Kirjoittaja Aihe: Hyvinvointiyhteiskunta ja verot  (Luettu 22843 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #30 : 09.05.05 - klo:22:52 »
Ei luonnontieteitä ja kulttuuria voi noin suoraan verrata.

Itse kyllä koen että saan enemmän iloa elämääni käymällä esim. teatterissa, kuin siitä että meillä on sähköä tai paperia. Niistä on toki hyötyä, ja niitä ilman en voisi elää, mutta yhtälailla ihminen tarvitsee iloa elämäänsä. Minä saan sitä elokuvista, musiikista, teatterista, oopperasta, musikaaleista... Toki urheiluakin on mukava seurata.

Sinä et tunnu näiden asioiden päälle liiemmin ymmärrä, tai siis et tykkää itse teatterissa käydä. Romeo ja Julia ei ole ainut vaihtoehto, uusiakin tehdään ja tuskin olet kaikkia maailman teatterikappaleita nähnyt. Romeota ja Juliaa en itse ole koskaan päässyt valitettavasti näkemään, toivottavasti vielä joskus. Myös Oopperan Kummitus olisi mukavaa käydä katsomassa Lontoossa, jos joskus isona ja karvaisena on rahaa...

Millä perusteella elokuvat ovat parempia kuin teatteri? Teatterihan on lähes elokuvaa, paitsi että siinä näytteleminen taphtuu sinun silmiesi edessä, ilman että välissä on kamera. Erityyppisiä ovat kyllä hyvin usein, mutta väliäkös tuolla...

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #31 : 10.05.05 - klo:12:26 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Millä perusteella elokuvat ovat parempia kuin teatteri? Teatterihan on lähes elokuvaa, paitsi että siinä näytteleminen taphtuu sinun silmiesi edessä, ilman että välissä on kamera. Erityyppisiä ovat kyllä hyvin usein, mutta väliäkös tuolla...


Perustelen paremmuutta sillä, että teatterissa voidaan tehdä hyvin rajoitettuja asioita elokuvaan nähden. Olen itse sota- ja toimintaelokuvien ystävä ja sellaisia pätkiä ei juurikaan tavallisessa teatterissa pyöri. Sitten lupaan mennä teatteriin, jos joku esittää teatterissa jonkin seuraavista asioista: Star Warsin, James Bond-pätkän, jokin uskottavan sotajutun tai Matrixin. Teatterissa ei ole mitään sellaista, jota ei voitaisi saavuttaa elokuvalla. Eihän kukaan enää nykyäänkään käytä peltotöissä hevosta, vaan kaikki käyttävät traktoria.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #32 : 10.05.05 - klo:14:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Sitten lupaan mennä teatteriin, jos joku esittää teatterissa jonkin seuraavista asioista: Star Warsin, James Bond-pätkän, jokin uskottavan sotajutun tai Matrixin. Teatterissa ei ole mitään sellaista, jota ei voitaisi saavuttaa elokuvalla. Eihän kukaan enää nykyäänkään käytä peltotöissä hevosta, vaan kaikki käyttävät traktoria.


Taiteessahan on toki monesti kyse uskottavuudesta ja mielestäni teatterissa osataan usein tuottaa paljon väkevämpiä kohtauksia kuin kankaalla, joka kuitenkin jää kaukaiseksi ja kaksiulotteiseksi. Perkele sitä verta ja hikeä, joka pääsee näyttämöltä suoraan naamalle. Kyllä jää hollywoodpellet auttamatta kakkoseksi. Sotaa voi kuvata näyttämöllä ja kaiken maailman avaruusoopperoita. Kyse on vain luontevien keinojen löytämisestä ja soveltamisesta. Sitten tarvitaan tietysti ennakkoluuloton yleisö.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #33 : 10.05.05 - klo:14:55 »
Kyllä muuten teatteri voi voittaa leffan...
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #34 : 10.05.05 - klo:15:24 »
Taide (musiikki, kuvataide, teatteri, jne.) edistää ihmisen hyvinvointia paljonkin. Tästä on tehty laajoja tutkimuksia, joita en nyt kuitenkaan ala googlen avulla etsimään, mutta jos sellaiseen haluaa tutustua niin ihan varmasti tutkimuksia löytyy.

Ei kaikkea kaikille vaan jokaiselle jotain. Joku tykkää urheilusta - antaa hänen tehdä niin - se ei ole pois taas siltä, joka diggaa nykytaiteesta yli kaiken. Hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa elämme, on annettu ihmisille mahdollisuus kehittää myös henkistä hyvinvointia taiteen avulla. Kun ihminen on perustarpeensa tyydyttänyt, hän kaipaa elämäänsä jotain lisää. Tätä lisää ovat nimenomaan taide, urheilu, muut harrastukset.

