Kirjoittaja Aihe: Tänään 39  (Luettu 28736 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 39
« Vastaus #15 : 19.05.15 - klo:10:10 »
Siivosimme eilisen työmme jälet. Tasoittelin ihan traktorin takalanan kanssa. Täälläpäin isännät tasoittavat kynnettyjen peltojen pientareet ennen äestystä, yritin samaa meidän perunamaallamme. Se on niin märkä vielä, että hätinä pääsin pois. Vain Zetorin tallinsa. Iltapäivällä ajan Hymerin keskelle pihaa, koska huomenna on Oulun katsastusreissu edessä ja vielä torstaina yhdet pikku tapaamiset.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Tänään 39
« Vastaus #16 : 19.05.15 - klo:11:06 »
Sain äsken taisteluni ompelukoneen kanssa päättymään voittooni. Ikkunaverhot mökille, 6 kpl. siis 12 päärmettä, tulivat kuitenkin valmiiksi. Kaksi ja puoli tuntia se ottelu kesti.

Kangas on vanhaa damastikudottua melko paksua puuvillaa. Siksi paksua , että auringonpolte on hyvä saada peitettyä silloin kun on muutoinkin kuumaa. Leikattuna tällainen kangas rispaantuu helposti. Siksi siksakkasin päät ensin. Tosiian, ompelinkin 24 päätä.

Milloin katkesi ylälanka, milloin tuli pelkkää suhrua ennen kuin huomasin että neulan kärki olikin taittunut.  Jo langan pujottaminen silmään omalla yhdellä näkevällä silmällä oli työlästä. Käytin suurennuslasia apuna. Välillä irroitin neulan ja pujotin langan ja sitten vasta kiinnitin se paikalleen.
Sitten irtosi paininjalka. Se ei pysynyt kiinni sormivoimillani. Löysin Matin sveitsinpihdit. Sain jalan paikalleen. Sitten loppui aluslanka . Piti puolata käsin kun systeeni on rikki.
Sitten piti vaihtaa päälilanka keltaiseksi. Sitä minulla oli vain niukasti joten ompelin nurjat puolet valkoisella.

Kärsivällisyyttä koeteltiin.   :091:   Kuitenkin kun voitin tuon  koneen,ja sain viimeistelyt tehtyä ja verhot silitettyä, oli tulos kelvollinen. Minun tekemäkseni.  Pari päivää, ja mökillä loistaa pilvipäivänäkin kullankeltaiset ikkunat.

 :icon_sunny:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tänään 39
« Vastaus #17 : 19.05.15 - klo:11:15 »
Milloin, Riitta-mummi, olet käyttänyt ompelukoneesi huollossa? Hyvin toimivalla koneella verhojen ompelu on vain ilo. :icon_sunny:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Tänään 39
« Vastaus #18 : 19.05.15 - klo:11:41 »
Minulla on tallessa ikivanha Tikka-ompelukone, mutta siitä meni nahkahihna poikki. Sillä huristelin suorasaumoja. Sen jälkeen minulla on nyt toinen sähkökone. Mikä lie ikivanha teollisuuskäyttöön soveltunut PFAFF. Liekö Luhtasen ompelijoiden vanha. Ostin halvalla, enkä ole kertaakaan huollattanut. Siitä tämä on kiva että on siksak, mutta minä olen käyttäjänä ' täystumpelo'.  Se on ollut minulla n. 10 vuotta, ja ompelukertoja on yhtä monta kuin on uusittu ikkunaverhoja.
Ei hätää, jos kone ei pelaa, ompelen käsin.   Mutta kiitos !  Olen muistavinani, että sinä olet käsityöihmisiä. Minä en, mikä on häpeä naiskotiteollisuuskoulua käyneen äidin tyttärelle. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 39
« Vastaus #19 : 19.05.15 - klo:15:48 »
Ei mitään häpeää kerta työ tuli tehdyksi.  R-M kirjoitit niin kuin homma eteni. Oma apu, paras apu. Minäkin ajoin Kestilään huoltoasemalle, että olisin saanut oikeat ilmanpaineet Hymeriin, 4,75 kehää, se on aika korkea. Tekijä olikin lähtenyt jo hevoshommiin. Palasin kotiin ja tein sellaisen välirenkaan moottorikelkan bensaletkusta ilmanpainemittarin suuttimeen. Niin pelasi.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tänään 39
« Vastaus #20 : 19.05.15 - klo:16:06 »
Minulla on ollut oma ompelukone 21 vuotta, olen ommellut silla muutamia verhonpäärmeitä ja pöytäliinan päitä, pari mekkoa itselleni ja lyhentänyt farkkujen lahkeita. Aika vähällä käytöllä, ja jos on jokin pienempi juttu, niin en viitsi ottaa ompelukonetta esiin vaan ompelen minäkin käsin.

Toissa kesänä käytin koneen huollossa, kun alkoi olla olo, että tikki syrttää vähän liian helposti. Ompelukoneliikkeen mies ihan kehui, miten hyvässä kunnossa kone oli - kuulemma hyvin pidetty  :eusa_clap: Vähän käytetty, voin tunnustaa.

Pois en antaisi, aina joskus joutuu kuitenkin ompelemaan jotain perhosensiipiä balettiesitykseen - ja niitä verhoja.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 39
« Vastaus #21 : 19.05.15 - klo:16:12 »
Voisin kertoa samoin sanoin Zetoristani  :039:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tänään 39
« Vastaus #22 : 19.05.15 - klo:21:28 »

  Jo langan pujottaminen silmään omalla yhdellä näkevällä silmällä oli työlästä. Käytin suurennuslasia apuna. Välillä irroitin neulan ja pujotin langan ja sitten vasta kiinnitin se paikalleen.

 :icon_sunny:

Eikö sinulla ole sitä apulaitetta, jolla langan saa helposti neulansilmään. En tiedä mikä se on nimeltään. Siinä on oikein ohutta metallilankaa salmiakin muotoisena kulmiona. Se on helppo työntää neulansilmästä läpi. Se aukeaa silman toisella puolella. Siihen on helppo pujottaa lanka ja vetää se neulansilmän läpi. Yritin etsiä kuvaa netistä, vaan en löydä, kun en tiedä nimeä.  :017:
Pyryharakka

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tänään 39
« Vastaus #23 : 19.05.15 - klo:21:35 »
Eikö sinulla ole sitä apulaitetta, jolla langan saa helposti neulansilmään. En tiedä mikä se on nimeltään. Siinä on oikein ohutta metallilankaa salmiakin muotoisena kulmiona. Se on helppo työntää neulansilmästä läpi. Se aukeaa silman toisella puolella. Siihen on helppo pujottaa lanka ja vetää se neulansilmän läpi. Yritin etsiä kuvaa netistä, vaan en löydä, kun en tiedä nimeä.  :017:

Langanpujotin

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tänään 39
« Vastaus #24 : 19.05.15 - klo:21:38 »
Kiitos. Yksinkeraisempi sana kuin osasin kuvitellakaan. Kuukeloimalla löytyy kuviakin.  :039:
Pyryharakka

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tänään 39
« Vastaus #25 : 19.05.15 - klo:21:39 »
En minäkään sitä tiennyt, mutta arvailin ja kuukkeloin kuvia, ja tällä nimellä tärppäsi  :039:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 39
« Vastaus #26 : 19.05.15 - klo:21:53 »
Tuli hankittua kotimökille uusi ruohonleikkuri, tavallinen työnnettävä muovikoteloinen.
Kevyt ja mukava taas ajella.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Tänään 39
« Vastaus #27 : 20.05.15 - klo:07:06 »
Langanpujotin

Tuon minä hankin !    Kiitän neuvosta. 

  Luulen että sellainen on ollutkin meillä, vaan en tiennyt mihin sitä käytetään.  Jos se vielä löytyisi, ei tarvitse käyttää parsinneulaa käsiompeluksiin.    :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: Tänään 39
« Vastaus #28 : 20.05.15 - klo:09:45 »
Olen optimistinen asioissa, vaikka PKN ei menestynyt on meillä "sisu, sauna ja Sibelius."

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 39
« Vastaus #29 : 20.05.15 - klo:11:42 »
Seurasin minäkin ihan livenä. Outoja maita, ei taida olla tämänikäisen juttu enää jatkossa.