehti on joko gnostilaissävytteinen tai joltakin osin hyvin paljon pietistinen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #5 : 10.10.10 - klo:09:31 »
Tapakristillisenä minä pidän netti-kotimaasta. Seurakuntalainen -nettilehti on joko gnostilaissävytteinen tai joltakin osin hyvin paljon pietistinen.
Pietistinen se on mutta missä siellä gnostilaisuutta näkyi? Harvemmin ketään nykyään sillä nimellä haukutaan, taitaa tulla muotiin taas vaikka se koko juttu oli niin mutkikas, että tuskanhien pukkaa kun kuulee.  "Gnostilaisista" materiaaleista Nag Hammadista löytyi myös ns Tuomaan evankeliumi,. joka antoi aika lailla lisävalaistusta synoptikkojen teksteihin ja vahvisti kovastikin niiden arvovaltaa... se on varsin karkea yleistys että ei pitänyt Jeesusta tosi ihmisenä...

heiheihei Juhani!  Oletko sinä lukenut McGrathia viime aikoina!!!?  Jotkut kommentit ovat kuin suoraan siltä äijältä vain,  mutta minusta siihen kannattaa suhtautua kriittisesti, siellä on varsin outoja väitteitä ja varmana faktana selitetty kaikenlaista mihin ei kukaan toinen oikein usko.  Esimerkiksi että Luther naulasi 91 teesiä kirkonoveen 31.10.1519, kun tosiasiassa ensimmäiset teesit esitettiin akateemisella foorumilla jo 1517 ja toiset 1518, ja on hieman epävarmaa onko mitään naulattu mihinkään oveen...ensimmäiset koskivat skolastista teologiaa yleensä ja toiset aneiden pelastusmahdollisuuksien rajoja, Luther uskoi itsekin vielä silloin kiirastuleen (Kaarlo Arffmann, luotan jostakin syystä enemmän)

Hankin kohta itse vaikka kiven alta (no teologisen kirjastosta löytyy helpommin) Barthin Kirchliche Dogmatikin ja katson mitä hän lapsikasteesta todella sanoi, muun muassa. Sitä pitää lukea johonkin muka-tenttiin, ja tämän tästä tulee vastaan jotakin joka peruskursseilla jo opetettiin ja lähteet olivat kunnolliset niinkuin Nag Hammadi omassa kirjahyllyssä-... outo äijä (no meni vähän off-topic, Leena on kuumeisena  >:( >:( >:()
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #6 : 10.10.10 - klo:09:54 »
Gnostilaissävytteisyys on mm. sitä, että ihminen tulee Jumalan paikalle ja kampeaa Luojan pois. Pietismi on vieläkin pahempi. Ihminen ryhtyy lähimmäisiään kohtaan Jumalaksi ja hän tylyttää ihmisiä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #7 : 10.10.10 - klo:09:58 »
Gnostilaissävytteisyys on mm. sitä, että ihminen tulee Jumalan paikalle ja kampeaa Luojan pois. Pietismi on vieläkin pahempi. Ihminen ryhtyy lähimmäisiään kohtaan Jumalaksi ja hän tylyttää ihmisiä.
No pietismi... eikö noista ole aika monta määritelmää mutta itse asia on kyllä ihan niin. Joskus olen miuettinyt että ihminen joka ei oikein kykene anteeksiantoon ei ole antanut ehken itselleen armahdusta... joskus siis.  Vaikka tavallansa pietismi aikanaan on tarjonnut mahdollisuuden henkilökohtaiseen uskonsuhteeseen Jumalan kanssa... jollakin tavoin nämä ovatten vähän oppositioliikkeitä kaikki pietistiset olleet.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #8 : 10.10.10 - klo:15:58 »
Kävin vilkaisemassa molempia.  www.kotimaa24.fi otsikoi mm. "Kalliala toivoo lestadiolaisia naispappeja" ja www.seurakuntalainen.fi otsikoi "Klaus Härö: Kirkko on menettänyt suolansa". Päätelkööt itse kukin, mitä ajattelee noista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: "Kirkolliset nettilehdet"
« Vastaus #9 : 11.10.10 - klo:17:59 »
 :-\ Minä kun tykkään SCIFI stä, niin toi www.seurakuntalainen.fi
on enempi mun mieleeni.

Aika yliluonollisia tarinoita siellä välillä on.
Tik toc.