Äänestys

Oletko citykörtti vai perinneherännyt?

Citykörtti
19 (45.2%)
Perinneherännyt
6 (14.3%)
Minoon maalta, minen ymmärrä
17 (40.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 38

Äänestys päättynyt: 23.02.06 - klo:21:16

Kirjoittaja Aihe: Citykörtti / perinteinen herännyt?  (Luettu 28596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #30 : 27.02.06 - klo:11:33 »
Hetken pohdittuani päätin liittyä citykörtteihin. Ehkäpä tietynlainen maahan ja perinteeseen sitoutunut elämänasenne puuttuu kaltaiseltani selkärangattomalta pelleltä, vaikka kuinka maalla olisi elämänsä asunutkin. Ehkäpä suhdetta körttiläisyyteen määrittää semmoinen intellektuaalisuus (körttiläisyyteen kuuluu hyväksymiäni arvoja) enemmän kuin isien usko -mentaliteetti.

offtopic: onkos tuo Körttifoorumilogo ollut tuossa aina. Hieno se ainakin on!
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #31 : 27.02.06 - klo:11:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
offtopic: onkos tuo Körttifoorumilogo ollut tuossa aina. Hieno se ainakin on!


:D Ihkauusi on! Uudenmaan aluesihteeri-graafikko Eeva-Kaisa Rossin käsialaa.

satman1

  • Vieras
City- / maalais-
« Vastaus #32 : 27.02.06 - klo:16:00 »
Oletteko kuulleet "kulttuurikörteistä"?


.........................................    :smt025    ..........................................

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #33 : 27.02.06 - klo:16:32 »
Mää tykkään perinteistä.

Eikä tää Nivala mikään siti muutenkaan oo.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Lentoaura

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 225
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #34 : 27.02.06 - klo:17:58 »
mäoon stadista enkä siltikään snaijaa yhtää miään mistään...
työnsin pääni vesimeloniin

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #35 : 27.02.06 - klo:22:24 »
Citykörtti taidan kyllä olla... Kun koko ikäni olen suurissa kaupungeissa asustellut...  :)

Poissa Justinos

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #36 : 28.02.06 - klo:15:23 »
Minusta on jossain määrin ongelmallista, että näissäkin puheissa körttiläisyys esiintyy toisaalta kovin inklusiivisena, mutta toisaalta puhutaan "ulkopuolelta" tulevista määrittelijöistä. Siihen nippuun minutkin näköjään pistetään.

Jos itse joutuisin arvioimaan omaa paikkaani kirkon herätysliikekentällä, olisin kuitenkin ehdottomasti körtti. Körttiläisyydestä nykymuodossaan taas en oikein löydä paikkaa itselleni. Missä vaiheessa minusta tulee körtti? Herättäjäjuhlilla olen käynyt kerran, seuroissa kai noin viitisentoista kertaa ja muutaman kerran olen suunikin avannut. Kuitenkin kokemukseni on ollut, että seuroissa saatava hengellinen ravinto löytyy jostain ihan muualta kuin seurapuheista, joista monet kuulemani ovat mielestäni sisällöllisesti ihan vastakkaisia sille, mistä Siionin virret puhuvat. (Mistä muuten johtuu, että yleensa seuroissa veisataan ainakin yksi niistä yhteensä n. 5 kpl:stä duurivoittoisia Siionin virsiä? Liekö niin, että monet Siionin virret lojuvat kansien välissä käyttämättä ja vain samoja kierrätetään?) Siionin virret ovat joka tapauksessa työpöydällä ja virsiä jumalanpalvelukseen haettaessa käy usein niin, että huomaan, ettei mielessä soiva veisu löydy taaskaan virsikirjasta, vaan Siionin virsistä. Vilhelmi Malmivaaraa arvostan suuresti ja hänen postillaansa tulee silloin tällöin luettua. Viimeksi Aholansaaressa käydessä ostin sieltä taas nipun vanhaa hengellistä kirjallisuutta iltalukemistoksi - sellaista josta nykykörtit eivät ole taineet nimeltäkään kuulla: Arndtin Totisesta kristillisyydestä. Kempiläista ja Taulerin saarnoja olen myös lueskellutut. Ja veikkaampa, että ne saisivat useimmilta täällä aika suoran tuomion.

