Kirjoittaja Aihe: Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan  (Luettu 11612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #15 : 20.01.09 - klo:12:57 »
Lapinlahdella on muutaman vuoden ollut isä Arsenin järjestämä ristisaatto Lapinlahden kirkosta Alapitkän tsasounalle. Matkalla lounas ja pari pysähdyspaikkaa. Olisi kiva joku vuosi osallistua. Risti menee edeltä ja väki perästä väliin laulaen n. 15-20 km matkan. Aamulla on joku palvelus ja illalla Alapitkällä ehtoopalvelus. Se on tosin ortodoksinen juttu, mutta siitä huolimatta paljon siihen luterilaisiakin osallistuu.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #16 : 21.01.09 - klo:14:08 »
olen tyhmä sen vuoksi, että minua ei kiinnosta pyhiinvaeltaminen... arkipäivässäkin on vaeltamista...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #17 : 21.01.09 - klo:14:32 »
juhani: toivottavasti kuitenkin sinulla on mahdollisimman usein pyhäisää arkivaeltamista, arkipyhävaeltamista tai tuon tapaista Mutta totta: Espanjaan asti ei välttämättä tarvitse mennä havaitakseen jotain...

   Mutta: pyhän hellänväkevää hipaisua asioita täynnä olevaan moninaiseen arkeemme meille jokaiselle, eikä vähiten juhanille, toivoo Kalistaja.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #18 : 21.01.09 - klo:15:04 »
Jutussa on monta puolta. Jos on saanut "kulkutaudin"niin täytyy menneä, vaikka määräpäällä ei olisi mitää erityistä merkitystä. Jotkut kutsuu sitä arkisesti matkailuksi. Se on yhtä paha tauti kuin tupakanpoltto, josta ei meinaa päästä millään eroon ja vieroitusoireet ovat kovat. Enpä ole yrittänyt vieroittaa itseäni, kun en siihen kuitenkaan pystyisi, vaan jatkan kun kuuluisa Jerusalemin suutari loppujen lopuksi päämärätöntä menoani ja kun vaimo viihtyy mukana matkassa niin kaukki hyvin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa reijo

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #19 : 24.01.09 - klo:13:41 »
Hei vaan. Hienoa löytää tällainen körttifoorumi! Santiago de Compostelaan olen vaeltanut vaimoni kanssa viisi kertaa kahden vuoden aikana. Kerran 826km ja loput 115 viimeistä kilometriä.  Teemme tämän vuoden aikana viisi eri matkaa. Tervetuloa mukaan. Reijo

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #20 : 24.01.09 - klo:17:51 »
Tervehrys!  Tehän varsinaasia tuhatjalakaasia ootta! :hiipii:
Itte en oo käyny ikinä Ruattia kauempana.


281
1. Minä vaivainen, vain mato matkamies
maan, monet vaellan vaikeat retket.
Isänmaatani outona etsiä saan,
pian ehtivät ehtooni hetket.
Surutonta, ah, matkalla en majaa saa,
sinne kiirehdin, missä on toivoni maa,
lepo iäinen missä mun kätkee.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #21 : 25.01.09 - klo:01:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"

281
1. Minä vaivainen, vain mato matkamies
maan, monet vaellan vaikeat retket.
Isänmaatani outona etsiä saan,
pian ehtivät ehtooni hetket.
Surutonta, ah, matkalla en majaa saa,
sinne kiirehdin, missä on toivoni maa,
lepo iäinen missä mun kätkee.

Vaikka polku näin, kulkee vastamaata... (SV joku)

Vaikken ole liiemmin varsinaisesti vaeltanut, niin oon nautiskellut erinäisiä päivätalsimisia sielläsuntäällä. Vuoristoissa hienoa on mm se, kun pääsee jonkinlaiselle harjanteelle ja näkee vähän eteenpäin. Kuten oikeassa elämässäkin, niin joskus hikisen kapuamisen jälkeen saa paljon ja joskus joutuu vain toteamaan, että äskeinen ponnistus oli vain pieni edessä olevaan, joskus mäen päällä voi olla sopiva lepopaikka, joskus voi huomata että sinne olisi päässyt helpomminkin (esim hiihtohissillä) ja joskus toteaa, että alkava alamäki on jo melkein liiankin jyrkkä, mutta pakko sitä on jotenkin lähteä etenemään.

