Kirjoittaja Aihe: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan  (Luettu 74193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #15 : 01.01.17 - klo:14:54 »
Oli edellä puhetta, että juutalaiset ovat Raamatun tuhteen pilkunviilajia. Tämä ei ole ikiaikainen totuus, vaan aiemmin sitä viilailtiin useinkin. Mm. Jeremiaan kirjaa on viilattu yli 40 kertaa ajanmukaisemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 01.01.17 - klo:15:16 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #16 : 01.01.17 - klo:17:14 »
Sanokaa ' vanhat körtit', kuuluuko herännäisyyteen raamattutunneilla tai -piireissä .
käynti ?
Pitivätkö, tai pitävätkö körttipapit muita opetuspuheita kuin saarnoja ja seurapuheita ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #17 : 01.01.17 - klo:20:08 »
Rippikoulutunteja ja kinkereitä lienevät ainakin pitäneet.

Kuinka vanha asia mahtaa raamattupiirien pitäminen olla? Minkä liikkeen piiristä lähtenyt? Onko suomalainen tapa kokoontua vai ulkomailta tullut?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #18 : 01.01.17 - klo:20:15 »
Käsittääkseni ja tietääkseni raamattupiirit ovat evankelikaalisten ja ja uudelleenkastajain tuontitavaraa, sitä missä ovat mielestään meitä parempia ja kelvollisempia.  Aikaisemmin kokoontumisia on ollut kulkuyhteyksien takia vaikea järjestää. Ompeluseurat ovat aika vanhoja ja vanhempia kuin raamattupiirit.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #19 : 01.01.17 - klo:20:25 »
Kuinka vanha asia mahtaa raamattupiirien pitäminen olla? Minkä liikkeen piiristä lähtenyt?

Liekö niitä raamattupiirejä kovin monessa paikassa nykyään. Ei varmaan.
Körttifoorumi lienee niitä harvoja paikkoja Suomessa, jossa on raamattupiiri.

tuontitavaraa
Huomautan, että lainaus Penalta on vilpillinen eikä alkuparäisen muotoinen Seppos
Hyvähän se olisi, jos tämä raamattupiirikäytäntö tuotaisiin täältä körttiporukasta muuallekin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.17 - klo:20:56 kirjoittanut seppos »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #20 : 01.01.17 - klo:20:34 »
evankelikaalisten ja ja uudelleenkastajain tuontitavaraa, sitä missä ovat mielestään meitä parempia ja kelvollisempia.

Me körttifoorumiliaset ja körtit emme ole noita uudestikastajia tai evankelikaalisia huonompia. Päinvastoin.
Vain paremmalla on rahkeita halveksia huonompaa. Samanarvoinen tai huonompi ei näitä rahkeita omaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #21 : 01.01.17 - klo:20:52 »
Me körttifoorumiliaset ja körtit emme ole noita uudestikastajia tai evankelikaalisia huonompia. Päinvastoin.
Vain paremmalla on rahkeita halveksia huonompaa. Samanarvoinen tai huonompi ei näitä rahkeita omaa.

Tuo oli virheellinen tulkinta tekstistäni. Emme halveksi ketään emmekä ole ketään parempia, vetoan vain normaaliin kaupalliseen käytäntään. Jotta tuotteella olisi menekkiä sen pitää erottua toisesta olemalla jossain parempi. Hengenliike on tässä tuotteeseen verratavissa ole kokonaisuus. Tämä on erityisesti jälkeenpäin markkinoille tulleen huoli. Körteillä ei mene hyvin eikä liike kasva kun se on muita huonompi.
« Viimeksi muokattu: 01.01.17 - klo:20:58 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #22 : 02.01.17 - klo:12:12 »
Miksi pitää vääntää joistain kirjoituksista niin paljon pilkulleen tulkintaa?
Miksi ei painosteta siihen Henkeen mikä kirjoitusten takana on?

Niin no minä uskon kyllä, että jokainen panostaa siihen Henkeen juuri, siihen henkeen jonka uskoo kirjoitusten takana luuraavan. Vaan kun juuri käsitykset siitä hengestä ovat niin kovin erilaisia!


Ja sitten jokainen perustelee sitä omaa käsitystään Hengestä rääppimällä kirjoituksista esiin juuri ne kohdat jotka sitä omaa käsitystä vaikuttaisivat tukevan. Kirjoituksista löytyy kyllä jotakin ihan minkä tahansa näkemyksen tueksi.

Se, että halutaan närppiä jostain kirjoituksista parhaat palat, ei ole ongelman ydin. Ei me oltaisi sen yksimielisempiä, vaikka mitään kirjoituksia väänneltäväksi ja pilkulleentulkittavaksi ei olisi olemassakaan.

