Kirjoittaja Aihe: Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen  (Luettu 11010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #30 : 22.03.09 - klo:17:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Lainaus
- Uskonnottomat ovat kauan olleet iso, mutta näkymätön vähemmistö Suomessa, joten tällä kampanjalla haluamme nostaa uskonnottomuuden esiin positiivisessa mielessä [...], sanoo Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Jussi K. Niemelä.


Vähemmistö he saattavat olla, mutta omien kokemuksieni perusteella kaikkea muuta kuin näkymätön.


Joo, näin on. Monet heistä ovat äänekkäitä - ja tyyli on usein kuin pahimman fundamentalistilahkon. Tällainen tyyli kukkii varsinkin nettikeskusteluissa... :shock:

Poissa korhp

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #31 : 06.04.09 - klo:16:15 »
voisiko teksti olla:

JUMALAA EI EHKÄ OLE;TOMUHIUKKANEN VAIN ALKOI YKSKAKS AJATTELEMAAN JA POHTIMAAN HYVÄÄ JA PAHAA

B.H.S

  • Vieras
Ateisti ja minä.
« Vastaus #32 : 06.04.09 - klo:19:21 »
Jumalan kieltäminen on ateistin uskon, tahdon ja järkeilyn varassa.        Minulle Jumalan tunnustaminen on myös uskon, tahdon ja järkeilyn sekä myös tunteiden varassa.
No niin, nyt sitten kun minä uskon että olen parempia ihminen kuin tuo ateisti, Jumalan edessä. Sekä tiedän aivan varmasti että minut on valittu taivastenvaltakuntaan.
Olenhan myös itsekeskeisenä ihmisenä tuonut esille kuinka hyvä Jumalan palvelija olen. Olettehan kaikki sen huomanneet, enkä ole yhtään ollut julkisuuden hakuinen, enhän.
Joten minut tekee surulliseksi kun sisälläni tiedän.
Itseni,kuinka raadollinen ihminen olen. B.H.S

Matt.26:35.
Pietari sanoi hänelle: "Vaikka minun pitäisi kuolla kanssasi, minä en ikinä sinua kiellä". Samaa vakuuttivat muutkin opetuslapset.
Matt.26:70
Mutta hän kielsi sen kaikkien kuullen ja sanoi: "En ymmärrä mistä puhut".
Matt.26:72
Taas hän kielsi sen valalla vannoen ja vakuutti: "Minä en tunne sitä miestä".
Matt.26:74-75
Silloin Pietari alkoi sadatella ja vannoi: "Minä en tunne sitä miestä". Samassa kukko lauloi.
Pietari muisti mitä Jeesus oli sanonut: "Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät". Hän meni ulos ja puhkesi katkeraan itkuun.

ps.ateistin lisäksi voisi mainita myös kaikki ne ihmiset mitkä poikeeavat minun kristillisestä elämästä ja se luettelo on pitkä. Taidanpa olla kohta yksin siellä taivasten valtakunnassa. Vai onko minulle sitten aivan muu osoite määrätty?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #33 : 06.04.09 - klo:20:37 »
Lutteeruksen mukaan ateisteja ei olekaan... kyllähän se on niin! :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #34 : 01.05.09 - klo:07:35 »
”Jumalaa ei todennäköisesti ole. Lopeta siis huolehtiminen ja nauti elämästä.”

Minulla on ollut sellainen ajatus ja tunne, että tämä kampanja saattaa olla hyödyllinen juuri kristinuskon kannalta. Siinä tietyllä tapaa kuitenkin mainostataan Jumalaa ja mainoksen nähtyään ihmiset väkisinkin joutuvat Jumalaan liittyviä asioita ajattelemaan.
Kampanjassa jää ovi ikäänkuin raolleen sille mahdollisuudelle, että Jumala saattaakin olla olemassa.
Minusta tuntuu siltä, että kampanjaan rahojaan antavat ateistit tulevat tukeneeksi evankeliumin asiaa.
Mielessäni on ollut, että olisin itsekin osallistunut keräykseen pienellä summalla ikäänkuin toivottaen kampanjan tervetulleeksi ainakin Helsinkiin.
En kuitenkaan ole osallistunut keräykseen, koska taustalla mielessäni on kaikesta huolimatta ajatus, että entä jos kuitenkin olen väärässä tämän asian suhteen.
Joka tapauksessa innolla odotan tätä tulevaa kampanjaa ja toivon, että riittävä rahamassi saataisiin kokoon, että kampanja saataisiin pystyyn.

Sitä olen pohtinut, että minkähänlaisia tekstejä Mannerheimintien Raamattuikkunalla voisi pitää, jos tuo ateistien mainoskampanja rantautuu Helsinkiin.
Onko sinulla hyviä ehdotuksia?
Tekstin tulisi olla mahdollisimman kantaaottava, hauska & humoristinen, ei hyökkäävä, joskin pientä ilkikurista/ystävällistä piikkiä saa ja ehkä pitääkin olla.

Kauppalehden keskusteluforumin uskonto&filosofia-osastolla sain erään hyvältä kuulostavan idean ikkunalle, jonka tod.näk. toteutan ja joka kuuluu näin:
"Jumala saattaa olla olemassa"

Tässä lauseessa itseasiassa sanotaan sama asia, kuin ateistien mainoskampanjassakin, joskin näkökulma on eri.

Olisi kiva, jos voisi olla useampia kampanjaan sopivia tekstejä olemassa, niin niitä voisi kampanjan aikana sitten vaihdella.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #35 : 01.05.09 - klo:07:46 »
Voisin tässä vielä kehua itseäni ja kertoa, että minulla on kunnia tuntea henkilö, joka mahdollisesti on eräs tämän kampanjan puuhaihmisistä Suomessa. Ainakin hän on ollut aika aktiivinen oman maailmankuvansa eteenpäin viemisessä.

Hän on tällä hetkellä Vapaa-ajattelijain liiton liittohallituksen jäsen.
Hän oli toinen puuhamiehistä varsin kuuluisaksi tulleen "eroa kirkosta" -palvelun luoja.
Todella sympaattinen ja mukava ihminen.

Olimme muuten vaimoni kanssa hänen häissään vuosituhannen alkupuolella. Positiivisesti omaperäiset hään metsäisessä ympäristössä.
Vastavuoroisesti "metsähäiden" aviopari oli meidän häissämme mukana.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #36 : 01.05.09 - klo:09:53 »
"Jumalaa pilkattaessa Häntä ylistetään". Mystikko Mestari Eckart, 1300-luvulla, Seppo A. Teinonen, Rakkauden tieto. Vammala 1985.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #37 : 01.05.09 - klo:15:37 »
Jumala on olemassa, lakkaa siis murehtimasta ja nauti elämästä!

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #38 : 02.05.09 - klo:16:50 »
Hyvä Mauno! Näin teemme!
:lol:  
:smt023
Herra armahda.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #39 : 04.05.09 - klo:02:48 »
Lainaus
ps.ateistin lisäksi voisi mainita myös kaikki ne ihmiset mitkä poikeeavat minun kristillisestä elämästä ja se luettelo on pitkä. Taidanpa olla kohta yksin siellä taivasten valtakunnassa. Vai onko minulle sitten aivan muu osoite määrätty?


Itselleen vieras maailmakuva näyttää pelottavalta.
Uskovaisuus, jossa noustaan jalustalle itseään kehumalla ja omaa erinomaisuuttaan kehumalla tuntuu pelottavalta siitä uskovaisuudesta, jossa noustaan jalustalle itseään vähättelemällä ja syntisyyttään korostamalla.
Ja sama päinvastoin.

Ja molemmat uskovaisuudet vihaavat sitä uskovaisuutta, jossa uskotaan, että jumalia ei ole olemassa.
Ja uskovaisuus, jossa uskotaan jumalien olemassaolemattomuuteen karsastetaan syvästi näitä kahta ed. mainitsemaani uskovaisuuden muotoa, jossa uskotaan Jumalan taikka jumalien olemassaoloon.

Vaan, jos haluaa uskoa naapuritynnyrissä elävästä ihmisestä edes jotain hyvää, yllättyy varmasti iloisesti. Naapurin ihmistä ei tarvitse pitää aivan itsensä veroisena, riittää ehkä jo sekin, että kieltäytyy uskomasta hänestä kaikkea sitä pahaa, minkä omassa tynnyrissä kuulee itseltään ja muilta.

Jumaliin uskovien piirissä liikkuu vapaa-ajattelijoista varmasti paljon sellaisia uskomuksia, joita vapaa-ajattelija ei pysty allekirjoittamaan.
Sama sääntö pätee ikävä kyllä myös toisin päin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ateistien mainoskampanja on tulossa Suomeen
« Vastaus #40 : 04.05.09 - klo:03:09 »
Noista eri tynnyreistä sellainen ajatus vielä, että jokaisen tynnyrin asukeilla on oma logiikkansa, jolla tynnyrin maailmankuva perustellaan.
Tynnyrin 1 logiikalla ei välttämättä saa minkäänlaista otetta tynnyrien 2 ja 3 maailmankuvista.
Jotta voisi ymmärtää naapurien maailmankuvan, on tutstuttava siihen ajattelutapaan, josta kyseinen maailmankuva nousee.

Skismaa syntyy juuri siitä, että tynnyrin 1 asujaimisto yrittää tutustua tynnyrin 2 maailmankuvaan oman maailmankuvansa silmälasien läpi.
Ja aivan varmasti tällä tapaa naapurin maailmankuva näyttää varsin järjettömältä, ellei jopa vaaralliselta.

Ihminen voi olla tiukkapiponen fundamentalistiuskova, ja silti suhtautua suopeasti oikeaoppisiin kristittyihin, jos hän käyttää oikeaoppisen kristillisyyden tarkasteluun oikeaoppisen kristillisyyden omia silmälaseja.

Oikeaukoinen ihminen voi huoletta pysyä omassa uskossaan ja silti suhtautua ymmärtäväisesti tiukkapipoiseen fundalismiuskovaan, jos hän ottaa fundamentalsitin silmälasit nenälleen fundamentalismia arvioidessaan.

Jne...

Silmälasien onnistunut valinta johtaa mielestäni myös siihen, että eri tynnyrien välisistä eroavaisuuksista sekä oman tynnyrin uskomusmaailman puolustamiseen pystytään käyttämään totuudenmuaisempaa ja oikeampaa argumentaatiota (=ei taistella tuulimyllyjä vastaan).