Kirjoittaja Aihe: mustan kansan historialliset elämänvaiheet  (Luettu 10450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« : 08.03.14 - klo:13:37 »
Körttiläisyys on historiaa... ja nykypäivää. Miten Te ankkuroitte elämänne outoon kansankirkolliseen liikkeeseen? Siinä on ruotsalaisuutta, niskaslaisuutta, malmivaaralaisuutta jne.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #1 : 08.03.14 - klo:15:32 »
Kiva kysymys juhanilta, pikkuveljeltäni. Körttiläisyyteen kuuluukin kyseleminen, ymmärtääkseni. Vastaaminen onkin jo henkilökohtaisempi juttu.

Kerron pitkän elämänhistoriani nimet joilta olen saanut evästä.

Ensin kastepappini Kalle Tanska, sitten rovasti Reunanen, toinen rippipappini Kärkölässä. Sitten tyhjää yli kaksikymmentä vuotta.

Seuraava herättelijät; oli krh. Seppo Hämäläinen, rovasti Pekka Eskelinen, rovasti Risto Santala, evankelista Erkki Leminen, lääkäri-evankelista Erik Ewalds, mm.  Oppi ei ole kaatanut ojaan, Raamattu on tullut tutuksi.

Lähestyin tietämättäni körttiläisyyttä, vaikuttaneita heränneitä pappeja olivat rovasti Terttu Hellman, krh. Kauko Eränummi. Lahden juhlien jälkeen sain oikean osoitteen. Tiellä ovat pitäneet: Jaakko Heinimäki, Urpo Karjalainen,Jaakko ja Juhani Elenius, Seppo Samila, Mauno Nivala.
Kirjoitusten kautta Paavo Ruotsalainen, Viljo Porkola, Wilhelmi ja Väinö Malmivaara ja Martti Luther, ainakin nämä.

Foorimilla ja seuroissa on tullut monta ystävää joiden merkitys on suuri. Juhlilla on tutustuttu, tavattu ja viestejä vaihdeltu. Se on vanhenevalle,
enimmäkseen kotoilevalle oikeaa Elämän leipää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #2 : 09.03.14 - klo:00:29 »
 Kun minä tuota juhanin otsikkoa katsoin, niin otaksuin, että juhani puhuu neeke.... tummaihoisista. Ja ajattelin, että hän vie meidät johonkin ihmisten mahdolliseen alkukotiin. Mutta körttiläisistähän juhani puhui. Monen meidän "alkukoti" ja myös tänäistä käytäntöä - jossain määrin ainakin - se, siis herännäisyys, on.  Riitta-mummi tuossa jo jotain tilittikin. Kirjoittakaa ja puhukaa muutkin. Luen ja kuuntelen mielelläni.

 Hoo jos minä olen musta... Tummaa kansaa... Joo. Tai niin. Niinkö? :kahvi:

Mustaa kahvia kumminkin. Mustaa kahvia, ei sokeria, ei kermaa ei edes maitoa. :kahvi:

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #3 : 09.03.14 - klo:06:42 »
Kas, niin minäkin otsikosta päättelin, että Juhani aikoo luodata afrikkalaisen kristillisyyden juuria...

Minusta on vähän surullista, että useimmat hengenliikkeet jakautuvat jossakin vaiheessa pienempiin ryhmiin, tiettyjen ihmisten seuraajiin. (Tämä vain sivuhuomautuksena, joka tuli mieleen. En muista heränneen kansan historiaa niin hyvin että edes tietäisin, mistä vaikkapa niskaslaisuudessa olikaan kysymys.)

Mutta jos kysytään, mistä alkoi oma "herännyt" taivallus, niin kas kummaa, osaankin sanoa ihan tarkkaan, vaikkei sellainen ole liikkeessä varsinaisesti tapana. Se tapahtui näin: Menin seurakunnan nuorteniltaan. Nuorisopappi Wäkkärä nosti eteemme laatikon ja sieltä pienen kirjan, jota näyttäen hän sanoi: "Nämä ovat Siionin virsiä. Näitä ei lauleta vaan veisataan." Sitten ruvettiin veisaamaan.

