Kirjoittaja Aihe: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan  (Luettu 74193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #45 : 05.01.17 - klo:13:29 »
Eiköhän tuo lienne luonteenpiirrekysymys.

On suurpiirteiset, ja on pilkunviilaajat. Se kertoo siitä kuinka kukakin asioihin paneutuu ja suhtautuu.
Nämä on melko helposti tunnistettavia ominaisuuksia.

Meitä on moneksi, mikä on hyvä asia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #46 : 05.01.17 - klo:14:29 »
En ymmärrä minkä takia täällä on varsinaiset raamattupiiriketjut unohdettu
ja tässä ketjussa keskustellaan pilkun viilaamisesta.
Mulle jäi epäselväksi onko täällä pilkunviilausta tapahtunut
kirjoittajan naputtelussa vai lukijan silmässä.
Kumpaakaan ei ole osoitettu todeksi.
Ja jos olisi tottakin, niin so what....hävettää.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #47 : 05.01.17 - klo:19:43 »

   Minä olen iloinnut keskustelusta. Se on melkein harvinaista herkkua. Vanha sotaratsu hirnahtelee ja sissi siunailee vesien virtaamista ja raikkaiden tuulten puhaltelua. Lasken sen Köpi ansioksi. Olet syvällinen ajattelija.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #48 : 05.01.17 - klo:20:23 »
PekkaV on kiltti minua kohtaan.


Akselisysteemissäsi on se ongelma, että

Akselisysteemin tarkoitus on havainnollistaa asiaa, jonka toin keskustelun kohteeksi.
Tarkoitus ei ensisijassa ole keskustella itse akselisysteemistä.

Vertauskuvien käyttäminen on usein käytetty menetelmä ihmisten välisessä kommunikaatiossa. Niiden tarkoitus on helpottaa vaikeatajusempien asioiden ymmärtämistä.
Vertauskuvilla on vielä se ominaisuus, että ne eivät ole 100% yhteensopivia kohteisiinsa/asioihin, joihin niillä viitataan.

Jos haluaa täysin yhteensopivan vertauskuvan, tällöin vertauskuvan täytyy olla sama, kuin itse asiakin, joka taasen olisi järjetöntä.
Esim. kun esittelee omaa punaista autoaan ja jos tällöin vertaa sitä omaa punaista autoaan omaan punaiseen autoonsa, niin vertauskuva on 100% yhteensopiva. Tällainen vertailu ei johda mihinkään.

Yleinen ja hyväksi havaittu käytäntö on se, että verrataan toisiinsa kahden eri kohteen jotain tiettyä yksittäistä ominaisuutta, jolloin nämä ominaisuudet ovat jossain määrin yhteensopivia, vaikka kohteet muutoin eivät olekaan toistensa kanssa yhteensopivia. Näin toimimalla saadaan asia helpommin ymmärretyksi.

Jos haluaa viedä keskustelun sivuraiteille, pois itse asiasta, eräs hyvä tapa on ryhtyä keskustelemaan vertauskuvista ja asian käsittelyn apuvälineistä ja todeta, että ne eivät ole kaikilta ominaisuuksiltaan yhteensopivia itse asian kanssa ja vaatia yksi-yhteen sopivia vertauskuvia (eli sitä, että asiaa pitää verrata itse itseensä).

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #49 : 05.01.17 - klo:20:37 »
Hieno asia Köpi että jaksat sietää, kestää, paneutua, viitsit kirjoitella kokemuksiasi ja tietojasi!!
 :039:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #50 : 05.01.17 - klo:20:41 »
Ajoittain ei ole näyttänyt, että sinulla aina olisi kyseessä halu ymmärtää. Jotakin lukua käsiteltäessä aika monta kertaa peräkkäin otit yhden lauseen ja liitit perään oman kommenttisi jonka aloitit sanalla "väitän". Mutta olitko myös kysymässä jotakin, jotain ymmärrystä hakemassa? Ehkä jos olet kysymässä, se kysymys kannattaa myös lausua julki!

Totta on, että pääsääntöisesti olisi hyvä olla mahdollisimman selkeäsanainen.
Olen paljon harrastanut sitä, että olen lukenut raamatuntekstistä jonkun pienen ajatuksen ja sen jälkeen kertonut, mitä ajatuksia ja mielleyhtymiä se toi minulle mieleen tai mitä tulkintoja olen kyseisestä raamatuntekstistä kuullut. Välillä olen hyvinkin voinut osua johonkin ydintotuuteen, välillä olen hyvinkin voinut mennä täysin harhaan näin toimiessani.

Välillä tosiaankin olen käyttänyt sanaa "väitän".
Kun teen itseanalyysiä, niin tuollaiseen lauseeseen sisältyy seuraavia elementtejä: paljon varmuutta, että asia on niin, samalla myös jonkin verran epävarmuutta, että ehkää asia ei olekaan aivan näin. Samalla siihen voi sisältyä jonkinlaista keskusteluun provosoimista muille foorumilaisille. "Väitän" minulla sisältää monesti myös sen piirteen, että siinä ei pyritä mitenkään todistamaan väitettä, aina siihen luultavasti ei edes pystytäkään.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #51 : 05.01.17 - klo:21:44 »
Minusta näyttää siltä, että kukaan ei ole täällä viilannut pilkkua, eikä kukaan ole ollut edes lähellä pilkunviilaamista. Jos olen väärässä, niin jos joku on eri mieltä kanssani, niin tuokoon yhden esimerkin, jossa ollaan oltu lähellä pilkun viilaamista tai jopa viilattu pilkkua.

Jos joku on viilannut pilkkua, niin sitten voidaan tietysti pohtia, että mitä pahaa siinä on.
Oletetaan, että joku olisi viilannut pilkkua (näinhän kaikesta päätellen ei ole käynyt), niin onko siinä pilkunviilaamisessa jotakin pahaa, paheksuttavaa tai moraalitonta?

Meidän ongelmamme on pilkunviilausfobia.
Tämän ongelman käsittelyyn meidän pitäisi ryhtyä sen sijaan, että taistelisimme tuulimyllyjä vastaan ja pelkäämme olemattomia asioita.
Hassuinta tässä vielä tosiaan on se, että vaikka se tuulimylly olisikin olemassa, jota vastaan taistellaan, niin ei se tuulimylly mikään paha asia ole.

Mopo on karannut käsistä.

Eikö toi loputon uusien raamattupiirien avaaminen ole Raamatun pilkunviilaamisen aloituksia?

Mistä siinä on kysymys muuten?

Joku oikealla tai hyväksyttävästi tulkinta on se oikea?
Tik toc.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #52 : 07.01.17 - klo:10:46 »
Olen selvitellyt Raamattupiirien historiaa Suomessa. Tuusulan aikakirjasta löytyy tieto, jonka mukaan sen aloitti Tuusulassa Uno Wegelius ollessaan kirkkoherrana 1910-luvun jälkipuoliskolla. Wegelius oli hyvin aktiivinen uudistaja ja toi runsaasti ideoita Amerikoista. Mitään dokumenttia työn alkamisesta muualla en ole vielä löytänyt.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #53 : 07.01.17 - klo:11:49 »
http://www.oulu.ouka.fi/aikamatkaoulu/lisatiedot/1900lalku.htm#Diakoniatyo

Näyttää siltä, että Uno Wegelius oli muissakin asioissa edistyksellinen. Tuon artikkelin mukaan hän on ollut diakoniatyön uranuurtaja Suomessa.

Pari lainausta tuon linkin takaa
"Pitämissään saarnoissa Wegelius korosti diakoniatoimen olevan yksi tärkeimmistä kristityille kuuluvista velvollisuuksista."


"Uno Wegeliuksen laatima ja allekirjoittama ilmoitus julkaistiin Kalevassa 13.9.1912, jossa haettiin vapaaehtoisia diakoniatyöhön. Otsikkona kirjoitukselle oli ” Vanhuksia auttamaan”. Ja kirjoitus jatkui: ” Älä säikähdä ystäväni! Ei ole kysymys raha-avusta. Ei ole tarkoitus kerjätä. Vanhusten elämä on usein ilotonta, varsinkin, jos he ovat köyhiä. Usein saavat päivittäin olla yksin. Ei ole ketään, jonka kanssa saisi keskustella, ei ketään, joka ystävällisen sanan sanoisi heille, päivät päästään saavat miettiä, ja miettiä, niin että mieli tulee täyten, eikä ole ketään, jolle sydäntään purkaisi. "


www.rauhantervehdys.fi/liitteet/rauhantervehdys-00010009-12.pdf
Lainaus sivulta 3:
"Uno Wegelius kannusti ihmisiä useaan otteeseen lehdessä kärsivällisyyteen ja lähimmäisenrakkauteen toisin ajattelevia kohtaan. Kristittyjen keskinäinen yhteys oli hänelle ja Veljeyspiirille tärkeä asia. "

Wegeliuksen raamattupiiriharrastuksesta en löytänyt tietoa. Ehkä SeppoS auttaa tässä asiassa?

Täällä kerrotaan liikkeestä, jossa tutkittiin Raamattua ja muita hengellisiä kirjoja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lukijaisuus
Liike sai alkunsa Ruotsissa 1740 luvulla. En ole selvittänyt, että alkoiko raamattupiirikäytäntö ennen tuota ajankohtaa Saksassa tai jossain muualla.
Lainaus tuon  linkin takaa:
"Nimitys lukijaisuus tulee siitä, että he ajattelivat tavallisellakin ihmisellä olevan oikeus tutkia Raamattua ja muita uskonnollisia kirjoja ilman papin koulutusta."




« Viimeksi muokattu: 07.01.17 - klo:11:54 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #54 : 07.01.17 - klo:11:54 »
Toinen lainaus tuon edellisen viestini viimeisen linkin takaa, kuinka jotkut suhtautuivat näihin lukijoihin:
"Lukijaisia pidettiin hengellisesti ylpeinä."

Voihan olla, että uskonpuhdistuksen jälkimainingeissa tuo raamattupiirikäytäntö tai jonkinlainen Raamatun yhdessä lukeminen on Saksassa tai muualla Euroopassa alkanut jo varhain ja siitä sitten levinnyt muualle, myös Amerikkaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #55 : 10.01.17 - klo:18:07 »
Tästä nettipiiristä puuttu kai jotain olennaista, kun emme ole samassa tilassa kasvotusten. Emme näe toistemme eleitä ja ilmeitä. Emme kuule äänensävyjä, epäröintiä, varmuutta, liikutusta tai iloa. Kirjoituksella on aina jonkinlainen jäykkä 'mustaa valkoisella' -ilme, vaikka siihen noita hymiöitäkin liittäisikin.  :017:

Toi taitaa olla aika totta, vaikka mun pokeri kauppiasnaamasta ei voi päätellä mitään, mutta taitaa olla esimerkiksi niin, että vaikka karjalaisenkyöstin täällä mieltää aika tiukkapipoiseksi, niin todellisuudessa ja käytännössä tulee paremmin toimeen kaikenlaisten ei niin tiukasti asioihin suhtautuvien kanssa kuin minä.
Käytännössä kait itse taidan olla aika tiukkis.

Muistan kun tapasin yhden myy ei ku no oli kuka oli, niin kun ekaa kertaa tavattiin, niin jotenkin vaan mua tympäs hänen tupakointinsa, vaikka sehän on paheista pienempiä, jos edes on pahe.

No oli miten oli, sitten kun lukee noita kirjoituksia joissa jossain kohtaa akselia voi kohdata Jeesuksen ja jossain ei, niin pikkasen hermo menee.

Ehkä jotain hyvää oli siinä ajassa, kun papit luki vaan latinaa ihmisille messuissa ja ihmiset ei siitä mitään tajunneet.
Kattelivat vaan kattomaalauksia.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #56 : 13.01.17 - klo:12:57 »
Kysymykseen mitä pilkuviilaaminen on saa vastauksen lukemalla tämän ajattelijan askartelun uskontunnustuskysymyksen parissa.

Kotimaa24 blogi;  https://www.kotimaa24.fi/blogit/riittaako-raamattu/

Kaikenkattavan vastauksen kirjoitti Kimmo Jaatila;  Hohhoijaa !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #57 : 13.01.17 - klo:16:30 »
Kävin lukemassa kirjoitukset tuolla Riitan antaman linkin takaa.
Minun mielestäni se kommentoija, joka kommentoi, että "hohhoijaa", olisi voinut jättää kommenttinsa antamatta.

Jos minä menisin vaikkapa innokkaiden pitsinnyplääjien keskustelufoorumille, niin minulle voisi hyvinkin tulla mieleen sana "hohhoijaa".
Olisi kuitenkin asiatonta, että menisin tuon mieleeni tulevan sanan kyseiselle foorumille kirjoittamaan, siitäkin huolimatta, että se ajatus olisikin aito.
Ajatukseni ja tunteeni on aito, mutta tunteeni johtaa minut auttamattomasti allikoon, mikäli ryhdyn sen "käskyä" toteuttamaan.
Tuntea toki saa, ja pitääkin, mutta joidenkin tunteiden valtaan antautuminen niin, että niitä toteuttaa, on väärin.
Tuo "hohhoijaa" sisältää nimittäin ainakin seuraavia elementtejä: olen sinun tuomarisi, eli sinun yläpuolellasi ja minä tiedän, mitä sinä saat kirjoittaa ja ennenkaikkea tiedän, mitä sinun ei pitäisi kirjoittaa, sinun ei pitäisi kirjoitella tuollaista. "hohhoijaa" tarkoittaa myös sitä, että MINÄ olen maailman napa siinä mielessä, että jos joku asia ei minua kiinnosta, niin se asia saa "hohhoijaa" leiman.

Kannatan laajaa mielipiteenvapautta ja keskustelunvapautta, joten hohhoijaa-tyypilläkin on oma täysivaltainen paikkansa keskustelufoorumeilla.
Tapanani on kuitenkin välillä kritisoida hohhoijaa-tyyppiä, koska mielestäni hän minun mielestäni toimii varsin epäloogisesti uskoen liiaksi oman psyykenmaailman ailahteleviin tunteisiin, ohittaen järkevän, hienotunteisen ja asiallisen käytöksen.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #58 : 13.01.17 - klo:16:51 »
Jatkoa tuohon edelliseen kirjoitukseeni:

Moni tekee erilaisia tutkielmia, taidetoksia ja erilaisia töitä, joiden tekemiseen kuluu valtavasti aikaa. Aikaa kuluu ehkä vuosia.
Sitten tulee "hohhoijaa"-tyyppi, tutkistelee työn tuloksia muutaman sekunnin ja toteaa, että "hohhoijaa, ei minkään arvoista, älä enää tee tuollaista".
Tämäntyylisiä tuomioita lentää ilmassa päivittäin lukemattomia maailmalla. Ihmisluonteeseen kuuluu tuomarin asenne hyvin vahvana.
Tuomaroimisen ohella ihmisen perusluonteeseen kuuluu myös syvä tyhmyys. Sitten, kun nämä kaksi jokaisessa asuvaa luonteenpiirrettä yhdistää, niin syntyy tylyä jälkeä. Tuolle syntyvälle pahalle jäljelle ja turhan  mielipahan tuottamiselle sanon julkisesti, että "hohhoijaa".

Kritisoida saa ja pitääkin, mutta maalaisjärjen käyttö olisi erityisen suotavaa.

Tulee mieleeni eräs paikka Sananlaskuista:

Sananl. 18:2
"Moukka ei yritäkään ymmärtää, silti hän tahtoo mielipiteensä julki. " 


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #59 : 16.01.17 - klo:07:50 »
 :-\
Karjalaisenkyösti.
Mrr,
ja hohhoijjaa.
Jokaisen kirjoitus kuitenkin on minusta yhtäarvokas.
Voithan olla sitä mieltä, että hohhoijaa kirjoitus on kiusallinen sinulle, mutta ei ole pakko siihen ottaa kantaa montaa kertaa, vaan kuten inä käyt katsomassa jonkun piirin kirjoitukset parikertaa yrität kommentoida ja sitten toteat, hohhoijjaa.
Siitä saat tietysti palautetta, että olet tyhmä ja et syvenny kirjoituksiin, mutta so what.
Tik toc.