Joku täällä jo sanoi nykytaiteesta osuvasti; se on aikansa ilmentäjää. Ei ole mitään järkeä säveltää samanlaista musiikkia kuin Beethoven ja Sibelius, kun se on kerran jo tehty. Ei ole mitään järkeä maalata samanlaisia tauluja kuin da Vinci ja Picasso. Taiteessa ei tietenkään saisi pyrkiä siihen, että tekee sitä vain sen vuoksi, että olisi jotain erilaista kuin ennen, vaan nimenomaan siihen, miltä tuntuu. En voi sanoa, että diggaisin ihan hirveästi nykymusiikkia, mutta toisaalta sitäkin on niin monenlaista. Ei ole olemassa yhdenlaista genreä. Kaija Saariaho säveltää erittäin modernia oopperaa kun taas aikalaisensa Jukka Linkola ihan erityyppistä. Itse tykkään Linkolan musiikista erittäin paljon. Modernismi sinänsä on musiikissa yksi tyylilaji, joita läheskään kaikki nykysäveltäjät eivät käytä.

Ja mitä Romeoon ja Juliaan tulee... Vähän off-topic, mutta pakko sanoa ihan vaan kuriositeettinä, että siinä on hemmetti vieköön yksi maailmankaikkeuden kauneimmista teoksista! Siis tarkoitan nyt nimenomaan Prokofjevin Romeota ja Juliaa, balettia. Musiikki toimii siinä yksinään erittäin hyvin, ilman balettiakin. Suosittelen oikeasti ihan jokaiselle, jos vaan ikinä on mahdollisuus mennä katsomaan! Levynkin voi lainata vaikka kirjastosta.

Ei kannata tyrmätä mitään taiteenmuotoa, ellei sitä ole oikeasti "kokeillut". Itse tunnen esim. kuvataidetta ja teatteria hävettävän vähän, mutta en voi sanoa niiden olevan turhia taidemuotoja, koska en niitä kunnolla tunne. Lisäksi voi miettiä myös näiden kaikkien taidemuotojen historiaa; jokaisella niistä on erittäin pitkä historiansa, lähes yhtä pitkä kuin itse ihmiskunta on, joten siitäkin voi päätellä, että ihminen on aina kaivannut elämäänsä taidetta.

Taide sinänsä kaipaa rahoitusta myös valtion ulkopuolelta, se on fakta. Tämä on nuori asia Suomessa, jossain Jenkkilässä esim. orkesterit toimivat täysin ulkopuolisten rahoitusten varassa. Mutta asia on kehittymässä kokoajan. Yritysten ym. rahoittajien tulisi ymmärtää se, että kyse ei ole vaan rahan heittämisestä hukkaan vaan nimenomaan pitkäaikaisesta sijoittamisesta. En osaa tästä aivan fiksuja nyt sanoa, koska en ole alan asiantuntija. Esim. Rondo-lehdessä tästä on viime kuukausina käyty keskusteluja.

Yksi asia on myös vapaaehtoistoimin toimivat yhteisöt, niitähän on Suomessa satoja ellei tuhansia... Näissä toimihenkilöt tekevät työnsä yleensä ilmaiseksi vaan siitä ilosta (ja velvollisuudesta ;)) että saavat toteuttaa haluamaansa taidemuotoa. Esimerkkinä harrastajateatterit, -kuorot, -orkesterit... On sääli, että näitä ei tueta valtion taholta juuri ollenkaan, koska usein projektit saattavat jäädä tekemättä juuri rahoituksen vuoksi. Mutta tässä myös nähdään se, että ihmiset haluavat tehdä taidetta ja kokevat sen itselleen tärkeäksi.

Niin kuin m.k sanoi, ei luonnontieteitä ja taidetta voi ikinä rinnastaa samankaltaisiksi. Taide on jotain ihmistä ja ihmisyyttä suurempaa, ja se kuuluu kaikille. Eikös se ole hienoa, että siihenkin on tässä maassa annettu mahdollisuus! Taide ei ole vaan elitistien harrastus, vaan siihen on mahdollisuus jokaisella. Tästä esimerkkinä kirjastot, musiikkiopistot, kansalaisopistot, kaupunginteatterit, -orkesterit, jne jne.

Hehee, meni vähän off-topic, mutta mitä muutte voitte olettaa ihmiseltä, joka opiskelee musiikkia ;)

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #35 : 10.05.05 - klo:17:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Taiteessahan on toki monesti kyse uskottavuudesta ja mielestäni teatterissa osataan usein tuottaa paljon väkevämpiä kohtauksia kuin kankaalla, joka kuitenkin jää kaukaiseksi ja kaksiulotteiseksi. Perkele sitä verta ja hikeä, joka pääsee näyttämöltä suoraan naamalle. Kyllä jää hollywoodpellet auttamatta kakkoseksi. Sotaa voi kuvata näyttämöllä ja kaiken maailman avaruusoopperoita. Kyse on vain luontevien keinojen löytämisestä ja soveltamisesta. Sitten tarvitaan tietysti ennakkoluuloton yleisö.


Kerro minulle, missä on esitetty teatterissa jotain James Bond- tai Matrix-tyylisiä toimintapätkiä teatterissa. Yleensä teatteriesitykset on jotain traamasontaa tai komediaa, joka on joskus ja pieninä annoksina (tyyliin American Pie tai Mies ja alaston ase) ihan ok.

Sitten kysymys nimimerkille An-na: Kerro minulle, mitä konkreettista hyötyä yrityksille on panostaa vaikkapa johonkin orkesteriin? Tuskin niihin orkesterin instrumentteihin liimataan mitään sponsoritarroja tai tuskin niillä on samaa mainosarvoa kuin vaikkapa urheilusponsoroinnilla.

Lisäksi kysymys kaikille yhteisesti: Kertokaa minulle, mitä KONKREETTISTA JA JOKA PÄIVÄISTÄ hyötyä on taiteesta minun elämässäni? Luonnontieteiden osalta olen kyseisen hyödyn perustellut, mutta olisi kiva kuulla taideihmisten perusteluja, jotka ovat merkittäviä ja joiden ansiosta taidetta voidaan pitää yhtä merkittävänä kuin vaikkapa sähköä tai paperia.

Anonymous

  • Vieras
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #36 : 10.05.05 - klo:18:00 »
Onko elämässä siis todellakin kyse vain hyödystä?

Onko kehitys aina kehitystä ja kaikki teknologia todellakin tarpeellista?

Onko traama = sontaa?

Onko Pentti Linkola kova jätkä?

Mitä on provosaatio?

Paljonko on kello?

Kauanko se kestävä kehitys kestää?

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #37 : 10.05.05 - klo:18:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Sitten kysymys nimimerkille An-na: Kerro minulle, mitä konkreettista hyötyä yrityksille on panostaa vaikkapa johonkin orkesteriin? Tuskin niihin orkesterin instrumentteihin liimataan mitään sponsoritarroja tai tuskin niillä on samaa mainosarvoa kuin vaikkapa urheilusponsoroinnilla.


Kuten sanoin, en ole tämän alan asiantuntija. Mutta miten niin kulttuurin sponsoroinnilla ei olisi samaa mainosarvoa kuin urheilusponsoroinnilla? Mainoksia ei toki instrumentteihin kiinnitetä (eikä kukaan omaa soitintaan arvostava ikinä niin antaisi tehdäkään), vaan esim. mainokset käsiohjelmissa, nettisivuilla, festari-T-paidoissa, julisteissa, jne. jne. Eli näkyvyyttä kyllä tulee. Sitten niin kuin sanoin taiteesta jo aiemmin, sehän on henkistä pääomaa. Yritys voi sponsoroida orkesteria esim. hankkimalla lippuja johonkin konserttiin ja antaa/myydä niitä työntekijöilleen. Tämäntyyppistä virkistystoimintaa harrastetaan ymmärtääkseni useissa yrityksissä, kunnissa, ym.

Sitäpaitsi taidetta harrastavat - anteeksi karsea yleistykseni - aika fiksut ihmiset. Mikäpä sen oivempi kohde, kuin ympäristöstä ja yhteiskunansta tietoinen yleisö. Lisäksi mainoksia voi suunnata nimenomaan ko. ryhmälle, esim. konserteissa mainostajina ovat usein musiikkialan yritykset. Tässä vain yksi esimerkki.

Urheilusponsorointi on yhdenlaista sponsorointia ja on kohdistettu sille yleisölle. Olutta, makkaraa, jne. Tuskinpa Musiikki-Fazer haluaisi mainostaa itseään SM-liigan peleissä. Toisaalta Koff voi ihan hyvin sponsoroida opiskelijaorkesteria ;)

Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Lisäksi kysymys kaikille yhteisesti: Kertokaa minulle, mitä KONKREETTISTA JA JOKA PÄIVÄISTÄ hyötyä on taiteesta minun elämässäni? Luonnontieteiden osalta olen kyseisen hyödyn perustellut, mutta olisi kiva kuulla taideihmisten perusteluja, jotka ovat merkittäviä ja joiden ansiosta taidetta voidaan pitää yhtä merkittävänä kuin vaikkapa sähköä tai paperia.


