Kirjoittaja Aihe: Jos et olisi körttiläinen..  (Luettu 49633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #75 : 22.08.06 - klo:15:24 »
Niin ja se oli aika suora siteeraus raamatusta, että "Eivät hurskaat pelastusta tarvitse vaan syntiset." Niin, ja kyllä minä ajattelen että ei hurskasta ja synnitöntä ihmistä ole olemassa, mutta hyvinhän minä voin olla väärässä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #76 : 23.08.06 - klo:06:45 »
Olisin katolinen, koska se on suurta ja kaunista. Pienikin on kyllä kaunista, kuten esimerkiksi kierrätys ja biojätekeräys. Vastapooli on tarpeen, sillä haluan kaiken. Mitä suurempi ja korkeampi sen lähempänä Jumalaa. Mitä kauempana maasta sitä lähempänä Taivasta. Kärpäsen ulosteessa näkyy vilkasta elämää mikroskoopilla tarkasteltuna, siten kärpäsenpaskakörttiläisenkin  sisäinen elämä on rikas. Jumala on suuri, ihminen pieni. Myös ihminen - ihminen -vertailussa körttiläinen pyytää olla kaikkein mitättömin palvelija.

.
................................................................................................................................ :)

.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #77 : 23.08.06 - klo:06:52 »
Lainaus
Jumala on suuri, ihminen pieni.


Allah akhbar!  :wink:
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #78 : 23.08.06 - klo:17:13 »
Satmanin viestiin - kyllä! :wink: Katolinen usko on hyvinkin erilaista uskontoa kuten silmälaput päässä körttifoorumilla ajatellaan. Katoliset papit Saksassa ja Espanjassa rukoilevat meidän herätysliikkeen puolesta. :wink:  Minä olen käskenyt, mutta heillä on paljon korkeammalta taholta tällainen viesti. Seppo A. Teinonen, edesmennyt, käski rukoilla katolisten pappien körttiläisyyden puolesta. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #79 : 31.08.06 - klo:20:20 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Satmanin viestiin - kyllä! :wink: Katolinen usko on hyvinkin erilaista uskontoa kuten silmälaput päässä körttifoorumilla ajatellaan. Katoliset papit Saksassa ja Espanjassa rukoilevat meidän herätysliikkeen puolesta. :wink:  Minä olen käskenyt, mutta heillä on paljon korkeammalta taholta tällainen viesti. Seppo A. Teinonen, edesmennyt, käski rukoilla katolisten pappien körttiläisyyden puolesta. :wink:


Suuri, ylpeä kirkkohan se - paavikin puhuu ex cathedra kaikenlaista oikeaa. Tälle kalliolle pitää ihmisen perustaa niin ei mitään huolta tulevasta. Minkä Pietarin seuraaja on päästänyt, se pääsee...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
katolisuus-körttiliike
« Vastaus #80 : 31.08.06 - klo:21:06 »
Katoliset ihmiset ei ole "ex cathera" -säännöstä yhtään ihmeissään. He nauravat sille. Olikos se v. 1952 Neitsyt Marian nostaminen taivaan riemuihin viime kerta? :wink: Katolisetkin ovat järkeviä ihmisiä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: katolisuus-körttiliike
« Vastaus #81 : 31.08.06 - klo:23:10 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Katoliset ihmiset ei ole "ex cathera" -säännöstä yhtään ihmeissään. He nauravat sille. Olikos se v. 1952 Neitsyt Marian nostaminen taivaan riemuihin viime kerta? :wink: Katolisetkin ovat järkeviä ihmisiä.


Sopiihan sitä miestä olla ja naureskella, mutta mustaa on valkoiselle präntätty ja sakramentit ja reklementit tarkasti määritelty. Kelloa helistäessä tapahtuu transsubstaatio, jollei paavi palatsissaan toisin määrää...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #82 : 01.09.06 - klo:08:39 »
Sen verran olen Lutherin kirjoituksia lukenut, että häntäkin kiusasi katolisen kirkon monenkirjava säännöskokoelma, josta otettiin tarpeen mukaan pykälä ja siihen nojaten julistettiin kaikenlaista ehdottoman totta. Lutherin kanta oli kärjistetysti, että kristityillä on vain yksi käsky ja muita ei tarvita. Tarkoitti tietysti rakkauden käskyä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: katolisuus-körttiliike
« Vastaus #83 : 01.09.06 - klo:09:17 »
Lainaus
Sopiihan sitä miestä olla ja naureskella, mutta mustaa on valkoiselle präntätty ja sakramentit ja reklementit tarkasti määritelty. Kelloa helistäessä tapahtuu transsubstaatio, jollei paavi palatsissaan toisin määrää...


Siis ex cathedra - eikä ex cathera kuten väärin kirjoitettiin - on munkkilatinaa. Oikeaksi latinaksi se olisi yksinkertaisesti ex catedra.
Ex cathedra tarkoittaa "oppituolilta" tai oikeastaan nojatuolista = pulpetista käsin.  Ei siis sanota oppituolista, joka olisi latinaksi ab cathedra. Sanasta on väännetty myös nimi cathedral, suomeksi katedraali.  Myöhemmin cathedra alkoi tarkoittaa myös basilikaa, katedraalia, kirkkorakennusta.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #84 : 01.09.06 - klo:16:00 »
Kyllä minun sanakirjani laittaa latinan nojatuoliin sen hoon: cathedra. Syynä lienee sanan kreikkalainen alkuperä. Katedraali tarkoittaa tuomiokirkkoa eli sellaista, jossa on piispan istuin.
Mitä katolisuuteen tulee, sen perinteen mukaan joku lausuma saa painoa pelkästään siitä, että se sanotaan piispan (mieluiten Rooman paavin) istuimelta. Ei ole niinkään kysymys opista, vaan kirkollisen viran arvovallasta.

HeinoM

  • Vieras
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #85 : 01.09.06 - klo:16:33 »
Mie saattaisin olla ortodoksi, aivan todella. Kuuntelen mielelläni radiosta heidän Jumalanpalveluksiaan. Pappi paukauttaa heti kättelyssä suoraan asiaan, kuoro laulaa kauniisti, kaikki on samaa tuttua ja turvallista, mikään ei heidän palveluksessaaan muutu. En osaa selittää sen tarkemmin. Ja minusta ortodokseilla ja körteillä on jotain yhteistä.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #86 : 01.09.06 - klo:19:50 »
Lainaus käyttäjältä: "HeinoM"
Mie saattaisin olla ortodoksi, aivan todella. Kuuntelen mielelläni radiosta heidän Jumalanpalveluksiaan. Pappi paukauttaa heti kättelyssä suoraan asiaan --


Amen. Jos on kuunnellut radiosta tylsän ja pönöttävän lutskujumiksen niin jopa alkaa pyhän tuntu hiipiä selkäpiitä pitkin, kun pian sen perään kajahtaa: "Siunattu olkoon Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen valtakuntaaaaa!" (Kaikella rakkaudella vaan omaa äitikirkkoa kohtaan. Eikä ortodoksiveljillä sitä paitsi olis mulle duunia.)
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #87 : 01.09.06 - klo:19:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mitä katolisuuteen tulee, sen perinteen mukaan joku lausuma saa painoa pelkästään siitä, että se sanotaan piispan (mieluiten Rooman paavin) istuimelta. Ei ole niinkään kysymys opista, vaan kirkollisen viran arvovallasta.


Ihan kuin Islamissa - ja körttiläisyydessä ja kaikessa siltä väliltä. Uskonnossa auktoriteetilla on usein ratkaiseva merkitys (myös vrt. "Laki on kuten se luetaan.")
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #88 : 01.09.06 - klo:21:29 »
Lainaus käyttäjältä: "HeinoM"
Mie saattaisin olla ortodoksi, aivan todella. Kuuntelen mielelläni radiosta heidän Jumalanpalveluksiaan. Pappi paukauttaa heti kättelyssä suoraan asiaan, kuoro laulaa kauniisti, kaikki on samaa tuttua ja turvallista, mikään ei heidän palveluksessaaan muutu. En osaa selittää sen tarkemmin. Ja minusta ortodokseilla ja körteillä on jotain yhteistä.


Niin niitä on mukava kuunnella ja vielä parempia on, kun itse käy siellä. Luterilaisessa koruttomuudessa on omat puolensa, mutta myönnän minäkin, että toisinaan ainakin itsestäni on viehättävää kaikenlainen kauneus, joita monissa muissa kirkkokunnissa harrastetaan. Kunhan vain pääpointti pysyy itse asiassa, ei helyissä. Samoin itse arvostan tuota muuttumattomuutta hyvin paljon. Minulle kirkko on aina ollut se, joka pysyy, jos muu maailma murjoo. Tätä vauhtia vain näkyy olevan sekin murenemassa, kun kirkko menee kohta jo liikaa maailman mukana ja sen ehdoilla. Toivottavasti muistettaisiin väliin jarruttaa. Perinteet (ja isien usko) ovat itselleni tärkeitä, minkä vuoksi en tykkää kaikista kirkon piirissä tapahtuvista muutoksista.

Minulla on itselläni yksi ikoni, "Evakko-Kristus", en muista sen virallista nimeä, mutta tuolla nimellä se kulkee, kun ikonin painokuvia on jaettu sotien jälkeen evakkoperheisiin. Oma ikonini on uudempaa tuotantoa ja hyvin rakas minulle. Sanokoot kirjanoppineet mitä tahansa harhaoppisuudesta, mutta itse olen rukoillut sen ikonin edessä ja aion tehdä sitä jatkossakin. Olen jopa ajatellut, että kunhan saan aikaiseksi, niin käyn ostamassa toisen ikonin, haluaisin evankelista Johanneksen kuvan, koska hän on minulle kaikkein rakkain pyhä. Oma nimenikin on johdos siitä ja sen vuoksi kai otin nimimerkiksikin tänne Johanneksen.

Pyhät ovat ainakin itselleni täyttä asiaa, vaikka juuri se taisi olla yksi syy (muiden joukossa) luterilaisen kirkon erkanemiselle. No, itse en kulje valtaväylää ja en ole teologi, niin en näe siinä mitään pahaa, että "harrastan" muiden kirkkokuntien tapoja ja joissakin asioissa olen eri mieltäkin periaatteista. Vaikkapa se helluntailaisten aikuiskaste. En itse näe sitä niin pahana juttuna, kuin meidän kirkko opettaa eli että sen vuoksi ollaan eri kirkkokuntaa. Hieno homma olisi, jos hellarit hyväksyisivät myös lapsikasteen, mutta minulle se ei ole niin suuri juttu. Toki on hyvä, että asia on näin kuin on, periaatteista ei lipsuta ja on hyvä, että kirkko pysyy kannassaan. En toivokaan asiaan muutosta luterilaisen kirkon kannalta. Kuitenkin itselleni asia ei ole niin merkityksellinen, vaan pidän helluntailaisia ihan yhtä "hyvinä" kristittyinä kuin luterilaisiakin. Toivottavasti edes joku tajuaa, mitä ajan takaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #89 : 02.09.06 - klo:04:59 »
Ilman muuta tajuan. Olet sinä aikamoinen hedelmäsoppa koko mies! Sanalla sanoen briljantti.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024