Kirjoittaja Aihe: Islam on rakkautta !  (Luettu 51650 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #135 : 17.09.19 - klo:10:53 »
Suuri on Lutherin arvo. Melkein jo ylittää herramme Kristuksen. Hän oli kuitenkin vain ahdistunut augustinolaismunkki joka löysi Raamatun Roomalaiskirjeen sanoista itselleen rauhan, oli vakuuttunut siitä että paavi oli vain hieman erehtynyt, seisoi uskonsa takana, mutta joutui suuriin vaikeuksiin esimerkiksi talonpoiaiskapinaa hillitessään, kun ” kristityn vapaus” ymmärrettiin väärin. Hän myoös vihasi kovasti Jumalan omaisuusksnsaa, Israelia.sanotaan ettei Saksa olisi suistunut antisemitismiin ilman joitakin Lutherin varsin vakuuttavia sanoja.  Mutta sanotaanhan sitä paljon kaikkea,  natsien uskontunnustukseennse kumminkin pääsi ( Volkskirche). 

Suomen paras Lurher- tutkija lienee akatemiaprofessori Karl Arffman. Yhtään vähättelemättä uskonpuhdistajia, siis ketään heistä, Calvinkssn ei ollut yksistään typerä, suosittelen hänen teoksiaan.

Onko luterilaisuuden saapunut iltaruskoonsa, se ei ole mahdoton ajatus. Niin tai näin, Islam- tutkijoitakin kannattanee kuulla, ja jos en olisi nykuään tämmöinen lahopää muistaisin eikö Hämeen- Anttila ollut siinä aktiivisin.


Muistan, kun olin svenskatalandejen kesäretkellä jossain Turun saaristossa. Diakonissa pyysi jututtamaan paria mukaan tullutta pakolaista, jotka Suomessa oli sijoitettu ruotsinkieliselle alueelle pakolaiskeskuksen, ja siis oppivat ruotsia. Tuli juttua ” Koraanilägetyksestä” ha tietysti kuvittelin sitä Koraanin käännöstyöksi. Ei, ei siinä Koraania viedä, mies selitti. Vaan aseita. No olin haavi auki mutta totta se oli, miksi hän olis valehdellut minulle?

Joku siellä on lukenu sen yhden pätkän jossa käsketään tappamaan vääräuskoiset, ha sivuuttanut toisen jossa käsketään kunnioittamaan jokaista uskontoa. Vai peräti rakastamaan?


Olisi varmasti hyvä, jos Koraania tutkittaisiin samoin eksegeettinen metodein kuin Raamattua, ja sen dogmatiikkaa kanssa, Islamin historiaa, siis siirrettäisiin opetus teologiseen tiedekuntaan niille imaameille.  Ainakin osa harjoittaa radikalisointia tietämättä paremmasta.

Se mitä ne eivät bongaa alkuunkaan kristinuskosta, on kolme jumalaa, ja että oliko Jumalalla siis vaimo kun kerran on poika, jututin yhtä naapuria, ja hän ihan suuttui ajatusta.

Martti Lutherhan on evankelis-luterilaisen kirkkomme oppi-isä, ja Uudessa liitossa Israel lihan mukaan ei ole Jumalan omaisuuskansa, vaan se on Kristuksen kirkko maallisesta kansallisuudesta riippumatta (1Piet. 2:9).

Luther oli oman aikansa lapsi, ja hän eli aikana, joka oli hyvin juutalaisvastainen. Juutalaisia syrjittiin, he elivät ghetoissa, heitä karkotettiin ja heidän liikkumistaan rajoitettiin.

Lutherin tavoitteena oli ohjata juutalaiset siihen uskoon, johon hän itse vuosien etsinnän jälkeen oli päätynyt. Toki Lutherin oma asenne juutalaisiin on jonkin verran vaihdellut. Hänen ensimmäisissä psalmiluennoissaan (1513-15) on havaittavissa, että hän on omaksunut aikansa ennakkoluulot juutalaisia kohtaan. Toisessa psalmiluennossa (1519-21) kaikuvat kuitenkin osittain toisenlaiset sävelet. Roomalaiskirjeen 11. luvun kohtien perusteella hän odottaa juutalaisten kääntyvän Kristuksen puoleen. "On siis tuomittavaa se raivo, jota tietyt kristityt (jos heitä on edes kristityiksi nimitettävä) osoittavat, kun he mielestään palvelevat Jumalaa vihaamalla juutalaisia. Minä kysyn, kuka - onpa sitten kysymys hyvästä ja kärsivästä sielusta tahansa, tahtoisi kääntyä meidän uskontoomme nähdessään, kuinka julmasti ja vihamielisesti eikä vain epäkristillisesti vaan suorastaan murhanhimoisen pahasti me häntä kohtelisimme?" (LU 1, 138-139).

