Kirjoittaja Aihe: Hyvä vai vapaa?  (Luettu 6138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Hyvä vai vapaa?
« : 27.02.16 - klo:10:58 »
Ihminen voi olla täydellisen vapaa vain jos hän omasta halustaan, omasta vapaasta tahdostaan tekee sen minkä häntä voimakkaampi haluaa hänen tekevän.

Otamme esimerkiksi Suomen lain jota edustaa esivalta. Olet vapaa Suomen kansalainen niin kauan kuin oma vapaa valintasi on toimia esivallan tahdon mukaan. Esivalta ilmaisee tahtonsa lakeina ja asetuksina. Vielä silloinkin kun teet esivallan tahdon vastaista olet vapaa mutta et enää sen jälkeen kun esivalta ottaa sinut kiinni ja pakottaa sinut siihen mitä et halua.

Jos esivalta on hyvä niin kansalainen voi elää hyvää elämää vapaana esivallan alamaisena niin kauan kuin kansalainen haluaa omasta vapaasta tahdostaa esivallan tahtoa noudattaa.

Entä jos esivalta on paha ja sen säätämykset, lait ja asetukset, ovat pahoja? Silloinkin kansalainen voi elää vapaana omaksumalla esivallan tahdon omaksi tahdokseen! Mutta niin kuin esivalta tässä tapauksessa on paha niin myös esivallan tahtoon mukautuva kansalainen mukautuessaan muuttuu pahaksi. Hän on edelleenkin vapaa mutta samalla paha. Jos kansalainen ei halua muuttua pahaksi niin hänen pitää olla tottelematon esivallalle ja siten säilyttää itsensä hyvänä mutta samalla hän menettää vapautensa koska esivalta orjuuttaa hänet tekemään sitä mitä kansalainen itse ei tahdo.

Jälleen esimerkki: Neuvostoliitossa esivalta otti kiinni kansalaisia ja todellisilla tai tekaistuilla syillä sulki heidät vankileireille pakkotyöhön, tästä on Aleksander Solzenitsyn kirjoittanut kirjassaan "Vankileirien Saaristo". Vankileirilläkin voi mukautua pahaan järjestelmään ja muuttua itsekin pahaksi mutta voi myös päättää pitää sen mikä on hyvää ja tehdä pahaa vain pakotettuna jolloin hän ei enää itse ole siihen syyllinen vaan se joka hänet siihen pakotti.

Kysymys on siis lopulta ihmisen omasta vapaasta valinnasta, ollako hyvä vaikkakin joskus pakotettu tekemään pahaa vai ollako vapaa ja samalla paha ja toteuttaa omasta vapaasta tahdosta pahan pahaa tahtoa.

Ihminen voi olla hyvä ja täydellisen vapaa jos hän omasta vapaasta tahdostaan päättää elää Jumalalle alamaisena, kuuliaisena. Jumala on kaikkivaltias ja kaikkivoipa maailmankaikkeuden Herra.  Raamatun mukaan Jumala on hyvä. Jumalan valtakunnan kansalaisena, Jumalalle alamaisena ihminen voi elää nyt ja ikuisesti vapaana hyvää elämää. Itseasiassa, tämän elämän tarkoitus on löytää tie Jumalan valtakunnan kansalaiseksi, päästä elämään hyvää elämää hyvälle kuninkaalle alamaisena.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #1 : 28.02.16 - klo:07:54 »
Ihminen voi olla hyvä ja täydellisen vapaa jos hän omasta vapaasta tahdostaan päättää elää Jumalalle alamaisena, kuuliaisena.

Tähän syntinen ihminen ei pysty. Jumalaa vastaan kapinoivia syntisiähän me jokainen olemme. Sen vuoksi tarvitsemme Vapahtajan vapauttamaan meidät tekemään Jumalan tahdon mukaisia hyviä tekoja.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #2 : 28.02.16 - klo:16:48 »
Ei mikään huono aihe. Etsimättä tietty itselleni tulee mieleen Saksan kirkkotaistelu, siirros Weimarin tasavallasta natsikomentoon ja Nurnbergin lait (anteeksi taas että yy muuttuu uuksi).  Ne nyt olivat kaikkea muuta kuin Jumalan tahdon mukaisia, tai edes jonkin ihmisessä asuvan luonnollisen lain mukaisia, jonkin, jonka kai Hän piirsi puumerkkinään.

Siinä luulen ihmisen nopeasti hämmentyvän.

Laillinen ei automaattisesti suinkaan ole eettisesti oikein.

Pienestä lähtee kun peiliin katsoo.  Jopa se laillinen! Tai se oikea ja arjen hyvä?    Lajittelinko todella jätteet? On on hankalaa kun ei mahdu useita roska-astioita ja tarvittaisiin jo kuusi erilaista. Mutta oliko ihan niin ylivoimaista?  :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #3 : 28.02.16 - klo:17:05 »
Laillinen ei automaattisesti suinkaan ole eettisesti oikein.

Tuli mieleen viime aikoinakin näkösällä ollut ajatus, että suuret julmuudet eivät johdu tottelemattomuudesta vaan tottelemisesta. Laki taitaa usein muuttua epäeettiseksi, kun sen noudattaminen tulee automaattiseksi.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #4 : 28.02.16 - klo:18:26 »
Jos ihminen olisi pelkästään hyvä ja vapaa niin mielestäni silloin Jeesus Vapahtajana olisi turhaan kuollut.
Vaan kun ihminen tulee siihen tilanteeseen, että tajuaa syntisyytensä ja "pahuutensa" niin jopa armo alkaa tuntumaan hyvälle
ja ainoalle mahdollisuudelle.
Niin paljon Jumala rakasti maailmaa, että lähetti oman poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi vaan että hänellä olisi iankaikkinen elämä.
On se armo ja anteeksiantamus vaan niin ihmeellinen asia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #5 : 29.02.16 - klo:00:38 »
Jos ihminen olisi pelkästään hyvä ja vapaa niin mielestäni silloin Jeesus Vapahtajana olisi turhaan kuollut.
Vaan kun ihminen tulee siihen tilanteeseen, että tajuaa syntisyytensä ja "pahuutensa" niin jopa armo alkaa tuntumaan hyvälle
ja ainoalle mahdollisuudelle.
Niin paljon Jumala rakasti maailmaa, että lähetti oman poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi vaan että hänellä olisi iankaikkinen elämä.
On se armo ja anteeksiantamus vaan niin ihmeellinen asia.

On. Ei ole suurempaa.
Voi toivoa, että maallinen laki kohtaa Jumalan tahdon, ja jos ei, osaisi erottaa viisaasti missä kierähdettiin ojaan. 

Näitä arjen kysymyksiä riittää, eräs on abortti. Kukin on varmasti kohdannut omalla polullaan jotakin jossa peräti pitäisi toimia laillisesti, ja tulee tilanne jossa jokin vain hannaisi vastaan. Ei edes niin että joku määrätty tilanne aina olisi samalla tavoin kuin ihan mahdottoman tukala, sellainen puun ja kuoren väliin ahdetun tuska kohdattavana.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #6 : 29.02.16 - klo:16:25 »
Jeesuksen ristintyön kautta saamme olla hänessä vapaita.
Omistamme silloin lahjaksi saadun lahjavanhurskauden.
Emme pelastu tekojemme kautta, ettei kukaan kerskaisi vaan hänen armonsa kautta olemme pelastetut.
Saarnauttamansa "hullutuksen, ristinhullutuksen" kautta meillä on toivo ja luottamus.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #7 : 29.02.16 - klo:23:01 »
Jeesuksen ristintyön kautta saamme olla hänessä vapaita.
Omistamme silloin lahjaksi saadun lahjavanhurskauden.
Emme pelastu tekojemme kautta, ettei kukaan kerskaisi vaan hänen armonsa kautta olemme pelastetut.
Saarnauttamansa "hullutuksen, ristinhullutuksen" kautta meillä on toivo ja luottamus.

Tämä on meille jokaiselle suuriarvoista.

Mietin hieman, mahdoinko itse erehtyä, vai ajateltiinko tällä kertaa niitä laillisuuden ja oikeudenmukaisuuden, eettisyyden ja hyvyyden välisiä ristiriitoja, joiden osalta tänä päivänäkin jopa meillä täällä Suomessa laki ja etiikka ajautuvat törmäyskurssille. Vaikka ihan laillinen verosuunnittelu. Uskon syvästi armoon, mutta epäilen pitääkö Jumala siitä kuitenkaan.

Hengellisemmästä näkökulmasta keskustelu ei tokikaan voi olla poissuljettua. Kuitenkin, jos pysyttäydymme jumalasuhteidemme teemoissa ja rikkauksissa näin väkevästi, ketju kannattanee siirtää tuonne Seuratuvan puolelle. 

