Kirjoittaja Aihe: Jumalanpalvelus  (Luettu 12984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomenkukka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 19
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #15 : 18.11.07 - klo:21:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Minusta se on teatteria ja sellaista outoa mystiikkaa, että se menee ohi ja aiemmin sai mut pikkasen vihaiseksikin.

En voi ymmärtää niitä pappeja niissä hameissa ja mitä alpakoita tai mitä ne onkin päällä pitämässä jumalanpalvelusta. Se on sellaista teatraalista ja hierarkista. :wink:


En ole pappi, mutta olen (nais  :wink: )papin täti. Tämä seuraava selostus on lainattua tekstiä: Kirkossa kaikki on vertausta. Valkoinen on iloa, musta surua, punainen uskosta todistamista, vihreä elämää ja violetti katumusta. Vaatteista alba kertoo kasteesta ja muistuttaa velvollisuudesta vaeltaa valossa. Vyö on suojeluksen, kieltäymyksen ja totuuden vertauskuva. Papin vyö kuvaa palvelusta. Stoola on pitkä kapea nauha(papilla), joka kuvaa Kristuksen iestä eli taakkaa. Messukasukka puetaan alban ja stoolan päälle. Se kuvaa Jumalan kaikki peittävää armoa.

Olisi hyvä perehtyä kirkon symboliikkaan niin jumalanpalveluksistakin ja kirkossa käymisestä saisi enemmän. Ei jumalanpalvelus ole mikään hierarkkinen toimitus. Pappi on samalla tasolla seurakunnan kanssa ja palvelee seurakuntalaisia, sinua. Papin tehtävä on palvella. Papin ja muut kirkkotekstiilit siis kertovat sinulle, mitä kirkkovuodenaikaa eletään ja kertoo ja opettaa meile raamattua ja uskoa. Oletko ollut kiirastorstai-iltana vesperissä, kun kirkko puetaan mustiin ja valot sammutetaan? Alttarilla on yksi iso kynttilä Kristuksen symbolina ja kaksitoista kynttilää opetuslasten symbolina. Minusta se on vaikuttavaa.

Itse pidän jumalanpalveluksesta juuri siksi, että siinä on tietty kaava ja saa osallistua niihin toisin kuin ortodoksisessa kirkossa. Katolisessa kirkossa papit juo viinin itse ja antavat seurakuntalaiselle vain leivän. Olen ollut tällaisella ehtoollisella Roomassa, vaiika luterilaisilla ei olekaan ehtoollisyhteyttä katolisten kanssa. Pidän myös saarnan kuuntelemisesta. Paras saarna on 7 min. kestävä lyhyt ja ytimekäs saarna. Naiset ovat erittäin hyviä saarnaajia. :)

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #16 : 22.11.07 - klo:13:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Noista sakramenteista ja Jumalanpalveluksesta piti.

Siis mua niinku ihmetyttää kun en ikinä ole päässyt sisään siihen jumalanpalvelukseen.
Minusta se on teatteria ja sellaista outoa mystiikkaa, että se menee ohi ja aiemmin sai mut pikkasen vihaiseksikin.
En voi ymmärtää niitä pappeja niissä hameissa ja mitä alpakoita tai mitä ne onkin päällä pitämässä jumalanpalvelusta.  Se on sellaista teatraalista ja hierarkista, että oudoksun kyllä.
Se aitous on muutenkin sellainen mkä mietityttää jumalanpalveluksessa..
Jos mennään kaavoja läpi joka Sunnuntai, niin onko siinä vaara, että se menee rutiinilla ilman sen syvemmin keskittymistä itse asiaan?


Olen sitä mieltä, että jumalanpalveluksissa pääasia on muotojen ymmärtäminen eikä niiden tarkka seuraaminen. Messu on suurelta osiltaan minusta rukousta. Siitä löytyy kaikki ne elementit jotka lujittavat uskoamme kolmiyhteiseen Jumalaan.  

Uskonnollinen kokemus on aina luonteeltaan mystinen. Mystisyys ei tarkoita jotain epämääräistä, epäselvää tai hämärää, vaan lausumatonta.  Se on salaisuus, jonka voi kokea ja tulla siitä osalliseksi. Näin ei tietenkään käy, jos siihen suhtautuu jo alunperin kielteisesti. Silloin jumalanpalvelus koetaan -  niinkuin olen monien suusta kuullut - muotomenoksi.

Väitän, että vapaiden suuntienkin tilaisuudet ovat tarkasti kaavoihin sidottuja, joista ei voi poiketa ilman, että siihen puututaan. Ovatko körttiseuratkaan vapaita kaavoista? Eivat ole, eikä niin pidä ollakaan. Perinteet, totuttu tapa sekä oikea asenne antavat körttiseuroihin sen tunteen, jota on tultu seuroista hakemaan. Seuravieras lähtee pois seuroista Jumalan Sanan ja Siionin Virsien ravitsemana, jaksaakseen taas jatkaa arjen keskellä.

Uskonnollinen kieli on luonteeltaan kokemuksen kieltä. Kokemuksellisuudesta ei kuitenkaan saa tulla kokonaisvaltaista, eikä vain ihmisen sielunelämää ravistelevaa. Kokemukset ja tunteet  tulevat ja menevät. Uskon ja toivon, ettei tällaisesta vaarasta körttiläisyydessä ole pelkoa.

Jumalan Sana on ja pysyy. Saakoon se lohduttaa ja antaa sille kuuluvan aseman sydämissämme. Siunataan Jumalan Sanan vartijoita ja rukoillaan itsellemme palavuutta ja armon osallisuutta.


Anna seurakunnallesi Hengen päivä palava.
Muista huudot hurskastesi.
Aika nyt on vakava.
Pue piispat, vartijat.
Herran kansan kaitsijat Voimallasi taivahasta.
Estä Suomi hukkumasta
(SV 193 jae 3)
-----------------------------------------------------
LITURGIA ON HUIPPU, JOTA KOHTI KIRKON TYÖ SUUNTAUTUU, JA SAMALLA LÄHDE, JOSTA KAIKKI SEN VOIMA PULPPUAA (Teologian tohtori Heikki Kotila)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Jumalanpalvelus
« Vastaus #17 : 22.11.07 - klo:14:10 »
Olen ollut vapaakirkon jumalanpalveluksessa, joka muistutti minusta järjestykseltään iltanuotio-ohjelman harjoitusta. Se taisi johtua siitä, että erikoistilanteessa (partiolupausten vastaanotto) poikettiin tutusta muodosta ja yritettiin jotain uutta ja outoa. Ei silloin onnistunut.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #18 : 21.03.21 - klo:10:38 »

   Hiljentykäämme

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #19 : 10.09.23 - klo:11:05 »

   Oi kiitos sa Luojani armollinen – musiikkijumalanpalvelus Savonlinnan tuomiokirkosta

Ohjelma on tulossa kuunneltavaksi klo 11.25
kuunneltavissa 30 pv

https://areena.yle.fi/podcastit/1-66228820

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #20 : 10.09.23 - klo:11:21 »
Me katsoimme Lavian kirkon 200-vuotismessus, piispanmessun. Perinteitä noudattekeva se oli muuten, mutta hengelliset laulut eivät olleen mieleisiäni tähän yhteyteen.
Ehkä paikkakunnalla on tapana näin.

https://areena.yle.fi/1-3757226

Kaunis kirkko kauniilla paikalla ( kaunis on myös piispa, kuin enkeli ).

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #21 : 11.09.23 - klo:21:35 »
10243 lukukertaa tällä ketjulla ennen minua. Mahtaako olla totta? Vasta toisella sivulla ollaan. Joku botti lueskelee, ja laskuri päivittyy?  :017:

Toki foorumilla kuin foorumilla on enemmän lukijoita kuin meitä äänekkäitä, mutta aika iso lukema silti. Olemme kuin näyteikkunassa katseltavana, huomaamatta itse että olemme.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #22 : 12.09.23 - klo:04:09 »
Tilasto-niilona minä olen myös seurannut lukuja. Tuota erikoista sana uskon  empirismiä myös luetaan, nyt yli 12500 kertaa on luettu.

On hyvä että luetaan. Emme voi tietää mitä murusta joku etsijä tai muutoin kiinnostunut näiltä sivuilta löytää.

Lisäksi on jännä katsella mitä luetaan ja mitä ei.  Kokonaistilaston luvut ovat valtavat.





Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Re: Jumalanpalvelus
« Vastaus #23 : 03.11.23 - klo:14:45 »


En ole pappi, mutta olen (nais  :wink: )papin täti. Tämä seuraava selostus on lainattua tekstiä: Kirkossa kaikki on vertausta. Valkoinen on iloa, musta surua, punainen uskosta todistamista, vihreä elämää ja violetti katumusta. Vaatteista alba kertoo kasteesta ja muistuttaa velvollisuudesta vaeltaa valossa. Vyö on suojeluksen, kieltäymyksen ja totuuden vertauskuva. Papin vyö kuvaa palvelusta. Stoola on pitkä kapea nauha(papilla), joka kuvaa Kristuksen iestä eli taakkaa. Messukasukka puetaan alban ja stoolan päälle. Se kuvaa Jumalan kaikki peittävää armoa.

Olisi hyvä perehtyä kirkon symboliikkaan niin jumalanpalveluksistakin ja kirkossa käymisestä saisi enemmän. Ei jumalanpalvelus ole mikään hierarkkinen toimitus. Pappi on samalla tasolla seurakunnan kanssa ja palvelee seurakuntalaisia, sinua. Papin tehtävä on palvella. Papin ja muut kirkkotekstiilit siis kertovat sinulle, mitä kirkkovuodenaikaa eletään ja kertoo ja opettaa meile raamattua ja uskoa. Oletko ollut kiirastorstai-iltana vesperissä, kun kirkko puetaan mustiin ja valot sammutetaan? Alttarilla on yksi iso kynttilä Kristuksen symbolina ja kaksitoista kynttilää opetuslasten symbolina. Minusta se on vaikuttavaa.

Itse pidän jumalanpalveluksesta juuri siksi, että siinä on tietty kaava ja saa osallistua niihin toisin kuin ortodoksisessa kirkossa. Katolisessa kirkossa papit juo viinin itse ja antavat seurakuntalaiselle vain leivän. Olen ollut tällaisella ehtoollisella Roomassa, vaiika luterilaisilla ei olekaan ehtoollisyhteyttä katolisten kanssa. Pidän myös saarnan kuuntelemisesta. Paras saarna on 7 min. kestävä lyhyt ja ytimekäs saarna. Naiset ovat erittäin hyviä saarnaajia. :)

Mulla oli yksi kaveri joskus aikoinaan. Syvästi uskonnollinen tai uskova tai jotain sinne päin, niin hän osteli aina liiloja, öö kait se on se sinisen ja vaalean punaisen sekoitus, pena varmaan tietää miten liilaväri syntyy, mutta hän pukeutui muinakin aikoina erilaisiin väreihin ja kysyi sitä kerran ja hän kun juutalaisuuteen kuuluui oliko temppelin rakentamisen aikoihin tälläiset väerit ja ne meinaa tota ja tota.

Mitäköhän körttien musta tarkoittaa?
Lestadiolaisten sininen huivi ja muut värit?

Itse kuten muutkin ihmiset kait, niin valitsen vaatteet ilmanaikojen mitä ne on kevät, kesä, syys ja talvi mukaan. En uskonnon.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #24 : 14.11.23 - klo:18:09 »
Alttaritaulut.

Espoossa se ihmeellinen krusifiksi, kun yksi raaja puuttuu.

Monusta yhdessä kappelissa oli vaikuttava, joku kaupunkilähiö olikohaan lähderanta, siis ihan cool se taulukyhäelmä.

Kaunis ja rujoin oli oneway mission taulu, kun iso ikkuna ja luontoa takana taisi sekin olla kappeli öö Soukassa josko muistan oikein ja en tee vartmaankaan.

Olen nykyään, niin kiinni talouden statistiikassa, kun teen rahaa treidaamalla, siis raaka aineisiin sijoittamalla lyhyellä, ns päiväkaupalla, anteeksi ja loppukaan ei liittynyt mihinknään. Tulee kai opetella anteeksi oma elämäni pyynnöt paremmin.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #25 : 18.11.23 - klo:18:47 »
Kaunis ja rujoin oli oneway mission taulu, kun iso ikkuna ja luontoa takana taisi sekin olla kappeli öö Soukassa josko muistan oikein ja en tee vartmaankaan.

Otaniemen kappeli ainakin on näitä, joissa on iso ikkuna ja luontoa takana. Risti on siellä luonnon puolella.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Otaniemen_kappeli#/media/Tiedosto:Otaniemen_kappeli_sisa.jpg

Vaan voihan noita tuollaisia olla muitakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #26 : 19.11.23 - klo:08:48 »
Muista Jumalanpalveluksen tv:ssä joka tuli Pirkkalan uudesta kirkosta. Siellä on myös suuri ikkuna josta näkyy laitumille. Hevoset olivat alttaritauluna syöden ja välillä kirmaten . Kuin Jumalan kunnia luonnossa ylistäen.

https://www.pirkkalanseurakunta.fi/kirkot-ja-tilat/pirkkalan-kirkko

Tässä tämä 'piruntorjuntabunkkeri', ikkunaa ei tässä näy.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #27 : 29.11.23 - klo:13:50 »
J"umalanpalvelus", josko se olisikin, että Jumala palvelisi ja auttaisi.
Taitaa olla kuitenkin, että pappi, pillipiipari uruissa ja suntio ja muu porukka auttelee.

Joskus on paljon puhetta, laulua ja esitystä, mutta Jumalaa ja hänen tekojaan jää kaipaamaan.
Paljon puhetta vähän voimaa.
Useamman kuin kerran oon jonkun kanssa tullut seurakuntaan ja tää toinen ekaa kertaa ja tuumaa, ihan teatteria, jos ne haluaa showta niin ottais Michail Jocsonin esiintymään.

Körttiseurat parhaita, jos spontaanisti puhujat puhuu.
Tik toc.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #28 : 05.12.23 - klo:01:07 »
Körttiseurat parhaita, jos spontaanisti puhujat puhuu.
Körttiseurat ovat parhaita. Mutta miten saisimme suruttomia ja uskovaisia mukaan körttiseuroihin rakastumaan joukkoon tummaan körttiläiseen iloon ja vapauteen? :icon_xmaslol:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jumalanpalvelus
« Vastaus #29 : 05.12.23 - klo:19:50 »
Körttiseurat ovat parhaita. Mutta miten saisimme suruttomia ja uskovaisia mukaan körttiseuroihin rakastumaan joukkoon tummaan körttiläiseen iloon ja vapauteen? :icon_xmaslol:

Eikös tuo nyt ole vähän omavoimaisesti ajateltu, että peräti me saisimme?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.