Vuonna 1523 Luther kirjoitti kirjan Että Jeesus Kristus syntyi juutalaiseksi (LU 4, 8-33) Siinä hän suosittelee, että juutalaisia on kohdeltava ymmärtäväisesti ja ystävällisesti. Kenties silloin voi voittaa joitakuita kristinuskolle. "Jos todella haluamme auttaa heitä, meidän on annettava kristillisen rakkauden eikä suinkaan paavin lakien johtaa itseämme.--  Entä jos joku  heistä osoittautuu hyvin uppiniskaiseksi, entä sitten? Emmehän mekään ole kaikki hyviä kristittyjä." Suurin osa kirjasta pyrkii osoittamaan, että Vanhan testamentin profetiat viittaavat Kristukseen.

Juutalaiset tervehtivät tätä kirjaa iloiten. He odottivat Lutherilta paljon. Mutta aikaa kului, ja Luther näki vähän tai ei lainkaan merkkejä siitä, että juutalaiset kääntyisivät. Päinvastoin kävi niin, että joitakuita kristittyjä kääntyi juutalaisuuteen.

Silloin hän kirjoitti karkean kirjansa Juutalaisista ja heidän valheistaan (1543, suom. 1939) Ilmaisulla "juutalaisten valheet" hän viittaa heidän Vanhan testamentin tulkintaansa. Juutalaisethan eivät tahtoneet uskoa, että Jeesus Kristus on Messias. Luther vastustaa heidän raamatuntulkintaansa. hän ei kuitenkaan tyydy siihen. Pahantahtoisuudesta ammentavin sanankääntein hän suosittelee, että synagogat poltettaisiin, juutalaisten omat talot hävitetään, heidän pyhät kirjoituksensa takavarikoidaan ja nuoret juutalaiset lähetetään pakkotyöhön. Hän mainitsee kaikki vanhat syytökset juutalaisia vastaan: juutalaiset myrkyttävät kaivoja, pilkkaavat vihittyä ehtoollisleipää ja varastavat lapsia murhatakseen heidät rituaaleissaan jne. Saa sellaisen vaikutelman, että Luther itse uskoo näihin juttuihin.

Samana vuonna 1543 ilmestyi Vom Schem Hamphoras (Sanomattomasta nimestä). Tämä on, jos mahdollista, vielä karkeampi. Zurichin saarnaajat lausuivat, että jos tällaisen saastaisen kirjan olisi kirjoittanut joku sikopaimen eikä tunnettu sielunpainen, asiaa olisi voinut hiukan puolustaa- mutta ei paljon. (Von den Juden und ihren Lugen, WA 53, 579-648, zurichiläisen lausuma, WA 53, 579-648)

Lutherilla oli samanlaiset ennakkoluulot juutalaisia kohtaan kuin hänen aikalaisillaan, ja hän on ilmaissut ne epätavallisen ilmein ja myrkyllisin sanankääntein. Onneksi esivalta ei erityisen paljon kuunnellut Lutherin juutalaisia koskevia neuvoja. Saksissa vaaliruhtinas peruutti etuoikeuksia, joita juutalaisilla oli ollut, mutta muuten tilanne Saksan maissa pysyi suunnilleen ennallaan. Lutherin kirjoitukset eivät johtaneet synagogien polttamiseen. Kirjoja ei takavarikoitu.

Pitemmällä tähtäyksellä Lutherin vihantäyteiset kirjoitukset juutalaisia vastaan ovat kuitenkin saaneet kohtalokkaita seurauksia. Ne ovat edistäneet juutalaisvihan säilymistä Euroopassa omaan aikaamme saakka. Hitler ja muut natsit saattoivat lainata valittuja Lutherin katkelmia juutalaisvihansa tueksi. Natsien vihollinen oli juutalainen rotu. Lutherin ja hänen aikalaistensa kohdalla oli toisin; se joka kastettiin, ei ollut enää juutalainen. Mutta eihän tämä paranna itse asiaa.

Lähde: Carl Fr. Wislöf/ Tätä Luther opetti




Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #136 : 18.09.19 - klo:09:51 »
On hyvä muistaa, että Islam ja islamistit eivät tarkoita samaa. Mikä tahansa fanatismi on tuhoisaa, perustuu se sitten jollekin uskonnolle tai uskonnonvastaisuudelle.
Juuri näin! Mikä tahansa fanatismi, olkoon se sitten ateismia tai lapualaisuutta on tuhoisaa. Sen vuoksi julkisissa tapahtumissa onkin kunnioitusta herättävät turvajärjestelyt etteivät eräästä idän uskonnosta liiaksi innostuneet kaahaa varastetulla rekalla väkijoukkoon. :) 

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #137 : 18.09.19 - klo:11:40 »
Juuri näin! Mikä tahansa fanatismi, olkoon se sitten ateismia tai lapualaisuutta on tuhoisaa. Sen vuoksi julkisissa tapahtumissa onkin kunnioitusta herättävät turvajärjestelyt etteivät eräästä idän uskonnosta liiaksi innostuneet kaahaa varastetulla rekalla väkijoukkoon. :)

Juuri näin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #138 : 19.09.19 - klo:10:39 »

Hän myoös vihasi kovasti Jumalan omaisuusksnsaa, Israelia.sanotaan ettei Saksa olisi suistunut antisemitismiin ilman joitakin Lutherin varsin vakuuttavia sanoja.  Mutta sanotaanhan sitä paljon kaikkea,  natsien uskontunnustukseennse kumminkin pääsi ( Volkskirche). 


Juutalaisilla onkin hyvin negatiivinen käsitys Kristuksesta, kristinuskosta ja kristityistä, koska Kristus oli juutalainen, joka perusti uuden uskonnon ja Hänen takiansa kristityt ovat vainonneet juutalaisia halki historian ristiretkistä inkvisitioon ja holokaustiin, jossa vedottiin Lutherin kirjoituksiin.  Erään idän rauhanuskonnon sheikki UmarABU SARA kertoo mielipiteensä juutalaisista. https://www.youtube.com/watch?v=B6MJ9HiaIZg

Erään idän rauhanuskonnon imaami antaa neuvoja kuinka muslimin tulee olla Euroopassa (piilokamera). lähde:yle https://www.youtube.com/watch?v=IlVAFXg4xic
« Viimeksi muokattu: 19.09.19 - klo:10:45 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #139 : 19.09.19 - klo:14:36 »
Uusi testamentti on rakkaus, mutta korani viha.  Nekö on samaa asiaa ?

Maassamme monet muslimit ovatkin väsyneet islamiin ja kääntyneet kristinuskoon Jumalan omaisuuskansan todelliseen vapauteen. Heidät on kastettu ja konfirmoitu evankelis-luterilaisessa kirkossa. Heitä näkee usein kirkossa messussa rukoilemassa ja Herran pöydässä. Mutta kristityksi tunnustautumisella on hintana sukulaisten hylkääminen kotimaassa ja hengenvaara, koska kuka tahansa muslimi saa tappaa heidät luopioina. Islamista luopunut on murtäd, luopio. Islamissa se on synti, jota ei saa anteeksi. Koraanihan sanoo, että ”niiden, jotka luopuvat uskonnostaan ja kuolevat uskottomuudessaan, teot tulevat olemaan turhia sekä tässä että tulevassa elämässä, heistä tulee helvetin asukkaita ja he pysyvät siellä iankaikkisesti”. Profeetta Muhammadin mukaan allah ei hyväksy muuta uskontoa kuin islamin. Islamin lain eli sharian mukaan islamista ei ole mahdollista luopua. Siitä luopumisesta on rangaistuksena kuolemantuomio esimerkiksi Saudi-Arabiassa, jossa noudatetaan shariaa rikoslaissa.

Lähde https://yle.fi/uutiset/3-9302156

« Viimeksi muokattu: 19.09.19 - klo:14:43 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #140 : 19.09.19 - klo:23:05 »
Arabian sana Allah tulee kirjoittaa isolla kirjaimella. Se on ainoan Jumalan nimi, jota arabikristitytkin käyttävät.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #141 : 20.09.19 - klo:11:19 »
Sama Jumalakin ?
Mielestäni koraanin allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala, koska allah on yleisnimi kuun jumala Hubalille, joka oli arabialaisen Pantheonin ylijumala. Mekassa sijaitsevassa Kaabassa oli jo ennen islamia 360 erilaista mies- tai naispuolisia jumalien patsasta, joiden joukossa musta kivi edustaa kuun jumalaa Hubalia. Siksi arabiankielinen lause "allahu akbar"  tarkoittaa "Jumala on suurempi"  tai "Jumala on suurin". Kyseinen lause liittyy islamin viisi kertaa päivässä tehtävään rukoukseen. Lause on islamilaisessa kulttuurissa hyvin yleinen, ja sitä käytetään suoraan uskontoon liittyviin tilanteisiin muun muassa jihadistien taisteluhuudossa. 

Lausahdus tunnettiin jo ennen islamin profeetta Muhammadia. Lausahduksella "allahu akbar" tunnustettiin, miten allah on suurempi kuin muut jumalat, joita Arabian niemimaalla palvottiin. Muhammadin mukaan allah ei kuitenkaan ollut ainoastaan muita suurempi, vaan ainoa jumala. Kun Muhammad vuonna 630 sai Mekan hallintaansa, hän poistatti Kaabasta mustaa kiveä lukuun ottamatta kaikki jumalien  patsaat, myös Hubalin patsaan. Muhammadin isä oli nimeltään Abdullah ibn Abdul-Muttalib, jonka etunimi tulee sanoista Abd, joka tarkoittaa orjaa tai palvelijaa, ja Allah, joka viittaa jumalaan. Tämä osoittaa, että allah-jumalalla oli keskeinen asema Mekassa jo esi-islamilaisena aika. Muhammedin isoisästä kerrotaan, että hän oli uhrata Abdullah-poikansa Hubalille. Hubal on lyhenne sanasta Ha-Baal, joka on sama kuin Vanhassa testamentissa mainittu Baal, joka oli länsiseemiläisten kansojen ylijumala.

Muhammadin ura allahin profeettana alkoi noin vuoden 610 tienoilla hänen nukkuessaan, missä hänelle unessa ilmestyi arkkienkeli Gabriel, joka kielsi häneltä muut jumalat. Ilmestysten jatkuessa hän alkoi julistaa ilmestysten välittämää sanomaa,  joka johti välirikkoon mekkalaisten kanssa. Tilanne kävi vähitellen sietämättömäksi Muhammadille, mutta hän onnistui hankkimaan itselleen ja kannattajilleen turvapaikan pohjoisessa sijaitsevasta Medinasta, jossa hän kokosi ympärilleen muslimit yhteisöksi (arab. Umma) tehden  liittosopimuksia kaupungin muiden ryhmien, pakanoiden ja juutalaisten kanssa. Kitkaa tuli erityisesti juutalaisten kanssa, sillä he eivät kääntyneet islaminuskoon.

Muhammadin asema heijastuu koraanin teksteissä. Profeetasta oli tullut valtiomies ja sotapäällikkö. Koraanista löytyy vastaavasti laki- ja rituaalisäädöksiä (arab. Sharia). Koraanissa syytetäänkin juutalaisia ja kristittyjä pyhien kirjoitusten väärentämisestä. Islamilaisessa kirjallisuudessa 800-luvulla koraania alettiin tulkita Muhammadin elämäkerran pohjalta pieniä yksityiskohtia myöten, koska katsottiin, että kirja perustui allahin profeetan saneluun.

Monet antikristilliset uskonnot ja harhaopit saavat alkunsa juuri enkeli-ilmestyksistä, kuten islam, mormonismi ja adventismi sekä maahamme rantautunut ns. enkeliuskonto. Raamatussa enkelit ovat palvelevia henkiä viestin tuojina iloiten jokaisesta ihmisestä, joka kääntyy Jumalan puoleen löytäen Kristuksen, joka on ainoa oikea tie Isän Jumalan tykö.

Lähteet

https://fi.wikipedia.org/wiki/%CA%BFAbdullah_ibn_%CA%BFAbdul-Mu%E1%B9%AD%E1%B9%ADalib

https://www.youtube.com/watch?v=KERCg6T5_mk

« Viimeksi muokattu: 20.09.19 - klo:11:32 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #142 : 20.09.19 - klo:11:33 »
Kiitetään Herraa, miten monet muslimit ovat maassamme kääntyneet kristinuskoon evankelis-luterilaisessa kirkossamme. :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #143 : 20.09.19 - klo:13:13 »
Mielestäni koraanin allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala, koska allah on yleisnimi kuun jumala Hubalille, joka oli arabialaisen Pantheonin ylijumala.

Aivan samoin pienellä kirjoitettu jumala on yleisnimi palvonnan kohteille eri uskonnoissa. Kristinuskon Jumala on yksi ja ainoa. Samalla tavoin Allah on yksijumalaisen uskonnon nimitys ainoalle Jumalalle.

Raamattu ei ole Koraani, mutta Jumala on yksi ja sama.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #144 : 20.09.19 - klo:14:44 »
Aivan samoin pienellä kirjoitettu jumala on yleisnimi palvonnan kohteille eri uskonnoissa. Kristinuskon Jumala on yksi ja ainoa. Samalla tavoin Allah on yksijumalaisen uskonnon nimitys ainoalle Jumalalle.

Raamattu ei ole Koraani, mutta Jumala on yksi ja sama.
Onko kristinuskossa ja islamissa sama Jumala?  :103:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #145 : 20.09.19 - klo:15:22 »
Joku islamista liiaksi innostunut muslimi saattaa pahoittaa mielensä vääräuskoisen kristityn väittäessä islamin ja kristinuskoa Jumalaa samaksi Jumalaksi, koska islamin Jumala ei ole kolmiyhteinen eikä Allahilla ole poikaa. Allahu akbar   :070:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #146 : 20.09.19 - klo:15:52 »
Jatkuu osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi