Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 10  (Luettu 39368 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #15 : 02.05.18 - klo:07:26 »
SV 15   Suo sydämeni temppelin 

1. Suo sydämeni temppelin
aueta, Jeesukseni.
Sanalla, esimerkillä
käy opettajakseni.
Minulle, Jeesus, kirkasta
ristisi salai-suutta.
Henkesi anna armoa,
elämän voimaa uutta.

2. Taas tahdot minut, oppilaan,
sanasi kouluun panna.
Tee minut tarkkaavaiseksi,
Marian sydän anna.
Suo hyvä osa valita
juuressa jalkojesi.
Myös anna voimaa kulkea
jäljissä askeltesi.

3. Sokea tässä haluaa
sinulta johdatusta.
Siis aukaise mun silmäni,
valaise yöni musta.
Jo Hengen valo sytytä,
suo sanas kynttiläksi,
ja tahtoasi selvennä,
tee minut näkeväksi.

4. Arkana anon armoa
ja kärsivällisyyttä.
Vastaasi silti rimpuilen.
Tarvitsen ystävyyttä.
Sinulta pyydän lääkettä,
paranna sydämeni.
Sen älä anna jäätyä,
suo armo lämmökseni.

5. Kun sielun sota ahdistaa,
tee siihen rohkeaksi
ja vaeltajaa uupuvaa
lepoosi suostuvaksi.
Suo arkkiin tulla kyyhkysen,
se väsyy lentoihinsa.
Vain haavoissasi syntinen
saa turvakaupunkinsa.

6. Vieraaksi vaadi pöytääsi
suurissa pidoissasi.
Viinisi kaada maljaani,
ravitse mannallasi.
Laumaasi saanko kuulua,
lempeä Paimeneni?
Kun tiellä tahdon horjua,
oikaise askeleni.

7. Helmeä etsin kallista
aarteeksi sydämeni.
Se helmi olet ainoa,
Herrani, Jeesukseni.
Jos kaiken voisin antaa pois
luokseni tullaksesi,
niin sydämeni olla vois
aittana aarteillesi.

Johan Kahl 1745, suom. E. Lagus 1790, uud. W. Malmivaara 1894, VK 1938, VK 1986, M. Nuorva 2016

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #16 : 02.05.18 - klo:17:24 »
Talkoopappi Alpo Järven tänäinen aamuhartaus

https://areena.yle.fi/1-4388816
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #17 : 04.05.18 - klo:07:33 »
SV  20    Silmäisi eteen, Jeesus


1. Silmäisi eteen, Jeesus,
tuon sydämeni syyllisen
ja paljastan sen kurjuuden
silmäisi eteen, Jeesus.

2. Silmäisi eteen, Jeesus,
nyt syntieni taakan tuon
ja ikävöivän katseen luon
silmiisi helliin, Jeesus.

3. Silmäisi nähden, Jeesus,
tein syntiä ja rikoin lain.
Nyt tuomariini katson vain,
silmiisi helliin, Jeesus.

4. Silmiisi katson, Jeesus.
Jos tuomionkin kuulisin,
niin katson hyljättynäkin
silmiisi helliin, Jeesus.

Lars Stenbäck 1839, suom. Siionin Kannel 1881, J. Haavio 1971 uud. VK 1986

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #18 : 05.05.18 - klo:08:28 »
Pappeja kiinnostaa teologia. Yritämme järjestää johdonmukaiseen systeemiin Pyhän Ilmoituksen. Suotakoon tämä ilo meille! Mutta meitä kaikkia, keitä lienemmekin, joita kuolema ja paholainen saattavat elämän vaivalloisella matkalla, kiinnostaa lopulta vain se, että meidän tyhjään sydämeemme kaadetaan Jumalan läikkyvästä ilon maljasta hänen rauhansa ja hänen rakkautensa. Sitä maljaa kantaa kädessään Jeesus Kristus. "Avaa suusi, niin minä sen täytän*", hän meille sanoo.

Jaakko Haavio, Rauhan teitä

*Psalmi 81:11

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #19 : 06.05.18 - klo:08:42 »
Kirkko ei todellakaan ole linnoitus, ei siinäkään mielessä, että me, Herran kansa, linnoittautuisimme sinne paksujen muurien suojaan pahaa maailmaa pakoon. Kirkko on ollut jo kauan "avoinna korjauksia varten". Kirkkoa on "ammuttukin" melkoisilla panoksilla. Ehkä joitakin epäkelpoja kiviä on irronnut, laastia varissut ja koristeita vaurioitunut. Mutta: "Vanha kirkko on paikoillaan, seisoo se uhmaten aikaa". Kirkon perusta on kestänyt ja tulee kestämään.

Jaakko Haavio, Rauhan teitä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #20 : 07.05.18 - klo:07:19 »
Kristillinen kirkko on keskuudessamme Jumalan valtakunnan tukikohta nykyisen maailmanajan keskellä. Sen tehtävänä on kuuluttaa kaikelle maailmalle voiton sanomaa Kristuksesta, maailman Vapahtajasta. Minkäänlaiseen tappiomielialaan ei ole aihetta. Kirkon ulkonaiset rakenteet voivat vaihdella. Ne tulevat ilmeisesti jälleen nopeassa tahdissa muuttumaan. Mutta sovituksen sana, jonika julistaminen on kirkon tehtävä, elää ja voittaa.

Jaakko Haavio, Rauhan teitä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #21 : 08.05.18 - klo:07:43 »
"Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä"*. Minua ei ole koskaan tyydyttänyt tämän apostolin sanan tavanomainen tulkinta, että nim. suolainen sana olisi samaa kuin kirpeä, terävä tai muuten kova sana. Miten saattaisi jonkun puhe samalla kertaa olla sydämellistä ja ankaraa?
Jotakin muuta lienee apostoli puheen suolaisuudella tarkoittanut. Ehkä hän on tavoitellut samantapaista kuin mitä sisältyy Vapahtajan omiin sanoihin: "Olkoon teillä suola itsessänne ja pitäkää keskenänne rauha"*.


Jaakko Haavio, Rauhan teitä

*Kol. 4:6 ja Mark. 9:50

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #22 : 09.05.18 - klo:08:51 »
Jeesuksen ja apostolin aikana käytettiin liittojen solmiamisessa symbolisesti suolaa. Aivan samoin tapahtui vielä Venäjänmaan keisarin saapuessa valtaistuimelle nousunsa jälkeen ensi kertaa johonkin valtakuntansa kaupunkiin. Alamaiset tulivat häntä porteille vastaan ja tarjosivat suolaa ja leipää. Suola ei tarkoittanut jotakin kovaa ja ankaraa. Se kuvasi vilpittömyyttä, avoimuutta. Se oli uskollisuuden vakuutus.
Suolaiset, sydämelliset sanat, joita meiltä Herran seuraajina odotetaan, eivät siis ole kitkeriä ja kovia, vaan ne ovat avoimia ja vilpittömiä sanoja. Olemme rauhan evankeliumin sanansaattajia.


Jaakko Haavio, Rauhan teitä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #23 : 10.05.18 - klo:07:56 »
"Rakkaus turmelee järjestyksen". Jeesuksen seuraajilla on varaa unohtaa etiketti silloin kun ihmisen silmät heihin katsovat. Kun hätääntynyt tulee luoksemme sielun asioitaan puhumaan, ei ole varaa sanoa: "Neljännestunnin päästä alkaa kirkkoneuvoiston kokous".

Jaakko Haavio, Rauhan teitä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #24 : 10.05.18 - klo:08:06 »
VK  107  Oi Jeesus, yksin laupeus


 
1.
Oi Jeesus, yksin laupeus,
käsittämätön rakkaus
toi sinut tänne maailmaan
syntisten tähden kuolemaan.

2.
Tuonelaan astuit, voittaja,
ja nousit ylös kuolleista
ja astuit jälleen taivaaseen,
herrauteesi ikuiseen.

3.
Näin olet kaiken täyttänyt,
lunastustyösi päättänyt.
Taivaassa sijaa valmistat
kaikille, jotka uskovat.

4.
Et omiasi milloinkaan
orvoiksi hylkää maailmaan,
vaan annat Pyhän Henkesi
lohduttajaksi, oppaaksi

5.
Velkamme suuren maksaja,
puolustat meitä taivaassa,
Isääsi aina rukoilet
ja hänen kanssaan hallitset.

6.
Kun päättyy aika maailman,
niin sinun nähdään saapuvan
suuressa kunniassasi,
vanhurskas, pyhä tuomari.

7.
Kun kunniaasi päältä maan
siunatut silloin kutsutaan,
suo, Jeesus, että minäkin
Isäsi kotiin pääsisin.
   
 
Yhdistelmä kahdesta latinalaisesta hymnistä Jesu nostra redemptio (900-luvulta) ja Ascendit Christus hodie (vuodelta 1360). Edellisen suom. Jaakko Finno virsikirjaan 1583, jälkimmäisen Hemminki Maskulainen virsikirjaan 1605. Yhdisti komitea 1984.

 

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #25 : 13.05.18 - klo:08:47 »
Tämän päivän evankeliumiteksti:


Joh. 17: 18-23

Jeesus rukoili ja sanoi:
    ”Isä, niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.
    Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.
    Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.”

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #26 : 14.05.18 - klo:08:46 »
Vanhojen sanotaan tulevan lapsiksi jälleen. Jos tämä lapsellisuus on sitä, mitä oli vanhenevan herännäisjohtajan Juho Malkamäen lapsellisuus, niin kaikki on kohdallaan. "Minä olen tullut niin lapselliseksi", ukko Malkamäki sanoi, "etten minä enää tahtoisi muusta puhuakaan kuin Kristuksesta". Kun sitten joku mies puhui siitä, kuinka vanhaksi Malkamäki oli elänyt, kuinka Jumala oli antanut hänen menestyä ja kuinka hyvät voimatkin hänellä vielä oli vanhuuden päivinä tallessa, Malkamäki, joka oli hetken kuunnellut miehen puhetta tästä hyvyydestä, tokaisi: "Minun kokemukseni mukaan oikein hyvät ihmiset eivät koskaan elä kovin vanhoiksi".

Jaakko Haavio, Rauhan teitä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #27 : 15.05.18 - klo:06:34 »
Jeesus sanoo: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut, minä annan teille levon". Hän ei sano kenestäkään eikä kenellekään: Et ole toivottu. Päinvastoin, "hän kutsuu luokseen jokaisen, ken vaivain taakkaa kantaa". Olet toivottu, olet tervetullut.
Varmaa on myös, että se joukko, jonka muodostavat Herran armahtamat ihmiset, ei koskaan sulkeudu niin, ettei siinä olisi tilaa vielä yhdelle, jolla on karvaita kokemuksia maailman tylyydestä.


Jaakko Haavio, Rauhan teitä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #28 : 16.05.18 - klo:07:18 »
Miten raikkaasti sanoikaan Raamatun Daavid holhoojalleen, joka hänen parastaan tarkoittaen yritti häntä panssaroida maailman pahuutta vastaan: "En minä voi näissä käydä!" Hän valitsi oman pukunsa, omat tapansa ja oman linkonsa. Hän suoriutui voittajana sekä Saulista että Goljatista.
Varmaan ei ole Jumalan tahto, että ihmisiä yritetään pakottaa käyttämään suurempaa panssaria kuin minkä hän sisästäkäsin täyttää. Uskalla olla oma itsesi! Uskalla olla aito! Luulen, että vanhemman ja nuoremman polven välit hoidetaan hienoimmin siellä, missä kukaan ei esiinny parempana tai lujempana kuin on, vaan kaikki olemme vain erehtyväisiä ihmisiä, samantasoisia, mutta Kristus on meidän kaikkien armahtaja.


Jaakko Haavio, Rauhan teitä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #29 : 17.05.18 - klo:08:16 »
Minua ei ole pantu kenenkään tuomariksi. Silti rohkenen sanoa: joskus tuntuu siltä, kuin moni aikanamme yrittäisi rakennella kristillisyyden kaariportteja tietämättä mitään Kristuksen todellisesta maailmasta. Tekisi mieli näille rakennusmestareille huutaa: "Hiljenny Herran edessä ja odota häntä*". Tai: "Poikani, älä puuhaa moninaisissa, Jos olet monipuuhainen, et säily viasta vapaana; mitä tavoittelet, sitä et saavuta, ja mitä pyrit pakoon, sitä et pakoon pääse*".
Johtuisiko se kummallinen apeus, joka henkii vastaamme monien kirkkojemme jumalanpalveluksista siitä, että Jumalan antama ilosanoma, evankeliumi maailman sovituksesta on jäänyt syystä tai toisesta salaan, tai ei ainakaan sanottavammin innosta saarnamiehen sydäntä.


Jaakko Haavio, Rauhan teitä

*Ps. 37: ja Siir. 11:10