Kirjoittaja Aihe: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )  (Luettu 22679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #90 : 07.10.14 - klo:18:38 »
Pohjalaiset ovat minunkin kokemuksieni mukaan reiruja ja suoria ihmisiä.
Ensin hämäläisenä muutettuani etelä-pohjanmaalle hiukan ajattelin että onko he noin varmoja ja vähän ylpeitä mutta kun sinne asetuin ja naapurit...työkaverit...uudet ystävät...tulivat enemmän tutuiksi niin aloin jopa suorastaan pitämään tyylistä.
Ei ole niin paljoa mielestäni selän takana puhumista kun uskaltaa sanoa edessä päin sen mitä ajattelee.

Joskin olen kuullut sellaisenkin sanonnan:
Mieti mitä sanot ettet sano mitä mietit.

Ja olen omaan lähipiiriini saanut kaikki kolme uutta ihanaa ihmistä jotka ovat etelä-pohjalaisia..suoria ja mutkattomia ihania nuoria joista en kertakaikkiaan voi olla pitämättä. Jopa voin sanoa että rakastan heitä samoin kuin omia lapsianikin.

Ja työkavereina kokemus on se että on ollut hyviä työkavereita...sanottu  usein kuinka koettu, ei jää niin paljon pähkäilyille varaa jälkeen päin.

Näin koen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #91 : 07.10.14 - klo:22:09 »
Savolaisia pidetään kieroina sen vuoksi, että he osaavat small talkin, puhuvat aikansa niitä näitä ottaakseen selvää mikä juttukumppani on miehiään tai naisiaan. Eihän se mitään kieroutta ole, vaan sosiaalinen taito.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #92 : 08.10.14 - klo:19:43 »
 :)
Kivaa pohdintaa :)

Sehän on selvä, että jotkut porukat vaan käy hermoille.
Kuten ruotsalaisista ei tykätä oikein mistään.
Saksalaiset turistit ihan kauheita.
Jenkit aina äänessä.
Venäläiset myös kovaäänisiä.

Kauppamiehenä tää erilaisten ihmisten kohtaaminen ja toiminenhan on näitä eloonjäämistaitoja joita tulisi jotenkin osata :)

Yleensä pärjää kyllä, kun pitää kiinni tiukasti ohjelmastaan.Eikä ota liikaa kantaa smaltalkkeihinsa, vaan yrittää pitäytyä olennaisessa, eli tuotten myymisessä tai muussa mikä se pointti on.

Arabit kait on kaikista kauheimpia smaltalkkaajia. He saattavat jauhaa ja jauhaa vaikka päiväkausia :)
Heitä on vaikea saada tekemään sitä varsinaista kauppaa.

Meillä eurooppalaisilla on se suunnitelma yksi ja sitten on toinen ja kolmaskin ja joskus jopa se viimeinen vaihtoehto :)

Osaa sanoa mitään sen enempää, kuin että tyylejä on ihmisillä paljon ja erilaisia :)
Suomalaisten ennen olleesta suoruudestaja rehellisyydestä on maailmalla aina tykätty, mutta sekin on pikkaisen mennyttä, kun Katainen on savolaiseen tyyliinsä mennyt tonne EU komissaariksi pyrkimään.


Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #93 : 08.10.14 - klo:19:54 »
Mitäpä se tämä on sitten, että haluaa sanoa  o m a n  mielipiteensä. Kuten me tuossa edelläkin. Minusta se on riippumattomuutta.

Entä se jos on välitön ?   
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #94 : 08.10.14 - klo:20:14 »
Mitäpä se tämä on sitten, että haluaa sanoa  o m a n  mielipiteensä. Kuten me tuossa edelläkin. Minusta se on riippumattomuutta.

Entä se jos on välitön ?   

O M A mielipide?
Varmastikkin se on se oma mielipide.

Kuitenkin jokainen tuo sen oman mielipiteensä tyylilleen sopivalla tavalla.
Suurin osa jotenkin suoraan.
Jotkut filosofisesti, että pitää miettiä sitä mitä toinen oikein tarkoittaa ja useasti siinä on niin monisäikeinen se ajatus, kuten Riittamummin allekirjoitukseesa Lutherilta.

Tai sitten on tälläisiä selittelijöitä, kun huumoria käytten ja mielellään esimerkkejä ja yrittäen vielä saada toisen visualisoimaan kirjoittamani tuo asioita esiin :)

Riitan kysymys, onko se riippumattomuutta, kun tuomme oman mielipiteemme, kuten edellä, niin minusta sehän ei ehkä aina ole.
Eli jos niinku kirjoittelee aiheeseen, niin tietysti lukee ensin mihin vastaan ja se vaikuttaa, jos on ollit vaikuttava kirjoitus tai sen kirjoituksen vastaukset.
Jotain omaa varmaankin vastaa, mutta jokunen vaikutus kaikella opitulla ja edellä luetullakin on.
No, tyhmää saivarteluani. :)

Kiva kun on erilaisia tyylejä ja toivottavasti kukaan ei loukkaannu kenenkään tyyliin, vaikkkin sitä ei voi välttää.
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #95 : 08.10.14 - klo:20:20 »
Kai minä tällä hetkellä olen menneiden vuosikymmenten kertymä tai summa...riippumatta siitä
tiedostanko sen itse vai en.
Kai helpompaa olisi jos ei niin kovasti tiedostaisi ja pohtisi, vaan antaa mennä kun on alamäki taas.
Ylämäkeen ainakin mä tarvitsen vetoapua.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #96 : 08.10.14 - klo:20:26 »
Kai minä tällä hetkellä olen menneiden vuosikymmenten kertymä tai summa...riippumatta siitä
tiedostanko sen itse vai en.
Kai helpompaa olisi jos ei niin kovasti tiedostaisi ja pohtisi, vaan antaa mennä kun on alamäki taas.
Ylämäkeen ainakin mä tarvitsen vetoapua.


Ihan totta vn :)

Mulla oli tossa kesällä kaverina englantilainen kaveri jolle sanoin, et mietitään miten tehdään tää homma.
Hän, et hän ei saa palkkaa tarpeeksi, et viittis ajatella :)
Mä ajattelin, et no tehdään enste ja mietitään sitten :)

Ei sitä tarvi ylämäessä niin apua, kunhan vain ottaa askeleen kerralla omaan tahtiin :)

Joku viisas kirjoitti, että kun ois ollu tää kokemus ja tieto silloin kun olin nuori, niin olisin kääntänyt maailman ylösalaisin, et kait se on sitten joku luonnonlaki sit näin :)
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #97 : 08.10.14 - klo:21:44 »
Kiitos  :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #98 : 09.10.14 - klo:03:14 »
Mitäpä se tämä on sitten, että haluaa sanoa  o m a n  mielipiteensä. Kuten me tuossa edelläkin. Minusta se on riippumattomuutta.

Entä se jos on välitön ?   

Minä mietin tätä ja mielestäni se todella on itsenäisyyttä, rohkeutta vaativaa, siinä nimittäin ottaa riskin ettei olekaan enää "meikäläisiä" ja siitä seuraa usein ikäviä. Oman mielipiteensä sanominen on erittäin oikein.

Kovin välitön reagointi saattaa antaa tunteiden puhua harkinnan asemesta. Silliin ei aina tiedäkään, miten minä nyt tätä mieltä olen. Saattaa olla ärtyneempi puhujaan kuin hänen puheeseensa, esimerkiksi.

Ei aina. Toisinaan jotakin seikkaa on paljon ajatellut, katso, teema kävelee vastaasi.  Miksi siis pitäisi vaieta?  Se että asia on itselle selvä kai merkitsee.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ylpeydestä ( ja nöyryydestä )
« Vastaus #99 : 09.10.14 - klo:07:24 »
Oi kuinka hienoja vastauksia sain. Leenan ammatillisen ymmärryksen  vastaus  on varmasti sitä mitä hain.

Pojat, Viisveisaaja ja vn kertoivat miten he kokevat. Se on sitä elämänkokemusta.



p.s. Tuon allekirjoitukseni nappasin ties mistä mikä silmääni sattui. Kun siinä oli Lutherin nimi laadun takuuna, ajattelin käyttää kun ajatus on hieno.
Olin silloin juuri lukemassa kristillisa mystikkoja ja tyhjentämässä sieluni kaivoa. Oivallukset sopivat toisiinsa, ja pätevät yhä.

Se muuten huvitti seuroissa erästä ystävääni joka tuntee varmasti Lutherinsa. Liekö jostakin hassusta yhteydestä tuo lause tunnettu.
Luther on kunnon humoristi !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)