Kirjoittaja Aihe: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu  (Luettu 39606 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #75 : 17.12.14 - klo:19:47 »
Yksi esimerkki:
Toisen omantunnon mukaan sukupuolineutraalia avioliittolakia ei pidä hyväksyä, toisen omantunnon mukaan se pitää hyväksyä.

Haluatko lisää esimerkkejä?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #76 : 17.12.14 - klo:19:54 »
^Haluan siis sellaisia esimerkkejä, joissa sinun omatuntosi sanoo muuta kuin sen tahon, johon enemmän luotat. Jossa siis uskot, että omatuntosi on väärässä.

Ja mieluummin joltain muulta kuin sukupuolielämän alalta. Se on liian ilmeistä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #77 : 17.12.14 - klo:20:03 »
Omatuntoni esim. sanoo, että ihmisen pelastus on siinä mielessä ihmisen ja Jumalan välistä yhteistyötä, että minun tulee siinä lähinnä tekemättä jättämisilläni ja miksei joskus tekemisillänikin myötävaikuttaa pelastukseni eteen ja että ei välttämättä riitä, että koko ajan vain huudan Herran puoleen armoa ja selkeyttä näihin asioihin, että Kristuksen verinen sovituskuolema ja sen merkitys selviäisi minulle paremmin.

Raamattu taasen tuntuisi olevan eri linjolla tässä asiassa omantuntoni kanssa.




Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #78 : 17.12.14 - klo:20:09 »
^Onko tuo omantunnonasia? Minusta kuulostaa ihan muulta.

Ymmärrän omantunnonkysymyksillä moraalisesti oikeaan ja väärään liittyviä asioita.

Tietenkin väärin voi tehdä muutenkin, eli on esimerkiksi tiskausteknisesti väärin upottaa kuumaan veteen vatkain, jolla on vatkannut kananmunia, mutta se ei ole moraalisesti väärin. Minusta esimerkkisi vaikuttaisi koskevan teknistä kysymystä "miten pelastus saavutetaan".

Osaisitko antaa esimerkin, joka liittyy siihen mitä moraalilla normaalisti ymmärretään, eli mikä on ihmisten välisessä kanssakäymisessä oikein tai väärin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #79 : 17.12.14 - klo:20:15 »
Mainittakoon vielä, että ahtaan portin etsijöille tällainen epävarmuus on mitä ilmeisimmin pelkkä siunaus. Näin ainakin minusta tuntuu, joten tällainen ristiriita omantunnon ja Raamatun välillä voi olla vain hyvä asia minun tapauksessani.
Pelastusvarmuus ilman ahtaasta  portista kaidalle alatielle pääsemistä taitaa olla kadottava asia.

Kun huomaa omantuntonsa olevan väärässä tai kun havaitsee, että omatunto mitä ilmeisimmin antaa vääriä signaaleja, voi se olla omiaan ajamaan ihmistä avunhuutojen saattelemana Kristuksen puoleen mielenmuutosta pyytämään ja sitä, että omatunto antaisi enemmän totuudenmukaisia signaaleja.

Jos omatunto saa ihmisessä Kristuksen / Jumalan paikan, niin hakoteillä ollaan, vaikka miten voimakkaan oikeassa olon tunteen vallassa vaeltaisi.

Jo pelkästään se on hyvä todistus omantunnon petollisuudesta, että on niin paljon toisistaan valtavasti poikkeavia käsityksiä lukemattomista eri asioista ja kaikki kuitenkin ovat mielipiteensä omantunnon äänen perusteella tehneet.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #80 : 17.12.14 - klo:20:27 »

Osaisitko antaa esimerkin, joka liittyy siihen mitä moraalilla normaalisti ymmärretään, eli mikä on ihmisten välisessä kanssakäymisessä oikein tai väärin?

Ovat sen verran kipeitä asioita, että on jotenkin vaikea niitä tänne kirjoittaa. Jos mieleeni tulee jokin neutraalimpi asia, ehkä sitten sen tänne kirjaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #81 : 17.12.14 - klo:21:45 »
OK, sopii.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #82 : 17.12.14 - klo:21:47 »
Jos omatunto saa ihmisessä Kristuksen / Jumalan paikan, niin hakoteillä ollaan, vaikka miten voimakkaan oikeassa olon tunteen vallassa vaeltaisi.

Eipä omantunnon tehtävä olekaan rakastaa ja armahtaa. Se on vain käytännöllinen apuväline.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #83 : 17.12.14 - klo:22:23 »
Jo pelkästään se on hyvä todistus omantunnon petollisuudesta, että on niin paljon toisistaan valtavasti poikkeavia käsityksiä lukemattomista eri asioista ja kaikki kuitenkin ovat mielipiteensä omantunnon äänen perusteella tehneet.

On kyllä niilläkin toisistaan valtavasti poikkeavia käsityksiä, jotka perustelevat mielipidettään Jumalan äänellä tai sanalla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #84 : 18.12.14 - klo:00:41 »
Tääl Docens!  :026:
Mitä puhutaan?

Mis mennään?

Meidän tulee ymmärtää eräs seikoista. Tämä koskee käsityskyvyn rajaa. Sen tuolle puolen jää syntisen vanhurskauttaminen. Sen tälle puolen jää armo.

Sitä armoa edelliset!

 Jumala kieltää kaikki tietopuoliset hyppyyt keskiaikaan. Jos saamme uutta tietoa me otamme kiittäen sen, säiky emme. On uskallettava sanoa, osa syntyy homoseksuaalina. Ilmeisesti siinä on luomistyön jälki. On myös uskallettava tietää, jokainen ei jää homoseksuaaliksi, joskaan kukaan ei muutu eheytyshoidossa mutta pitkässä psykoanalyysissa. Toisinaan. Heillä oli eroottinen kehitys kesken kuten on useahkolla heterollakin.

Otammeko syvyyspsykologin kirkkoon ennen kuin yhtäkään paria vihitään? 

Vai mistä oli kyse Korintossa, mistä juutalaisuudessa? 

Tekeekö homoseksuaali synnin vaihtaessaan sen väkisinheteroiluun?

Tätä kaikkea me aawepikkujouluissa puimme oli Freud kutsuttuna! Oli hilpeät juhlat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #85 : 18.12.14 - klo:04:59 »


^Minä ainakin myönnän etten ymmärrä mitä tarkoitat. Siksi koetankin kysymällä saada selvyyttä.

Olisiko sinulla mainita muutama esimerkki siitä, milloin luotettava ohjenuorasi sanoo muuta kuin omatuntosi?

Minä kyllä meinaan edelleenkin toimia omantuntoni mukaan. En tiedä mikä olisi sen luotettavampaa. (Tai siis en tietenkään toimi aina omantuntoni mukaan vaan lankean monenmoiseen vääryyteen, mutta sen vääryyden mittapuu on omatuntoni.)



   Kuunnella itseään ja rukoilla Jumalan johdatusta.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #86 : 18.12.14 - klo:05:17 »


 Mitä puhutaan?



  En kuule. Olen lukenut, että öppiäinen on itsekeskeinen, karjalaisenkyösti raamattukeskeinen. Öppiäinen tukeutuu raamattuun suodatettuaan sen itsensä kautta. Karjalaisenkyösti lukee raamattua eläytyen.
Minä elän raamattua todeksi sieltä täältä. Olen kiinnostunut teksteistä, joista kolmasosaa en ymmärrä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #87 : 18.12.14 - klo:06:43 »
Olen kiinnostunut teksteistä, joista kolmasosaa en ymmärrä.
:icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #88 : 18.12.14 - klo:07:31 »
Eipä omantunnon tehtävä olekaan rakastaa ja armahtaa. Se on vain käytännöllinen apuväline.

"  Omantunnon ohjausta noudata
   notkoissa elämän.
   Siin on porras poikki kuilun,
   silta vaarojen välissä ".

   Tämän opettajani kirjoitti Muistokirjaan n. vuonna 1952
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #89 : 18.12.14 - klo:08:10 »
"  Omantunnon ohjausta noudata
   notkoissa elämän.
   Siin on porras poikki kuilun,
   silta vaarojen välissä ".

   Tämän opettajani kirjoitti Muistokirjaan n. vuonna 1952

Oikeassa olet Riittasisko, moraalinen eetos on tässä. Mutta ei ole Jumalan ja ihmisen välisestä suhteesta kysymys. Lutteerus sanoi vain, että omatunto on lakia.
wilhelmi niskasen jäljillä