Kirjoittaja Aihe: SUKUJUURIA JA ISOISÄÄ ETSIMÄSSÄ! KUKA SINÄ OIKEASTI OLET?  (Luettu 7516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Tein sukututkimusta silloin ennen muinoin, kun olin 20-kymppinen. Silloin ei vielä nettiä tunnettu, vaan istuin silloisen valtionarkiston ja erään maakunta-arkiston tutkijasalissa ja pyörittelin mikrofilmejä.  Niin ja tietysti olivat siellä valtionarkiston seinähyllyssä ne mormonien ns. "suomennokset" rippikirjoista. Nyt sitten vanhoilla päivilläni aikani kuluksi aloin selata nettiä aiheesta ja kuinka ollakaan: löysin tiedot  isoisäni äidin vanhemmista ja sisaruksista.  Siispä sattumoisin joku muu lisäkseni näyttää olleen heistä kiinnostunut. Wau....

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tein sukututkimusta silloin ennen muinoin, kun olin 20-kymppinen. Silloin ei vielä nettiä tunnettu, vaan istuin silloisen valtionarkiston ja erään maakunta-arkiston tutkijasalissa ja pyörittelin mikrofilmejä.  Niin ja tietysti olivat siellä valtionarkiston seinähyllyssä ne mormonien ns. "suomennokset" rippikirjoista. Nyt sitten vanhoilla päivilläni aikani kuluksi aloin selata nettiä aiheesta ja kuinka ollakaan: löysin tiedot  isoisäni äidin vanhemmista ja sisaruksista.  Siispä sattumoisin joku muu lisäkseni näyttää olleen heistä kiinnostunut. Wau....

Wau

Kun jäin eläkkeelle tein samaa valtionarkistossa. Pääsin mikrofilmien avulla hyvin pitkälle ja sitten siskoni työnantja häipyi maasta ja hän oli vapaa. Hän rakastaa exeleitä ja teki sukupuut keräämästäni materiaalista. Sitten into loppui, mutta olen seurannut alan kehitystä ja nyt ovat melkein kaikki rippikirjat netissä eli tilanne on paljon helpompi. Ihan hauska harrastus ja muistuttaa postimerkkien keräämistä, nyt vain kerätään pieniä tieto pläjäyksiä. Muuten kaikein kauneimmat kirkonkirjat löytyvät Pietarin
Pyhän Marian seurakunnasta (kaikki Suomen kansalaisia). Siellä on ollut päätoiminen kirkonkirjoista huolehtija eikä papit ole niitä huonolla sulkakynällä kirjoitelleet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Kävipä taas yksiin Annikan ja miun aatokset ! Annika otti sukupuiden merkityksen esiin, ja samaan aikaan sain puhelun Mänttä-Vilppulassa jossa  kyseltiin Tikka-suvun sukupuiden perään.
Minulla on ne jossakin papereina, mutta kadoksissa vuoden takaisen muuton takia.

Kantaisä löytyy netin sukupuussa:

https://www.geni.com/people/Yrj%C3%B6-Tikka/6000000032838063135

ja se jatkuu isälijana , isien nimien vaidelessa Yrjö, Aapro ( Aabraham), Tahvo, Mikko ja Tuomas-nimien ollessa yleisimmät.
Yleistä näkyy olleen että jos aiempi lapsi oli kuollut uudelle annettiin sama nimi.
Riitta-nimi esiintyy myös silloin tällöin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Katsoin Riitta linkkiäsi. Siinä olikin ollut tekijälle onni myötä, kun noin vanhoja kirkonkirjoja on säilynyt eli on saatu v. 1711 syntyneestä tietoja. Useille kirkonkirjoille on käynyt huonosti esim. kirkon tulipalossa tai sodan jaloissa ja sittenhän on ne luovutetut alueet, jonne on saattanut jotakin tämän aiheen muistiinpanoja jäädä ja siten kadota ikuisiksi ajoiksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Mikkelin Maakunta-arkistossa oli ( ja on kai yhä ) Karjalan kirkonkirjat silloin kun minä eräällä asiaa harrastaneella ihmisellä 1980-luvulla tutkimuksen teetin.

Kyllä, kirjonkirjat tulivat pakollisiksi vasta 1700-luvun alussa, mutta vanhempia tietoja sai maakirjoista ja kauppakirjoista.

Valkjärven historiasta luin sukuni tulleen jo 1600-luvun alussa Pohjois-Karjalasta, jolloin asettuivat Kannakselle multavimmille maille viljelemään.

Aabrahamin jälkeläisiä olemme kaikki !  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kirkonkirjat tulivat pakollisiksi 1695, mutta meni muutama vuosi ennenkuin joka seurakunnasta ne löytyivät.

Minulla on yksi yhteinen esi-isä foorumilaisen kanssa ja hän on syntynyt 1711. Tämä löytyi sukukirjan avulla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Riitta-nimi esiintyy myös silloin tällöin.

Minunkin esiäideissäni on papereitteni mukaan yksi Riitta, Riitta Juhontytär 1730-1778. Kaksi Britaakin löysin, Brita Maria Johanintytär s. 1790 ja Brita Väkeväinen 1803-1913.

Kaimojani löytyi äidinäidin äidin esi-isistä, Martti 1668-1744 ja Martti Martinpoika, jonka tietoja ei näy paperissa olevan.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Olen tässä illan ratoksi selaillut esivanhempiani sieltä n. 1800-luvun alkupuolelta 1800-luvun loppupuolelle.
Siihen kiinnitin huomiota, jotta Suomen pitäjissä on ollut vähäisesti väestöä nykytilanteeseen verrattuna.
Muutama torppa pitäjässä siellä täällä. Ja tuota aikaa kun eletään, niin joka talossa on lapsia siinä 6-9 jälkeläistä.
Sitten nämä jälkeläiset varttuvat ja menevät naimisiin lähellä olevan naapurin tai juuri ja juuri naapuripitäjän
rajan takana olevan ihmisen kanssa. Mitä siitä seuraakaan: lähes kaikki ovat jollain tavalla sukua keskenään,
kun vuodet kuluvat. :icon_wink:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Kuusamossa isäni suvussa taisi olla serkkujen avioliitokin mahdollinen. Eihän se kiellettyä liene tänäkään päivänä, mutta pitkässä juoksussa ei niin hyvä juttu. Ehkä, en tiedä, ajattelen ääneen.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Minua sukujutut alkoi kiinnostaa työni kautta. Töissä teen sukututkimuksiin sukuselvityksiä silloin, kun muilta töiltä ehdin. Tämän pitäjän kirkonkirjat on tulleet tutuiksi 1860 - 1964. Sitten on siirrytty perheletiin ja erilaisten tietokoneohjelmien jälkeen nykyiseen Kirjuri-järjestelmään, mikä on yhteydessä väestötietoihin.
Kaikki tuon 1860 - 1964 aikaiset kirkonkirjat on digitoitu ja aineistot on nyt Kirkkohallituksen tiedostoissa. Siihen ollaan menossa, että jokainen seurakuntien keskusrekisteri tekee ihmisen koko elämänkaaren mittaisen sukuselvityksen perunkirjoitukseen, lainhuutoon tai muuhun viralliseen tarpeeseen.
Se on jäänyt mieltäni askarruttamaan, että tehdäänkö sitten enää missään sukuselvityksiä sukututkimusta varten. Nythän netistä pääsee itse tutkimaan 100 vuotta vanhempia aineistoja, sikäli kun niitä on nettiin viety. Mutta 100 vuotta tuoreempia tietoja saa ainakin kirkkoherranvirastoista, sikäli kun aikaa on niitä tehdä. Ja tietenkin hyvää korvausta vastaan.
Meillä on taannoin käynyt paljonkin omatoimisia sukututkijoita. Nyt kun olemme muuttamassa pienempiin tiloihin, ei sukututkijoille ole enää paikkaa eikä konetta käytettäväkseen.
Pyryharakka