Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa (3.ketju)  (Luettu 42890 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #15 : 19.09.10 - klo:18:43 »
Nyt tämä Haukiputaan jumalanpalvelus on kuunneltavissa 7 päivää. Suosittelen ennen kaikkea musiikin kannalta.

http://www.yle.fi/radio1/uskonto/jumalanpalvelukset/
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #16 : 26.09.10 - klo:13:08 »
Kävin kirkossa ja pappi sanoi saarnassaan niin osuvasti viitaten päivän tekstiin, että ajattelin kirjoittaa ajatuksen tähän ketjuun.

Nyt en sitten enää muista, mikä se asia oli.  :102:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #17 : 26.09.10 - klo:14:21 »
Tänään menin.
Ei olisi pitänyt.

En voi kertoa tekstistä mitään, koska siitä ei käsittääkseni puhuttu. 
Kun juttu oli kohta kuni muisto mun nuoruudestain iski pahoin akuutti raittiin ilman tarve, ja vaikka yleensä yritän käyttäytyä sivistyneesti niin nyt en pystynyt  :icon_confused: 
Saattaahan olla että saarna alkoi vasta kun olin häippässyt.

Joskus mietin piispanviran merkitystä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #18 : 26.09.10 - klo:17:21 »
Kävimme Kotkan kirkossa, Pyryharakka, Tiitiäinen, Matti ja minä.
Ja mitä siellä tapahtuikaan! Tämä on totta, mutta ihmeellistä totta.
Astuin kirkon eteiseen muita odottamaan, kylmissäni siinä kättelin pastorin joka toivotti tervetulleksi. Kun ei vielä ollut muita selitin karjalaiseen tapaani että olemme mieheni kanssa kotkalaisen ystävän vieraina. Niin, mitä tekee pappi! Sanoo:"Meiltä puuttuu tekstin lukija, haluaisitko sinä lukea ja kantaa ristin kulkueessa. Olin niin ihmeellisessä tilassa etten ymmärtänyt kieltäytyä. Niin minua vietiin sakastiin , näytettiin tekstit(olin lukenut ne eilen illalla Pirskan Päivän teksteistä), selitettiin mikrofoni, ja niin sitä mentiin!

Olen siis Leenan rippikirkossa kantanut ristiä (en omaani), lukenut Jesajan kirjasta ja galatalaiskirjeestä kristityn vapaudesta, käynyt ehtoollisella omieni kanssa, kuunnellut ehkä Suomen parhainta naisliturgia, Maarit Alhosaari-Joenperää.

Saarnaaja pastori Kirsi Hämäläinen puhui kaivojen tarpeesta Senegalissa ja Mauritaniassa. Joku on sanonut ettei Afrikassa kannettu vesi pysy kaivoissa. Mutta kannatamme kaivojen kaivamista silti. Onhan vapaus valita. Vertaus tuli Luukkaan evankeliumista jossa fariseuksetkin nostavat härkänsä sapattina hukkumasta.
Ristisaattue palasi eteiseen, minä kannoin ristiä. En voinut olla kysymättä pastoreilta että oliko tämä järjestetty juttu. Pastori sanoi että ei ollut, vaan johdatusta. Ja näin pitäisi seurakuntien toimia, tukien toinen toisiaan. Kotkassa puuttui tekstin lukija, Lahdesta tuli apu.

Jos tämä oli kuitenkin Penan jekku ja pappi valehteli, niin perästä kuuluu!

Tosin minua ei pelottanut, ei jännittänyt, en oikein tiedä vieläkään miten kaikki tapahtui, mutta näin se meni. Kysykää Pyryharakalta tai Tiitiäiseltä.
...
Kirkko ei tehnyt minusta pompöösiä vaikutusta. Olipahan aikakautensa tyylipuhdas esimerkki. Upeat lasimaalaukset, kaunis alttaritaulu, hyvät urut. Paljon vanhaa tammipuista koristelua. Nikkarintyyliä. Muistutti etäisesti omasta rippikirkosta, Kärkölän punatiilisestä kirkosta.

Tämä ei unohdu koskaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #19 : 26.09.10 - klo:18:44 »
Kävin kirkossa ja pappi sanoi saarnassaan niin osuvasti viitaten päivän tekstiin, että ajattelin kirjoittaa ajatuksen tähän ketjuun.

Nyt en sitten enää muista, mikä se asia oli.  :102:

Nyt minä muistin sen, kun luin tuon Riitta-mummin jutun, joka oli aika mielenkiintoinen.

Meillä siis pappi puhui näistä fariseuksista, jotka eivät vastanneet, kun Jeesus kysyi, onko lupa sapattina parantaa vai ei. Samoin fariseukset eivät vastanneet, onko parempi sapattina nostaa kaivoon pudonnut poika tai härkä.

On siis paljon helpompaa olla sivusta seuraaja eikä ottaa kantaa asioihin. Kun tarkkailee vain muita, niin sieltä on sitten helpompi arvostella toisia. Näin pappi sanoi saarnastuolista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #20 : 26.09.10 - klo:18:50 »
Täälläpäin aina välillä tippuu lehmiä lietelantasäiliöön - sapattinakin. Kyllä niitä palokunta kiskoo sieltä ylös - myös sapattina. :003:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #21 : 26.09.10 - klo:19:52 »
Jos tämä oli kuitenkin Penan jekku ja pappi valehteli, niin perästä kuuluu!

Ei minun tarvitse Maaritille tai Kirsille neuvoa, kenet kannattaa poimia tekstinlukijaksi tai ristinkantajaksi. Sitä paitsi molemmat ovat taatusti toden puhujia.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #22 : 30.09.10 - klo:22:26 »
Kyllä minä käyn kirkossa silloin tällöin. Joskus kuljen korvasyyhyn mukaan ja mene naapuriin kuuntelemaan parempi lahjaista pappia.
Monen papin saarnasta puuttuu evankeliumi. Joskus katson radio-ohjelmasta mistä kirkosta tulee Jumalanpalvelus ja silloin jään kotiin kuuntelemaan.
Kokonaisuus on tärkeä, saarna, kanttori ja urkuri. Hyvästä kirkkomusiikista nauttii.Siinä on jotain sanoin kuvaamatonta

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #23 : 30.09.10 - klo:22:34 »
Meillä on huomenna kirkon oma juhla - kirkko(ni) on
Pokrovan kirkko eli neitsyt Marian Suojeluksen kirkko.

http://www.ortodoksi.net/index.php/Pokrova

 :kahvi:

http://www.vastavalo.fi/displayimage.php?pid=20100&fullsize=1
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #24 : 01.10.10 - klo:08:18 »
Onnea Atanasia kirkkosi juhlapäivänä. Se on myös minulle tärkeä kirkko, vaikka olenkin iki-luterilainen. Ei vähiten Basson muiston takia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #25 : 01.10.10 - klo:15:30 »
Onnea Atanasia kirkkosi juhlapäivänä. Se on myös minulle tärkeä kirkko, vaikka olenkin iki-luterilainen. Ei vähiten Basson muiston takia.
Samat täältä. Kaunis kuva. Kiitos tekstistä kanssa. Olisikohan sitä resursseja uuteen ikoniin, miettii Leena.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #26 : 01.10.10 - klo:19:56 »
Siis WAU!.

Olin tänään työreissulla ja näin Hollolassa kaksi upeaa kirkkoa, jotka edustavat kahta ääripäätä: keskiaikaa ja nykyaikaa. Oletteko käyneet Hollolan uudessa kirkossa? Upea! Kävi siinä sitten niin, että näitä kirkkoja ihastellessanne unohdin seurata aikaa ja myöhästyin tapaamisesta. (moka  :018:) Onneksi tilanne pelastettiin innostuneella höpötyksellä kirkoista. Paikallinen meetingkaveri oli ylpeä niistä kertoessaan. Yllättävän paljon tiesi.  :icon_wink:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #27 : 01.10.10 - klo:20:32 »
Hei kirkossakävijät!

Hollolan Salpakankaan uusi kirkko, Sovituksen kirkko on niin uusi että taitaa olla vielä virallisesti vihkimättäkin. Siellä en ole käynyt vielä mutta vanhassa keski-aikaisessa olen ollut muutamissa häissä ja viime kesänä opas esitteli sen meille "turisteina".

Kiva että pidit modernista, minäkin pidän meidän omasta Mukkulan kirkosta. Se on valmistunut 1993. Enempi on ollut lehtien kyselyosastoissa ja yleisönosatoissa haukkumisia tästä uusimmasta "bunkkerista"

Katsoin juuri wikipediasta että Sovituksen kirkko vihitään ensi sunnuntaina.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #28 : 10.10.10 - klo:12:44 »
Mukkulan kirkossa oli tänään eläkeläisten kirkkopyhä. Sali oli lähes täynnä koska Keski-Lahden kirkon ollessa remontissa palvelutaxit toivat monta
kuormallista pyörätuolia käyttäviä. Muitakin vieraita kasvoja oli paljon. Oli saattavia omaisia, oli pienten kuorolaisten vanhempia,  ja sen rempan takia monet tulevat  muutenkin nyt Mukkulaan.
Lapset lauloivat mm. Kellot kaikuu, kellot temppelin ja Mä olen niin pienoinen. Ehtoollisen aikana esittivät isommat tytöt jotain erittäin kaunista uudempaa kirkkomusiikkia.
Totean samaa mitä Leena toisaalla, että kiitos Pirskan  uskollisesti toimittamien päivän tekstien jotka lukee edeltäkäsin niin kuulee tekstit kirkossa tutuimpina ja voi tutkailla rauhassa sen vaikutusta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa (3.ketju)
« Vastaus #29 : 10.10.10 - klo:13:54 »
Minäkin kävin kirkossa tänään. Mukavaa, että niistä päivän teksteistä on iloa muillekin. Itse olen sitä mieltä, että Raamatun tekstit ovat erittäin antoisia itse jumalanpalveluksessa. Meillä pappi saarnasi ihan teksteistä, joten kaikin puolin hyvä mieli jäi tämänpäiväisestä messusta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.