Kai koetan ajatella, että saatan erehtyä, siinä kuin kaikki muutkin, mutta että ei se niin vaarallista. Käsitysten muuttuminen on hidasta, ja joskus ollaan niin kaukana toistemme lähtökohdista, ettei edes kannata keskustella. Jolloin joku ajatus "yhdessä oppimisesta" vaikkapa sitten Raamattua yhdessä lukemalla on aika toivoton, ainakin jos lukijat ovat yhtä itsepäisiä inttäjiä kuin minä. Ehkä fiksummilta ja kypsemmiltä tyypeiltä onnistuu. Ja tämän takia on hyvä että on eri kirkkokuntia ja seurakuntia ja suuntauksia, että jokainen löytäisi jonkun porukan, jonka kanssa on jotain yhteistä pohjaa. Eikä se haittaa, vaikka "ne toiset on ihan väärässä"  :icon_biggrin:

Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
Ois kiva kuulla jokusen kirjoittajan oma evankeliumi!

Olikohan tämä että "saatan erehtyä mutta se ei ole vaarallista" evankeliumi öppiksen eli jonkin mukaan? (Huomasin tänään, että sveitsinsaksan sana öppis tarkoittaa "jotakin".)
« Viimeksi muokattu: 02.01.17 - klo:12:17 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #23 : 02.01.17 - klo:12:15 »
höh  :017:

Mistäs tarpeeton viesti poistettiinkaan? Muistelen joskus osanneeni.
« Viimeksi muokattu: 02.01.17 - klo:12:20 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #24 : 02.01.17 - klo:12:38 »
Olisiko perinpohjainen ' pilkunviilaaminen' juutalaista perua. Heillähän on rabbien ylläpitämä tutkimiskulttuuri. Jo pikkupojat käyvät talmud-koulua, jossa lakia opetetaan.

Minulla on kyllä se käsitys, että pilkunviilausta esiintyy missä tahansa, missä uskontoon (tai miksei muuhunkin oppirakennelmaan) liittyy pyhänä pidetty kirja. Kai se on jokin yleisinhimillinen tapa koettaa selviytyä omien epävarmuuden tunteidensa keskellä. Turvaa ja varmuutta haetaan.

Jos ei ole sitä pyhää kirjaa niin sitten jollain muulla konstilla. On sitä tabut ja myytit ja määräykset osattu suullisestikin siirtää.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #25 : 02.01.17 - klo:14:12 »
Ajatus nousi mieleen kun eräät lukevat Raamattua kuin lakikirjaa. Nimenomaan juutalaiset tulkitsevat raamattua lakina.  Sitten myös he jotka koettavat kiertää lakia.
Sitä tekevät asianajajat ammatikseen.  Kts. oikeudenkäynnit.

Oikeassaolemisen pakko , siitä kai on kysymys.

Saatan taas erehtyä

R-m

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #26 : 02.01.17 - klo:15:23 »
Vanha hauska esimerkki siitä, että luetaan kuin piru Raamattua on "Alussa loi Jumala taivaan ja maan ja tervasi sen sisältä ja päältä". Itse asia ei niin hauska olekaan. Ymmärrän sen valittujen jakeiden irrottamisena lyömäaseiksi henkilökohtaisen tai pienen ryhmän edun tavoitteluun.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #27 : 02.01.17 - klo:15:42 »
Jos sinulla ei ole aikaa syventyä ajatuksen kanssa tähän tekstiin, niin hyppää yli. Ilman syventymistä siitä aiheutuu vain vahinkoa ympäristölle.

Voidaan sanoa niin, että tietokone ymmärtää vain kahta eri merkkiä, ykkösiä ja nollia.
Kun sanot tietokoneelle, että
"Pyydä 2 lukua, laske ne yhteen ja tulosta summa näyttöruudulle", joudut antamaan koneelle nuo ohjeet antamalla valtavan määrän ykkösiä ja nollia peräkkäin. Itseasiassa joudut kertomaan koneelle monta muuta asiaan liittyvää seikaa, kuten yleensä sen, että mihin paikkaan tulosteet tulevat näyttöruudulla, minkä kokoisena/värisenä ne tulevat ym. Ykkösten ja nollien rivistä tulee valtavan pitkä ja ykköset ja nollat pitää olla juuri tietyssä järjestyksessä. Jos vaikkapa kahdessadas numero pitää olla ykkönen, mutta se onkin vahingossa laitettu nollaksi, voi olla, että kone ei edes aloita työtään.
Pilkunviilausta tuollainen tietokoneen kanssa kommunikointi sanoo joku. Ja se jos mikä kait sitä pilkun viilausta on.
Vaan, jos haluaa tulla ymmärretyksi, niin ainut vaihtoehto on se, että tavalla tai toisella kone saa ne ykköset ja nollat, oikean määrän niitä ja oikeassa järjestyksessä itselleen.

Meillä on siis kaksi peluria:
1) Toimija  (esim. tietokone tai Raamatun lukija)
2) Ulkopuolinen seuraaja (, joka seuraa "toimijan" touhuja).

"Ulkopuolisen seuraajan" mielestä "toimija" on pilkunviilaaja ja itseään hän kutsuu kohtuutta harrastavaksi olennoksi.
"Toimija" mieltää itsensä tiedonjanoiseksi tai tietoa tarvitsevaksi olennoksi ja "ulkopuolisen seuraajan" hän mieltää ymmärtämättömäksi valittajaksi.

Otan toisen toisen esimerkin, joka tuskin on paras mahdollinen.
Sairastun ulkomailla ja saan lääkepurkin. Osaan vähän sen maan kieltä, mutta lääkkeiden käyttöohjeiden kanssa tulee ongelmia. Koska en kunnolla ymmärrä kaikkia sanoja ja koska vaaratekijöitä on useita, en uskalla heti käyttää lääkettä. Minun on välttämättä saatava selvitettyä muutaman sanan merkitys sekä muutaman avainvirkkeen merkitys, ennen kuin uskallan lääkkeen nauttia.
Koen itseni tiedonjanoiseksi siksi, koska pelkään vahinkoa, joka seuraa, jos toimin väärin.
Kuin saan selville sen, minkä haluan, minua rupeaa vielä kiinnostaman se, että missä lääke on valmistettu. En tätä tietoa enää samalla tavalla tarvitse, mutta koska se kiinnostaa, selvitän myös sen itselleni.
Ulkopuolinen tarkkailija, jolla ei samaa vaivaa ole, ei ymmärrä, että miksi viilaan pilkkua. Hän myös ajattelee, että on saman tekevää, missä tuo lääke on valmistettu. Hän ajattelee, että koska se on hänelle samantekevää, pitää sen olla samantekevää myös minulle. Hän haluaisi laittaa minut samaan tiukkaaan muottiin tämän asian suhteen, jossa hän itsekin on. Hän tiedostamattomasti pyrkii paheksunnallaan saamaan minut samaan tiukkaan muottiin, jossa hän itsekin tässä asiassa on.

Me ihmiset olemme erilaisissa elämäntilanteissa, kunkin informaation saantitarve on erilainen. Se tieto, jota minä tarvitsen, ei ole tarpeellista toiselle. Minä en nyplää pitsiä, joten en tarvitse mitään tietoa aiheesta. Se, joka sitä nyplää, tarvitsee paljonkin yksityikohtaista tietoa asiasta.

Eli se, mikä toisesta näyttää pilkun viilaamiselta, tosiasiassa on toimintaa, jossa henkilö yrittää saada itselleen tarpeellista määrää informaatiota.

Jos luen Helsingin-Sanomia tai Raamattua, haluan ymmärtää, mitä siinä olevat lauseet tarkoittavat. Ei minulle riitä se, että ymmärrän kaikki kirjaimet tai ymmärrän jokaisen sanan. Minä haluan ymmärtää sen, mitä siinä lukee. Minun näkökulmastani katsottuna ei ole kysymys mistään puilkun viilaamisesta, vaan kyseessä on halu ymmärtää, saada sellainen ymmärryksen taso, joka juuri minun tarpeisiini riittää.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #28 : 02.01.17 - klo:15:51 »
Ikävää on se, että ihminen joutuu tiedon tarpeensa johdosta halveksituksi.
Jos edes yrittäisimme ymmärtää sen tosiseikan, että ihmiset ovat erilaisuudestaan ja erilaisten elämäntilanteidensa johdosta toisistaan poikkeavissa informaatiotarvetilanteissa, niin maailma olisi edes hitusen verran parempi kaikka asua.
Jäisi moni turha tietämättömyydestä ja suoranaisesta tyhmyydestä johtuva tuomitseminen väliin.
Meidän tulisi vähentää turhaa nipottamista ja ennemminkin pyrkiä avartumaan: ei se naapuri ole minua yhtään huonompi, vaikka se ei satukaan pitämään saman värisistä vatteista, kuin minä.

Luultavasti tämä puheeni menee, kuin vesi hanhen selkään ja mikään tällä saralla ei muutu, vaan sama kauhistelu "pilkun viilaamisesta" jatkuu eri muodoissaan eri ketjuissa.
« Viimeksi muokattu: 02.01.17 - klo:15:55 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumi ei minkään tai kenkään mukaan
« Vastaus #29 : 02.01.17 - klo:16:02 »
Huomautan, että lainaus Penalta on vilpillinen eikä alkuparäisen muotoinen Seppos

Pyydän anteeksi, että vahingossa käyttäydyin vilpillisesti.
Voisitko SeppoS korjata asian sinne oikeaan kohtaan ja kirjoittaa, että tuo lainaus oli sinulta, eikä Penalta.
Tällöina sia ei enää näytä niin vilpilliseltä.
« Viimeksi muokattu: 02.01.17 - klo:16:13 kirjoittanut karjalaisenkyösti »