En kiellä ettenkö itse kaipaisi  sitä hiuskarvan verran arkipäiväisempää otetta tähänkin välillä, mutta minä olen vain minä eli yksi ainoa keskustelija tällä sivustolla. Saattaa hyvin olla lisäksi, että niistä viriäisi liian kipeitä ja kohtikäyviä kommentteja, eli Seppos eli ylläpito lopulta harkinnee, käymmekö arjen kristillisyyden keskustelua vai pohdimmeko lunastuksen salaisuutta ja galatalaiskirjeen selitystä vai jakaako teema kahtia.

Tänään jälleen katselin Teeman uusintana sarjaa kapusiinimunkkien pappisseminaarista.

Kardinaali Romanin kompastuttua kauhtanaansa, tai jotain  saapui sarjaan uusi hahmo, viaton maalaispappi Limogen sta, eli seuraaja. Hän kompuroi erittäin viehättävästi seuraavan osan halki ja tuo ripauksen arjen komiikkaa, mutta avaa pelin hienolla siirtolla: 

Jumala teki meidän työmme vapauttaakseen meidät tekemään omiaan. Sitä kaiketi merkitsisi kristittynä eläminen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #8 : 01.03.16 - klo:08:03 »
Jumala teki meidän työmme vapauttaakseen meidät tekemään omiaan. Sitä kaiketi merkitsisi kristittynä eläminen.

Tämä yhteys jumalasuhteen ja arjen ratkaisujen välillä on minulle tärkeä. Sen ilmaus on myös messun päätökseksi lausuttu kehotus lähteä rauhassa palvelemaan iloiten.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #9 : 09.03.16 - klo:16:48 »
Tuli mieleen viime aikoinakin näkösällä ollut ajatus, että suuret julmuudet eivät johdu tottelemattomuudesta vaan tottelemisesta. Laki taitaa usein muuttua epäeettiseksi, kun sen noudattaminen tulee automaattiseksi.

Oon miettinyt jotain suuntaan tohon.

Jotenkin tuntuu, että vaikka olin nuorena pahis, niin nykyään vanhana ukkona, kun katon taakse, ni oon ollu melkein hyvis kaikessa kapinallisuudessa?

I dont care what teacher say.
Monday, tuesday,,,
I don care at all.

My mother think i am crazy, stupid and too lazy.

I dont want to be a soldat, so so so soldat.

Jotenkin kai tossa lapsellisessa punkkimusiikin teossa joku viisauskin on ollu seassa.

------ Kauhee nauru purskaus ----

Aina, kuten nytkin musta aina tuntuu, et kaikki vihaa ja halveksii, mut ehkä nyt kun ajattelee tota penan mietettä, ni antaa vaan,.

Sit ei tässä elämässä kuitenkaan ns, isona ihan huonosti ole mennyt ainakaan taloudellisesti, vaik rakkaudessa kyllä, pooh.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #10 : 09.03.16 - klo:18:19 »
Tuli mieleen viime aikoinakin näkösällä ollut ajatus, että suuret julmuudet eivät johdu tottelemattomuudesta vaan tottelemisesta. Laki taitaa usein muuttua epäeettiseksi, kun sen noudattaminen tulee automaattiseksi.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #11 : 09.03.16 - klo:18:51 »
Olen kai jotenkin vastarannan kiiski... kielifilosofialtaan tämä mielestäni automaattisuus-moraalin ymmärtäminen ovat ideaalitilassa täysin samoja. Minä en ole natsi, mutta olen laiska ajattelemaan mm. heräämistä, lasten herättämistä, kahvin keittoa, Erkon aviisin selaamista... Nämähän ovat sellaista moraalisia asioita, jotka ovat automaattisia.
« Viimeksi muokattu: 09.03.16 - klo:19:00 kirjoittanut juhani »
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #12 : 09.03.16 - klo:18:55 »
Olen kai jotenkin vastarannan kiiski... kielifilosofialtaan tämä automaattisuus-moraalin ymmärtäminen ovat ideaalitilassa täysinsamoja.

Pyh,
Mähän joustan kuin purukumi joka suuntaan.

Mut jos jonkun vääräksi nään, niin siihen otan kantaa omassa hulluudessani omalla hullulla tavalla.

Kuitenkin, kuten pena kirjoitti, niin kaikki hyväksi mainittu ei aina ole hyvä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #13 : 09.03.16 - klo:19:03 »
Xylitol-jenkkiä minä jauhan siksi että... syntinä tulee piipunpoltto.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hyvä vai vapaa?
« Vastaus #14 : 09.03.16 - klo:19:07 »
"Hyvä"- termi on ongelmallista minulle.
wilhelmi niskasen jäljillä