Kirjoittaja Aihe: Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö  (Luettu 7739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Kun minä olin nuori 70-luvulla, seurakunnassani oli vahvaa herätystä á la Pro Fide & co. Ostin Raamatun 13-vuotiaana, aloin kulkea rukouskokouksissa jne, enkä koskaan tullut aloittaneeksi diskoissa tai tansseissa käymistä, puhumattakaan päihteistä tai muista paheista.  

Minua vaivasi kuitenkin se, että en ollut kokenut tunnevyörymäistä, sähköistä uskoontuloa enkä kyennyt osoittamaan päivää enkä hetkeä, jolloin tuo uudestisyntyminen olisi tapahtunut. Lapsena olin käynyt pyhäkoulua ja periaatteessa olin aina uskonut Jumalaan.

Kysymys kuuluu, olisiko körttiläisyydellä voinut olla parempi ja vähemmän repivä vastaus hengelliseen nälkääni? Seurakunnan nuorisotyöntekijät (2 kpl, mies ja nainen) olivat tavallisia hissukoita ja paheksuivat nuorisoherätystä. Vastakkainasettelu seurakuntanuorten ja nuorisotyöntekijöiden/pappien välillä oli selkeä ja niinpä nuoret toimivat itsenäisesti ja ajautuivat välillä aika kauaskin karismaattisuuden puolelle.

Naispuolinen nuoriso-ohjus oli lestadiolainen ja miehestä en tiedä, vaikka olisi ollutkin körttiläinen, mutta hän ei tunnustanut väriä. Molemmat olivat vanhojapoikia/piikoja ja vetivät perinteisiä askartelu- ja puutyökerhoja, jotka eivät TODELLAKAAN vedonneet meihin radikaaleihin.

Millä tavalla körttiläinen nuorisotyö eroaa viidesläisestä? Mitä muuta kuin  urheilua yms. toimintaa sillä olisi tarjottavana hengelliselle etsijälle? Luen nyt Jaakko Eleniuksen elämänkertaa ja siinä on juttua 60-luvun Lauttasaaren nuorisotyöstä, joka kuulemma piti viidesläiset loitolla...  :D  Osaako joku kertoa, mitä siellä tehtiin?

Mietin vaan näitä omia traumojani ja olisiko ne voinut välttää...  Ihmettelen ettei körttiläisyys näkynyt mitenkään seurakunnassa, ainakaan silloin 70-luvulla, vai onko niin että alatien kulkijat eivät meuhkaa tai paljasta korttejaan, jolloin heidän tarjoamansa armon vilaukset jäävät näkymättömiin? Nuoret ovat aika mustavalkoisia ja kaipaavat vipinää. Tietysti on eri asia jos on syntymäkörtti, mutta miten körttiläiseksi käännytään :shock: nuorena?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #1 : 14.09.07 - klo:10:49 »
Täällä varmasti löytyy henkilöitä, jotka tästä asiasta paremmin tietävät. Oma 70-lukuni kyllä sujui tiiviisti körttiläisyyden piirissä, mutta noin ikään kuin syntymän kautta tulleena tilanteena. Muistan kyllä että silloin oli vähän itseäni vanhempia nuoria liikkeellä, mutta ei varmaan missään käännytys-pyrkimyksessä. Siinä mielessä körttiläisyys ei varmaan ikinä pyrikään tai pystykään kilpailemaan viidesläisten kanssa, huonoja sielujen kalastajia taidetaan olla...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #2 : 14.09.07 - klo:12:59 »
Oma kokemukseni on erilainen. Olen kasvanut 60-luvulla seurakunnassa  (Lauttasaari), jossa nuorisotyöntekijät olivat  opiskelijoita körttikodilta, missä nuorisopastorikin oli opiskeluaikanaan asunut. Meillä oli sivistynyttä menoa ilman pakkoa. Meitä oli aikoinaan paljon ja kun kokoonnumme edelleen kerran vuodessa niin meitä on vieläkin parhaimmillaan viisikymmentä. Ketään ei pakotettu tai painostettu herätykseen eikä sillä ylpeilty ja kisailtu. Helsingin seurakuntayhtymän teettämän tutkimuksen mukaan vilkkain nuorisotyö Helsingissä aikoinaan oli seurakunnassamme. Se ei todellakaan valunut hukkaan vaan joukosta nousi useita pappeja ilman vaahtoa suupielissä ja muutkin saivat erinomaiset eväät elämäänsä. Täällä minäkin vielä olen.

Siis on ollut toisenkinlaista nuorisotyötä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #3 : 14.09.07 - klo:15:36 »
Juuri teistä lauttasaarelaisista oli Härmän vikuri -kirjassa maininta. Mitä te teitte nuorten illoissa? Keskustelitteko esim. teologiasta ja etiikasta vai oliko se toiminnallista? Tajusitteko että nyt on kyse nimenomaan körttiläisyydestä vai menikö se yleiskirkollisuuden nimiin?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #4 : 14.09.07 - klo:16:21 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Juuri teistä lauttasaarelaisista oli Härmän vikuri -kirjassa maininta. Mitä te teitte nuorten illoissa? Keskustelitteko esim. teologiasta ja etiikasta vai oliko se toiminnallista? Tajusitteko että nyt on kyse nimenomaan körttiläisyydestä vai menikö se yleiskirkollisuuden nimiin?


Mitä teimme nuorten illoissa riippui viikonpäivästä. Oli ohjelmallisia iltoja, ohjelmattomia iltoja, raamattupiirejä jne, siis todella monipuolista. Pyhäisin tapasimme kirkonmenoissa ja menimme sen jälkeen baariin kahveille.
 Pyhäinpäivänä sekä hiihtolomalla leireilimme tehden pitkiä usean tunnin lenkkejä jalan tai suksilla.Iltaohjelma oli saman kaavan mukaan kuin seurakunnassa ja niiden lenkkien jälkeen ei jaksanut paljoa riekkua. Kävimme leireillä 10km kirkkomatkan kävellen aina pyhäisin.
Kesät vietimme Mustasaaressa, minne soudimme Lauttasaaresta.

Raamattupiiri oli filosofoinnin ja viisastelun paikka.

Emme puhuneet körttiläisyydestä, koska toiminta oli seurakunnan toimintaa, mutta kaikki tiesivät mistä vetäjät tulivat. Kun ikää karttui tarpeeksi usea siirtyi Seuratuvalle seuroihin. Seuraava nuorisopappi Pentti Toivanen käytti körttipukua kuolemaansa asti.

Härmän vikurissa on aika paljon sen ajan tunnelmasta, ja se kanntaa lukea sieltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #5 : 14.09.07 - klo:16:22 »
Minä en ole ollut seurakuntanuori. Lapsuuteni ja nuoruuteni (ja silloin minä tein ne synnit) asustelin Helsingin Oulunkylässä. 70-lukua me elimme. Uteliaana Aholansaaren riparin jälkeen menin Oulunkylän srk:n nuorten iltaan ja siellä tuli erittäin reformoitu tyttö (>< lutherilais-körttiläinen), joka kysyi minulta, että oletko tullut uskoon vai tämäkö päivä on uskoon tulon hetki. Kohteliaasti minä sanoin, että minä tulin väärään paikkaan. :wink: peeässänä sanoisin, että vitoslaisuus ja körttiläisyys toisistaan ovat ääripäitä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa ToniK

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #6 : 01.10.07 - klo:19:26 »
En voi olla vastaamatta tähän keskusteluun, niin kiinnostava aihe jota en itsekin tullut tässä miettityä.

Itse olen Lahdesta kotoisin, enkä ole/en kehtaa kutsua itseäni körtiksi, kiinnostuin heränneisyydestä vasta Lahden Herättäjäjuhlien aikana, muuten olen ollut perusluterilainen, joka on hieman kallellaan ollut Kansalähetyksen suuntaan. Lisäksi opiskelen nyt Kauniaisten Diakissa, joka on käytännössä naimissa Raamattuopiston kanssa, joten viidesläisyyttä tulee jo ovista ja ikkunoista  :D

Körttien nuorten toiminnasta minulla ei ole mitään käsitystä. Olisin ehkä jo aikaisemmin osallistua körttitoimintaan (Suku täynnä körttejä), mutta Lahdessa ei vissiin ole paljon toimintaa? Tai ainakin siitä tiedotetaan huonosti. Viidesläisyydessä on mielestäni paljon hyvää, vaikka olen eri mieltä esimerkiksi ylenpalttisesta Israelin korostuksesta, tai juuri tuosta "Milloin olet tullut uskoon?" tyyppisiä kysymyksiä, mutta viidesläisyys on silti arvokas asia, ja omasta mielestäni körttien ja femmalaisten ei ehkä kannata kisata kummat on parempia sielujen kalatajia. Kristittyjähän tässä kaikki ollaan.

Huomenna Helsingissä Reaktioon, ja keskiviikkona ekat seurat. Jännää :shock:

PS: Mamin kysymys, kuinka käännytään nuorena körtiksi?
En tiää, saa nähdä.

Taisi tulla vähän sekava teksi?
"Itsepä sen sanoit"

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #7 : 02.10.07 - klo:00:34 »
Körttiläisenä sinä olet kasteessa tullut uskoon ja uudestisyntynyt. :wink:  8)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #8 : 02.10.07 - klo:10:16 »
Ehkä se on vaan sitä, että olen körttisukuun syntynyt, mutta minusta koko kysymys, että miten nuorena käännytään körtiksi, on omituinen. Voiko siitä puhua kääntymisenä? Minusta ei. Toki omallakin riparilla oli ihmisiä, jotka olivat tulleet pelkästä uteliaisuudesta (rohkeudesta annan pisteen heille, tuskin olisin itse uskaltanut). Jos he sitten riparin jälkeen alkoivat käydä seuroissa, olivatko he sitten kääntyneet?

Meni vähän off-topic - en tiedä körttinuorisotyöstä mitään. Sen, mitä Aholansaaressa ja muissa nuorten körttitapahtumissa tehdään, mami varmaan jo tietääkin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #9 : 02.10.07 - klo:11:41 »
Termi lienee 'rakastetaan joukkoon'. Itse en koe kenenkään tarkoituksella sitä tehneen, mutta monen tietämättään ja puolihuolimattomasti muun kanssakäymisen ohessa ja sen kautta.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #10 : 02.10.07 - klo:14:16 »
Lainaus käyttäjältä: "hupa"
minusta koko kysymys, että miten nuorena käännytään körtiksi, on omituinen. Voiko siitä puhua kääntymisenä? Minusta ei. Toki omallakin riparilla oli ihmisiä, jotka olivat tulleet pelkästä uteliaisuudesta...


En niinkään tarkoittanut perinteistä kääntymystä, vaan ylipäätään sitä että alkaa käydä körttiläisten seuroissa/nuorten tapahtumissa nauttimassa "pyhäin yhteydestä", olipa tausta sitten materialisti tai femmalainen. Eihän voi olla niin, ettei körtiksi voi tulla, vaan siihen pitää syntyä!!!  :shock:
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #11 : 02.10.07 - klo:14:31 »
Ei, ei minunkaan mielestäni - ehkäpä tuijotin liikaa sanakirjaan. Tuo Penan pointti oli minusta hyvä, että körttiläisyyden piiriin tullaan vähän kuin sivutuotteena ja niin kuin itsekin kirjoitit: aletaan vaan käydä paikoissa, eikä mitään sen suurempaa mullistavaa hetkeä tarvitsekaan osata nimetä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #12 : 02.10.07 - klo:16:29 »
Lainaus käyttäjältä: "hupa"
Ei, ei minunkaan mielestäni - ehkäpä tuijotin liikaa sanakirjaan. Tuo Penan pointti oli minusta hyvä, että körttiläisyyden piiriin tullaan vähän kuin sivutuotteena ja niin kuin itsekin kirjoitit: aletaan vaan käydä paikoissa, eikä mitään sen suurempaa mullistavaa hetkeä tarvitsekaan osata nimetä.


Voin vahvistaa tuon omalta osaltani. Sitä vaan huomaa, että on löytänyt samoin ajattelevia ja alkaa viihtyä joukossa. Kaikki tämä tapahtuu puoli huomaamattomasti aivankuin ylhäältä johdettuna.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #13 : 04.10.07 - klo:17:43 »
Minä yhen kaverini "käännytin" ko sain tietää sen tykkäävän Löytyn musasta. Vein sille eka ne puoltoistakymmentä levyä mitä mulla Löyttyä on ja ko ne tuli takasin lainasta, aattelin että se varmaan tykkää muustakin "körttigospelista" ja lykkäsin sille kaiken muunkin mun körttimusan. Ja seuraavaksi se jo oliki tulossa hjuhlille, Nivalan-bileisiin, Orjalaivaan...

Tottavie, vois kattoo miten me huomenna sinne päästään.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Viidesläisyys - körttiläisyys ja nuorisotyö
« Vastaus #14 : 04.10.07 - klo:23:13 »
Hyvä Eliza! Vaikkei me mitään tyrkytetäkään, niin eikös Jeesus sanonut jotain kynttilän laittamisesta kynttilänjalkaan eikä vakan alle, vai miten se meni.  :D
Lyö särö väärään varmuuteeni.