Santiago jne periaatteessa kiinnostaisi. Ehkä joskus. Mutta toisaalta, miksi menisin juuri sinne, enkö voisi vain vaeltaa missä tahansa muuallakin? Olisihan esim Ruotsin korkearannikolla pitkä vaellusreitti. Siellä voisi todeta, että aavan meren toisella puolen on onnela :)

Poissa reijo

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #22 : 25.01.09 - klo:10:05 »
Ei tarvi tosiaankaan lähteä Espanjaan pyhiinvaeltamaan. Aloitin itse uudessa elämänvaiheessa istumalla korvessa kannon nokassa ja kuuntelemalla miten sisällä pauhasi ja mellasti. Hyräilin "edessä polku tuntematon aukeaa jne." ja ihmettelen ja hyräilen edelleen.Reijo

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #23 : 26.01.09 - klo:22:53 »
Lainaus käyttäjältä: "reijo"
Aloitin itse uudessa elämänvaiheessa istumalla korvessa kannon nokassa ja kuuntelemalla miten sisällä pauhasi ja mellasti. Hyräilin "edessä polku tuntematon aukeaa jne." ja ihmettelen ja hyräilen edelleen.Reijo

Pysähtyminen on usein vaikeinta, hienoa että moisessa tilanteessa pystyit istumaan kannolle. Jatketaan hyräilyä. Ja vielä lisäyksenä, että otetaan "lepään palmumatolla" mukaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #24 : 26.01.09 - klo:22:57 »
hyräilisin, mutta olen mennyt avioliittoon naispuolisen Idi Aminin kanssa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #25 : 26.01.09 - klo:23:09 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
hyräilisin, mutta olen mennyt avioliittoon naispuolisen Idi Aminin kanssa...


Sinun suojelusenkelisi ei ole mitään sukua Idille. Vaivu vain hänen hellään syleilyyn ja nauti elämästä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa korhp

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #26 : 14.02.09 - klo:14:34 »
Olen seurannut tuota kyseistä tv-ohjelmaa mielenkiinnolla. Ympäristöystävällisempää toki olisi vaellella Suomen luonnossa. Matka tuntuu olevan liian pitkä sekä ajan että kilometrien suhteen. Suomessa järjestettävään körttivaellukseen lähtisin kernaasti. Mikäs olisi vaellella virsiä veisaten ( vaikka tuota Minä vaivainen .. ) ystäväkansan kera vaikka kontti selässä:)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Körttivaellus
« Vastaus #27 : 14.02.09 - klo:15:09 »
^Tosi on. Kun sais aikaseks.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #28 : 14.02.09 - klo:21:39 »
pyhiinvaellus... mitäköhän veli-Martin Luther ajatteli ensimmäisellä ja viimeisellä pyhiinvaellusmatkallaan... alppien yli ja rosvojen uhriksi joutui paljasjalkainen veli-Martti... kohti Roomaa sitä Pietarin temppeliä... tiukkana augustinolaismunkkina hän meni Roomassa verisin polvin polvillaan temppeliin... ei siitä ole luterilaiselle kristitylle autuudentyötä pätkääkään... päinvastoin... arkikristillisyyttä Martti myöhemmin haluaa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan
« Vastaus #29 : 25.04.11 - klo:21:24 »
Ei minulla ole mitään vaeltamista vastaan. Se on erittäin terveellistä, mutta ne pyhäinjäänökset ja niihin liittyvä business (en tiedä miten sanoisi ruman asian nätisti, siis en sano mitään).

Jotkut ovat ns. löytäneet itsensä kyseisen reitin taivallettuaan. Minusta saman asian voisi saada aikaan muukin vaellus. Tai irtoaminen entisistä kuvioista. Siis ylipäänsä se, että poistuu tutuksi tulleesta tavasta olla olemassa, siirtyy toiseen paikkaan ja tapaan elää elämäänsä pätkän verran eteenpäin. Etukäteen ei voi tietää, mitä vastaan tulee.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa