Kirjoittaja Aihe: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?  (Luettu 30205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Tämän päivän Helsingin Sanomissa on Pietarsaaren pedofiliatapaukseen liittyvä juttu, jossa haastatellaan kirkkohallituksen perheasiain johtajaa Martti Eskoa. Esko puhuu asiaa kirkon johdon vastuunotosta. Artikkelin lopussa (jota ei ole avoimessa nettiversiossa) on mielenkiintoinen jakso herätysliikkeistä. Siteeraan jakson, korostukset minun:

Kirkolla on viisi suurta herätysliikettä: lestadiolaisuus, herännäisyys, evankelisuus, Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura.
"Kaikissa niissä maallikot ovat vahvoja, ja niissä vaaditaan kuuliaisuutta johtajille. Mitä suljetumpi ja patriarkaalisempi yhteisö on, sitä suurempi on toiminnan vinoutumisen vaara", Esko arvioi.[/i]
(Katja Kuokkanen: Hyväksikäyttöjä paljastuu vuosittain. Helsingin Sanomat 22.1.2010)

Olettekos olleet kuuliaisia johtajille?

Muiden herätysliikkeiden johtajavaltaisuudesta on tiedotusvälineissä ollut vuosien mittaan eniten esillä lestadiolaisuus. Jos organisatorinen jakautuminen kertoo vallankeskityksestä, niin lestadiolaisuuden (lukuisia suuntia) lisäksi sellaista on tapahtunut evankelisuudessa ja rukoilevaisuudessa, jota artikkelissa ei mainittu herätysliikkeiden joukossa. Herännäisyyden jakautumisesta on aikaa jo puolentoistasataa vuotta.

Itse en ole vallankeskitystä ja kuuliaisuusvaatimuksia havainnut. Olenko kuuro ja sokea vai onko Eskolla väärää tietoa - vai onko kirjoittaja vetänyt mutkat suoriksi? Siihen viittaa se, että viisi suurta herätysliikettä on esitetty vakiintuneesta kirkkohistoriallisesta käsityksestä poikkeavalla tavalla.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #1 : 22.01.10 - klo:18:01 »
enhän minä ole kuuliainen johtajille... jännä juttu... eihän meillä ole mitään johtajia vasta kuin Kristus... niin körttifirmalle olen solidaarinen...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #2 : 22.01.10 - klo:18:10 »
Olettekos olleet kuuliaisia johtajille?

En ole. Miksi olisi pitänyt? Olen kuitenkin pyrkinyt ymmärtämään - minä heitä ja he minua. Eikä mitään suurempia ristiriitoja ole koskaan ollutkaan. Jos ei mitään olisi ollut, olisiko sekään ollut normaalia, kun kysymyksessä ovat erilaiset ihmiset?

Lainaus
Itse en ole vallankeskitystä ja kuuliaisuusvaatimuksia havainnut. Olenko kuuro ja sokea vai onko Eskolla väärää tietoa - vai onko kirjoittaja vetänyt mutkat suoriksi? Siihen viittaa se, että viisi suurta herätysliikettä on esitetty vakiintuneesta kirkkohistoriallisesta käsityksestä poikkeavalla tavalla.

Mutkat suoriksi - Eskon puumerkki!
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #3 : 22.01.10 - klo:18:57 »
Samaan juttuun kiinnitin huomiota. Voisin vaikka ollakin kuuliainen tai tilivelvollinen jollekin johtajalle, jos tietäisin kenelle.  :039:
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #4 : 22.01.10 - klo:19:09 »
Meidän keittiövastaava emäntä antaa valita leipooko pullaa vaiko piirakkaa. Ei siis ole pomotusta eikä kuuliaisuutta.

Kunnioitan muutamia liikkeen henkilöitä, vaikka en edes tunne. Itse määräämilleni määrätyille asioille yritän olla kuuliainen, jos pystyn.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #5 : 22.01.10 - klo:19:16 »
Niin tosiaan, siis kenelle johtajalle tässä pitäisi olla kuuliainen?
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #6 : 22.01.10 - klo:19:19 »
Kunnioitan muutamia liikkeen henkilöitä, vaikka en edes tunne. Itse määräämilleni määrätyille asioille yritän olla kuuliainen, jos pystyn.

Körttivaikuttajista arvostan Jaakko Eleniusta.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #7 : 22.01.10 - klo:19:56 »
Körttivaikuttajista arvostan Jaakko Eleniusta.

Minäkin arvostan hyvää tuttuani Jaakko Eleniusta, mutta ei hän pyri johtamaan mitään autoritääristi, vaan on tiukasti sivussa ja lueskelee tätä aina silloin tällöin.

Eikö meidän johtajamme ole isä taivaassa, jonka luo pyrimme lopuksi. Ei meillä ole täällä majaa pysyvää eikä liioin pomoa. Huomena on päätoimikunnan kokous ja sen alussa valitaan taas yhdistykselle puheenjohtaja.vuodeksi kerrallaan.
Rehellisesti sanottuna olen äimistynyt arvon pastorin sivistyksestä. Sanoisin sitä jopa skandaaliksi. Onkohan hän pätevä hoitamaan virkaansa jos ei tuon paremmin ole asioista perillä? Mahtaako erottaa pedofiilin ja velosipeedin toisistaan?

« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:20:01 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #8 : 22.01.10 - klo:20:13 »

             Ihailen Jaakko Eleniusta .

             Hän näki sen "amerikanherkun" todellisen ravinnonkin heti. Touhusin itse siinäymmärtämättä missä olin mukana. Missä on nyt niiden Missioiden sato?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #9 : 22.01.10 - klo:20:44 »
Se lista oli muutoinkin vähän ihmeellinen.  Tekijä taisi tietää että viisi niitä piti oleman, mutta mites... Sitten laski Kansanlähetyksen ja Kansan Raamattuseuranm omikseen, vaikka samassa "viidesläisyyden" huumassa ne tietämäni mukaan sikisivät, linjariitoja sittemmin tuli, mutta samaa lähdettä ja juuri sitä USAlaisvaikutteista herätyskristillisyyttä ne kyllä edustavat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #10 : 22.01.10 - klo:21:03 »
Se lista oli muutoinkin vähän ihmeellinen.  Tekijä taisi tietää että viisi niitä piti oleman, mutta mites... Sitten laski Kansanlähetyksen ja Kansan Raamattuseuranm omikseen, vaikka samassa "viidesläisyyden" huumassa ne tietämäni mukaan sikisivät, linjariitoja sittemmin tuli, mutta samaa lähdettä ja juuri sitä USAlaisvaikutteista herätyskristillisyyttä ne kyllä edustavat.

Eikös Kansan Raamattuseura ole alkujaan brittiläistä Oxford-liikettä - mitä se sitten onkaan? Aku Räty oli sanonut tuosta Oxfordista, että ajetaan myö vaan omalla foortilla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #11 : 22.01.10 - klo:21:31 »
Mökillä taitaa olla joku Oxford-liikkeen kirja. Sen verran olen sitä joskus selannut, että on pinnallinen mielikuva keskiluokkaisen oloisista ihmisistä istumassa puutarhatuoleilla milloin milläkin tasaiseksi leikatulla nurmikolla eri puolilla Eurooppaa ja Amerikkaa. Olisikohan ollut jonkinlaista kristilliseltä pohjalta nousevaa moraalista ryhtiliikettä?

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #12 : 22.01.10 - klo:22:37 »
Se lista oli muutoinkin vähän ihmeellinen.  Tekijä taisi tietää että viisi niitä piti oleman, mutta mites... Sitten laski Kansanlähetyksen ja Kansan Raamattuseuranm omikseen, vaikka samassa "viidesläisyyden" huumassa ne tietämäni mukaan sikisivät, linjariitoja sittemmin tuli, mutta samaa lähdettä ja juuri sitä USAlaisvaikutteista herätyskristillisyyttä ne kyllä edustavat.

Listaan en ota kantaa, mutta Kansan Raamattuseura on syntynyt sota-ajan herätysten seurauksena 1945.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansan_Raamattuseura

Kansalähetys taas 1960-luvun lopulla, ns. viidesläisyydeh hedelmänä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Evankelisluterilainen_Kansanl%C3%A4hetys    Satuin seuraamaan asiaa aitiopaikalta,
kun tämä tuleva Luther-säätiön piispa Matti Väisänen oli Imatralla nuorisopappina silloin, ja piti viidesläisyyttä
kovasti esillä. Ja minä olin tullut uskoon (tai millä termillä sen kuka haluaa ilmaista)  Kansan Raamattuseuran nuorisokokouksessa
jokunen vuosi aikaisemmin. Eikä siellä ollut eikä ole mitään johtajakulttia.   :icon_lol: Ei ollut silloinkaan, kun olin työssä ko. järjestössä.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #13 : 22.01.10 - klo:22:57 »
Jotenkin en usko, että haastateltava olisi noin sekoillut herätysliikkeitä luetellessaan, liekö luetellut mitään, mutta toimittaja on tehnyt omat johtopäätöksensä. Ja sitäkin on vaikea uskoa, että haastateltava olisi niputtanut kaikki herätysliikkeet samaan kategoriaan = autoritäärinen johtajuus. Se, että maallikot ovat vahvoja, pitänee osittain paikkansa tai on ainakin joskus pitänyt.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #14 : 22.01.10 - klo:23:18 »
Aivan! Kyllä Martti Eskon pitäisi tuntea tämä kenttä laidastaan.
Oi rakas Jeesus, suloinen