Kirjoittaja Aihe: Kotikokki III  (Luettu 33375 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #15 : 11.02.18 - klo:16:37 »
Siksi tämä, https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/27/hiiliteraspannu-yhdistaa-valuraudan-kestavyyden-ja-pinnoitettujen-pannujen
Ei toi hoitokaan mitään agropatiaa vaadi, eihän sielä vaadita edes että kokki heittää voltin  :icon_biggrin:.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #16 : 21.02.18 - klo:15:56 »
Olen kehittänyt itselleni liukuhihnatyylisen silakkapihvien valmistamistavan.

Äsken kului vain 40 min kun kaksi uunipellistä oli valmiita kalaherkkuja.

Silakkafileitä 1,4 kg, suolaa, valkopippuria, tilliä ja voisulaa.

1. Uuni lämpiämään.
2. Kaksi uunipeltiä keittiön pöydälle, talouspaperit päälle.
3. Lahdon kalat paperille nahkapuli alaspäin vieriviereen limittäin.
4. Suolaa, valkopippuria ja tillinoksat päälle.
5. Päälimmäiset kalat sovitellen niin että samankokoiset tulevat vastakkain.
6. Suolaan pinnalta vielä kevyesti,  ja tiputtelen hiukan voisulaa jokaiselle pihville.
7. Uuniin 225  asteeseen n. 10 min.

Sillä aikaa kun 1. pelti on uunissa ehtii tehdä toisen paistovalmiiksi .

Annan pihvien jäähtyä, maistettuani pari.
Kun ovat jäähtyneet asettelen ne laakeaaan kannelliseen lasivuokaan.
Namia ruisvoilevän päällä tai keitetyn perunan kanssa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #17 : 21.02.18 - klo:16:33 »
Onpas herkullisen ja helpon tuntuinen ohje!   :039:

Kopsasin itselleni jemmaan mahdollista käyttöä varten, tyydyn yhteen peltilliseen... :023:

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #18 : 21.02.18 - klo:18:52 »
Joskus harvoin kun olen silakkapihvejä tehnyt niin olen oikaisut sen täyttövaiheen ja paistan ne yksinketaisina, käytän ne ruisjauhoissa jossa suola ja valkopippuri ja paistan pannulla, ruskistetuille pihveille hakattua tilliä päälle. Homma on nopea kun käyttää riittävän isoja kulhoja niin ettei tarvitse varoa laitoja. Varmaan tulisi tehtyä useamminkin mutta kun koko huusholli tuoksuu silakalle aina rappukäytävää myöten.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #19 : 21.02.18 - klo:19:05 »
Terveellisyyden vuoksi, ja hajunkin takia, teen ne nykyään uunissa. Ja nyt kun voi on minulle suorastaan lääke voin mikrossa sulattaa 50 gr voita ja käyttää sitäkin. Sen sijaan tänään en ripotellut ruisjauhoja sihdin läpi ennen voitelemista. Se on minusta turhaa kun kuitenkin laitan ne etikkaliemeen.

Kaali- ja herneruoat on  hyvä tehdä sellaisella säällä että sietää tuulettaa hajut kunnolla. Kesällä kun grillissä laitetaan ruokia ei ole tätä ongelmaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #20 : 25.02.18 - klo:12:07 »
Iltapäivällä tulevat syömämiehet myöhäiselle lounaalle. Me söimme jo samaa mitä hekin saavat, wieninleikkeet anjoviksella ja kapriksella. Heille teen ranskalaiset uunissa, sillä perunamuussiin olikin niin vähän perunoita, että sen söimme kaksin.

Hyvä vihreä salaatti lisänä, jossa kurkun ja tomaatin lisäksi oliiveja, kurpisansiemeniä, kuivaa sipulia ja mustapippuria.
Salaattina käytän Rainbowen majoneesisalaattikastiketta johon olen puristanut valkosipulia.

Luumu-banaanirahkaa ja mutakakkukahvit, siinä Olympialaisten päätös meillä.

Typykät ovat nyt parhaillaan HoppLopp´ssa leikkimässä, joten enimmät energiat lie purettu siellä ja hankittu ruokahalua. :026: :041: :026: :041:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #21 : 03.03.18 - klo:11:52 »
Tänään sain luvan tehdä erästä lempiruokaani, ranskalaista sipulikeittoa.

Kuullotin voi-oliiviöjyssä  kaksi isoa keltasipulia renkaina ja kolme valkosipulinkynttä hienonnettuina.
Jonkin ajan kuluttua lisäsin 1 rkl. vehnäjauhoja, n. 7 dl vettä ja kaksi isoa
lihaliemikuutiota ( Knorr ). Ripaus mustapippuria ja 1 tl hunajaa. Keittelin 15 min.

Voileipägrillissä prässäsin täytetyt leivät. Täyte oli cheddarjuustoa, peperonimakkaraa ja tomaattipyreetä.

Söimme , ja joimme tilkat Santa Digna punaviiniä.

Samaan aikaan paistoin taas lohi-juustopasteijat valmiista voitaikinasta.
Iltapäivän kisakatsomoon on 'eväät' valmiina.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #22 : 03.03.18 - klo:12:44 »
Kuulostaapa herkulliselta!!   Osaisinpa itsekin tuollaisia...hyvin neuvot kyllä!    :eusa_angel: :039:

Mä meinaan livistää kisakatsomosta joksikin aikaa...sää sellainen että on ihan pakko
lähteä kävelylenkille!   :icon_sunny: :hiipia:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #23 : 03.03.18 - klo:12:59 »
Ranskalainen sipulikeitto on  h y v i n  nopea ja helppo valmistaa. Vaikeinta taitaa olla sipulien kuoriminen.

Makoisaa on. Minä pidän enemmän keitoista, Matti kastikkeista. Siksi kysyn luvan jos keittoa suunnittelen.

Myös voileipägrillin käyttö on helppoa, kunhan sen muistaa kaapista välillä ottaa esiin. Niitä saa esim. Lidl´stä noin 20 eurolla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #24 : 04.03.18 - klo:15:34 »
 :003: :003: :003: :003: :003: :003:

Ei ole herneitä nenässä.
Mutta ruokana oli maailman helpoin ruoka.  :003:
Purkkihernekeittoa lämmittäen ja sekaan valkosipulimurskaa ja tulista sinappia.
nam.
Kyllä näilläkin eväillä jaksaa ja helppoa kuin heinänteko, joskaan se ei ennen ollut helppoa, siis heinänteko ja ennen valmistin itse hernekeitonkin, siihen meni enemmän aikaa aina alkaen herneiden liotuksesta.
Niin, heinänteko, asiasta moottorisahaan siirtyen siis...ennen muistan kun olin lapsi ja nuorikin niin heinää laitettiin seipäille ennen neliskanttisten paalien saapumista.
Niin oli lämpöisiä päiviä ja hikikin ... niin ne paarmat purivat ikävästi siellä heinää tehdessä.

Ja kun latoon traktorilla ajettiin niin olin siellä joskus mukana niin oli illalla ihanaa päästä uimaan, kuuman urakan päälle aina.

Nykyään on paalit isoja palloja. :kahvi:

Asiaa heinästä, herneistä ja heinäseipäistä vapaan assosioinnin tyyliin by malla.  :107:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #25 : 04.03.18 - klo:15:46 »
Joo, nuo lapsuuden ja nuoruuden kokemukset heinätöistä todella hienoja muistoja!
Ei sitä vaan silloin osannut arvostaa, tuntui raskaalta....
Ja on niistä ajoista peräisin myös liikuntaharrastus myöhempinä vuosina...edelleenkin...
Ja ehkä sekin että en työntekoa ole koskaan pelännyt....paitsi keittiöhommia...
Niitä opettelen nyt!!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #26 : 12.03.18 - klo:18:51 »
Omituista, tekee mieli uuniohrapuuroa. Siis omituista että spesifisti juuri sitä, kaikista mahdollisista ruokalajeista jotka tunnen. Miksei vaikka pizzaa, jota olisi helpompi hankkia? Uuniohrapuuro kun ei ole mikään pikaruoka.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #27 : 12.03.18 - klo:19:08 »
Se tarttui minuun heti kun luin tuon. Huomena kaupasta kokonaisia ohraryynejä, ei suurimoita.
Keitän ensin puolisen tuntia niukassa vedessä, lisään maidon, suolan ja voin ja panen uuniin vähintään kahdeksi tunniksi.
Aluksi lämpö n. 200 astetta, sitten vähennän n. 150 asteeseen ja laitan kannen päälle, muutoin pinta paahtuu tummaksi.

Ah! Huomenna, heti kun Matti tulee curlingista...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #28 : 17.03.18 - klo:11:26 »
Hirvipaisti on uunissa huomista varten. Vieraille parempaa, itse söimme tarjousjauhelihasta tekemäni pihvit ja sienikeiton lopusta suurustin kastikkeen sekoittamalla puolet herkkusienikeiton pussista. Nuudeleita ja tavaomainen, lähes jokapäiväinen vihreä salaatti, nyt avokadolla kruunattuna.

Minulle jälkiruokana taateleita ja pekaanipähkinöitä, lääkärin määräyksestä. :003:
Kyllä minä tykkään siitä Aivar Tilkistä, mieliala on myös noussut vaikka muuhun vaivaan on tämä herkullinen lääkitys.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #29 : 25.04.18 - klo:11:47 »
Säästäväisenä ihmisenä ostin eilen kokonaisen grillibroilerin josta sain kahteen ateriaan aineet.
Eilen söimme koivet ja siivet nuudelien, parsan ja salaatin kera.

Tänään laitoin lopuista lihoista kanakeiton. En käyttänyt reseptiä vaan ' tein omasta päästäni' näin:

Otin yhden kanakeittokuution ja lisäsin sen kiehuvaan veteen, jota oli n. 7 - 8 dl.
Tähän lisäsin yhdestä porkkanasta pilkkomani kuutiot. Keitin n. 10 min. Sitten vispasin kanakeittopussin vesi-kermaliemeen. vetta n. 4 dl kermaa 2 dl. Tämä edelliseen. keitin n. 10 min lisää.
Seuraavaksi pilkoin parsakaalia muutaman 'oksan' pieniksi. sekä 4-5 basilikan lehteä, sekä Matin pilkkoman broilerin ja taas 5 min lisää keittämistä. Lopuksi ripaus suolaa, curryä ja valkopippuria. Hiukan persiljasilppua pinnalle, ja makoisa keitto on tässä !

Lapin perunarieskaa ja paahtoleipää mustaleima-emmentalin kanssa purtavaksi.

Keittoa on runsaasti kahdelle, syömme loput illalla.    :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)