Mutta mikä siis sen ulkopuolisuuden määrittää? Herättäjä-yhdistyksen jäsenkirjako?

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #37 : 28.02.06 - klo:15:46 »
Justinos kirjoitti:

"Viimeksi Aholansaaressa käydessä ostin sieltä taas nipun vanhaa hengellistä kirjallisuutta iltalukemistoksi - sellaista josta nykykörtit eivät ole taineet nimeltäkään kuulla: Arndtin Totisesta kristillisyydestä"



Joo, kyllä Arndt on tuttu. Jopa minunlaiselleni citykörtille. On niin helppo yleistää...   :D

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #38 : 28.02.06 - klo:15:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Justinos"
Mistä muuten johtuu, että yleensa seuroissa veisataan ainakin yksi niistä yhteensä n. 5 kpl:stä duurivoittoisia Siionin virsiä? Liekö niin, että monet Siionin virret lojuvat kansien välissä käyttämättä ja vain samoja kierrätetään?

Niitä Siionin virsiä ehotetaan joista tykkää eniten ja yleensä niitä virsiä joista tykkää eniten on tullu eniten veisattua.

Noidankehä? :-k
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Kauhanen T

  • Vieras
Justinoskin on körttiläinen
« Vastaus #39 : 28.02.06 - klo:18:09 »
Olen lueskellut kaikki Justinoksen artikkelit Uskojarukouksesta sekä melkoisen määrän hänen foorumikirjoituksiaan. Minua on kiinnostanut hänen mieltymisensä vanhan herännäisyyden "spiritualiteettiin".

Lainaus käyttäjältä: "Justinos"
körttiläisyys esiintyy toisaalta kovin inklusiivisena, mutta toisaalta puhutaan "ulkopuolelta" tulevista määrittelijöistä. Siihen nippuun minutkin näköjään pistetään.

Minun mielestäni et ole ulkopuolelta tuleva. Joku on ehkä niin saattanut arvella, koska monille herännäisyys on paitsi uskoa ja oppia myös mentaliteettia: mielialoja, ilmaisutapoja jne. Olen itsekin ihmetellyt miten tässä yhteisen liikkeemme valtavirrassa tämä mentaliteetti tuntuu joskus kohoavan tärkeimmäksi liikkeen rajoja määrittäväksi tekijäksi. Tarkoitan vaikkapa tällaista ajatusta: "En ole ehdottoman varma siitä että Jumalaa ei olisi ja tykkään juoda kaljaa. Olen siis körtti(läinen)."

Lainaus käyttäjältä: "Justinos"
Missä vaiheessa minusta tulee körtti? Herättäjäjuhlilla olen käynyt kerran, seuroissa kai noin viitisentoista kertaa ja muutaman kerran olen suunikin avannut.

No niinkuin tiedät, nämä ovat vain käytänteitä. En usko että kukaan laskee Herättäjäjuhla- ja seurakäyntejä. Ainakin toivon ettei: viimeisen neljän vuoden ajalta minulla on noita vähemmän kuin Justinoksella tähän asti.

Minulle körttiläisyys on käytänteitä, oppia, tunnetta ja mentaliteettia. En osaa sanoa missä suhteessa noita kaikkia, mutta minulla mentaliteetti ja käytänteet eivät ainakaan korostu.

Lainaus käyttäjältä: "Justinos"
Kuitenkin kokemukseni on ollut, että seuroissa saatava hengellinen ravinto löytyy jostain ihan muualta kuin seurapuheista, joista monet kuulemani ovat mielestäni sisällöllisesti ihan vastakkaisia sille, mistä Siionin virret puhuvat.

