Kirjoittaja Aihe: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa  (Luettu 2991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« : 19.10.11 - klo:21:49 »
Miten sinnittelet tyoilmapiirissa tai koulussa?
Miten sinua kovistellaan?
Oletko kokenut todellista suvaitsevaa ilmapiiria?
Elämä on kemiaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #1 : 19.10.11 - klo:21:53 »
Ei tarvitse sinnitellä.
Ei mitenkään.
Olen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22073
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #2 : 19.10.11 - klo:21:56 »
Minun pitäisi kovistella oppilaitani, mutta olen kai sen ikäinen, että en oikein enää viitsisi. Onneksi nuoremmat opettajat jaksavat olla jämäkämpiä ja antavat minulle tilaa olla tällainen höppänä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #3 : 20.10.11 - klo:16:57 »
 :-\ Täytyy myöntää, että henkistä sotaa koko työssä käynti.

Fyysiset rasitukset vielä jaksaa, mutta henkiset, naljailut, epätietoisuudet, selkään puukotukset ja muut, niitten kanssa on helisemässä.
Aika hankalia sellaiset kohtaamiset, jossa toinen saa hepulin ja silti sen kanssa tulisi olla ja tehdä. Toinen suuttuu vaikka väärinkäsittäessään jonkun sanomisen. Poiskaan ei voi kävellä ja toisen hermoilut ja suuttumiset pitää jotenkin sietää.

Onneksi asenne on, että kaikesta selvitään ja kuuluu elämään ja kiitos jopa näistä vastoinkäymisistä.

Toinen vaihtoehto olisi ottaa marttyriviitta ylle ja alkaa valittamaan ja olla katkera. :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #4 : 20.10.11 - klo:17:38 »
Ammatti oli kelju kun valmistui pahimpaan kaikki-on-lääkärien -syytä, kun oli opettajien lapsi ja juuri kasvanut opettajat-on-porvareita-ja -pahiksia  -ilmapiirissä isoksi, eli tuntui että täähän nyt jo on noituutta. Sitten puhkesi grand mal ja tyvivaltimospasmi, mutta 

Nythän ei ole enää hätää, mutta vähän säikyksi ne jätti, ja tyhmintä on se ´tunne joka joskus valtaa että Jumala sanoo viimeiseksi sanakseen, että Leenat-on-armon-ulkopuolisia.   Minä arvostan Viisveisaajaa hänen asenteestaan, ja itte koetan rohkaista itseäni:  Jumala tietää, mitä Hän tekee.   

Elämässä on Suuria Iloasioita ja Suuria Suruasioita, ja Dosentti :026:  sanoo että joka paikasta vie tie Jumalan luo eikä liene vastassa ollut vielä Suuria Suruasioita. Enempi olen ollut iloinen aina. 

Arki on kaunista, välillä on juhlia! :109:  Kohta on taas joulu :109: Joululahjojoja kootaan hyvää vauhtia! Viikon päästä talviverhot!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #5 : 21.10.11 - klo:07:24 »
Minun pitäisi kovistella oppilaitani, mutta olen kai sen ikäinen, että en oikein enää viitsisi. Onneksi nuoremmat opettajat jaksavat olla jämäkämpiä ja antavat minulle tilaa olla tällainen höppänä.
Olet vain seurannut aikasi erityispedagogisia virtauksia.  :023: Suurin osa opettajista on äimän käkenä, jos asiantuntija ehdottaa, että levoton oppilas saisi kuljeskella luokassa vapaana ja toinen saisi opiskella sohvalla maaten. Ehkä iän myötä alkaa ymmärtää, että kovistelusta on enemmän haittaa kuin hyötyä oppilaiden tulevalle elämälle.

Minua on kyllä kovisteltukin lepsuudesta, syystäkin. Eräs apulaisrehtori (nyttemmin eläköitynyt) otti puhutteluun ja karjui päin naamaa... Toinen oli rakentavampi ja kertoi ystävällisesti, ettei ole pakko tyytyä siihen, että työrauha on huono, ja kertoi apukeinoja.

Olen kokenut suvaitsevaa ilmapiiriä. Varsinkin oppilaat ovat olleet kaikkialla suvaitsevaisia, ainakin sitten kun oppivat tuntemaan (ja huomaavat ettei tuota pysty loukkaamaan mitenkään).

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8396
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #6 : 21.10.11 - klo:20:54 »
Ystäväni Maijja jakoi facessa:
Vuodet 1978 ja 2008 vertailussa

TILANNE: JUHANI PARKKEERAA AUTON KOULUN PIHALLE. TAKAPENKILLÄ ON KIVÄÄRI KAUNIISTI KOTELOSSAAN.

1978 - Rehtori tulee paikalle, tutkiskelee Juhanin asetta ja näyttää sitten omansa.
... ... ... ...
2008 - Koulussa tapahtuu yleishälytys. Oppilaat lukitaan luokkiinsa. Rehtori hälyttää paikalle ATARI-ryhmän, joka vie Juhanin pois. Tunnin kuluttua paikalla on Punaisen Ristin, kirkon, lasten- ja nuortenpsykiatrian kriisiryhmät antamassa kriisiapua järkyttyneille oppilaille ja opettajille. Loppuviikosta Suomi24 avaa vielä oman kriisichattinsa.

TILANNE: JORMA JA MATTI TAPPELEVAT OIKEIN KUNNOLLA KOULUN JÄLKEEN.

1978 - Porukkaa saapuu paikalle katsomaan. Matti voittaa ja Jorma myöntää asian. Pojat kättelevät ja ovat tästedes parhaita kavereita. Ketään ei syytetä, ei tuomita eikä eroteta koulusta.

2008 - Soitetaan poliisille, joka saapuu paikalle koirien kanssa. Molemmat pidätetään ja erotetaan koulusta määräajaksi. Molemmat saavat syytteen vaikka Jorma aloitti koko tappelun..

TILANNE: PIKKU VILLE EI PYSY PAIKALLAAN LUOKASSA VAAN HÄIRITSEE KOKO AJAN.

1978 - Ville lähetetään rehtorin kansliaan, missä rehtori soittaa vanhemmille. Isä hakee Villen kotiin ja antaa Villelle selkäsaunan. Seuraavasta päivästä lähtien Ville istuu kiltisti luokassa eikä häiritse muita. Villestä tulee isona menestyvä lääkäri.

2008 - Oppilashuolto on huolissaan Villen käyttäytymisestä ja selvittää asiaa kolme vuotta. Villellä todetaan ADHD ja opettajat ihmettelevät miksei Villelle saatu koko peruskoulun aikana henkilökohtaista avustajaa. Onneksi Ville kuitenkin siirretään erityisopetukseen, joten kunta saa Villestä enemmän rahaa valtiolta. Villestä tulee isona sosiaalitukien käytön ammattilainen.

TILANNE: PEKKA RIKKOO TAHALLAAN IKKUNAN. ISÄ ANTAA PEKALLE ISÄN KÄDESTÄ KAIKKIEN NÄHDEN.

1978 - Pekka oppii olemaan tahallaan rikkomatta ikkunoita. Isona Pekasta tulee ikkunatehtailija.

2008 - Pekan isä pidätetään ja hän saa rangaistuksen lapseen kohdistuvasta väkivallasta. Pekka otetaan huostaan. Kuulusteluissa Pekan sisko itkee hätääntyneenä ja sanoo haluavansa isän takaisin, koska rakastaa tätä. Kuulustelua suorittava sosiaalityöntekijä tulkitsee tämän hyväksikäytöksi ja Pekan isä joutuu vankilaan. Pekan siskokin otetaan huostaan. Myöhemmin Pekan äidillä on suhde naapurin kansanedustajan kanssa, josta 7-päivää-lehti saa hyvät lööpit.

TILANNE: MAIJA KÄRSII PÄÄNSÄRYSTÄ, KANTAA KOULUUN OMAT LÄÄKKEET JA OTTAA NE VÄLITUNNILLA

1978 - Maija pystyy olemaan koko koulupäivän koulussa ja oppii uusia asioita.

2008 - Rehtori soittaa paikalle poliisin ja huumekoiran. Maijalle tehdään huumetesti, jonka tuloksia ei kerrota kenellekään. Maija ja vanhemmat velvoitetaan käymään huostaanoton uhalla perheterapiassa. Maijan äidin määräaikainen työsuhde jätetään uusimatta, koska perheneuvolasta saa aikoja vain sellaiseen aikaan, jolloin Maijan äidin pitäisi olla töissä.

TILANNE: VALDE SAA EHDOT ENGLANNISTA.

1978: Valde lähtee isänsä mukaan Ruotsiin, jossa alkaa kasvattaa ravihevosia.

2008: Eduskunnan vähemmistöasiamies syyttää koululaitosta vähemmistöjä syrjiväksi. Englanninopettaja joutuu burnoutlomalle, jolta ei enää koskaan palaa töihin. Sijainen antaa oppilashuoltotyöryhmän pyynnöstä Valdelle englannista 6, jotta Valde pääsisi haluamalleen linjalle ammikseen. Kun ammattikoulua on käyty viikko, Valde lähtee isänsä kanssa Ruotsiin, jossa alkaa kasvattaa ravihevosia.

TILANNE: PETTERI OSTAA LENTOKONEEN PIENOISMALLIN JA PAPATTIMATTOJA. KOOTTUAAN KONEEN PETTERI LATAA SEN PAPATEILLA JA HEITTÄÄ KONEEN RÄISKYVÄNÄ KATOLTA ALAS.

1978 - Kone särkyy, kaverit hurraavat ja menevät tekemään samaa.

2008 - Naapuri ilmoittaa asiasta sosiaalityöntekijälle, joka ilmoittaa asiasta myös SUPO:lle, joka puolestaan ilmoittaa asiasta Finnairille. Perheen lomamatka Kalifornian Disneylandiin peruuntuu, sillä Petterin luokalla ovat myös Ahmed ja Mohammed -nimiset pojat, joiden kanssa Petteri on lentokoneleikkejään leikkinyt. Niin perheelle kuin heidän muillekaan sukulaisille ei enää koskaan myönnetä viisumeita USA:han.

Eli ajassamme kaikki vaan on toisin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22073
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #7 : 21.10.11 - klo:22:03 »
Hyvä, Valde! Onnea raveissa!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #8 : 24.10.11 - klo:16:04 »
Ristiriita.  

Leena on koko ikänsä luullut osaavansa kirjoittaa, koska äiti sanoi niin kun Leena oli pieni.
Varttuneella aikuisiällä Leenaa piinaa kiusaava tunne, että hän sittenkin on jonkin riman alapuolella, sen, jota sanotaan osaamiseksi.  Vähä vähänltä asia realisoituu Leenalle, muttei äidille, joka päinvastoin on asiasta yhä vakuuttuneempi.  Mutta Isä Jumala sanoo:  Älä viitsi pettää itseäsi enää, Leena.  Minä en pidä ylipäätään petoksellisesta toiminnasta.

Vaihtoehto 1.:  Leena jatkaa kirjoittamista, ja vakuuttaa itselleen että kustämot ja kriitikot ovat vain typeriä. Siinä kuluukin Leenan loppuelämä.

Vaihtoehto 2:  Leena laskee kynän kädestään, ja kysyy, tarvitsisiko joku naapureista (tosin epävarmaa mutta kuitenkin) kaupassakäyntiapua, juttuseuraa, sopisi seurakuntansa kanttorin kanssa että tulee kuoroon, joka ei ole muuten huono..

Voisiko joku viisas yksilö, siis körtti, selittää, mikä tekee kakkosvaihtoehdosta Leenalle hermojaraastavan vaikean?

 Jos Hitler olisi hyväksynyt sen ettei osaa piirtää ja siinä kaikki, ei olisi syttynyt maailmansotaa.
« Viimeksi muokattu: 24.10.11 - klo:16:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22073
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #9 : 24.10.11 - klo:16:12 »
Osasihan Hitler piirtää.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Elamme aikamme haastavassa ilmapiirissa
« Vastaus #10 : 24.10.11 - klo:16:40 »
Vaihtoehto 1.:  Leena jatkaa kirjoittamista, ja vakuuttaa itselleen että kustämot ja kriitikot ovat vain typeriä. Siinä kuluukin Leenan loppuelämä.

Vaihtoehto 2:  Leena laskee kynän kädestään, ja kysyy, tarvitsisiko joku naapureista (tosin epävarmaa mutta kuitenkin) kaupassakäyntiapua, juttuseuraa, sopisi seurakuntansa kanttorin kanssa että tulee kuoroon, joka ei ole muuten huono..

Vaihtoehto 3: Leena ottaa snadisti oppia Valden elämänasenteesta, kirjoittaa, koska se on hauskaa eikä haittaa ketään, sekä noudattaa muuten kohtuullisessa määrin kakkosvaihtoehdon loppuosaa omaksi ja ympäristönsä virkistykseksi ja ylösrakennukseksi.

Mt