Kirjoittaja Aihe: Äänekkäät ihmiset  (Luettu 10058 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Äänekkäät ihmiset
« : 07.01.12 - klo:11:18 »
Minä en pidä äänekkäistä ihmisistä jotka puhuvat kovalla äänellä, ottavat röyhkeästi koko tilan haltuunsa muilta kysymättä ja muutenkin tuovat itseään aktiivisesti esille. Välttämättä herra/rouva isoääni ei silti tiedä mistään mitään eikä ole minkään asian asiantuntija.  Junassakin näitä usein näkee jotka kailottavat puhelimeen isolla äänellä ikäänkuin olisivat yksin koko vaunussa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #1 : 07.01.12 - klo:11:25 »
Olen koettanut selittää itselleni, että äänenkäyttö on myös kulttuurikysymys: Monessa maassa saa kailottaa paljon lujempaa kuin Suomessa, ja kaikki tekevät niin. Singaporessa työskentelevä tuttavani sanoi, että sikäläisistä kiinalaisista on vain kodikasta kun on meluisaa. Eikä tarvitse niin kauaksikaan mennä kuullakseen reipasta äänenkäyttöä.

Töissä (toimisto) käytän melkein koko ajan korvatulppia, kuulen useimpien ihmisten puheäänen silti ihan tarpeeksi hyvin. Ja jos oikein hiljaisuutta haluan niin pistän tulppien päälle luureista vaaleanpunaista kohinaa. Bussissa tulpat eivät valitettavasti toimi yhtä hyvin, vaan suodattavat pois myös tasaisen rauhoittavan moottorinhurinan, jolloin ihmisäänen tai musiikin siihen luoma kontrasti ei vaimene lainkaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #2 : 07.01.12 - klo:11:26 »
Jos tahdot kohdata kerralla massiivisin määrin niin lähdepä Oriveden Opiston lyriikkakurssille.  Jos Leena, tekijä Meteli ja Mekastus, uupuu lopullisesti eikä saa oikein ikinä ääntään kuuluville, liikutaan jo oikeastaan jälkikäteen arvioiden infernon rajalla.  Nyt tiedän, mitä pelastus ei ole:  Minäitte-meteliin jättämistä. Mutta, siitä joukkueesta saa monta runoa kirjoittaakseen.  Runoista piti puhuttaman, mutta aiheena oli henkilöiden persoonallisuus ja motiivi olla läsnä.  

Menin toiselle  :-\   .  Orivesi on muutoinkin jollain lailla tipahtanut.  Se oli joskus hyvä.  Musiikkipuoli kai on edelleen.

Öppis muuten myös kirjoitti totta;  minua puolestaan kiusaa busseissa pahasti musaa vuotavat korvalappustereot.  Ei aina, mutta jos on aura, kuuloaistini kuin terävöityy.Huomaan olevani täys mettäläinen.  
« Viimeksi muokattu: 07.01.12 - klo:11:30 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #3 : 08.01.12 - klo:21:13 »
Minä en pidä äänekkäistä ihmisistä jotka puhuvat kovalla äänellä, ottavat röyhkeästi koko tilan haltuunsa muilta kysymättä ja muutenkin tuovat itseään aktiivisesti esille. Välttämättä herra/rouva isoääni ei silti tiedä mistään mitään eikä ole minkään asian asiantuntija.  Junassakin näitä usein näkee jotka kailottavat puhelimeen isolla äänellä ikäänkuin olisivat yksin koko vaunussa.
itse olin aiemmin ylikohtelias isoäänisille mutta nykyään kun tietyt kaverit alkavat puhua päälle, niin jatkan kuin en huomaisikaan heidän puhuvan. Mutta jos hiljaiset tai kohteliaammat alkavat puhua, niin annan helpommin "pelitilaa". taktiikka tämäkin :)

Jos on pokkaa, niin voi junassa tai bussissa kovaa kännykkäänsä puhuville kommentoida heidän asioistaan. Tai jos puhelussa on mollattu jotain, niin kertoa huutajalle, että sattumalta tuntee ko mollatun kaverin. Ja jos oikein olisi pokkaa, niin voisi vielä kysyä, että keneltä sanon terveisiä. varmasti saisi kanssamatkustajilta hiljaiset aplodit mutta oman turvallisuutensa vuoksi kannattaa miettiä missä moisia kysymyksiä tekisi.

Lisäksi ärsyttää bussipysäkillä tms tupakoitsevat. Tuntuvat menevän aina sille puolelle, josta tuulee pysäkille. Hajupommi olisi liian kova vasta-ase :)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #4 : 08.01.12 - klo:22:51 »
Kovaäänisesti kännykkään puhuvalle voisi myös sanoa, että säästä hyvä ihminen kännykän akkua. Kuulehan kaverisi tuon puheesi ilman kännykkääkin.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #5 : 08.01.12 - klo:22:56 »
Kovaäänisesti kännykkään puhuvalle voisi myös sanoa, että säästä hyvä ihminen kännykän akkua. Kuulehan kaverisi tuon puheesi ilman kännykkääkin.

Vaikka huudat kuinka lujaa ei se kuulu yhtään paremmin kun kännykän automaattinen äänenvoimakkuudensäätö hoitaa asian. Toisilla on vain kantavampi ääni ja tuskin voivat sille itse mitään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #6 : 08.01.12 - klo:23:02 »
Kovaäänisesti kännykkään puhuvalle voisi myös sanoa, että säästä hyvä ihminen kännykän akkua. Kuulehan kaverisi tuon puheesi ilman kännykkääkin.

Tuosta tuli mieleen vanhanaikaisten lankapuhelimien aika. Meillä oli Savossa puhelinnumerona Tervo 1 (siis puhelinnumero 1 - helppo painaa mieleen). En muista enää kuuluvuutta, mutta isäukolla oli tapana puhua telefooniin hirvittävän kovalla äänellä. Keskusneiti oli eräs vanhapiika, joka tiesi ihmisten asiat paremmin kuin nämä omansa johtuen siitä, että kuunteli ihmisten puheluita.

Minulla on eräs iäkäs sukulainen, jolle täytyy puhua kovalla äänellä koska hänen toinen korvansa on kuuro. Ei vaan suostu käyttämään kuulolaitetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #7 : 08.01.12 - klo:23:21 »
Vaikka huudat kuinka lujaa ei se kuulu yhtään paremmin kun kännykän automaattinen äänenvoimakkuudensäätö hoitaa asian. Toisilla on vain kantavampi ääni ja tuskin voivat sille itse mitään.

Valitettavasti tuo tekniikka ei kaikissa kännyköissä pelaa. Minä ainakin joudun joidenkin ihmisten kanssa puhuessani vetämään kännykkää korvasta kauemmas. Olen näet laiska muuttamaan äänenvoimakkuutta, kun jotkut toiset taas puhuvat hyvinkin hiljaa.
Pyryharakka

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #8 : 09.01.12 - klo:07:57 »
Minä en pidä äänekkäistä ihmisistä jotka puhuvat kovalla äänellä, ottavat röyhkeästi koko tilan haltuunsa muilta kysymättä ja muutenkin tuovat itseään aktiivisesti esille. Välttämättä herra/rouva isoääni ei silti tiedä mistään mitään eikä ole minkään asian asiantuntija.  Junassakin näitä usein näkee jotka kailottavat puhelimeen isolla äänellä ikäänkuin olisivat yksin koko vaunussa.

Minulla on luontaisesti kova ääni, enkä sitä häpeä. Tosin otaksun puheissani vähintäänkin toisinaan olevan myös sisältöä. Käytän ääntäni, Jampesta huolimatta!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #9 : 09.01.12 - klo:08:51 »
Täällä äänekäs , joka on opetettu puhumaan äänekkäästi.  Apuakin siitä on kun moni kaveri on käynyt huonokuuloiseksi. Itsekin olen. Matin matalaa ääntä on erittäin vaikea kuulla.
Minua vaivaa television, jokapäiväisen kaverin, äänen tason suuret vaihtelut. Mainokset ja musa tulee voimalla, mutta puhe-ääniin pitää aina painaa lisää tehoa. Ja sitten taas joku pätkä rikkoo tärykalvot.

Eilen kirkossa urut pauhasivat niin kovaa loppusoitossa että piti painaa korvaa kovaäänisen puolelta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #10 : 09.01.12 - klo:08:57 »
Eihän se haittaa jos puhuu selkeästi ja sellaisella äänellä, että kuuluu
mutta paljon pahempaa
mun mielestä

on se, että on äänessä koko ajan

mulla on yks tuttava joka puhuu taukoamatta ja vielä monotonisella kovalla äänellä
se on yhtä kidutusta  :080:
Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #11 : 09.01.12 - klo:09:01 »
Eihän se haittaa jos puhuu selkeästi ja sellaisella äänellä, että kuuluu
mutta paljon pahempaa
mun mielestä

on se, että on äänessä koko ajan

mulla on yks tuttava joka puhuu taukoamatta ja vielä monotonisella kovalla äänellä
se on yhtä kidutusta  :080:

Ihan samaa mieltä

nimimerkki iso mies, iso ääni ja äänessä koko ajan
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #12 : 09.01.12 - klo:09:39 »
Vaikka Jampea ymmärränkin niin ymmärrän isoäänisiäkin ihmisiä. Jotkut eivät kuule (erittäinkin kun Black Sabbathia oltiin kuunneltu vaahtosammuttimen kokoisena), jotkut eivät halua ylisosiaalisuudessa vaimentaa ääntänsä ja jotkut eivät osaa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #13 : 09.01.12 - klo:09:59 »
Eivätkä kaikki edes huomaa, että pitävät jonkun (hiljaa mitään näyttämättä kärsivän) mielestä isoa ääntä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #14 : 09.01.12 - klo:13:42 »
mulla on yks tuttava joka puhuu taukoamatta ja vielä monotonisella kovalla äänellä
se on yhtä kidutusta  :080:

   moottoriturpa


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024