Kirjoittaja Aihe: Rasistisuus, vahemmistojen syrjinta ja ihmisviha  (Luettu 2415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Onko ymparistossanne rasistisia/syrjivia asenteita
esim. Maahanmuuttajia, mielenterveys-kuntoutujia,
seksuaalivahemmistoja, vammaisia tai muita massasta poikkeavia
kohtaan?
Miten se ilmenee?
Onko vahemmistoilla samat oikeudet?
Elämä on kemiaa.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Rasistisuus, vahemmistojen syrjinta ja ihmisviha
« Vastaus #1 : 28.12.11 - klo:00:27 »
Tutustu asiaan sivustolla www.ihmisoikeudet.net
kohdassa Suomi
Esim. Miksi juuri mielenterveys-kuntoutujia syrjitaan?
Miksi juuri stigma vaikuttaa myos parantumiseen?
Miksi syrjitty ei saa samoja ihmisoikeuksia?
Minkalaiset syrjityt esim. Juopot, narkkarit, mustalaiset,
Mamut, hullut, Pummit, transut, rekka-lesbot
ovat niin arsyttavia ettet halua heidan kanssaan olla tekemisissa
tai et tahdo lastesi olevan heidan kanssaan tekemisissa?
Vai myonnatko ongelman olemassa oloa?
Joudutko nayttelemaan suvaitsevaisempaa?
Elämä on kemiaa.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Rasistisuus, vahemmistojen syrjinta ja ihmisviha
« Vastaus #2 : 28.12.11 - klo:00:41 »
Suomen lakipykala 6 syrjinnasta
menee paaosin nain:

Ketaan ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan Suomessa
ilman asiaan kuuluvaa perustetta
ian, sukupuolen,uskonnon, vammaisuuden, terveyden tilan, mielipiteen,
seksuaali vahemmistoon kuulumisen tai etnisen alkuperan takia

Ainakaan naiden takia..
« Viimeksi muokattu: 28.12.11 - klo:00:45 kirjoittanut AKUANKKA313 »
Elämä on kemiaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Rasistisuus, vahemmistojen syrjinta ja ihmisviha
« Vastaus #3 : 28.12.11 - klo:02:46 »
Taidan tuntea ennakkoluuloja hyvin pärjääviä ihmisiä kohtaan, mutta en (onneksi?) ole siinä asemassa itse, että voisin heitä lainvastaisesti asettaa eriarvoiseen asemaan. Erityisesti karsastan teknisillä aloilla työskenteleviä pärjääjiä. Kotimaan uutisotsikon "Rotatkin kykenevät empatiaan" luin väärin: "Rotarytkin kykenevät empatiaan".

Espoossa joskus (90-luvulla?) järjestettiin messu, jonka valmisteluun ja kai joihinkin tehtäviin osallistumaa kutsuttiin näitä vähemmistöjä, taisi olla homoja, näkövammaisia ja Lions-klubilaisia.

Kyllä minua silti pelottaa myös juoppojen, mielenterveyspotilaiden ym. avoin tunneilmaisu. Nimenomaan pelottaa. Ja sitten taas ärsyttää niitten pärjääjien hillitty mulla menee hyvin -tyyli. Taidan olla nirso.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rasistisuus, vahemmistojen syrjinta ja ihmisviha
« Vastaus #4 : 28.12.11 - klo:13:45 »
No kaikil on ennakkoluulonsa, mutta yhden sanoisin:  Mielenterveytens kanssa ongelmaisia ei tarvitse kuin ääreestäns harvoin pelätä -- ja meistä jokaisella taitaa olla jotakin klappia sillä kohdalla.  Ei meistä kukaan ole ihan terve.  Päivystäjän kokemus:  Ketä vain joutuu joskus pelkäämään, mutta jos nyt diagnostiikan mukaan mennään, en juuri itse pelänny esimerkiksi työssä ollessani,  kuin aineissa olevaa narkomaania. Ne kun ei ollenkaan hallinneet - koska olivat aineissa - sitä löivätkö esimerkiksi ihan yllättäen.  

-----------------------------

Jokin muu ryhmä saattaa pelottaa, tai sellaista olla aihetta pelätäkin, kuin nimetysti mielenterveyspotilaita tai asiakkaita tai olkoot he mitä hyvänsä.  Itse aloin oikeasti arastella lyriikkakoulutusryhmäämme sen jälkeen kun opettajamme vakuuttui siitä että minun kotitehtävärunossani nälvitään juuri häntä, ilkeillään, ollaan juuri häntä kohtaan sitä ja tätä --- eikä hän ollut käynyt mielessäni sitä tehtävää tehdessäni.  Eihän minulla ole edes syytä!  Pidin hänestä suuresti ja pahoitin mieleni.

Säikähdin huomatessani syksyllä, että ryhmässä on todella muutamia joilta menee runo ja sen kirjoittaja sekaisin. Osalta vielä sekin miksi kustantaja ei julkaissut juuri hänen kokoelmaansa --- ja kun koetin sanoa, etteihän se nyt voi olla maailmankaikkeuden suurin asia, itse en ainakaan ajattele niin, ei minua uskottu ja tämä on totta.  Onko niin mahdoton uskoa et joku ei kenties tahtoisi niinkään julkasta mitään, kuin miettiä mikä oliosi sille askareelle sovelias paikka vastaisessa elämässä?   Se olisi hyvä työn korvike, koska käy todella työstä!  a jokinlainen "suorittamisen" pakkomielle täyttyy kun saa kirjan kannet kiinni, mutta - mutta - jos itse, siis ihan itse, on tyytymätön tuotteisiinsa, eikö saa asiallisesti tuumia, onko tämä oma juttu laisinkaan --- kauhea hälinä, kuin olisi sohinut kepillä ampiaispesää -- en edelleen käsitä miksi.

Minä pelkään toisinaan niin paljon sitä etten kuoltuani pääse Jumalan luo, että nämä maalliset jäävät ihan tipluiksi.   Ehkä se pari kertaa lähellä kuolemaa teki minusta sellaisen.

Oletin että siellä käsiteltäisiin tekstin ansioita ja heikkouksia juuri tekstinä vaan ei --- mitä sinä tällä tarkoitat, miksi hyökkäät minua vastaan?  Ja selitä siinä, ettet käsitä yhtään mitään.  Miten  niin hyökkään?  Tietenkin lopuksi olisi ihan ookoo kysyä vaikka, mitä mahdoit ajatella kun kirjoitit tätä.  Siihenkään ei minusta olisi pakko vastata. Itse voisin kyl selittä'ä jos joku tahtoisi tietää.  

   No, minusta on turhaa mennä sinne enää kiusaamaan itteään.  

« Viimeksi muokattu: 28.12.11 - klo:13:53 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Rasistisuus, vahemmistojen syrjinta ja ihmisviha
« Vastaus #5 : 28.12.11 - klo:13:53 »
Just nyt keskustelua homokeskusteluista ja muista tulenaroista kirkkoa jakavista asioista radio deissä. (Myös netissä : http://www.radiodei.fi/?sid=120 ) siis konservatiivi-liberaalikeskustelu, edustajat molemmista ryhmistä. En tiedä loppuiko jo..

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rasistisuus, vahemmistojen syrjinta ja ihmisviha
« Vastaus #6 : 28.12.11 - klo:14:05 »
Just nyt keskustelua homokeskusteluista ja muista tulenaroista kirkkoa jakavista asioista radio deissä. (Myös netissä : http://www.radiodei.fi/?sid=120 ) siis konservatiivi-liberaalikeskustelu, edustajat molemmista ryhmistä. En tiedä loppuiko jo..

Tunnustan olevani lopen kyllästynyt aihepiiriin. Pelkään, ettei se ikinä pääty.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Elämä on kemiaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Rasistisuus, vahemmistojen syrjinta ja ihmisviha
« Vastaus #8 : 28.12.11 - klo:18:59 »
Tervee !
Täällä rasisti, ja ihan rehellisesti sen myönnän.  :kahvi: