Kirjoittaja Aihe: Jouluruoat  (Luettu 14742 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Jouluruoat
« : 17.12.14 - klo:20:00 »
Mitä lapsuudessasi syötiin jouluna?
Miten joulupöytäsi on niistä päivistä muuttunut, ja miksi?
Eroaako oma joulupöytäsi siitä, mitä paikkakunnallasi on tapana?
Onko jotain, mikä ei kuulu joulupöytääsi, vaikka sitä pidetään perinteisenä jouluruokana, tai päinvastoin onko joulupöydässäsi aina esim. hernekeittoa?
Kuinka pitkään syöt niitä jouluruokia? Onko välipäivinä jotain muuta? Entä uusivuosi? Mitä jouluruokiasi syöt muulloinkin kuin jouluna?
Syötkö jotain vain perinteen vuoksi, vaikket niin pidäkään mausta?

Koetan (kevyesti) kartoittaa, mikä on se ihan the basic suomalainen joulupöytä nykyään, ja onko siinä alueellisia variaatioita.

Palaan aiheeseen, kunhan vähän häärään tuolla keittiössä välillä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #1 : 17.12.14 - klo:21:08 »
Lapsuudessa minusta oli käsittämätöntä, että lanttu- ja porkkanalaatikoiden ja kinkun lisäksi piti olla vielä keitetyt perunat ja karjalanpaisti. Rosollia, suolakalaa ja karjalanpiirakoita oli myös, ja jälkiruoaksi sekahedelmäsoppaa. Riisipuuro syötiin päivällä ja nämä muut ruoat illalla.

Nyt jaamme jouluruoat eri päiville. Aattona syömme kinkun ja laatikot ( lanttu-, porkkana-, bataatti- ja imelletty perunalaatikko, joka ainoana ostetaan kaupasta), joulupäivänä sitten sillit, suola- ja savulohet, savuporo, 3-4 maksapasteijaa, mätiä, jos muistetaan ottaa pakastimesta ajoissa sulamaan. Joulupäivänä siis "herkut". Jälkiruokana maltanriisiä ja hedelmäsalaattia ja toisena päivänä limettijäädykettä tai pelkkä suklaakonvehti. Tapaninpäivänä kokoelma edellisten päivien antimista tai keitetään lipeäkalaa. Välipäivinä syödään jo muuta ja tähteeksi jääneitä laatikoita. Kinkkua syödään leivän päällä päiväkausia.

Jouluruoat olemme itse sopineet kummankin perinteistä soveltamalla ja esim. maltanriisi ja hedelmäsalaatti löytyi takavuosien Ikean julbord'sta. Salaateilla ja bataattilaatikolla olemme modernisoineet tarjoilua.

Pois on jätetty kyllästymiseen asti nautittu sekametelisoppa, herneet ja punakaali, joita söi vain mies vähän, se arkinen karjalanpaisti ja rosolli, koska sitä syö vain pieniruokainen mummi.

Ruokien jakaminen kahdelle päivälle on onnistunut juttu, koska vietämme koko joulun samalla porukalla ja päiväkausia samojen ruokien tarjoaminen kyllästyttää. Eikä koko repertuaaria oikein jaksa yhtenä päivänä syödäkää.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #2 : 17.12.14 - klo:21:15 »
Kiva lukea, mutta ruokaa tekemättömänä en osaisi mitään kirjoittaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #3 : 17.12.14 - klo:21:50 »
^Kyllä pelkkien syöjien/syöjättärien vastaukset ja muistelon kelpaavat nekin!

Muutimme Pohjois-Karjalaan kun olin menossa kouluun 1. luokalle, ja olimme vähän poikkeavia kun meillä ei ollut karjalanpaistia eikä -piirakoita. Muulloin kyllä noita ruokia teimme ja söimme.

Silliä ja silakkaa taisi kumpaakin olla mielellään useammallakin tavalla. Itse en niistä kaloista oikein pidä, jotenkin se rasva on olevinaan kitkerää. Lasimestarin silli purkissaan on kyllä hauskan näköistä (muistan kun sitä kellarissa ihastelin). Koska koetan sinnikkäästi opetella sillinsyöjäksi, tein sitä viime jouluksi, ja nyt menen keittiöön jatkamaan vielä sen verran että kiehautan sitä varten etikkaliemen. -Piti siis tulla tähän koneelle vain tsekkaamaan se silliohje, mutta niinpä vain taas harhauduin foorumeille...
« Viimeksi muokattu: 17.12.14 - klo:21:57 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #4 : 17.12.14 - klo:22:01 »
Joillakin on muuten joulun kahvipöydässä täytekakku, mikä on minusta ihan outoa. Mihin mahaan sitä muka mahtuu syömään? (Joku on väittänyt, että täytekakkua varten on ihan oma mahansa; olen kai anatomisesti poikkeava tässä suhteessa.) Lapsuuden jouluihini ei kuulunut myöskään suklaa tai marmeladi, mutta joskus 80-luvulla niitä rasioita alkoi tulla. Siis nimenomaan muut lahjoittelivat. Pakkohan ne oli sitten syödä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #5 : 18.12.14 - klo:07:24 »
Lapsuuteni joulupöytään isä hommasi aina kinkun ja äiti laittoi kystä kyllä. Ei niitä plaatuja ollut niin monia kuin omissani alkoi myöhemmin olla kun tavaraa sai vaikka miten. 1950-luku oli vielä pula-aikaa myöhempiin vuosikymmeniin verraten.
Äiti oli piirakoiden paistaja. Umpikuoriset riisipiirakat olivat suuria, niistä leikattiin viipaleita. Avokuoriset perunapiirakat olivat pyöreitä n. 15 cm halkaisijaltaan. Kinkku, laatikot ja lipeäkala kuuluivat Jouluun. Rosollia ei äiti laittanut. Minä aloin vastata sen valmistamisesta kun sen taloustunneilla opin. Sillirullia oli.

Kahvin kanssa oli vain pipareita ja pullaa. Tätilöissä tehtiin niitä täytekakkuja.

Kun sain jalat oman pöydän alle, alkoivat hörselöt lisääntyä. Naistenlehdissä oli jos jotakin hyytelöitä ja suklaaherkkuja. Ja kyllä ne meille nuorena maistuivatkin. Riisuklaa, esimerkiksi.

Tänä vuonna vanhempi tyttäremme vastaa sukujoulun ruokapöydästä. Arvaan sielä olevan erikoisempaa kuin minun aaton perinteisessä pöydässä, jossa siinäkin on perinteiset, paitsi lipeäkala.
Makeiset ovat vähentyneet, leipomukset myös.
Aattona syömme pikkutyttöjen perheen kanssa, kunhan ensin on saunottu ja pukki tuonut lahjat. Arvaan että typyköille en silloin enää moni laji maistu.
Kinkku ja laatikot laitan, mutta enemmän satsaan kalapuoleen.

Taidan tehdä kotikaljaa. Viinipuoli on vähentynyt yhteen punaviinipulloon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #6 : 18.12.14 - klo:10:14 »
Kotikaljan sivutuotteena on monena jouluna pöytään ilmestynyt mallasleipä. Nam.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #7 : 18.12.14 - klo:11:46 »
Olen tehnyt kotikaljaa jouluksi miltei kolmekymmentä vuotta sitten. Lahopäänä laitoin sokeria sinne uutteeseen erittäin paljon. Sittemmin minä laitan sokeria paljon.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #8 : 18.12.14 - klo:11:50 »
No nyt kaikki kaljan tekoon. Olen viimevuodet tehnyt vähällä vaivalla niistä uute-pusseista. Nyt taidankin etsiä vieläkö kaljamaltaita saa. Tuon mallasleivän teen minäkin ! Uutteesta ei tule mäskiä, vain muovipussi jäävät.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #9 : 18.12.14 - klo:12:18 »
Tuoppi mallasuutteesta minäkin teen. Sen firman omistajana on körtti.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #10 : 18.12.14 - klo:12:40 »
Kotikaljaa joo... missäs teet, kun ei ole kellaria eikä jääkaappiin mahdu?

Lapsuudessani oli kellari, ja kotikaljaa (sitä hyvin sokeroitua) tehtiin jouluksi. Oli joku laite, jolla kruunukorkin sai pullon suulle. Jonain jouluna olivat käyneet aika hyvin, korkit ihan kuperina nököttivät kellarissa. Isäni äärimmäisen varoivaisesti koetti ottaa pulloa, mutta se räjähti kumminkin, posautti sisältönsä kellarin kattoon, josta edelleen isäni päälle. Isäni poistui kellarista vapisten ja yhtä valkeana kuin oli ollut juhlapaitansa, joka nyt oli ruskea ja taskukin täynnä mämmimäistä kaljaa. Kellarin kattoon jäi pysyvät jäljet.

Lapsille oli juomaksi simaa, kunnes aikuisten juomat alkoivat maistua paremmin (meillä saivat alaikäiset alkoholia). Ja kun Riitta-mummi mainitsit tuon riisisuklaan, niin nyt palautui mieleen että sitä tehtiin kanssa. Joskus kokeiltiin jotain toffeekarkkejakin.

Kellariin liittyvät myös vuosikertaluumut ja angoralaatikko. Kinkun ympärillä piti olla aina pehmeäksi keitettyjä kuivattuja luumuja, vaikka ei niitä tainnut syödä kuin minä joskus yhden. Joskus ne oli kai välipäivinä kerätty omaan kippoonsa, jottei kinkku rupea homehtumaan, ja se kippo unohdettu kellariin josta juuri ennen seuraavaa joulua löytyi. Unohtuneen lanttulaatikon angorointi eli ihanan pehmeällä homevillakerroksella päällystäminen onnistuu lyhyemmässäkin ajassa.

Näitä herkkuja mitään en jostakin syystä nykyään enää nauti. Paitsi niitä aikuisten juomia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #11 : 19.12.14 - klo:20:15 »
Pito-perunaa on ostettuna, ehtisi vain imellyttää. Verkkaisten hämäläisten hommia se prosessi!

Oikeastaan en suuremmin pidä imelletystä perunalaatikosta, mutta se kemia kiinnostaa. Entsyymitoiminta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #12 : 19.12.14 - klo:20:33 »
Suutarinlohta täytyy tehdä huomeniltana silakkafileistä.
Puoli kiloa riittää, ei ole nuorten herkkua, saakin nauttia aivan itse siitä.
Kinkkua en laita, on läheisten luona sitä tarjolla riittävästi.
Saan olla joulupukkinakin, yllätys, luulen lukiota käyvän tyttärentyttären olevan ymmällään kukahan tuo oikein on, hehheh.
Laitan päälle vanhat kamppeet nurin päin käännettynä, kuten silloin muinoin tehtiin.
Nahkasaappaat ja pitkävartiset rukkaset.
Eivät tietenkään tunnista.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #13 : 19.12.14 - klo:21:15 »
Tässä on nyt useammankin kerran saanut nauttia lipeäkalasta valkopippurin ja -kastikkeen kera. On ihanaa, mutta lapset eivät suostu edes maistamaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #14 : 19.12.14 - klo:21:59 »
^Lipeäkalapaketeissa, joita kaupassa katselin, on vähän eksoottisempiakin reseptejä tarjolla kuin tuo perinteinen. Kokeile joskus salakavalasti ujuttaa heihin lipeäkalaa uudessa muodossa?

Eihän se kala itsessään edes maistu paljon miltään. Haju kai herättää ajatuksen, että maun on pakko olla hirveä. Mutta syödäänhan sitä löyhkääviä juustojakin. Minulla joulupöytään kuuluvat kummatkin.

Olen tottunut syömään lipeäkalan voisulan kanssa, en valkokastikkeen. Lisäksi pitää olla keitettyjä jauhoisia perunoita ja pakasteherneitä, suolaa ja pippuria. Mutta mitä pippuria, sitä en vielä ole ratkaissut. Viime jouluna kokeilin myös itse sekoitettua nelimaustetta, ja hyvin toimi. Lisäksi äkkäsin, että paras ruokajuoma lipiksen kanssa on vähähiilihappoinen kivennäisvesi.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.