Kirjoittaja Aihe: Kirkon kritiikkiä  (Luettu 92275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #105 : 14.12.06 - klo:19:52 »
Palveluammatissa myös työskentelevänä An-nan kuvaama tilanne on melko tuttua tavaraa. Kokemuksesta sen verran viisastuneena voin sanoa, että useimmiten ne jotka huutavat tai muuten ovat ilkeitä ovat aika surullisia ihmisiä :( Usein näin suuressa kaupungissa näkee myös mieleltään järkkyneitä ihmisiä, hieman todellisuudentajunsa menettäneitä vanhuksia tai vain täysin loppuunkuluneita ihmisiä. Kun tajuaa, ettei tämä ihminen nyt halua henkilökohtaisesti loukata ei voi kuin tehdä parhaansa auttaakseen kyseisessä ongelmassa, eipä siinä muuta ulkopuolinen oikein voikaan tehdä.

Mutta kyllä se pienikin hymy aina jonkun päivää piristää :)

Voihan sitä palvelutilanteessa yrittää kertoa realiteetit, miksi homma tällä kertaa meni mönkään, jos asiakas vain on lainkaan vastaanottavainen. Ehkä jopa jotain menisi perille, eikä seuraavalla kerralla tarvitsisi taas raivota.

Poissa Maija

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #106 : 14.12.06 - klo:21:33 »
Pahoitteluni jo valmiiksi, mennee AV. Huomaa varmaan minkälaisessa ammatissa sitä tulee toimittua. Vähän jäsentymätöntä, mutta sydän verellä kirjoitettua

Lainaus käyttäjältä: "An-na"

Siinä on jotain perhanan kasvattavaa kun töissä tulee asiakkaaksi joku aivan järjetön kuspää joka paasaa huonosta palvelusta ja muusta inhottavasta mikä ei millään tavalla liity minuun eikä muutenkaan pidä paikkaansa; on vaan ruuhka. ---Mikä sitten hyvä? Nostanko itseni jalustalle? Pitääkö minun kestää tuollainen paasaus (eikä sitten mitään kommentteja, että asiakas on aina oikeassa kun ei tod. ole!) vai onko minulla oikeus puolustautua? En oikein tiedä, onko se posken kääntäminen aina niin hyvä ihanne. Siinä alistaa itsensä toisen nöyryyttävälle käytökselle. Eikö ihmisellä ole oikeus puolustautua? En tarkoita kostoa, vaan nimenomaan puolustamista.


Lainaus käyttäjältä: "3357"
Palvelutehtävissä toimitaan ihmisenä jossain roolissa.


Kuten 3357 sanoikin töissä ollaan työnantajan edustajana eikä omana itsenä. Ainakin pienemmissä firmoissa koko paikan imago riippuu kassahenkilöistä ym. asiakaspalvelussa olevista työntekijöistä. Siinä ei auta johdon hienoimmatkaan visiot unelmapalvelusta jos kassalla ollaan turpa kurtussa. Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.

Asiakkailla on taipumus avautua asioista, joihin emme voi vaikuttaa. Harvoin kritiikki kohdistuu vastaanottavaan henkilöön itseensä.  Niin kauan kuin pysytään ns. asiassa (vaikka omasta mielestä aiheettomastikin), tuotteen saatavuudessa, hinnassa, palvelun nopeudessa, palautusehdoissa jne. on työntekijän mukisematta otettava vastaan palaute kuin palaute.

Asiakkaalla saattaa olla ihan oikeutettu negatiivinen palaute, esim. väärä hinta peritty/vääränlainen manikyyri tehty/jotain. Vaikka tiedät, ettei virhe ole omasi 1) kuuntelet haukut, 2) myönnät virheen ja pahoittelet ja 3) esität ratkaisua. Ja huom. mihinkään edelläolevista ei kuulu oman itsesi puolustelu saati työkaverin syyttely.

Meuhkaavien asiakkaiden kanssa raja menee siinä, että haistattelua/henkilökohtaisuuksia ei tarvitse kuunnella. Jos asiakkaan mielestä muistutat lähinnä imbesilliä etanaa, voi kohteliaasti ehdottaa toisen työntekijän tai lähimmän esimiehen jatkavan siitä, mihin jäitte. Tämä käytäntö pitää tietenkin sopia vastavuoroiseksi työkavereiden kanssa.

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Sen sijaan että lähtisin tilanteeseen mukaan, puren huultani, otan vaihtorahat ja hymyilen "20 euroa takaisin". Pysyn tilanteen yläpuolella.


Psykiatrian erikoissairaanhoitaja Timo Nuutinen pitää koulutuksia aiheesta 'Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen'. Hänellä on viisas neuvo; paasaavaa asiakasta kuunnellaan puolitoista minuuttia sanomatta mitään, ehkä nyökätään tai hymistään 'hmmm, ahaa'. Vasta tämän paasauksen jälkeen asiakas on valmis keskustelemaan aikuismaisesti. Eli mielestäni toimit juuri niinkuin pitääkin. Jos näyttäisit oman suuttumuksesi, saisi asiakas todennäköisesti lisää vettä myllyynsä. Voittajana selviytyy se, joka säilyttää malttinsa.

Hyvä keino asiakkaan lepyttämiseksi on ehdottaa palautteen kirjaamista (olettaen että palautelomakkeita käytössä). Jos epäilee, että vastapuolella on huumorintajua voi tokaista 'meillä on niin hyvä tarjous tänään, näyttää koko Vesivehmaa tulleen ostoksille' tms.

Asiakaspalvelun ongelmatilanteista tulee usein kilpailu siitä kumpi puoli näpäyttää toista paremmin. Asiavirheet korjataan, mutta ei siitäs-sait-sävyyn. Pitää olla niin vahva (ammattillinen) itsetunto, että antaa asiakkaan perääntyä kunniallisesti tilanteesta, varsinkin jos paikalla on muita asiakkaita. Eli ottaa käyttöön myös se kuuluisa toinen poski. Näin kun menettelee, niin asiakas usein tulee anteeksipyyntöjen ja pullan kanssa seuraavalla kertaa. Nimim. kokemusta on.

Ja vielä loppukaneetti: vain vaativa asiakas aikaansaa muutoksen.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #107 : 15.12.06 - klo:11:28 »
Niin, hyvin paljonhan Maijan kirjoittamassa on totta, allekirjoitan kyllä melkein kaiken.

Kyseessä oli tietynlainen ravintola (ei nimiä, he ;)), jossa asiakkaat eivät osanneet jonottaa vaan levittyivät tiskin taakse kuin baarissa. Itse ihan hiki hatussa otin asiakkaita yksi toisensa perään niin nopean rauhallisesti kuin pystyin. Kun tämä "positiivinen" asiakas tuli, hän hoputti minua työssäni "hop hop, vähän nyt vauhtia siihen hommaan" ja alkoi muutenkin urputtamaan henkilökunnan vähäisyydestä (ei pidä paikkaansa; enempää ei tiskin taakse mahdu), muista asiakkaista, jotka kiilasivat ja etuilivat (minunko vikaa?) ja siitä etten ole tarpeeksi nopea (tuon nopeampi en pysty ikinä olemaan). Siinä hetkessä nousi ihan pala kurkkuun, kun mitäpä pahaa minä siinä tilanteessa kenellekään tein! Vieläkin tulee paha mieli. Toki pahoittelin, että on näin kiire, mutta jotain se jaksoi vielä kitistä. En jaksanut kuunnella vaan hain vaihtorahat ja hymyilin ja jatkoin palvelua muille (kun tosiaan oli aika kiire). Jotenkin valittamisenkin ymmärtäisi, jos siihen olisi aihetta, mutta jos asiakas itse näkee, että muitakin asiakkaita on paljon ja että työntekijä tekee kaikkensa ollakseen nopea, niin kyllä sitä jotenkin niin harmittaa tuollainen asiaton käytös. No, siihen kai on tottuminen niin kauan kun palveluammatissa työtä tekee...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #108 : 15.12.06 - klo:21:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Maija"


Voittajana selviytyy se, joka säilyttää malttinsa.


Minusta tuossa on koko totuus niin monessa paikassa. Jos menettää malttinsa, menettää pelin.

Mutta?? Missä on kirkon krittikki vai mistä tässä piti kirjoittaa?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Kirkon kritiikkiä...
« Vastaus #109 : 15.12.06 - klo:23:14 »
No, mitäs jos kirkon julkisessa jumalanpalveluksessa soitetaan häämarssia kahdelle karvaiselle urokselle?
--- onkos siinä laitaa?
koi syö ...

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #110 : 15.12.06 - klo:23:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Maija"
töissä ollaan työnantajan edustajana eikä omana itsenä
Lainaus
mihinkään edelläolevista ei kuulu oman itsesi puolustelu saati työkaverin syyttely

Lainaus
voi kohteliaasti ehdottaa toisen työntekijän tai lähimmän esimiehen jatkavan siitä, mihin jäitte. Tämä käytäntö pitää tietenkin sopia vastavuoroiseksi työkavereiden kanssa


Totta toinen puoli. Noita periaatteita voisi tuumailla myös seurakuntatyössä toisinaan: joskus on vaikeaa muistaa olevansa töissä, kun tekee työajatonta ja/tai ihmissuhdepainotteista. Toisaalta: koska sitä sitten edustaisi vain itseään? Onko pastorin asiakaspalvelu auki myös koirankusetuslenkillä? Saako diakoni harrastaa jumppaa edustamatta työnantajaansa, puhumatta Jumalasta (tai puhumatta ollenkaan)? Saako julkisesti olla oma itsensä mielipiteineen? Sattuu olemaan myös työtä, jota tehdään oman persoonan kautta. Silloin on vaikeaa sietää asiallistakin kritiikkiä, jos se esitetään kärkevästi tai vaikkapa vapaapäivänä.

Joskus tekisi mieli palata kaupan uniformuun olemaan "se myyjä" ja työpäivän päätteeksi jättää työpuku ja asiakaspalvelijan rooli työpaikalle (ja pukuhuoneessa nauraa sille punaisena kähisseelle tädille joka sotkeutui omaan tarinaansa tuotereklamaationsa kliimaksissa).

Asiakaspalvelusta takaisin kirkon kritiikkiin..

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #111 : 16.12.06 - klo:15:13 »
Se miten räikeästi otsikoidaan jonkun satunnaisen kirkon työntekijän hairahduksista, kertoo minusta osaltaan kirkon epäonnistumisesta: ajatus syntisestä ja pyhästä ei ole mitenkään lyönyt läpi yleiseen tietoisuuteen. Kristittyjä pidetään yksinomaan "pyhinä" ihmisinä, etteivät vain kristityt itsekin... Eivät kaikki vaatimukset ole epärealistisia, mutta populaari käsitys kristitystä sellainen on. Perinteinen kristillinen ihmiskuva on yksiulotteinen ja inhimilliselle kokemukselle väkivaltaa tekevä. Siis perinteinen käytännön ihmiskuva: löytyy lukemattomia eläviä käsityksiä Dostojevskin ja Paavon tapaisista näkökulmista, joissa usko ja uskonto ovat polttava osa aitoa, villiä, vaarallista inhimillistä kokemusta maailmasta. Sen sijaan päivi räsäsmäinen ahdas tuomio-ajattelu johtaa umpikujaan, ja on umpikuja.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #112 : 20.12.06 - klo:09:22 »
Muuan Luther sanoi, että sananpalvelijoille (mm. pappi, diakoni, nuorisotyönohjaaja etc.) Saatana on tuttu. Saatana on vuorovaikutussuhteessa ko. henkilöiden kanssa. Ja Saatanaa kiinnostaa ihmisten ajatukset hänestä. 8)
wilhelmi niskasen jäljillä

HeinoM

  • Vieras
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #113 : 21.12.06 - klo:19:48 »
Saatana on saatanallinen tyyppi.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #114 : 28.12.06 - klo:16:24 »
Lainaus käyttäjältä: "HeinoM"
Saatana on saatanallinen tyyppi.



very illuminating!  :lol:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #115 : 29.12.06 - klo:10:00 »
Onko siis jokainen saatanallinen tyyppi saatana? Sanahan tarkoittaa jokseenkin samaa kuin syyttäjä. Koulupihalla saatanallinen tyyppi yllyttää ensin kolttosiin ja kantelee sitten opettajalle.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #116 : 29.12.06 - klo:13:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Onko siis jokainen saatanallinen tyyppi saatana? Sanahan tarkoittaa jokseenkin samaa kuin syyttäjä. Koulupihalla saatanallinen tyyppi yllyttää ensin kolttosiin ja kantelee sitten opettajalle.



Koulun pihalla olevat oppilaat ovat oppilaita. Ja he tekevät kolttosia ja temppuja. Lopetetaan tämä saatanakeskustelu tähän, kun ei tuu järkipuhetta.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #117 : 29.12.06 - klo:19:06 »
Koululaiset eivät ole mitään kloonattua oppilasmassaa. Siellä on pienet pirunsa ja enkelinsäkin. Kolttosten ja temppujen sietäminen lasten luonnollisena käyttäytymisenä ei ole järkeä nähnytkään.
Sama pätee tietysti missä ihmisyhteisössä tahansa. Varsinkin omien saatanallisuuksiemme tunnistaminen ja välttäminen on tarpeen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #118 : 29.12.06 - klo:20:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Koululaiset eivät ole mitään kloonattua oppilasmassaa. Siellä on pienet pirunsa ja enkelinsäkin. Kolttosten ja temppujen sietäminen lasten luonnollisena käyttäytymisenä ei ole järkeä nähnytkään.
Sama pätee tietysti missä ihmisyhteisössä tahansa. Varsinkin omien saatanallisuuksiemme tunnistaminen ja välttäminen on tarpeen.


Koululaiset ovat lapsia ainakin tuonne yläasteelle asti, joista pienimmät eivät edes tiedosta tekonsa seurauksia. Puhumme nyt siis lapsista.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #119 : 29.12.06 - klo:21:04 »
Eipäs aliarvioida lapsia! He ovat yhtä nuorina moraalisia olentoja kuin mekin heidän iässään olimme.