Ei taide ole konkreettista! Ei sitä voi millään tavalla verrannollistaa luonnontieteisiin ja miettiä konkreettistä hyötyä. Mitä sinä teet kun olet syönyt, juonut, tehnyt tarpeesi ja nukkunut? Etkö halua itsellesi jotain järkevää tekemistä? Muuten, mitä konkreettista ja jokapäiväistä hyötyä urheilun seuraamisesta on sinulle?

Mutta jos nyt halutaan taidemuotojen konkretiaa, tässä tulee muutamia esimerkkejä: Suomen kansallislaulu on Maamme, muotoilua on joka paikassa (jogurttipurkeista sohviin), grafiikkaa on tässäkin foorumissa, improvisoit koko ajan kun puhut, tykkäät ehkä tanssia discoissa, laulat Siionin virsiä, tuijotat Aholansaaren päärakennuksen juhlasalin, puista ristiä, jne. jne. Taide on kaikkialla ympärillämme, huomaatko?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #38 : 10.05.05 - klo:19:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"

Kerro minulle, missä on esitetty teatterissa jotain James Bond- tai Matrix-tyylisiä toimintapätkiä teatterissa. Yleensä teatteriesitykset on jotain traamasontaa tai komediaa, joka on joskus ja pieninä annoksina (tyyliin American Pie tai Mies ja alaston ase) ihan ok.
Miksi teatterissa pitäisi tuollaista pa5kaa edes esittää? Perinteistä "aivot narikkaan ja pidetään hauskaa" meininkiä. Elokuvina menettelee, jos ei oikeasti halua mitään suurta nautintoa saada. Teatterissa voi taas esittää jotakin syvällisempiä, ymmärrystä vaativia kappaleita. Elokuvassa näyttelijän ja katsojan kontakti puuttuu kokonaan, teatteri tarjoaa näyttelijöille mahdollisuuden ottaa yleisö huomioon...

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #39 : 10.05.05 - klo:21:49 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Kuten sanoin, en ole tämän alan asiantuntija. Mutta miten niin kulttuurin sponsoroinnilla ei olisi samaa mainosarvoa kuin urheilusponsoroinnilla? Mainoksia ei toki instrumentteihin kiinnitetä (eikä kukaan omaa soitintaan arvostava ikinä niin antaisi tehdäkään), vaan esim. mainokset käsiohjelmissa, nettisivuilla, festari-T-paidoissa, julisteissa, jne. jne. Eli näkyvyyttä kyllä tulee. Sitten niin kuin sanoin taiteesta jo aiemmin, sehän on henkistä pääomaa. Yritys voi sponsoroida orkesteria esim. hankkimalla lippuja johonkin konserttiin ja antaa/myydä niitä työntekijöilleen. Tämäntyyppistä virkistystoimintaa harrastetaan ymmärtääkseni useissa yrityksissä, kunnissa, ym.


Kyllä näkyvyys on musiikkitapahtumissa aika marginaalista verrattuna urheiluun. Esim. Formula 1-kilpailuja katsoo joka toinen viikonloppu noin miljardi ihmistä kaikkialla maailmassa, joten kyllä ko. kilpailussa olevat sponsorien mainokset näkyvät ihan eri tavalla kuin mainokset vaikkapa käsiohjelmissa.

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Sitäpaitsi taidetta harrastavat - anteeksi karsea yleistykseni - aika fiksut ihmiset. Mikäpä sen oivempi kohde, kuin ympäristöstä ja yhteiskunansta tietoinen yleisö. Lisäksi mainoksia voi suunnata nimenomaan ko. ryhmälle, esim. konserteissa mainostajina ovat usein musiikkialan yritykset. Tässä vain yksi esimerkki.


Eikös sitten myös urheilua seuraa fiksut ihmiset? Luonnontieteistä sitä fiksuja ihmisiä vasta löytyykin. Esim. Albert Einstain oli varmasti eräs 1900-luvun fiksuimpia ihmisiä.

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Urheilusponsorointi on yhdenlaista sponsorointia ja on kohdistettu sille yleisölle. Olutta, makkaraa, jne. Tuskinpa Musiikki-Fazer haluaisi mainostaa itseään SM-liigan peleissä. Toisaalta Koff voi ihan hyvin sponsoroida opiskelijaorkesteria ;)


Anteeksi tällainen pilkun viilaus, mutta esim. KalPaa sponsoroi Viiking Musiikki Kuopiosta ja kyllä SM-liigassakin mainostetaan myös muutakin kin olutta esim. elektroniikkaa jne.

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Ei taide ole konkreettista! Ei sitä voi millään tavalla verrannollistaa luonnontieteisiin ja miettiä konkreettistä hyötyä. Mitä sinä teet kun olet syönyt, juonut, tehnyt tarpeesi ja nukkunut? Etkö halua itsellesi jotain järkevää tekemistä? Muuten, mitä konkreettista ja jokapäiväistä hyötyä urheilun seuraamisesta on sinulle?


Tuohon kysymykseen, jonka lainauksessa esittitte, vastaan, että urheilen, käytän tietokonetta, luen, harrastan matematiikkaa, käyn srk:n jutuissa jne. Nämä kaikki asiat täyttävät minun mittapuuni "järkevän tekemisen". Urheilun seuraaminen on ainakin jännittävää ja erilaisten pelien (esim. formulavakio) pelaaminen pienillä panoksilla tuo siihen vielä ekstrajännittävyyttä. Sitä ei pysty taiteissa harrastamaan (siis vedonlyöntiä).

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Mutta jos nyt halutaan taidemuotojen konkretiaa, tässä tulee muutamia esimerkkejä: Suomen kansallislaulu on Maamme, muotoilua on joka paikassa (jogurttipurkeista sohviin), grafiikkaa on tässäkin foorumissa, improvisoit koko ajan kun puhut, tykkäät ehkä tanssia discoissa, laulat Siionin virsiä, tuijotat Aholansaaren päärakennuksen juhlasalin, puista ristiä, jne. jne. Taide on kaikkialla ympärillämme, huomaatko?


Toki laulan Siionin virsiä ja tuijotan ristiä, mutta näissä asioissa taide ei ole itse tarkoitus ja sillä kunnoitettaan/palvellaan Jumalaa tai sillä on jotain muita tarkoitusperiä, mitä esim. modernilla taiteella ei ole. Sitten tuohon muotuiluun. Auton muoto voidaan kyllä ottaa myös suoraan ilmanvastusta kuvaavista differentiaaliyhtälöistä, jolloin auto saadaan muotuiltua mahdollisimman sulavaviivaiseksi ja se säästää polttoainetta yms. Taas yksi syy, miksi ei tarvita muotoilijoita, vaan luonnonteitteet ratkaisevat tämän(kin) ongelman...

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #40 : 10.05.05 - klo:22:47 »
Albert Einstein, ei Einstain...

Urheilua seuraavat fiksut ihmiset? Harvemmin, kylläpä ne niitä kalja+makkara ihmisiä usein taitavat olla... Minäkin heihin lukeudun, mutta saattaisimpa aika ajoin itseäni pitää ihan fiksunakin...

Kyllä se näkyvyys musiikkitapahtumissa on minun nähdäkseni ihan asiallisella tasolla. Ei välttämättä Peräseinäjoen Kökkömotellissa Kake Randelinin keikalla torstai-iltana, mutta kun menet katsomaan jotakin maailmanluokan tähteä (Madonna vaikka), niin kylläpä on taas näkyvyyttä. Pienessä tapahtumassa lisäksi mainostaminen halvempaa, ja helpompi löytää oma kohderyhmänsä. Formuloissa mainostavat tupakka ja alkoholiyhtiöt, kun heillä sitä rahaa sattuu olemaan... Eikä taida miljardi ihmistä ympäri maailman seurata edes auringonpimennystä, saatika sitten Formuloita... Niitä ei kyllä katso alusta loppuun pirukaan jos ei satu krapula olemaan :lol:

Järkevää tekemistä? Ihminen EI ELÄ sen vuoksi että kaikki tekeminen olisi järkevää. Itse ainakin pidän tärkeänä, että joskus panee rahaa "turhuuteen" (viihde, kulttuuri) ja nauttii jostakin. Sinä voit kyllä elää vaikka järkevästi koko elämäsi, mutta tylsää tulee olemaan... Onnea valitsemallasi tiellä!

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #41 : 11.05.05 - klo:08:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Kerro minulle, missä on esitetty teatterissa jotain James Bond- tai Matrix-tyylisiä toimintapätkiä teatterissa. Yleensä teatteriesitykset on jotain traamasontaa tai komediaa, joka on joskus ja pieninä annoksina (tyyliin American Pie tai Mies ja alaston ase) ihan ok.


Kohoteltuani kulmakarvojani aikani totesin, että ehkäpä meillä on vain aivan erilainen maku ja makuasioistahan ei voi kuin kiistellä.

Rempseää mellakointia oli ainakin Kajaanin harrastajateatterin (Generaattori) Mustassa leskessä. Lienet kieltämättä ainakin osin oikeassa, sillä kaikki sota-aiheita sivuavat näytelmät, joita saan päähäni ovat ovelasti ohittaneet kaikki tai suurimman osan varsinaisista taisteluista. Lopultahan ne olisivat varmaankin vain käyneet itse aiheen ja näytelmän rytmin tielle, joten hyvä niin. Luulen, että helpointa sodan kuvaaminen olisi tanssin keinoin. Valoilla ja musiikilla saisi lisää tehoa.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #42 : 11.05.05 - klo:10:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Kyllä näkyvyys on musiikkitapahtumissa aika marginaalista verrattuna urheiluun. Esim. Formula 1-kilpailuja katsoo joka toinen viikonloppu noin miljardi ihmistä kaikkialla maailmassa, joten kyllä ko. kilpailussa olevat sponsorien mainokset näkyvät ihan eri tavalla kuin mainokset vaikkapa käsiohjelmissa.


Tarkoittaako se sitä, että jos on vähemmän yleisöä, ei kannata mainostaa? Minkäköhän takia sitten kuitenkin suurimmassa osassa tapahtumia jonkinlainen sponsori on? Sinun logiikallasi ei kannattaisi sitten todellakaan mainostaa muualla kuin jossain NHL:ssä, formuloissa, jne. missä on satoja tuhansia katsojia. Eivät nekään kaikkia tavoita - esim. itse en seuraa kumpaakaan. Toisekseen, ei kaikilla yrityksillä ole todellakaan varaa mainostaa tuollaisissa jättifoorumeissa. Eivätkä kaikki edes niin halua.

Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Eikös sitten myös urheilua seuraa fiksut ihmiset? Luonnontieteistä sitä fiksuja ihmisiä vasta löytyykin. Esim. Albert Einstain oli varmasti eräs 1900-luvun fiksuimpia ihmisiä.


Ensinnäkin, miten ihmeessä sekaat nyt luonnontieteen ja urheilun? En ole millään tavalla sanonut, ettei luonnontieteilijät olisi viisaita! He jos jotkut ovat älykkäitä, fiksuja ja kaikkea muutakin. Älä sekoita asioita keskenään, siitä ei synny kuin väärinkäsityksiä ja pahaa mieltä.

Toki urheilua seuraavat myös fiksut ihmiset mutta on paljon myös niitä ei-niin-fiksuja. Tätä on saanut todistella taas tässä jääkiekon MM-kisoja katsellessa kun "ihanat" suomalaismiehet riehuvat kännissä katsomossa ilman paitaa jne. jne. Siinä en kyllä näe mitään erittäin fiksua. Enkä usko, että sellaiselle yleisölle joku kulttuuriyritys haluaa edes itseään markkinoida.

Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Anteeksi tällainen pilkun viilaus, mutta esim. KalPaa sponsoroi Viiking Musiikki Kuopiosta ja kyllä SM-liigassakin mainostetaan myös muutakin kin olutta esim. elektroniikkaa jne.


Tämä on todella pilkunviilausta. Sanoin esimerkin, mutta se ei ole Raamatun sana. Kyllähän paikalliset yritykset - riippumasta alasta - varmasti haluavat sponsoroida omaa kotijoukkuettaan. Tarkoitin nyt yleisellä tasolla sitä mainostamisen kohdistamista tiettyyn ryhmään. Enkä ole missään vaiheessa sanonut, etteikö jääkiekossa mainostettaisi muuta kuin olutta. Se taitaa olla vaan aika näkyvä mainos siellä, sen takia sanoin sen esimerkiksi.

Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Urheilun seuraaminen on ainakin jännittävää ja erilaisten pelien (esim. formulavakio) pelaaminen pienillä panoksilla tuo siihen vielä ekstrajännittävyyttä. Sitä ei pysty taiteissa harrastamaan (siis vedonlyöntiä).


Sitä nyt voi sitten miettiä, että vedonlyönnin vuoksiko asioita vaan teet? Olen onnellinen, ettei tuollaista idioottia uhkapeliä olla sekoitettu taiteisiin.


Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Toki laulan Siionin virsiä ja tuijotan ristiä, mutta näissä asioissa taide ei ole itse tarkoitus ja sillä kunnoitettaan/palvellaan Jumalaa tai sillä on jotain muita tarkoitusperiä, mitä esim. modernilla taiteella ei ole. Sitten tuohon muotuiluun. Auton muoto voidaan kyllä ottaa myös suoraan ilmanvastusta kuvaavista differentiaaliyhtälöistä, jolloin auto saadaan muotuiltua mahdollisimman sulavaviivaiseksi ja se säästää polttoainetta yms. Taas yksi syy, miksi ei tarvita muotoilijoita, vaan luonnonteitteet ratkaisevat tämän(kin) ongelman...



Taide ei lienekään näissä itse tarkoitus, mutta taide on niissä mukana! Et voi väittää toisin. Jos mielestäsi taide ei ole näissä mukana, niin sinun pitäisi lausua virret ääneen (niissäkin on muuten tosi kaunista runotaidetta eli oikeastaan sinun pitäisi ajatella ne vain mielessäsi rukouksena) ja ristikin sinun pitäisi kuvitella vaan mielessäsi. Taiteen tarkoitus voi olla itse taide, mutta se voi olla myös jokin muu. Taidetta voi tehdä, jotta haluaa kunnioittaa Jumalaa. Taidetta voi tehdä myös taiteen vuoksi. Miten niin moderni taiteella ei ole tarkoitusperiä? Perustele väitteesi. Olen melkeinpä satavarma, että sinulla ei ole mitään tietoa, vaan sanot vain mutupohjalta näitä kommentteja.

Jos kerran auton muoto voidaan ottaa jostain differentiaaliyhtälöstä, niin miksei sitä rakenneta niin? Ystävä hyvä, ei luonnontieteet ole ratkaisu kaikkeen. Matematiikan avulla saadaan ratkaistua kyllä ihan hitsin paljon juttuja, mutta ei se tee elämästä elämää! Muotoiluun tarvitaan paljon muutakin kuin matematiikkaa.

Ja pakko kyllä se sanoa, että kai tiedät, että musiikki pohjimmiltaan on puhdasta matematiikkaa? Mitäs siihen sanot? Meneekö pohja nyt ihan kaikesta?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #43 : 11.05.05 - klo:14:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Luonnontieteiden osalta olen kyseisen hyödyn perustellut, mutta olisi kiva kuulla taideihmisten perusteluja, jotka ovat merkittäviä ja joiden ansiosta taidetta voidaan pitää yhtä merkittävänä kuin vaikkapa sähköä tai paperia.
Taiteella on aika suuri rooli ihmisen aivojen kehityksessä. Taitaisimme olla aika tyhmiä, jos ei kukaan olisi keksinyt, että siihen kallionseinäänhän voi maalata. Tai että tuosta vanhasta puunrungosta lähtee ääni, kun sitä hakkaa kalikalla, ja sillä saa myös eri rytmejä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Hyvinvointiyhteiskunta ja verot
« Vastaus #44 : 11.05.05 - klo:15:49 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Tarkoittaako se sitä, että jos on vähemmän yleisöä, ei kannata mainostaa? Minkäköhän takia sitten kuitenkin suurimmassa osassa tapahtumia jonkinlainen sponsori on? Sinun logiikallasi ei kannattaisi sitten todellakaan mainostaa muualla kuin jossain NHL:ssä, formuloissa, jne. missä on satoja tuhansia katsojia. Eivät nekään kaikkia tavoita - esim. itse en seuraa kumpaakaan. Toisekseen, ei kaikilla yrityksillä ole todellakaan varaa mainostaa tuollaisissa jättifoorumeissa. Eivätkä kaikki edes niin halua.


En tarkoittanut sitä, ettei muualla kannata mainostaa. Tarkoitin vain sitä, että isoissa urheilutapahtumissa saa paljon enemmän mainosta kuin jossain kulttuuritapahtumassa. Amerikkalaisen jalkapallon loppuottelu Super Bowl lähetetään suorana tai nauhoitettuna yli 120 eri valtioon. Moniko kulttuuritapahtuma televisioidaan noin laajalti?

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Toki urheilua seuraavat myös fiksut ihmiset mutta on paljon myös niitä ei-niin-fiksuja. Tätä on saanut todistella taas tässä jääkiekon MM-kisoja katsellessa kun "ihanat" suomalaismiehet riehuvat kännissä katsomossa ilman paitaa jne. jne. Siinä en kyllä näe mitään erittäin fiksua. Enkä usko, että sellaiselle yleisölle joku kulttuuriyritys haluaa edes itseään markkinoida.


Suomalaiset ovat katsomossa ilman paitaa jopa selvin päin, koska he haluavat erottua muunmaalaisista kannatajista. Sama homma on esim. latvialaisilla. Suomalaiset ja latvialaiset kannattajat ovat niitä, jotka noissa kisoissa pitävät tunnelmaa yllä ja tunnelma on tärkeä tekijä urheilukilpailuissa. Sellaista tunnelmaa, joka oli hallissa, kun KalPa voitti Mestiksen ja nousi SM-liigaan, en ole löytänyt yhdestäkään taidenäyttelystä tai teatteriesityksestä, vaikka kumpiakin on käytynä toista kymmentä.

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Tämä on todella pilkunviilausta. Sanoin esimerkin, mutta se ei ole Raamatun sana. Kyllähän paikalliset yritykset - riippumasta alasta - varmasti haluavat sponsoroida omaa kotijoukkuettaan. Tarkoitin nyt yleisellä tasolla sitä mainostamisen kohdistamista tiettyyn ryhmään. Enkä ole missään vaiheessa sanonut, etteikö jääkiekossa mainostettaisi muuta kuin olutta. Se taitaa olla vaan aika näkyvä mainos siellä, sen takia sanoin sen esimerkiksi.


Sama yhtiö, joka tekee Koff-merkkistä alkoholijuomaa, omistaa myös HIFK:in ja käyttää sitä mainostarkoituksissa, mutta juuri muita alkoholimainoksia ei SM-liigassa näy.

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Sitä nyt voi sitten miettiä, että vedonlyönnin vuoksiko asioita vaan teet? Olen onnellinen, ettei tuollaista idioottia uhkapeliä olla sekoitettu taiteisiin.


Et lukenut alkuperäistäni kommenttia tarkkaan. Sanoin, että vedonlyönti tuo lisää jännitystä urheilukilpailuihin. Vedonlöynti ei ole urheilukilpailuiden päätarkoitus. Mitä idioottimaista on Veikkauksen peleissä? Taiteeseen niitä ei ole tuotu, koska siellä ei ole mitään järkevää vedonlöyntikohdetta...


Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Taide ei lienekään näissä itse tarkoitus, mutta taide on niissä mukana! Et voi väittää toisin. Jos mielestäsi taide ei ole näissä mukana, niin sinun pitäisi lausua virret ääneen (niissäkin on muuten tosi kaunista runotaidetta eli oikeastaan sinun pitäisi ajatella ne vain mielessäsi rukouksena) ja ristikin sinun pitäisi kuvitella vaan mielessäsi. Taiteen tarkoitus voi olla itse taide, mutta se voi olla myös jokin muu. Taidetta voi tehdä, jotta haluaa kunnioittaa Jumalaa. Taidetta voi tehdä myös taiteen vuoksi. Miten niin moderni taiteella ei ole tarkoitusperiä? Perustele väitteesi. Olen melkeinpä satavarma, että sinulla ei ole mitään tietoa, vaan sanot vain mutupohjalta näitä kommentteja.


Toki taide on monissa hengellisissä asioissa mukana. Sitä en kiistä. Tarkoitin sillä, että modernilla taiteella ei ole tarkoistusperiä sitä, että en ainakaa minä keksi yhtään syytä sille, että jossakin Kiasmassa on sellaisia töherryksiä/tila"taideteoksia" kuin siellä nyt on. (Olen käynyt ko. rakennuksessa kerran.) Niistä tuskin on samaa hyötyä ihmiskunnalle kuin on vaikkapa geenitutkimuksesta, jonka tarkoituksena on ennaltaehkäistä ja parantaa sairauksia yms.

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Jos kerran auton muoto voidaan ottaa jostain differentiaaliyhtälöstä, niin miksei sitä rakenneta niin? Ystävä hyvä, ei luonnontieteet ole ratkaisu kaikkeen. Matematiikan avulla saadaan ratkaistua kyllä ihan hitsin paljon juttuja, mutta ei se tee elämästä elämää! Muotoiluun tarvitaan paljon muutakin kuin matematiikkaa.

Ja pakko kyllä se sanoa, että kai tiedät, että musiikki pohjimmiltaan on puhdasta matematiikkaa? Mitäs siihen sanot? Meneekö pohja nyt ihan kaikesta?


Autoja ei muotoilla matematiikan ehdoilla, koska sen muotoisia autoja (= pisaran muotoinen) ei juuri kukaan haluaisi ostaa. Tiedän myöskin, että musiikki on pohjimmiltaan matematiikkaa. Antiikin Kreikassa mm. Pythagoras jakoi matematiikan neljään osaan. Ne olivat geometria, aritmetiikka, musiikki ja tähtitiede. Musiikissa esim. oktaaviasiteikko perusttuu matematiikkaan ja monesta soittimesta löytyy kultaisen leikkauksen suhteita (esim. kitaran kielet sointujen kohdalta).

Luonnontieteet eivät ole ratkaisu kaikkeen, mutta monta nykymaailman ongelmaa niillä saataisiin ratkaistua, jos niihin panostettaisiin nykyistä enemmän. Tällaisia ovat esim. ruoka- ja vesiongelmat kehitysmaissa. Ruokaongelma ratkeaisi geenimuunnellun ruoan tutkimuksella. Tällöin voitaisi kehittää kasveja, jotka kestävät paremmin kehitysmaiden oloja. Puhtaan veden saatavuusongelmat taas voitaisiin ratkaista vedenpuhdistuskemian tutkimuksella. Näihin globaaleihin ongelmiin eivät taiteet pure!