Kirjoittaja Aihe: Herkkyys ja Ronskius  (Luettu 4248 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Vs: Herkkyys ja Ronskius
« Vastaus #15 : 25.11.11 - klo:07:30 »
Sukuperintönä herkkyys, opittuna ronskius sopivissa paikoin ja tarvittaessa. :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herkkyys ja Ronskius
« Vastaus #16 : 25.11.11 - klo:08:18 »
Herkkä on puolustautuessaan ronski
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herkkyys ja Ronskius
« Vastaus #17 : 25.11.11 - klo:08:55 »
Näihin taitaa liittyä arvovarauksia, kuten kasvatuskysymykseenkin...?  Totesin keskustelun sammuneen siinä vaiheessa, kun kaikki yksimielisesti olivat onnistuneesti saaneet ja jaelleet rajoja ja rakkautta, tai sitten vajavaiset vaikenivat.    :003: 

Jokaista on neuvottu menettelemään kuten toivoisi itseään kohtaan meneteltävän.  Siinä sitä riittääkin miettimistä.  Jeesus Kristus taisi olla odottamattomissa tilanteissa "ronski" jos nyt ymmärrän tänmän kuten toiset, samoin edusti protestiliikettä vastakkaiseen suuntaan. 

Tässä tuntuu nyt näyttäytyvän ihanteena herkkyys ja kyky ronskiuteen,  kyky ottaa ronskeja kehoituksia vastaan, eikä Juhani ole vieläkään kertonut onko tuo kohtalotoveri ollut luupin alla neljännesvuosisadan,  eli epäilenpä että me alamme tässä kertoa eräänlaisista minäihanteistamme.

Ihannenormiksi alkaa nousta herkkyys, joka kykenee tarvittaessa ronskiuteen.  Kuten rajat ja rakkaus.  Et taida, Akuankka, saada lopulta muuta kuin mitä jokainen toivoo olevansa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Herkkyys ja Ronskius
« Vastaus #18 : 25.11.11 - klo:14:23 »
Puolituttu lekuri itkee vielä nykyäänkin kotona. Herkkyys - ronskius -asetelma ei pidä paikkaansa siinä. Lekuri on narsisti.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Herkkyys ja Ronskius
« Vastaus #19 : 25.11.11 - klo:19:19 »
Mikä on synnynnäistä, mikä opittua?
Ajattelin ensin, että herkkyys olisi synnynnäistä. Mutta, mutta...kun ajattelen lapsuutta, niin eikös lapsi opi toimimaan mallin mukaan. Kun olen lapsena nähnyt, miten äiti aina herkistyi tietyissä tilanteissa, niin enköhän ole oppinut, että on lupa herkistyä tietyissä tilanteissa.
Sitten kun olen kasvanut isoveljien (9 ja 13 vuotta minua vanhempien) rääkissä, olen oppinut myös ronskiksi tietyissä tilanteissa.

Itse asiassa, kyllä äitikin osasi ronskeja vitsejä ja sanontoja. Lapsena sain kuulla ja oppia monta sanontaa, johin loppuosan opin vasta teininä.  :003:  Esim.: Hoho-hoh hoijakkaa, eipä tässä hyvin voijakkaan. Tätä äiti hoki usein. Vasta isona sain kuulla miten se päättyy. (se ei ole kelvollista tekstiä tällaiselle sivustolle)
Siskoni miniän oli vaikea uskoa, että meidän kiltti ja alati hymyilevä, herttainen mummumme olisi milloinkaan puhunut tuollaisia juttuja. Tosi on tarua ihmeellisempää.  :icon_cool: 
Pyryharakka