Äiti myöhemmin ihmetteli, miten minusta "tuollainen" tuli, että kävin seuroissa ja herättäjäjuhlilla, kun hän itse oli pyristellyt eroon sukuperintönä tulleesta ankarasta herännäisyydestä, jossa tuomittiin kaikki mahdollinen punaisesta väristä alkaen. Totesin, että herännäisyys oli siinä suhteessa muuttunut lähes vastakohdakseen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #4 : 09.03.14 - klo:07:54 »
Minun körttijuureni ovat mustan ambokansan veisaamissa ndongankielisissä Siionin virsissä.

One mbo mwa silw' ohenda
Omuwa mu mu p' esimano,
Jesus Kristus oy' ependa
Meso nomeyumuko.
Nime ndjo ya Juda ye,
Ngo a pwa a simane.


SV 195:5

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #5 : 09.03.14 - klo:09:53 »
Äiti myöhemmin ihmetteli, miten minusta "tuollainen" tuli, että kävin seuroissa ja herättäjäjuhlilla, kun hän itse oli pyristellyt eroon sukuperintönä tulleesta ankarasta herännäisyydestä, jossa tuomittiin kaikki mahdollinen punaisesta väristä alkaen. Totesin, että herännäisyys oli siinä suhteessa muuttunut lähes vastakohdakseen.

Totta, nykyään herännäisyydessä loistavat kaikki sateenkaaren värit, kun ennen oli vain musta, ja punainen sen poskilla, joka näki punaista!

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #6 : 09.03.14 - klo:20:00 »
Minun körttijuureni ovat mustan ambokansan veisaamissa ndongankielisissä Siionin virsissä.
ja roots fiilinki sopii molempiin, jäyhät virret tai Ali Farkan blues.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #7 : 10.03.14 - klo:23:11 »
Totta, nykyään herännäisyydessä loistavat kaikki sateenkaaren värit, kun ennen oli vain musta, ja punainen sen poskilla, joka näki punaista!

Jotenkin toi musta on ookoo mullekkin.
Punainen on syntiä sehän on selvä ja mustastakin sysimusta käy ei harmaanmusta.

Kyllä mä luulen, että Paavo vainaa kääntyisi haudassaan jos lukisi foorumia.

Sellainen alkuaikojen herännäisyys varmaan istui siihen aikaan, mutta jos katsoo nykypäivien vaikka esikoislestadiolaisuutta joka minusta on lähinnä sitä tiukinta herännäisyyttä, kun oli aikoinaan, niin miten se voi tänään ja istuu tähän päivään?

Ymmärrän pirskan ja muut herännäisyyden konservatiivit ja niitten näkemykset.
Ihmettelen vaan miksi he arvostelevat jossain seuroissaan pohjanmalla, mutta eivät koskaan täällä, vaikka jokunen  on tehnyt täälläkin.

Herännäisyys on ollut tiukasti isänmaallista ja moralisoivaa, vaikkaan ei Paavon toimesta, vaan Paavon jälkeen, mitä olen oppinut ja lukenut liikkeestä.

Mitä sitten tälleen lähimmäisten rakkauden enemmän kuin tiukkojen lakien ja perinteiden varaan uskonsa ja vakaumuksensa tukeutuvien kanssa tulisi suhtautua?
Joku rakkaus kai tiukkuudenkin ja punaisen synniksi julistamisessa on takana?

Nyt on moni liian liberaali saanut kauheaa kuritusta ja jotkut liberaalit, kuten sateenkaari värejä tunnustavat myös sanallista kuritusta.
Miten tämä asia nyt tulisi selvittää.

Jaakko Lohiluoma vastaan Malmivaara tai aika tiukkahan on myös Löytty.
Kumpikin vaikuttaa liikkeessä, mutta miten tämä konseus?
Kohta on seurat Lapualla ja olisi kiva kuulla kantaa missä kukin menee ja tulisi mennä.

Jotenkin näitä kysymyksiä ajattelen, kun kuitenkin tänne niin paljon kirjoittelen, että tulisiko mun ihan vaan poistua sekoittamasta, kuitenkin suruttomuus ja punainen väri on minullekkin jossain määrin syntiä..

Herännäisyys silloin joskus antoi varmasti turvaa ja rauhaa sitä harjoittaville. Toivottavasti tämä nykyinenkin herännäisyys kaikkine avoimine painotuksineen,
Pelkään kuitenkin, kun kovat ajat tulevat, jos tulevat.. Esim. venäläisten uhka Suomeen, niin äänen painot alkavat koveta ja aletaan vaatimaan liberaaleja jalkapuihin ja heidän syyksi kaikki laitetaan.
Lähimmäisten auttaminen ja hyväksyminen jää yleensä kovina aikoina.'
Aletaan miettimään miksi kysymistä ja silloin saa kyytiä homot ja muut ei niin tiukasti punaista väriä tuomitsevat.

Juhanin kysymykseen ihan mahdoton vastata, mutta koen olevani kyllä ehkä väärällä areenalla kirjoittelemassa, varsinkin kun kirjoittelen niin paljon.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #8 : 11.03.14 - klo:07:49 »
Jaakko Lohiluoma vastaan Malmivaara tai aika tiukkahan on myös Löytty.
Kumpikin vaikuttaa liikkeessä, mutta miten tämä konseus?
Kohta on seurat Lapualla ja olisi kiva kuulla kantaa missä kukin menee ja tulisi mennä.
Juhanin kysymykseen ihan mahdoton vastata, mutta koen olevani kyllä ehkä väärällä areenalla kirjoittelemassa, varsinkin kun kirjoittelen niin paljon.

Tykkään tuosta Jaakko Lohiluomasta. Siinä on pantu samaan sanataskuun kaksi avarakatseista miestä, Jaakko Heinimäki ja Jouko Mäki-Lohiluoma.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #9 : 12.03.14 - klo:18:41 »
Tykkään tuosta Jaakko Lohiluomasta. Siinä on pantu samaan sanataskuun kaksi avarakatseista miestä, Jaakko Heinimäki ja Jouko Mäki-Lohiluoma.

No joo joo, joku Lohi oli kuitenkin kyseessä.

Taas meni ohi itse asia kun niin monisanaisesti yritin tuoda asian esille.

Ihan sama :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #10 : 12.03.14 - klo:19:47 »
Taas meni ohi itse asia kun niin monisanaisesti yritin tuoda asian esille.

Minusta se oli täysosuma eikä huti ollenkaan. Eihän se ollut monisanaisuuttakaan vaan päinvastoin tiivis paketti.
Körttifoorumilla voisivat vastaavia olla vaikka Karjalaisenkalistaja tai Riitiäinen.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #11 : 12.03.14 - klo:19:56 »

Tai penamummo :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #13 : 12.03.14 - klo:20:46 »
Körttiläisyys on historiaa... ja nykypäivää. Miten Te ankkuroitte elämänne outoon kansankirkolliseen liikkeeseen? Siinä on ruotsalaisuutta, niskaslaisuutta, malmivaaralaisuutta jne.

Outoutta siihen on tullut niin paljon, että täytyy olla pitkämielinen, jotta siihen voisi elämänsä ankkuroida. Herättäjäjuhlat haluaisin uusia niin, että entisestä jäisivät jäljelle vain käytännön järjestelyt talkoineen, Siionin virsien veisuu ja kuorot. Puhujat laittaisin uusiksi kokonaan. Lipilaarit ja Viisveisaajan voisi istuttaa pyhäkouluun.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: mustan kansan historialliset elämänvaiheet
« Vastaus #14 : 12.03.14 - klo:21:29 »
Minulla ei vissiin olisi enää paikkaa, missä istua. Kaikki hengelliset köörit olisivat niin korkeahengellisiä, että itsetuntoni kiertyisi kuin puukko avoimessa haavassa. Niin mielelläni kesäiset niekkuvirret kuuntelen. Jospa minä oppisin, jos olisi pakko.