Kirjoittaja Aihe: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi  (Luettu 13904 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #30 : 12.06.14 - klo:07:34 »
No nyt ollaan Juhanin kanssa jostain ees samaa mieltä, eli viisusta 100.


Minä olen aina Juhanin kanssa samaa mieltä, jopa silloinkin kun hän on eri mieltä minun kanssani. Se se on juuri pelottavaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #31 : 13.06.14 - klo:10:39 »
SV 100 on mm. edesmenneen Väiskiapen lempivirsi. Sitä hän veisuutti kahdellakin eri mantereella. Se on täydellisin antipietistinen virsi. Achrenius leipoi ajatukset siihen, jota ei pysty esimerkiksi pyhitysliikkeissä laulamaan... "En sovittaa, en parantaa, voi yhtään synneistäni, en muuttaa sydäntäni". Herrnhutilainen ajatus, joka on koko ajan veisatessa virttä. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hallituksen hyväksymiä ehdotuksia Siionin virsiksi
« Vastaus #32 : 13.06.14 - klo:15:11 »
SV 100 on mm. edesmenneen Väiskiapen lempivirsi. Sitä hän veisuutti kahdellakin eri mantereella. Se on täydellisin antipietistinen virsi. Achrenius leipoi ajatukset siihen, jota ei pysty esimerkiksi pyhitysliikkeissä laulamaan... "En sovittaa, en parantaa, voi yhtään synneistäni, en muuttaa sydäntäni". Herrnhutilainen ajatus, joka on koko ajan veisatessa virttä. 

Tästä tullaan mielenkiintoiseen sivujuonteeseen, jota olen paljon pohtinut eli hengellinen evoluutio. Ensin tullaan pietistiseen herätykseen ja sitten vastakkaiseen, kuten Kiuruveden Puttouksen Matti sanoi "Ihminen herää kahdesti. Ensin synnittömäksi ja sitten takaisin siksi samaksi syntisäkiksi". Asia on paljon monivivahteisempi ja kullakin yksilöllinen. Valitettavasti jotkut pysäyttävät kaiken kehityksen ja jäävät paikoileen kuin Lootin vaimo.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi