Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: karjalaisenkyösti - 12.07.19 - klo:02:10
-
Mitä on armo?
Minusta tuntuu siltä, että kyseistä termiä käytetään paljon väärin.
"Armo" ikäänkuin koetaan tarkoittavan samaa, kuin "empatia" tai jotain sellaista, joka hyväksyy kaiken, eli hyväksyy ihmisen sellaisena, kuin ihminen on.
Empatia on toki tärkeää.
Mansikat ovat tärkeitä, mustikat ovat tärkeitä. Mansikka ei kuitenkaan ole sama, kuin mustikka.
Eikös se ole niin, että armo kuuluu vain sellaiselle, joka on väärässä ja joka on tehnyt väärin?
Armo ei sano, että jatka vain, kuten nyt elät, minä hyväksyn sinun tekosi.
Armo sanoo, että koska teitä väärin, saat armon, saat anteeksi.
Joka ei ole väärässä ja toimii oikein tai kuvittelee toimivansa oikein, ei sellainen ihminen armoa tarvitse.
Mitä sitten tulee nykyiseen kirkkolaitokseen, niin väitän, että on hyvin yleistä, että siellä ei julisteta armoa. Lakia siellä julistetaan, joskin jonkinlaista kummallista tynkälakia, jota toki sitäkään on vaikea noudattaa: rakasta lähimmäistäsi, suojele luontoa, tee näin, elä tee noin, suvaitse tätä, elä suvaitse tuota .....
-
Empatia ei tarkoita hyväksymistä vaan kykyä asettua toisen asemaan. Pirullinen kiduttajakin on empaattinen; hän tietää, mikä eniten satuttaa toista.
Armo ja anteeksianto sekoittuvat helposti toisiinsa. Armo on kuitenkin laajempi asia. Köyhä, sairas ja yksinäinenkin kaipaavat armoa, vaikka eivät olisi lainkaan syyllisiä omaan tilanteeseensa.
-
Kirkko julistaa armoa, lakia julistetaan "vanhahtavassa" mielessä vähän, armo kuuluu kaikille. Me ihmiset emme ole täydellisiä, että joka päivä on armo uusi.
-
Jossakin toisessa yhteydessä viitattiin körttien nykyaikaa konventikkeliplakaatin aikaan tai jotenkin siihen malliin. Ei sellaista vertausta mielestäni voi tehdä. Tämä seuraliike on aikojen kuluessa pysynyt hyvin ajassaan ja osannut uudistua. Mainittu plakaatiaika otetaan oikeassa yhteydessä esiin eli lähetysseuroissa. Körttinen liike panostaa lähetystyöhön hengellisellä ja kirveslähetyksen aloilla. Puhujamme ovat viisaita ihmisiä ja valmistelevat puheensa.
Uudistumishalustamme viittaan esimerkiksi Siionin virsiemme uudistusaikoihin, jolloin laaja seuraliikkeen näkemys halutaan ottaa uudistustyössä huomioon. Uudistetaan keskustellen.
Kasteen armo muistini mukaan mainittiin. "Yksi usko, yksi kaste" tällä tavoin elän eli ei uudesti syntyneen uutta kastetta tarvita. Vanhempien ja isovanhempien tulisi huolehtia vastasyntyneen kasteesta ja sitten ripillä käymisestä. Ortodoksisessa uskonnossa avioliittoon vihkiminen on sakramentin ominaisuudessa, meillä ja muillakin valitettavasti tässä asiassa on maallistuttu ja nuoret elävät vapaasti yhdessä. En ala olemaan muunlainen valistaja.
-
Jossakin toisessa yhteydessä viitattiin körttien nykyaikaa konventikkeliplakaatin aikaan tai jotenkin siihen malliin. Ei sellaista vertausta mielestäni voi tehdä. Tämä seuraliike on aikojen kuluessa pysynyt hyvin ajassaan ja osannut uudistua. Mainittu plakaatiaika otetaan oikeassa yhteydessä esiin eli lähetysseuroissa. Körttinen liike panostaa lähetystyöhön hengellisellä ja kirveslähetyksen aloilla. Puhujamme ovat viisaita ihmisiä ja valmistelevat puheensa.
Uudistumishalustamme viittaan esimerkiksi Siionin virsiemme uudistusaikoihin, jolloin laaja seuraliikkeen näkemys halutaan ottaa uudistustyössä huomioon. Uudistetaan keskustellen.
Kasteen armo muistini mukaan mainittiin. "Yksi usko, yksi kaste" tällä tavoin elän eli ei uudesti syntyneen uutta kastetta tarvita. Vanhempien ja isovanhempien tulisi huolehtia vastasyntyneen kasteesta ja sitten ripillä käymisestä. Ortodoksisessa uskonnossa avioliittoon vihkiminen on sakramentin ominaisuudessa, meillä ja muillakin valitettavasti tässä asiassa on maallistuttu ja nuoret elävät vapaasti yhdessä. En ala olemaan muunlainen valistaja.
Se mainittiin kun käsiteltiin syytä sille, miksi ei seuroissa esim lueta ääneen Raamattua tai lueta ääneen rukouksia. Eli kirjoittaja ainakin mainitsi että olisiko nämä tavat pitäytyä veisaamisessa peräisin konventikkeliplakaatin ajalta ja kokoontumiskielloista.
Olisi kyl hienoa tuntea noin herännäisyyden historia, eikö pelkästään että äidinäidinisänäidinisä veti Laguksen jalan paikalleen, kun hän putosi katolta jota kunnosti.
-
Kyllä, jälkeenpäin olen ao kohdan löytänyt.
-
Armo ja Jeesuksen lunastustyö kuuluvat kiinteästi yhteen.
Syntinen saa armon ja anteeksiantamuksen vain Jeesuksen ristin juurella,
Hänen lunastustyönsä perusteella.
Meille on annettu Pyhä Henki uudistamaan, parantamaan, johdattamaan elämäämme
Kristuksen yhteydessä.
-
Jumalan sana sinulle ja minulle on, sinä riität.
-
Jumalan armoa voi kokea myös eri tavoin. Monille se vilahtaa päivittäin erikoisena hyvänolon tunteena, itse käsittämättä mistä se tulee.
Itselleni se suorastaan pläjähti kun kaksi kuukautta olin monenlaisissa vaivoissa ja yht´äkkiä kun huimaus loppui, avautui kuin uusi aamu ! Silloin ymmärtää kiittää !
On myös pahimman korona-karanteenin liennyttyä armollinen vapauden tunne.
On armoa asua vappaassa ja puhtaassa maassa, jossa ei ole sodittu kahdeksaankymmeneen vuoteen. Turhia sisäisiä kahinoita lukuunottamatta.
Ole Jumala armollinen meille edelleen monin tavoin. Anna meidän myös oppia armahtamaan.
Kiitos tästä kauniista keväästä !
-
Joka aamu on armo uus, miksi huolta siis kantaa.....
Ihana aurinkoinen aamu! Kiitättää!
Kiitos Benkku ja Riitta hoitavista ajatuksista! :109: :039:
-
Uskotko Bengt, kuinka hyvältä tuntuu huomata sinun olevan myös armontunteva ihminen.
Usein sen saa opittua vasta kivun kautta. Kipu on lääke Herran apteekissa. Sen käyttöä pelätään suotta.
Kipukokemusten, hylkäämisen ja sairauden jälkeen Jumalan huolenpito tuntuu armona.
Ylistä Herraa minun sieluni ja kaikki mitä minussa on, ylistä Hänen pyhää nimeään !
-
Helvetistä Taivaaseen.
-
Jag også ! Me too !
-
Kipu on lääke Herran apteekissa. Sen käyttöä pelätään suotta.
Halusin vielä tulla korostamaan tätä ajatusta, jonka Riitta tänne toi.
-
Olen kuullut tästä aiheesta viime aikoina useammassakin yhteydessä. Itsellekin kärsimys oli vihollinen aiemmin ja onnellisuuden tavoittelu tärkeää.
Kun nytkin olen kivuissa ja milloin missäkin vaivoissa, käännän itseni Kristuksen ristin eteen katsomaan mitä on kärsiä koko maailman syntien sovittamiseksi.
Hän sai kärsiä myös ihmisten pilkkaa ja ivaa. Ristiinnaulitse-huudot saattelivat häntä
ja valvominen Getsemanessa oli sielun hätää hylkäämisestä. Silti: Tapahtukoon sinun tahtosi on aina helpottavaa.
-
Tähän aiheesee liittyen lainaus Paavalilta 2. Kor. 12:7-10 ja varsinkin tuo viimeinen lause.
"
Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
"
-
Elävässä uskossa on elävä synnintunto.
Salattu Viisaus.
Ajatuksia
Paavo Ruotsalaisen
Wilhelmi Malmivaaran
E.W.Palkkalan
kirjoituksia ja ajatuksia.
Koonnut
E.F.Juurmaa
WSOY 1955. s.72.
-
Elävässä uskossa on elävä synnintunto.
Salattu Viisaus.
Ajatuksia
Paavo Ruotsalaisen
Wilhelmi Malmivaaran
E.W.Palkkalan
kirjoituksia ja ajatuksia.
Koonnut
E.F.Juurmaa
WSOY 1955. s.72.
Minusta tuntuu, että näitten vanhojen kehuminen ja mainostaminen on teeskentelyä ja huomion kerjäämistä ihmiseltä, joka vuosikausia on parjannut niitä vähäisiä ihmisiä, jotka ovat kiittäneet Siioninvirsien kääntämisestä, vaikka se kiitos on ollut teeskentelijän omin sanoin vähäistä.
-
Aamuhartaus tänään: filosofian maisteri Sari Lehtelä, Helsinki
Hartauden musiikki: "Käy Herra meitä siunaamaan", säv. ja san. Jaakko Löytty. Markus Bäckman ja Ilona Nyman laulu, lauluyhtye, Laura Airola viulu, Mikko Iivanainen kitara, Hannu Rantanen kontrabasso, Pekka Nyman vibrafoni ja lyömäsoittimet sekä Sami Koskela congarumpu.
https://areena.yle.fi/audio/1-50701896
-
Minusta tuntuu, että näitten vanhojen kehuminen ja mainostaminen on teeskentelyä ja huomion kerjäämistä ihmiseltä, joka vuosikausia on parjannut niitä vähäisiä ihmisiä, jotka ovat kiittäneet Siioninvirsien kääntämisestä, vaikka se kiitos on ollut teeskentelijän omin sanoin vähäistä.
Jumalan armon varassa vanhojen kehuminen ja mainostaminen aralla tunnolla nöyrästi ja synnin tunnossa ei voi olla teeskentelyä, varsinkin, jos siihen ei liity omavoimaisuutta. Jokainen kristitty on ainutlaatuinen oli hän millä paikalla tahansa tai on etsimässä paikkaansa. :eusa_pray:
-
PekkaV, aamuhartauslinkki oli tilaani ja tarvettani varten !
Sari Lehtelä puhui voimaannuttavasti ja musiikki meni sydämeen . :049:
-
Jumalan armon varassa vanhojen kehuminen ja mainostaminen aralla tunnolla nöyrästi ja synnin tunnossa ei voi olla teeskentelyä, varsinkin, jos siihen ei liity omavoimaisuutta. Jokainen kristitty on ainutlaatuinen oli hän millä paikalla tahansa tai on etsimässä paikkaansa. :eusa_pray:
'Jumalan armon varassa', 'aralla tunnolla nöyrästi ja synnin tunnossa' ja 'jos siihen ei liity omavoimaisuutta' tuntuvat tässä yhteydessä teeskentelyltä. Tämäkin riittäisi välittämään viestisi: Vanhojen kehuminen ja mainostaminen ei voi olla teeskentelyä.
-
'Jumalan armon varassa', 'aralla tunnolla nöyrästi ja synnin tunnossa' ja 'jos siihen ei liity omavoimaisuutta' tuntuvat tässä yhteydessä teeskentelyltä. Tämäkin riittäisi välittämään viestisi: Vanhojen kehuminen ja mainostaminen ei voi olla teeskentelyä.
Kysymys oli siitä, että Wilhelmi Malmivaaran heluminen ja mainostaminen tuntuu teeskentelyltä sellaisen suusta, joka on voimakkaasti ja julkisesti vastustanut Malmivaaran Siionin virsien kääntämistä englanniksi. Ei ollut kysymys silloin muusta teeskentelystä. Luterilainen tuntuu haluavan jatkaa sotaa kaivamalla vanhoja posteja esille. Olisi syytä palata eilisen rauhallisempaan oloon.
-
Kysymys oli siitä, että Wilhelmi Malmivaaran heluminen ja mainostaminen tuntuu teeskentelyltä sellaisen suusta, joka on voimakkaasti ja julkisesti vastustanut Malmivaaran Siionin virsien kääntämistä englanniksi. Ei ollut kysymys silloin muusta teeskentelystä. Luterilainen tuntuu haluavan jatkaa sotaa kaivamalla vanhoja posteja esille. Olisi syytä palata eilisen rauhallisempaan oloon.
Aamen! Kaikki on sinulle anteeksi annettu. Jumalan armo on tosi laaja ja rakkaus peittää syntien paljouden. Kiitos Herra, että annat veljen erämaahan virvoituksen sateet. :eusa_pray:
-
Aamen! Kaikki on sinulle anteeksi annettu. Jumalan armo on tosi laaja ja rakkaus peittää syntien paljouden. Kiitos Herra, että annat veljen erämaahan virvoituksen sateet.
Eipä sinua, luterilainen, vieläkään kiinnosta, saatko itse anteeksi.
-
Kyllä tällä forumilla suruttomatkin kirjoittavat.
-
Kyllä tällä forumilla suruttomatkin kirjoittavat.
Kummastelen vain luterilaisen tapaa jakaa suruttomasti anteeksiantoa muille silloinkin, kun puhutaan hänen omasta loukkaavasta käytöksestään.
-
Kyllä tällä forumilla suruttomatkin kirjoittavat.
Näin on. Ja kyllä meillä pitäisi olla sen verran sietokykyä, että ymmärrämme ja hyväksymme hieman erilaisen kirjoitustyylin ja lähestymistavan kuin omamme muilta veljiltämme ja sisariltamme. Kaikkiin viesteihin ei ole pakko puuttua ja ne voi jättää omaan arvoonsa. Jos ei sitten välttämättä halua riidellä jokaisesta asiasta.
-
Luterilaisen kirjoitustyyli on Jumalan asemaan kaikkitietäväiseksi asettumista
eikä körttihengen mukaista.
-
Minä ymmärrän po henkilön kurillisuuteen so omalaiseensa vitsikkyyteen taipuvaksi ja suhtaudun häneen sen kautta. Minulle tärkeitä asioita, siis sotahistoriaa, hän osaa ladata sivukaupalla.
Armonkerjäläinen kirjoittaa asiaa, että jokaiseen asiaan ei tarvitse klikata. Sitä en tiedä, että mitkä ovat Penalle annetut ohjeet. Hänhän ikäänkuin meitä muita paimentaa.
-
Kyllä meillä pitäisi olla sen verran sietokykyä, että ymmärrämme ja hyväksymme hieman erilaisen kirjoitustyylin ja lähestymistavan kuin omamme muilta veljiltämme ja sisariltamme.
Kirjoitustyyli on asia sinänsä. Kun ärhäkkä sanailu saa lähimmäisen pois tolaltaan, olisi kohtuullista esittää pahoittelunsa. Se ei mielestäni paljoa vaadi. Onko kuitenkin liian paljon luterilaiselta?
-
Vielä vähän jatkan.
Meitä on toki moneen junaan ja kaikilta ei pysty odottamaan edes lähes sopivaa käytöstä.
Monet ajattelevat vain itseään eivätkä näe mitään muuta.
Meillä on tässä akuutti ongelma tänään, tässä omassa talossa.
Lumitöiden rajat on vaikea vetää, kohdata toisen kummallisuudet.
Minä vaimon avustuksella kolailen pihaa, 10 sentin päässä autoista.
Yksi naapuri harjaa lumet autonsa päältä, lykkää tippuneet lumet lumipenkkaan.
Tämä ongelmanaapuri myös harjasi lumet alas auton päältä...ja jätti lumet siihen maahan...
luultavasti odottaen että minä lykkään ne pois....mutta kas kun en lykkää...tätä toistunut...
lumikasa auton vieressä kasvaa...toimin mielestäni tasapuolisesti kahden naapurin suhteen...
autopaikan putsaus kuuluu auton omistajalle eikä lumityön tekijälle....
Ei ole ainoa "poikkiteloin" oleva asia tämän ongelmanaapurin kanssa...
mm. koiran pissattamispaikan ovat valinneet väärin muiden mielestä.
Voipi olla että jatkossa tulee jonkinlaista yhteenottoa kun kupit läikkyy yli.
Vaikka onhan nämä ehkä pieniä asioita, mutta en aina ole juoksutettavana, kynnysmattona,
joskus toimin sopivaksi katsomani periaatteen mukaisesti.
Aiheeseen liittyen...minulla ei ole tullut mieleenikään että ongelmanaapuri tulisi
pyytämään anteeksi että jätti lumet autonsa viereen....muuta asiaa saattaa olla...
Heh, tällaista on elämä
-
Luterilaisen kirjoitustyyli on Jumalan asemaan kaikkitietäväiseksi asettumista eikä körttihengen mukaista.
Armonvarkaat eivät pidä armon sanomasta, mutta se on Jumalan sanaa! :voiei: :006:
-
Ymmärrän ARMO sanan näin: Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni
Tuota armonvarkaat sanan sisältöä en osaa ajatella mitä tarkoittaa.
Ja luterilainen, sinä käytät valtavasti fraaseja yhdessä pötkössä, jopa yhdessä lauseessa.
Hyvin vähän käytät ns. arkikieltä, minkä avulla voisit enemmän kertoa omia ajatuksiasi,
omia kokemuksiasi, omia tuntojasi.
Linkkiviisautta sinulta kyllä löytyy...mutta mitä olet sinä itse?
-
Armonvarkaat eivät pidä armon sanomasta, mutta se on Jumalan sanaa!
Itsestäsikö kirjoitat? Mitä armonvarkaisiin tulee, käsittääkseni he nimenomaan pitävät armon sanomasta liikaakin; kaappaavat sen ennen aikojaan itselleen.
-
Kun ärhäkkä sanailu saa lähimmäisen pois tolaltaan, olisi kohtuullista esittää pahoittelunsa. Se ei mielestäni paljoa vaadi. Onko kuitenkin liian paljon luterilaiselta?
Ensin uhotaan ja piikitellään, ja kun hävitään suunsoitossa, vikistään ja uhriudutaan. Ei kovin arvostettua käytöstä ainakaan täällä päin. Helpompi kaiketi kuitenkin etsiä malkaa kaverin silmästä, kuin uittaa tukkia omassa, vai miten se meni... Kannattaisi opetella katsomaan joskus itsekin peiliin.
-
Itsestäsikö kirjoitat? Mitä armonvarkaisiin tulee, käsittääkseni he nimenomaan pitävät armon sanomasta liikaakin; kaappaavat sen ennen aikojaan itselleen.
Armon pursi kestää elon meren pauhuissa ja karikoissa :041: :008: :eusa_pray: .
-
Ensin uhotaan ja piikitellään, ja kun hävitään suunsoitossa, vikistään ja uhriudutaan. Ei kovin arvostettua käytöstä ainakaan täällä päin. Helpompi kaiketi kuitenkin etsiä malkaa kaverin silmästä, kuin uittaa tukkia omassa, vai miten se meni... Kannattaisi opetella katsomaan joskus itsekin peiliin.
Tätä peiliin katsomista olen juuri koettanut viestittää. Uhoaminen ja piikittely eivät ole arvostettua käyttäytymistä tällä foorumilla. Vielä vähemmän arvostettua on se, että niitä, joihin piikit osuvat, nimitellään vikiseviksi uhriutujiksi.
-
Mitä armonvarkaat sitten ovat? Ymmärrän Paavo Ruotsalaisen tarkoittaneen heitä: He lähtevät kesken pois parannuksen murheesta pyhiin harjoituksiin ja niissä mikä veisuulla, mikä rukouksella ja mikä muilla välikappaleilla tukahduttavat jumalisen murheen, vaikka he ovat kasteenliiton rikkojia. Näiden välikappaleiden kautta katoaa heistä nyt se oikea synnintunto, jota Jumala rupesi heissä herättelemään.
-
No juurikin näin, mielestäni ymmärrän....
Tätä tapahtuu jatkuvasti, puolustelen ja selittelen puheitani, tekemisiäni.
Tilanteen hyväksyminen, nöyrtyminen, anteeksi pyytäminen, opiksi ottaminen,
parannuksen teko....voi että kun on vaikeaa....
Niin ja tuo...pyritään jotenkin omavoimaisesti hyvittämään, harjoittamaan muotomenoja,
hurskastellaan, lauleskellaan, lähdetään metsäpolulle kävelemään.
Hiljentyminen ja kuunteleminen, Sanan tutkiminen, rukous...mitä Herra minulle sanoo.
-
Mitä armonvarkaat sitten ovat? Ymmärrän Paavo Ruotsalaisen tarkoittaneen heitä: He lähtevät kesken pois parannuksen murheesta pyhiin harjoituksiin ja niissä mikä veisuulla, mikä rukouksella ja mikä muilla välikappaleilla tukahduttavat jumalisen murheen, vaikka he ovat kasteenliiton rikkojia. Näiden välikappaleiden kautta katoaa heistä nyt se oikea synnintunto, jota Jumala rupesi heissä herättelemään.
Ymmärrän tuon siten, miten armonvaras opettaa, ettei pelkkä kaste ja usko riitä, vaan asian eteen pitää tehdäkin jotain. :eusa_pray:
-
Nimenomaan, meidän pitää pyytää syntejämme anteeksi.
-
Ja kyllä meillä pitäisi olla sen verran sietokykyä, että ymmärrämme ja hyväksymme hieman erilaisen kirjoitustyylin ja lähestymistavan kuin omamme muilta veljiltämme ja sisariltamme.
Minulla menee raja siinä, että muiden sairauksilla ja niihin verrattavilla vastoinkäymisillä ei sovi vitsailla. Omasta puolestani en ole loukkaantunut, muutaman muun puolesta jonkin verran.
Kaanaankielilitaniat sivuutan sujuvasti, eli eivät haittaa.
Mutta ketkä ovat "omia" ja ketkä "muita"? Näillä foorumeilla on sekin, että lukijoita tapaa olla enemmän kuin kirjoittajia. Kirjoittajat ovat näyteikkunassa sitä itse usein älyämättään. Pitääkö näyteikkunaa kurkkiville ohikulkijoille kertoa, että kaikki mitä näette, ei ole aitoa? Ja voiko tuollaista rajaa edes vetää?
-
Pitääkö näyteikkunaa kurkkiville ohikulkijoille kertoa, että kaikki mitä näette, ei ole aitoa?
Körttifoorumilla kaikki on aitoa! :eusa_pray:
-
Kördealusta on ainoa maailmassa, jossa kaikki on aitoa sitä ihteesä.
Armo kannattaa
-
Suohon laulaminen kuuluu ehkä kalevalaiseen kulttuuriin, muttei herännäisyyteen. Vuohia ei lauleta suohon, vaan Jeesuksen sanojen mukaan Mat. 25. ne kirotaan helvettiin, mihin ne kuuluvat. Jokaisella on omat kriteerinsä, joilla hän erottaa vuohet lampaista. Mielestäni lampaat ovat ne, jotka arvostavat Siionin virsiä ja vuohet ovat ne, jotka eivät arvosta niitä. Joku voi olla eri mieltä.
-
Minulla menee raja siinä, että muiden sairauksilla ja niihin verrattavilla vastoinkäymisillä ei sovi vitsailla. Omasta puolestani en ole loukkaantunut, muutaman muun puolesta jonkin verran.
Kaanaankielilitaniat sivuutan sujuvasti, eli eivät haittaa.
Mutta ketkä ovat "omia" ja ketkä "muita"? Näillä foorumeilla on sekin, että lukijoita tapaa olla enemmän kuin kirjoittajia. Kirjoittajat ovat näyteikkunassa sitä itse usein älyämättään. Pitääkö näyteikkunaa kurkkiville ohikulkijoille kertoa, että kaikki mitä näette, ei ole aitoa? Ja voiko tuollaista rajaa edes vetää?
Todella hyvin kysytty, että kuka on oma ja kuka muihin kuuluva. Hiljattain foorumille tullut antoi minullekin tympeän poliittisen viitekehyksen. Kyllä siihen vastasin. Vihervassarit osaavat politiikan teon.
-
Vihervassarit osaavat politiikanteon.
Luuletko, ettei 'vihervassari' kuulosta tympeältä jopa vihreästi ajattelevan vasemmistolaisen korvissa?
-
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, puolin ja toisin tilanteesta riippuen. En ole ymmärrykseni mukaan tätä uutta kirjoittajaa ennen nälvinyt.
Jos Sinuun sattui, niin tiedämme toistemme ajatukset, kuitenkin mea culpa tällekin kerralle.
Vihervassari on hyvin yleisesti käytetty termi, jospa sitä minäkin saan käyttää.
-
Vihervassari on hyvin yleisesti käytetty termi, jospa sitä minäkin saan käyttää.
Saat toki. Sanoja valitessa on kuitenkin hyvä miettiä, miltä ne saattavat jonkun kuulijan tai lukijan mielestä tuntua. Minä ainakin yritän olla lähtemättä foorumilla nyt ilmenevään piikittelyyn mukaan. Ei ole suinkaan aina onnistunut.
-
Ilmaisu tuo mieleen aivan toisen asian. Istuin yleisessä saunassa ja keskusteltiin ukkojen kanssa. Huomautin, että viihdyn paremmin Kuopiossa kuin Turussa, koska Turussa kiero huumorini ymmärrettiin väärin. Toiselta lauteelta eräs tokaisi "Ja minä olen Kaarinasta, ja minä sanon, että metsä vastaa kuin huudetaan. Hyvästi." Niin hän lähti ovet paukkuen. Pienen naurahduksen jälkeen joku sanoi, "Metsä vastas, tae ee sittenkään."
-
Paikkakuntakohtaisista sanailukulttuurien eroista: Kotkan torilla syntyi taannoin pientä erimielisyyttä turkulaisen ystävämme ja kalakauppiaan välillä hailien (Turussa silakka) ihanteellisesta koosta, johon minä ja vaimonikin lausuimme kantamme. Kotonamme turkulainen oli olevinaan nyreissään: - Häpäisitte minut keskellä toria!
-
Paikkakuntakohtaisista sanailukulttuurien eroista: Kotkan torilla syntyi taannoin pientä erimielisyyttä turkulaisen ystävämme ja kalakauppiaan välillä hailien (Turussa silakka) ihanteellisesta koosta, johon minä ja vaimonikin lausuimme kantamme. Kotonamme turkulainen oli olevinaan nyreissään: - Häpäisitte minut keskellä toria!
Entä mitä turkulaiset tekevät keskellä toria. Kun lapsenlapsi oli pieni, eräänä keväänä työnsi hänet vaunuissaan torilla, ja yhtäkkiä nuori mies kävi kimpussa huutaen "Tässä on se juutalainen, joka varastaa ja tappaa lapsia!" (En ole juutalainen.) Yritin suojata vauvaa. Kurdinainen juoksi apuun torin toisesta kulmasta ja intialainen nuorukainen toisesta kulmasta. Suomalaiset seisovat ja katsoivat kun heikäläinen yritti tappaa minut. Onneksi oli ulkomaalaisia paikan päällä. Ei Turun poliiseistakaan ole milloinkaan ollut mitään muuta kuin haittaa.
-
Sama ystävä neuvoi meitä olemaan Turun torilla hiljaa, kun emme kuitenkaan osaa oikeassa kohdassa kysyä oikealla nuotilla: - Onks tuoret kans?
-
Sama ystävä neuvoi meitä olemaan Turun torilla hiljaa, kun emme kuitenkaan osaa oikeassa kohdassa kysyä oikealla nuotilla: - Onks tuoret kans?
Olin minä hiljaa, muttei auttanut, kun juutalaiset ovat kuulemma varastaneet ja tappaneet lapsia Turussa keskiajoilta asti, niin vaara on suuri, vaikka suurin osa Turun juutalaisista on ajat sitten siirtynyt Israeliin. Nimittäin lapsen verta tarvitaan pääsiäisleivän valmistukseen. Turkulainen tietää eikä ole unohtanut.
-
Olipa hyvä, että vietin nuoruuteni Stadissa, jossa juutalaiset, tataarit, romanit, venäläiset ja ties ketkä kuuluivat luontevasti katukuvaan! Eipä Helsinki keskiaikainen kaupunki olekaan! Ei ole Kotkakaan.
-
Suohon laulaminen kuuluu ehkä kalevalaiseen kulttuuriin, muttei herännäisyyteen. Vuohia ei lauleta suohon, vaan Jeesuksen sanojen mukaan Mat. 25. ne kirotaan helvettiin, mihin ne kuuluvat. Jokaisella on omat kriteerinsä, joilla hän erottaa vuohet lampaista. Mielestäni lampaat ovat ne, jotka arvostavat Siionin virsiä ja vuohet ovat ne, jotka eivät arvosta niitä. Joku voi olla eri mieltä.
Vasta taivaan portilla selviää, kuka pääsee taivaan lammaslaumaan ja kuka kirotaan vuohien sekaan helvettiin. :eusa_pray:
-
Vasta taivaan portilla selviää, kuka pääsee taivaan lammaslaumaan ja kuka kirotaan vuohien sekaan helvettiin.
Kyllähän Jeesuksen omat ovat hänen laumassaan jo täällä ajassa.
-
Kyllähän Jeesuksen omat ovat hänen laumassaan jo täällä ajassa.
Toki lammasten Ylipaimen tuntee karitsansa jo täällä ajassa mutta pelastusvarmuus on tuntematon käsite herännäisyydessä. Mutta jos sinulta puuttuu pelastusvarmuus, niin tartu alttarin sarviin ja luota että se kestää. Hallelujaa aamen!! :109: :eusa_clap: :eusa_pray:
-
Pelastusvarmuus on tuntematon käsite herännäisyydessä.
Tottahan tuo käsite tunnetaan. Sitä on vain totuttu omalla kohdalla varomaan, kun on nähty, millaiseen korskeaan ulkokultaisuteen se saattaa väärin ymmärrettynä johtaa. Niinpä heränneet ovat varmoja pyhän Jumalan armosta mutta eivät oman heikon uskon riittävyydestä.
-
" Murra väärä varmuuteni ! on oikeaa körttiläisyyttä.
-
" Murra väärä varmuuteni ! on oikeaa körttiläisyyttä.
:eusa_clap:
-
Minuun tuo lause teki vaikutuksen kun näin sen nimimerkki mamin profiilin allekirjoituksena. Liekö raamatusta vai mistä mami sen poimi. Hyvin poimittu !
-
Tottahan tuo käsite tunnetaan. Sitä on vain totuttu omalla kohdalla varomaan, kun on nähty, millaiseen korskeaan ulkokultaisuteen se saattaa väärin ymmärrettynä johtaa. Niinpä heränneet ovat varmoja pyhän Jumalan armosta mutta eivät oman heikon uskon riittävyydestä.
Siksi herännyt ei mainostakaan heikon uskonsa riittävyydestä eikä heränneen sovi puhua uskovaisuudesta pelastusvarmuuksineen eikä iloita suruttoman löytäessä peltoon kätketyn aarteen. Heränneisyydessähän on oikein kunniaksi kieltää olevansa uskovainen jottei sorru korskeaan ulkokultaisuteen. Sen vuoksi peltoon kätketyn aarteen löytäneen iloitessa pelastuksen riemusta hän saakin osakseen hyljeksintää ja pahastuneita katseita tämän kiittäessä Jumalaa pelastusvarmuudesta heränneiden edessä. :eusa_pray:
-
Siksi herännyt ei mainostakaan heikon uskonsa riittävyydestä eikä heränneen sovi puhua uskovaisuudesta pelastusvarmuuksineen eikä iloita suruttoman löytäessä peltoon kätketyn aarteen. Heränneisyydessähän on oikein kunniaksi kieltää olevansa uskovainen jottei sorru korskeaan ulkokultaisuteen. Sen vuoksi peltoon kätketyn aarteen löytäneen iloitessa pelastuksen riemusta hän saakin osakseen hyljeksintää ja pahastuneita katseita tämän kiittäessä Jumalaa pelastusvarmuudesta heränneiden edessä.
Et nähtävästi ole koskaan ollut herättäjäjuhlilla, joiden keskeinen sisältö on juuri kokoontua yhdessä pellolle iloitsemaan löydetystä aareteesta. Jumalan Pojassaan osoittamasta rakkaudesta siellä kiitetään eikä kenenkään omaksumasta 'uskovaisudesta'.
-
Et nähtävästi ole koskaan ollut herättäjäjuhlilla, joiden keskeinen sisältö on juuri kokoontua yhdessä pellolle iloitsemaan löydetystä aareteesta. Jumalan Pojassaan osoittamasta rakkaudesta siellä kiitetään eikä kenenkään omaksumasta 'uskovaisudesta'.
Kysymys ei ole armosta eikä "uskovaisuudesta", vaan politiikasta. Täällä liikkuu sellaisia ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet Jeesuksen ristiä hakaristiin.
-
Täällä liikkuu sellaisia ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet Jeesuksen ristiä hakaristiin.
Tuo on kovin jyrkästi sanottu. Uskonnon valjastaminen puoluepolitiikkaan on kuitenkin vaarallinen asia, jota on syytä kavahtaa. Iskulause: "koti, uskonto ja isänmaa" ei suinkaan aina ole niin jalo kuin ensikuulemalta luulisi. Siinä saatetaan ymmärtää uskonto vain moraaliksi, jopa moralismiksi. 'Kristillisillä arvoilla' voidaan tarkoittaa monenlaista, joskus sellaistakin, joka tarkemmin ajatellen on vastoin Kristuksen opettamaa lähimmäisenrakkautta. Joskus on hyvä muistaa Herramme kodittomuus: "Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi."
-
Totuus tuntuu tosiaan jyrkkäältä. Eräille hakaristi on ollut ja on niin rakas, että on ollut tarpeellista murskata Siionin virsien kääntäjän ennen kuin vaihtaisi poliitista heränäisyyttä hengelliseen.
-
Tämäkö sinua nyt hirvittää? Syytä taitaa ollakin. https://sinimustaliike.fi/ohjelma/
-
Tämäkö sinua nyt hirvittää? Syytä taitaa ollakin. https://sinimustaliike.fi/ohjelma/
Minulle Suomen politiikka on yhden tekevä, kun vaan saan olla rauhassa. Minusta on hirveää se, että minua on kohdeltu kaltoin ainakin osittain siksi, että ihmiset ovat kokeneet Siionin virsien kääntämisen poliittisena kannanottona. Jopa sekulaari ateisti ymmärtää, että kulttuuriteko on kulttuuriteko sinänsä, eikä tarvitse arvailla motiiveja.
-
Täällä liikkuu sellaisia ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet Jeesuksen ristiä hakaristiin.
Hakaristi on hyvin vanha onnen vertauskuva, jota on käytetty onnen tunnuksena monissa eri kulttuureissa. Hakaristi esiintyy edelleen monissa uskontokunnissa hyvän tai ikuisen vertauskuvana.
Suomessa kuvataiteessa Akseli Gallen-Kallela käytti hakaristiaihetta muun muassa maalauksensa Aino-taru ensimmäisen version (1889) kehysten veistoskoristelussa. Vuosina 1930–1932 rakennetussa Viinikan kirkossa Tampereella hakaristi esiintyy ornamenttien koristeaiheena.
Suomessa hakaristiä on tunnuksenaan käyttänyt esimerkiksi Lotta Svärd, puolustusvoimat, Suomen sairaanhoitajaliitto, Ilmari Kianto (tursaansydämessä) ja Ruusu-Risti. Lisäksi hakaristi on ollut Suomen Valkoisen Ruusun suurristin ketjussa ja on edelleen Vapaudenristin kunniamerkeissä.
Jatkosodan jälkeen Lapin sodan aikana huhtikuussa 1945 hakaristin käytöstä luovuttiin ilmavoimien koneissa ja Suomen lentomerkissä liittoutuneiden valvontakomission kehotuksesta, koska se yhdistettiin toisessa maailmansodassa hävinneen natsi-Saksan tunnukseen. Myös ilmavoimien yhteyteen kuuluneet ilmatorjuntajoukot sekä panssarijoukot luopuivat hakarististä.
Suomen Valkoisen Ruusun suurristin ketjun hakaristit korvattiin kuusenhavuristeillä ritarikunnan suurmestarin, tasavallan presidentti Urho Kekkosen toivomuksesta vuonna 1963.
Hakaristiä käytetään ilmavoimien lipuissa ja joissakin joukko-osastotunnuksissa sekä monissa kunniamerkeissä. Joukko-osastojen lipuissa risti ei ole von Rosenin merkin tapaan sininen vaan musta. Ilmasotakoulun lipussa hakaristi esiintyy kolmesti: Lipun keskellä on musta hakaristi, myös vasemmassa yläkulmassa joukko-osastotunnuksen keskellä on hakaristi ja lisäksi tangon päässä on Vapaudenristi, jonka ristin haaroissa on hakaristi.
Suomen tasavallan presidentin lipussa on hakaristi Vapaudenristissä.
Joitakin Akseli Gallen-Kallelan Kalevala-aiheisia maalauksia vietäessä ulkomaisiin näyttelyihin suomalaiset museot ovat joutuneet etukäteen varoittamaan niiden hakaristi-koristeluista. Viimeksi vuonna 2005 hakaristi Suomen valtioon liittyvänä merkkinä herätti keskustelua eurooppalaisissa tiedotusvälineissä.
Lähde
Hakaristi https://fi.wikipedia.org/wiki/Hakaristi#Hakaristi_Suomessa
Jos hakaristi kiellettäisiin maassamme niin silloin myös sosialismin ja kommunismin tunnukset sirppi ja vasara tulee kieltää. :eusa_pray:
-
Tämäkö sinua nyt hirvittää? Syytä taitaa ollakin. https://sinimustaliike.fi/ohjelma/
Körttiläisessä kontekstissa sinimusta on herännäisyyden väriyhdistelmä, joka näkyy muun muassa körttihuivissa, joka on vaatimattomuden vaate.:eusa_pray:
-
Jos hakaristi kiellettäisiin maassamme niin silloin myös sosialismin ja kommunismin tunnukset sirppi ja vasara tulee kieltää. :eusa_pray:
Ei kai kukaan ole kieltämässä mitään.
-
Sun ristis olkoon ainoa
tienviittaajani matkalla,
ain aurinkona päivällä
ja yöllä kuuna, tähtenä.
VK 79: 12
-
Körttiläisessä kontekstissa sinimusta on herännäisyyden väriyhdistelmä, joka näkyy muun muassa körttihuivissa, joka on vaatimattomuden vaate.
Niinpä on valitettavvaa, että kaikenlaisia vaatimuksia esittävä uusi puolue on ottanut ne tunnusväreikseen. Eihän Herättäjä-Yhdistys sille mitään muuta voi kuin julkisesti sanoutua puolueesta irti.
-
Hakarististä puheen ollen; sehän on alunperin vanha hindulaisten symboli svastika, jonka natsit otti käyttöönsä. Saksassa sen käyttö on nykyisin kokonaan kielletty. Se on kielletty Suomessakin esim. lipuissa mielenosoituksissa, mutta siitä väännetään koko ajan uusia muunnoksia, joista kyllä tunnistaa helposti alkuperän. Sirppiä ja vasaraa ei tietääkseni ole kielletty käyttämästä? Luterilainenhan voisi tehdä siitä aloitteen? En ole vuosiin nähnyt käytettävän sitä missään. Minusta sirppi ja vasara tunnus nykypäivänä on vähän huvittava.