Tämä oli juurikin se syy miksi minä lähdin etsimään hengenravintoa syvemmältä herännäisyyden mullista. Älkää nykypuhujat loukkaantuko! Arvostan kun puhutte, jatkakaa toki! Silloin harvoin kun seuroihin eksyn nautin tunnelmasta, istun silmät kiinni tai selaan Vanhaa Siionia. Puhujat eivät häiritse - elleivät nyt äidy ihan käsittämättömyyksiin.

Lainaus käyttäjältä: "Justinos"
Vilhelmi Malmivaaraa arvostan suuresti ja hänen postillaansa tulee silloin tällöin luettua. Viimeksi Aholansaaressa käydessä ostin sieltä taas nipun vanhaa hengellistä kirjallisuutta iltalukemistoksi - sellaista josta nykykörtit eivät ole taineet nimeltäkään kuulla: Arndtin Totisesta kristillisyydestä.

Wilhelmin saarnat, puheet ja virret ovat minullekin mittaamattoman tärkeitä. Arndtin mainitun kirjan ilmoitan aina kysyttäessä lempikirjakseni!

Lainaus käyttäjältä: "Justinos"
Mutta mikä siis sen ulkopuolisuuden määrittää? Herättäjä-yhdistyksen jäsenkirjako?

Kokemukseni on yksiselitteisesti, että ei. Jäsenyysasia ei tule koskaan missään esille - paitsi jos haluaa joitain jäsenalennuksia jossain tai äänestää päätoimikunnan vaalissa Herättäjäjuhlilla.

Esität tärkeitä kysymyksiä, Justinos! Pelkään vain, että huonot kokemukset nykyherännäisyyden valtavirran parissa ovat saaneet sinut luulemaan että se on liikkeen koko kuva. Tämä foorumi, joka nyt on toiminut vuoden, on vain lisännyt minun vakuuttuneisuuttani siitä, että liikkeemme on mitä monimuotoisin. Itse tunnen olevani marginaalissa, mutta silti edustavani ihan aitoa herännäisyyttä. Niin tuntee liikkeen valtavirtakin, ja toivotan heille siunausta valitsemallaan tiellä. Minulla on toisenlaiset polut, mutta ne eivät ole välttämättä yhtään kapeammat.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #40 : 28.02.06 - klo:19:34 »
Minusta tällainen käsitteillä vatulointi on aika inhottavaa. Tulee sellainen olo, että ensin pitää kahlita oma minä ja vieläpä opiskella, mitä ne käsitteet ovat ja opetella elämään niiden mukaan. Brrh! Olisi ehkäpä mukavampi, jos osaisi ensin määritellä ensin itsensä niin osaisi sitten ottaa jotenki kylmemmin ja ulkopuolisemmin tällaiseen kysymykseen kantaa.

Siinä mielessä tämä körttismi ts. citykörttiläisyys on ollut ihana liike liittyä, kun ei ole tarvinnut ruoskia itsestään oikeaoppista. Tämä seikka on jopa muodostunut itselle sellaiseksi körttiläisyyden määrääväksi tekijäksi. Liittynee siihen "mentaliteettiin", mistä Kauhanen puhuu.

Henkilökohtaisesti olen iloinen, että esim. viime vuosisadan alkupuolen kummallisesta moralismista asenteista esim. punaista väriä, ja vasemman laidan politiikkaa kohtaan on päästy eroon. Pitäisin näitä seikkoja paljon pinnallisempina kuin mainittua mentaliteettia.

Edit: tähän väliin täytyy tiätty mainita, etten väitä kenenkään puhuneen körttien moralismista ja muusta. Itselleni on jäänyt hiukan epäselväksi minkälaisesta muutoksesta Justinos puhuu, mutta tämä nyt lienee näkyvintä muutosta.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #41 : 28.02.06 - klo:22:35 »
No, minusta mitään valtavirtaa ei ole. Eihän ole valtaakaan, onneksi. Jaakkoopuukoon tapaan tämä koko lokerointi tuntuu vähän omalaatuiselta. Ja kovin modernilta. Varmaan tämä nykyinen puhujapolvi on vähän pliisu, yli-kirkollistunut, mutta sielläkin on paljon poikkeuksia. Elävää puhetta kuuluu, toki hiljaista, toki harvakseen. Joskin minusta herännäisyys puhuu eniten hiljaisuudessa, tauoissa - tai Siionin kautta. Myöskin tässä jatkuvassa liberaali-konservatiivi -väännössä tämä muodottomuus ja osaamattomuus on hyvin tuore henkäys. Ja ehkä siinä on se mentaliteetti, joka on vieras Justinokselle. Tämä epätäsmällisyys, huono rajojen veto, olankohautukset. Tässä epäilemättä perinteisen teologisen valtavirran silmissä haiskahtaa liberalismi, mutta luulisin että leimakirves osuu harhaan. Mutta kukapa sen oikeuden osaisi täydellisesti määrittää?
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #42 : 28.02.06 - klo:22:38 »
Puhutte vaikeita asioita. Körttiläisyyden määrittely on hyvin vaikeata, koska melkein kaikki ovat eri marginaaleissa, mutta vapaasti. Vaikka en ole teologi vähimmässäkään määrin on noita saarnakirjojakin tullut luettua runsaasti ja kirjahyllystä löytyy niitä aika useita. Mitä tulee tämän päivän saarnoihin, niin oli puhuja sitten mistä liikkeestä tahansa niin keskimäärin eivät ole häävejä. Itse asiassa paras saarna pitkään aikaan oli Terho Pursiaisella rakkauden kaksoiskäskystä. Hän oli löytänyt uuden ja raikkaan tavan käsitellä sitä niin paljon saarnattua asiaa.

Pidän vanhoista saarnakirjoista ja ne ovat yllättävän antoisia, kun osaa asennoitua. Fraktuuraa luen ihan sujuvasti. Monet kristityksi itseään kutsuvat haikailevat vanhoja herätyksen aikoja takaisin, mutta mennyt ei koskaan palaa. Äskeinen tarkoitti kaikkien liikkeiden kannatajia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #43 : 01.03.06 - klo:00:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Justinos"
Minusta on jossain määrin ongelmallista, että näissäkin puheissa körttiläisyys esiintyy toisaalta kovin inklusiivisena, mutta toisaalta puhutaan "ulkopuolelta" tulevista määrittelijöistä. Siihen nippuun minutkin näköjään pistetään.

Käytin ilmausta 'ulkopuolelta esitettynä', ulkopuolelta lainausmerkeissä.
”Me kukertajat emme enää kukerra.”
”Kukertajat eivät kukerra niin kuin ennen.”
Ensimmäisen virkkeen voi lausua vain ”sisältä”, kukertajien joukosta. Jälkimmäisen virkkeen voi lausua ”sisältä” tai ”ulkoa”, mutta sen näkökulma on kummassakin tapauksessa enemmän ”ulkoa” kuin ”sisältä”. Ilmaistusta ajatuksesta voinee lausua jotain pyrkimättä lausumaan mitään sen esittäjästä?

Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Körttiläisyyden määrittely on hyvin vaikeata, koska melkein kaikki ovat eri marginaaleissa, mutta vapaasti.

Vähitellen alan arvella, että minullekin ehken löytyy jokin marginaali näiden marginaalien joukossa. :D
Vapauteen taitaa kuitenkin olla matkaa; liikaa vanhoja painolasteja. :-?

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Citykörtti / perinteinen herännyt?
« Vastaus #44 : 01.03.06 - klo:11:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Satunnainen Etsijä"
Vapauteen taitaa kuitenkin olla matkaa; liikaa vanhoja painolasteja. :-?


Mahtava lause, pienet sille  :smt038  Komppaan.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees