Kirjoittaja Aihe: Maailmankaikkeus  (Luettu 7292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Maailmankaikkeus
« : 26.10.11 - klo:21:03 »
Miten kasitat maailmankaikkeuden?
Mita siihen mielestasi kuuluu?
Onko avaruudessa muuta elamaa?
Uskotko muiden aurinkokuntien olemassaoloon?
Mihin avaruus paattyy?
Onko sen takana jotain?
Missa on Jumala?
Elämä on kemiaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #1 : 26.10.11 - klo:21:14 »
Jumala ilmoittaa asunnokseen: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtuneiden ja nöyrien luona.

Aurinkokuntien lisäksi on suuri määrä niistä koostuvia linnunratajärjestelmiä. Niiden välimatkat ovat tavallisen ihmisen arkiselle ajattelulle käsittämättömiä - tähtitieteellisiä. Sitä ei kukaan tiedä, onko jossakin elämää. Jos on, kukaan ei tiedä, millaista. Jos jokin elonmerkki saavuttaisi planeettamme, se olisi luultavasti niin vanha viesti, ettei siitä voisi päätellä, onko sen lähettänyt elämä enää olemassa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #2 : 26.10.11 - klo:21:48 »
Miten kasitat maailmankaikkeuden?
 -Siihen kuuluu kaikki mahdollinen meidän ympärillä oleva avaruus paljon kauemmas, mitä silmä kantaa.
Mita siihen mielestasi kuuluu?
 -Aivan sama, mitä siihen minun mielestäni kuuluu. Tiedemiehet tutkivat ja löytävät uusia planeettoja. Asia, joka tänään on viimeinen totuus,
  onkin huomenna vanhentunutta tietoa.
Onko avaruudessa muuta elamaa?
 -En tiedä enkä välitä tietää.
Uskotko muiden aurinkokuntien olemassaoloon?
 -En usko sen enempää niiden olemassaoloon kuin olemattomuuteenkaan.
Mihin avaruus paattyy?
 -Ei harmainta aavistustakaan.
Onko sen takana jotain?
 -Aivan sama minulle, olkoot tai älkööt olko.
Missa on Jumala?
 -Ks. Penan vastaus.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #3 : 26.10.11 - klo:22:25 »
Miten kasitat maailmankaikkeuden?
  Sehän se on minutkin luonut.
Mita siihen mielestasi kuuluu?
  Kaikki se minkä ihminen eri keinoin pystyy havaitsemaan ja luultavasti saman verran muuta.
Onko avaruudessa muuta elamaa?
  Todennäköisesti, mutta tontit maailmankaikkeudessa ovat sen verran suuria, että naapureista ei ole havaintoja.
Uskotko muiden aurinkokuntien olemassaoloon?
  Ei ole ollut enää pitkään uskon asia. Eikös lähes jokainen tähti ole samalla aurinkokuntansa keskus.
Mihin avaruus paattyy?
  S:ään.
Onko sen takana jotain?
  Sitä emme voi tietää. Olemme tämän maailmankaikkeuden vankeja.
Missa on Jumala?
 Kaikkialla tässä maailmankaikkeudessa, mutta ei missään erillisenä persoonana.
« Viimeksi muokattu: 26.10.11 - klo:22:27 kirjoittanut seppos »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #4 : 27.10.11 - klo:13:06 »
En minä käsitä maailmankaikkeutta yhtään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #5 : 27.10.11 - klo:14:03 »
Miten kasitat maailmankaikkeuden?
Tälleen vajavaisesti, niinkuin kaiken muunkin. Minusta maailmankaikkeus ei ole vain näkyvä todellisuus. On vielä kolmasulottuvuus joka on henkinen maailma. Synti, rakkaus Enkelit ja muut ovat todellisia, vaikka niitä ei voi nähdä.
Mita siihen mielestasi kuuluu?
Kuten edellä kirjoitin ja sitten siihen kuulun minä ja mun tutut. On joitakin tyyppejä, jotka ei kuuluisi siihen, nutta ovat kuitenkin.
Onko avaruudessa muuta elamaa?
Tiedä avaruudesta, mutta kolmannessa ulottovuudessa varmasti on kaikenlaista. Uskon kllä että avaruudessa on myös ufoja. Ehdottomasti uskon niihinkin.
Uskotko muiden aurinkokuntien olemassaoloon?
Mulle tiede on niin opettanut, että niitä on ja mikäs siihen olen vastaan sanomaan.
Mihin avaruus paattyy?
Kysymys on minusta enempi matemaatikoille suunnattava. Avaruushan on ympyrän muotoinen ja ei oikein voi sanoa mistä ympyrä tai pallo alkaa ja mihin se loppuu.

Onko sen takana jotain?
Ei vaan kaikki on sen sisällä. Paitsi Jumala joka on kaikkialla.
Missa on Jumala?
Varmaankin lounastauolla. :102:

Näitä kysymyksiä ei selvinpäin kyllä kannattaisi liikaa miettiä. :-\
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #6 : 27.10.11 - klo:14:37 »
Miten kasitat maailmankaikkeuden?
Mita siihen mielestasi kuuluu?
Onko avaruudessa muuta elamaa?
Uskotko muiden aurinkokuntien olemassaoloon?
Mihin avaruus paattyy?
Onko sen takana jotain?
Missa on Jumala?

Miten käsität maailmankaikkeuden? Se on omassa päässäni ja sisäavaruus soi  :002:

Mitä siihen mielestäsi kuuluu? Kaikki.

Onko avaruudessa muuta elämää? Ei tuntemassamme, mutta jos jossakin on, niin se on varmaan hyvin erilaista kuin kuvittelemme.

Uskotko muiden aurinkokuntien olemassaoloon? Ilman muuta, koska sehän on jo aikoja sitten todistettu asia.

Mihin avaruus päättyy? Ei mihinkään, vaan laajenee koko ajan. Sekin on todistettu.

Onko sen takana jotain? Ei.

Missä on Jumala? Kaikkialla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #7 : 27.10.11 - klo:14:57 »
Näitä kysymyksiä ei selvinpäin kyllä kannattaisi liikaa miettiä. :-\

Ei huolta! Kun näitä miettii tarpeeksi, pää sekoaa kyllä.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #8 : 27.10.11 - klo:21:01 »
Miten kasitat maailmankaikkeuden?+
Mita siihen mielestasi kuuluu?
Kaikki, mita koulukirjoissa lukee seka paljon empiirista, kulttuurillista, uskonnollista, subjektiivista
ja objektiivista tietoa. Paljon myos sellaista tietoa mita on vaikea kasittaa, kuten
maailman kaikkeuden synty ja musta aukko.
Siihen kuuluu kasittamattoman paljon kokemattomia ja
vieraita asioita.

Onko avaruudessa muuta elamaa?
Vaikea sanoa, minka tasoista.

Uskotko muiden aurinkokuntien olemassaoloon?
JJos on tieteeseen uskominen eli on.
Niita on tosin vaikea havainnoida.

Mihin avaruus paattyy?
Ei ilmeisesti paaty seinaan, vaan johonkin kai kaikki paattyy.

Onko sen takana jotain?
Mita olisi?

Missa on Jumala?
Nakymattomissa, kuulumattomissa, mutta ainakin ihmisten sydamissa.
« Viimeksi muokattu: 27.10.11 - klo:21:08 kirjoittanut seppos »
Elämä on kemiaa.

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #9 : 29.10.11 - klo:14:39 »
Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
Mihin avaruus paattyy?
Kysymys on minusta enempi matemaatikoille suunnattava. Avaruushan on ympyrän muotoinen ja ei oikein voi sanoa mistä ympyrä tai pallo alkaa ja mihin se loppuu.

Olen yliopistossa ollut kerran Kari Enqvistin luennolla, joten minulla on riittävä pätevyys vastata kysymykseen. Sen lisäksi olen koulutukseltani matemaatikko.

Avaruus päättyy ns. alkuräjähdykseen. Siihen samaan mistä se alkoikin. Alkuräjähdystä voi tarkkailla kaiken aikaa: kun katsoo riittävän kauas, sieltä tulevat valonsäteet ovat yhtä vanhoja kuin maailmankaikkeus.

Hiljattain on pystytty osoittamaan, että avaruus laajenee kiihtyvällä vauhdilla. Etäisyydet tähdeltä toiselle kasvavat kasvamistaan, joten jos täällä jotain ufoja on tavannut käydä sunnuntaiajelulla, pian matka tulee niin pitkäksi, että niillä ei ole moiseen kruisailuun enää aikaa. Tieteisfilmeissä tosin kuljetaan moninkertaisella valonnopeudella, tai ryömitään madonreikien kautta galaksilta toiselle. Mistäpä sitä tietää, vaikka ihminen sen oikeastikin oppisi joskus, onhan niinkin järjenvastainen laite kuin lentokone keksitty.

Ateisti-fyysikot ovat huvittavia. He aivan varmasti tietävät, ettei maailmakaikkeuden luonnonlakien perusteella voi olla Jumalaa. Heidän lakinsa eivät kuitenkaan pysty selittämään, mitä 90 prosenttia maailmankaikkeuden massasta on...

Uskon haparoivasti, että elinpiirissämme tapahtuu ilmiöitä, joita insinöörien laitteet eivät havaitse, mutta ihminen silloin tällöin havaitsee. Jumala vaikuttaa salatulla tavalla kaikkialla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #10 : 29.10.11 - klo:15:09 »
Hölkänen selitti alkuräjäyksen alun ja lopun niin mummitajuisesti että minulle tuli riittävä tieto näihin asioihin joista en täysin epä-matemaattisena
mitään ole ymmärtänyt. Siis en ole kyennyt ajattelemaan enkä ole viitsinyt juuri mitään muuta miettiä  kuin että kaikki on suurta ja Jumalan luomaa ja hän itse on yhtä käsittämätön. Paitsi olemuksensa Jeesuksena, joka uskontotunneilla ahkeroidessa ja rippikoulun käyneenä on tutuhko mies.

Äskeisessä Suomen Kuvalehdessä oli artikkeli auringon energiasta, sen koosta planeettaamme verraten. Siitä olin hiukan innostunut. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #11 : 29.10.11 - klo:17:16 »
Ateisti-fyysikot ovat huvittavia. He aivan varmasti tietävät, ettei maailmakaikkeuden luonnonlakien perusteella voi olla Jumalaa. Heidän lakinsa eivät kuitenkaan pysty selittämään, mitä 90 prosenttia maailmankaikkeuden massasta on...
Olen ollut siinä uskossa, että kaikilla fyysikoilla on sama ongelma, eli ei tiedetä missä suurin osa maailmankaikkeuden massasta on. Tämä ei siis ole pelkästään ateisti-fyysikoiden ongelma.

Mitä huvittavuuteen tulee, niin en tiedä kummat ovat enemmän huvittavia uskovaiset vai ateistiset tiedemiehet.

Tästä tulikin ajatus, että menettääkö teologinen tiedekunta uskottavuuttaan, jos siellä on vain uskovaisia tieteenharjoittajia?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #12 : 29.10.11 - klo:17:59 »
Tästä tulikin ajatus, että menettääkö teologinen tiedekunta uskottavuuttaan, jos siellä on vain uskovaisia tieteenharjoittajia?

Ei niiden tarvitse ihan ateisteja olla, mutta kaiken suhteen epäileväisiä, muuten tieteen perusedellytykset eivät toteudu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #13 : 30.10.11 - klo:11:43 »
Avaruus päättyy ässään.  :kahvi:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Maailmankaikkeus
« Vastaus #14 : 30.10.11 - klo:13:44 »
menettääkö teologinen tiedekunta uskottavuuttaan, jos siellä on vain uskovaisia tieteenharjoittajia?
Mitä sillä on menetettävänään?  :003:

Kyllähän kaikenlaisten koulukuntien sallitaan toimia tieteessä. Enemmän mietityttää, mitä annettavaa teologialla on muille tieteille ja yhteiskunnalliselle päätöksenteolle.