Kirjoittaja Aihe: Valokuvaustopic  (Luettu 28738 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Valokuvaustopic
« : 30.05.05 - klo:10:50 »
Kun meistä moni taitaa valokuvausta harrastaa, niin rupesi ihan itseänikin kiinnostamaan että minkälaista valokuvauskalustoa porukalla on, ja mitä kuvataan.

Omalta osaltani seuraavanlaista tavaraa löytyy:

Nikon F-401 järjestelmärunko (tulossa F-801 tai F-80)
AF Nikkor 70-210 mm f 4-5.6 (samalla kun ostan uuden rungon, niin mahdollisesti valovoimaisempi pitkä putki)
Sigma AF 28-105 f 4-5.6 (eipä ole järin valovoimainen tämäkään, aikanaan ei ollut rahaa käyttää parempaan, ennemmin panostaa tuohon käytetympään telepäähän)
Nikon Speedlight SB-22 (erillinen salamalaite, ei tosin toimi juuri nyt, katsellaan uutta)

Tällä hetkellä siis päivityksen kohteena runko, uusi telezoomi (valovoimaisempi oltava) ja toimiva erillinen salamalaite. Kalliiksi vain tulee, jos ensi kesänä on töitä niin sitten päivitetään kalustoa. Tai odotellaan että Nikonin D-70 ilmestyy edullisesti käytettyjen markkinoille.

Jokunen viikko sitten tuli ostettua myös digipokkari, Nikonin Coolpix 5900. Kätevämpi kuin tuo painava järkkäri, eikä kuvia tarvitse kehittää aina. Tuloksenkin näkee välittömästi ruudulta, joten uuden voi aina ottaa jos siltä tuntuu. Nyt loppujen lopuksi harmittaa, kun en raaskinut panna muutamaa kymppiä lisää ja ostanut Panasonicin DMC-FZ5:sta, olisi ollut pitempi zoomi ja Leican optiikka, mutta tyytyväinen olen tähänkin. Enemmän tulee kyllä kuvattua, kun tuon digikameran ostin mutta niin kai se menee.

Perhananmoista välineurheilua (ja kallista) tämä valokuvauskin silti on, mutta silti mukava harrastus ja tulee samalla ulkoiltua. Itse kuvaan kaikkea mahdollista, mutta toki autot ja liikenne lähellä sydäntä tällä(kin) saralla. Kuvia on kertynyt vuosien saatossa tuhansia, varmastikin lähemmäs kymmenen tuhatta. 75% kuvista lienee dioja, joista osa on kehystetty ja osa ilman kehyksiä, paperikuviakin jokunen tuhat löytyy. Tuo runko olikin jokunen vuosi sitten pajalla, oli jo sen verran suljin kulunut että uusinnan paikka oli ja muutenkin täyshuolto. En tiedä kannattaako noin vanhaa enää myydä, vai säästäisikö muistona itselle jos tulee digijärkkäri tai tavan järkkäri ostettua tilalle, tuskin siitä enää rahaa saa. Samanikäinen on kuin omistajansakin, isäni entinen kamera jonka sain 2001 itselleni kun ukko vaihtoi tuoreempaan. Sitä vanhemmat kuvat siis on otettu Kycoeran pokkarilla, niitä taitaa olla nykyään jo vähemmistö.

Itse olen siis valokuvausta harrastanut enemmän tai vähemmän aina, sellaista reissua en muista ikinä tehneeni ettei olisi ollut kamera mukana matkassa, ja kuvia jälkeenpäin katseltavaksi. Minulle tuo digikameraan siirtyminen ei niin ratkaisevasti lisännyt kuvien määrää kuin joillakin, mutta silti tuntuu enemmän tulevan kuvia. Joskus kun tuli filmikamerallakin roiskittua rulla päivässä (Egyptissä tuli otettua enemmänkin, 10 36 kuvan diarullaa ja 3 samankokoista värinegarullaa), eli Nikoni kyllä tarvittaessa laulaa hyvinkin ahkerasti. Kehityskustannuksissa tuleekin digikameralla huomattava säästö, mutta edelleenkin on järkkärikin matkassa mukana hyvinkin usein, kun ei tuo pokkarin zoomin telepää riitä mihinkään.

Aloitettiinpa sitten uusi keskustelu, toivottavasti kiinnostaa muitakin kuin minua, toisena toivomuksena se että en kirjoittanut liian pitkästi. Jos on kysymyksiä vaikkapa valokuvauksesta, niin kysykää pois!

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Valokuvaustopic
« Vastaus #1 : 30.05.05 - klo:20:05 »
Minä ostin tuossa muutama kuukausi sitten digipokkarin, Nikon Coolpix 4100... Ihan tuollainen tavallinen pikkukamera.. En mä kameroista mitään tiedä, tuo vain tuntui ihan fiksulta, eikä liikoja maksanut, 300 euroa..
Tätä ennen mulla ei kameraa oo ollutkaan, mutta innostus iski.. :) Nyt olen sitten kuvannut melkein mitä vaan, paitsi uuninluukkua... Varsinkin meidän kissat ovat olleet melkoisia linssiluteita, tahtomattaankin.
Ja hevosia myös, aina kun mahdollisuus iskee, niin kamera esille.. Pitäisi vaan nyt lähteä jonnekin raveihin kokeilemaan, millaisia juoksukuvia tuolla saa...
Valokuvauksesta en juurikaan tiedä yhtään mitään, räpsin melkein mitä sattuu, ja toivon, että joku onnistuisi ;) poistan sitten aina kaikki ei-niin-onnistuneet... Periaatteella "tekemällä oppii" harrastan tätäkin..
Joitain onnistuneita otoksiakin olen saanut (vahingossa), muutama hevoskuva sellainen, että nettiin kehtaisi pistää, mutta tällä meidän modeemilla se on vähän hidasta hommaa...
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Valokuvaustopic
« Vastaus #2 : 30.05.05 - klo:21:03 »
^Tuossa 4100 on muistaakseni niitä erilaisia kuvausohjelmia, kannattaa tutustua... Harmi kun et nyt ostanut, kun tuli tuo 4600 markkinoille... Siinä olis ollu vielä se D-lightningi mukana ja hinta on 199€ tai alle. Omastani maksoin ihan tarpeeksi, hintaa en viitsi kertoa koska sen verran hyvän tarjouksen teki kauppias että en taida sitä täällä ympäri suomea levitellä :D

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Valokuvaustopic
« Vastaus #3 : 30.05.05 - klo:23:02 »
Pari vuotta olen kuvaillut Ixus 400 -digipokkarilla. En oikein kehtaa mainostaa harrastavani valokuvausta, koska kunnon pro-harrastajallahan tulisi olla järkkäri. Sellaista tulikin aika ahkerasti käytettyä ennen digiaikaan siirtymistä. Kyseessä oli Canonin 30 vuotta vanha järkkäri makrolinsseillä, mutta ihan kunnon käsisäädöt siinä oli, eikä mitään turhaa elektroniikkaa häiritsemässä :)

Monesti harmittaa, kun pitäisi kuvata epäsuotuisissa olosuhteissa omalla pikkukameralla, jossa on epäherkkä optiikka ja kohinainen kenno. Hyvissä olosuhteissa tulee yleensä hyviä kuvia, ja huonoissa huonoja. Ehkä sitä on alkanut katsomaan kuvia liian tekniseltä kannalta, kun pitäisi keskittyä siihen taiteelliseen itseilmaisuun. Olisi se silti kivaa, jos tuon kokoisessa kamerassa olisi enemmän valovoimaa, kohinaton ja dynaamisempi kenno ja ehkä vähän lisää käsisäätöjä.

Yli 6000 kuvaa olen tuolla Ixuksella räpsinyt, ja mietin, että montakohan kuvaa tuolla pystyy ottamaan, ennenkuin kamera sanoo poks. Ehkäpä sitten olisi hyvä siirtyä suoraan siihen digijärkkäriin. Canonin EOS 350D on saanut aika hyviä arvioita, kunhan jaksaa hankkia siihen paremmat optiikat.

m.k, mikä on tuo "D-lightning", jonka mainitsit?

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Valokuvaustopic
« Vastaus #4 : 30.05.05 - klo:23:45 »
Joskus ala-asteella tuli räpsittyä enemmänkin ja kehitettyä ite jne. Nykyää tekis mieli mut rahat ei riitä (tai sitä menee muihin juttuihin enemmän). Ehkä jossain vaiheessa, kun on ylimäärästä ni vois sijoittaa sellaseen proper digijärjestelmäkameraan. Mut sillä "kun on ylimäärästä" -listalla on pari muutaki juttua kyllä.

Ei vaa jaksa ostaa mitään perustusinapokkaria, kun tulis vaa paha mieli sitte nälän kasvaessa ja rupeis nakertamaan, että on semmoseen joskus pistäny rahansa. Pirun varustelukierre. :(

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Valokuvaustopic
« Vastaus #5 : 31.05.05 - klo:08:06 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
^Tuossa 4100 on muistaakseni niitä erilaisia kuvausohjelmia, kannattaa tutustua... Harmi kun et nyt ostanut, kun tuli tuo 4600 markkinoille... Siinä olis ollu vielä se D-lightningi mukana ja hinta on 199€ tai alle. Omastani maksoin ihan tarpeeksi, hintaa en viitsi kertoa koska sen verran hyvän tarjouksen teki kauppias että en taida sitä täällä ympäri suomea levitellä :D

En mä mitään voinu odottaa, kun piti saada kamera heti ja nyt... Ja juu, mikä D-lightning?
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Valokuvaustopic
« Vastaus #6 : 31.05.05 - klo:13:19 »
Googletin pikaisesti. Tuo D-lightning lienee kameran ohjelmallinen tekniikka, joka korjaa kuvien alivalotusta jo kamerassa. Joissakin HP:n kameroissa tuota lienee myös käytetty. Punasilmäisyyden poisto kamerassa olisikin mukava ominaisuus, ja sekin näyttää Nikonin kameroista löytyvän.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Valokuvaustopic
« Vastaus #7 : 31.05.05 - klo:18:30 »
eiks tommonen d-lightnink oo oikeesti aika turha, kun joku oikee kuvankäsittelyohjelma tekee sitte saman homman sata kertaa paremmin?

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Valokuvaustopic
« Vastaus #8 : 31.05.05 - klo:18:33 »
vähä niinku minidisceissä (ainaki vanhoissa) oli nauhotuksen gainin säätö automaattisella oletusasetuksena. parku pääsi useemmin ku kerran, jos sen unohti päälle.




edit: eihän tää nyt oikeesti mitenkää tähä liity mut pääsinpä nillittämään

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Valokuvaustopic
« Vastaus #9 : 31.05.05 - klo:19:35 »
Tuo punasilmäisyys kyllä poistuu oikeastaan kätevämmin kuvankäsittelyssä, tai kamera siis ei kunnolla osaa. Tuo d-lightning on ominaisuus, joka tosiaankin korjaa sen valotuksen jo kamerassa, ja salama siis vaikuttaa siihen aika pitkälti.

Soopeli, kannattaa muuten tutustua myös Nikonin D50/D70S ja Pentaxin *ist D järkkäreihin jos on harkinnassa hankkia. Tilaus ulkomailta (vaikkapa Pixmanialta) säästää varsinkin järkkärin kyseessä ollessa tulla todella edulliseksi, jos ei ole tuttu kauppias kuten minulla. Käteenkin kannattaa koittaa, mitä noita järkkäreitä olen räplännyt niin Nikon on ainut jossa on minulle sopiva tuki tuossa olemassa. Teknisiä erojahan noilla ei (varsinkaan kittputkella) ole käytännössä ollenkaan, eroja alkaa näkyä vasta paremmilla putkilla, jos silloinkaan. Ne taas maksavat jo nelinumeroisia hintoja, eli ei välttämättä aloittelijan vaihtoehto. Normaalikuvaukseen jokin 50 mm hyvä valovoimainen (f 1,4 tai 1,8) optiikka voi olla hyvä idea kittiputken lisäksi, kannattaa kyllä kokeilla jos kiinnostaa tuo järkkärin hankinta.

Toinen mahdollisuus ovat tietenkin nämä järkkärin tapaiset, mutta ei vaihdettavalla optiikalla varustetut kamerat. Eivät ne järkkärin tasolle aivan yllä, mutta ainakin Panasonicin Lumix DMC-FZXX sarja on ihan hyvä ollut, eräällä tuttavalla on FZ-20 ja itsekin sitä olen räplännyt. Myös muilla merkeillä on vastaavia laitteita. Kannattaa kyllä vierailla vaikkapa dprewiwevin sivuilla, siellä on PALJON arvosteluita ja mielipiteitä uusista ja vähän vanhemmistakin digikameroista. Laitan nuo nettiosoitteet vielä tänä iltana, nyt ei ehdi heti vilkaista kun pitäisi jo olla menossa. Tekstiäkin odotettavissa vielä lisää :wink:

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Valokuvaustopic
« Vastaus #10 : 31.05.05 - klo:21:46 »
Joo, ja nyt sitten lisää. Kun tuosta kestävyydestä kyselit. Se voi olla että pokkareissa tuo 10 000  kuvaa alkaa olla aika lailla hyvä lukema, jos näin perstuntumalta jotain heittää. Suljin on ensimmäinen varsinainen osa joka kamerasta käytössä hajoaa. Pöly ja muu lika ei myöskään tee hyvää kameran sisältämälle elektroniikalle ja sotkee myös optiikan. Paras keino välttyä tuolta pölyltä on imuroida kameran säilytyspussi usein, ja jos ei sellaista omista niin sitten ostoksille. Ei maksa edes kymmpiä, joten ei ole iso sijoitus. Itsellä on ollut tuon rungon kanssa vuoden-kahden välein viedä liikkeeseen huoltoon ja puhdistuttaa, nyt olisi oikeastaan sen aika mutta enpä taida viitsiä kun jo vaihtoa tässä olen suunnitellut.

Digijärkkäri kannattaa kyllä useimmiten ostaa tuon kittiputken kanssa, vaikka sen laatu usein kyllä onkin pullonpohjien tasolla. Valovoimaisuudeltaan hyvinkin heikkoja, ja muutenkin aina halvinta sarjaa, mutta kyllä niilläkin kuvia saa. Käytetty juuri tuollainen 50mm hyvä valovoimainen putki on kyllä sitten se pakkohankinta, tai vaikka uusi jos haluaa panostaa enemmän. Kun kuitenkin kaikki kuvaamme käytetyllä kalustolla, niin hyvän sellaisen ostolle en näe mitään tarvetta.

Kittiputken zoomi saattaa tuntua keskeneräiseltä, siinä vaiheessa kannattaa (jälleen) miettiä tarkkaan mitä haluaa. Markkinoilla on jos jonkinlaista teleputkea, mutta jälleen kerran laatu maksaa ja paskaan ei kannata sijoittaa yhtään. Zoomi on minun nähdäkseni jokseenkin turha, koska sellaista zoomia joka tuottaisi täysin virheetöntä jälkeä kaikilla polttoväleillä, ei ole olemassakaan. Jossakin kohdassa niissäkin toki on se optimi, mutta sen etsiminen on aina oma vaivansa. Hyvälaatuinen prime-optiikka (siis ei-zoomi) on toki himpun verran painavampi, mutta toisaalta itse ainakin käytän tuossa pitkässä putkessa 90% vain sitä suurinta polttoväliä, ja ihmisellä on jalat joilla pääsee jäljellä olevissa tilanteissa lähemmäksi kohdetta. Telentarpeeseen riittää itselleni juurikin tuo 200mm, pidempi vaatii ainakin minun kädelläni jo jalustan.

Jos ottaa paljon kuvia sisätiloissa, on jalusta ja erillinen salama pakollinen hankinta, jalusta nyt oikeastaan muutenkin. Jalusta on, jälleen kerran, väärä paikka säästää. Halpojen jalustojen muoviset pikalukot särkyvät, ja muutenkin sellaisten kanssa saa koko ajan pelätä että milloin se kamera putoaa. Hyvän jalustan omistaja saa sellaisessa tilanteessa syyttää vain itseään. Jalustaan siis niin paljon rahaa kuin uskaltaa sijoittaa, tämä on itseltäni jäänyt tekemättä. Tukeva jalusta kyllä on, mutta sen kyllä sitten huomaa myös painosta ja muutenkin käytön vaikeudessa. Nykymateriaaleilla ja tekniikoilla valmistetaan huomattavasti nopeammin ja helpommin käytettäviä jalustoja kuin omani. Jos siis tarvetta on, niin tukeva ja nopea sekä helppokäyttöinen ovat mielestäni tärkeimmät kriteerit.

Ja sitten vielä noita osoitteita... dprewiev Arvosteluita sekä muuta infoa digikameroista, koko ajan tulee uusia arvosteluita kun uusia malleja tulee markkinoille. Ehdoton jos hankkimassa uutta tai uudehkoa digikameraa!

Pixmania Luotettava Eurooppalainen (olikohan Ranskalainen?) kamerakauppa. Tästä on ollut keskustelua useilla nettifoorumeilla, ja luotettavaksi on kehuttu. Selkeät suomenkieliset nettisivut ja suomenkielisiä työntekijöitä suomessa vastaamassa asiakkaiden kyselyihin. Itse en ole asioinut.

Siinäpä hiukan lukemista, jos joku on lähiaikoina uutta kameraa (ei siis Canonia) hankkimassa, niin minulle saa kyllä laittaa vaikka privaa. Suuren työn tein netissä ja liikkeissä ja otin selvää ennen kuin kameran hankin, eli kysykää rohkeasti jos on hankinta lähellä, jonkin verran uskoisin osaavani opastaa tuossa ostamisessa... Canon on vain minun henkilökohtainen "ei ikinä" tyyppinen vaihtoehto, sitä vältän kuin ruttoa. Ei siis huonoja eikä hyviä kokemuksia henkilökohtaisesti, nyt eikä tulevaisuudessa!

Ja vielä hiukan lisää, kun soopeli meinasi että tuo Canoni olisi jotenkin muita parempi digijärkkäri. Canonin, Pentaxin ja Nikonin järkkärit ovat aina olleet aikalailla samassa hintaluokassa samantasoisia, eroja löytyy vain ja ainoastaan käytettävyydessä. Erityisesti se, mitä säädellään rullista ja mitä valikoissa, tekee suuren eron. Kamerat ovat myös hiukan erilaisia muotoilultaan, Nikonin ollessa ehkäpä noista kolmesta se erilainen. Minun käteeni Nikon sopii paremmin, toiselle oikea on Canon ja kolmannelle Pentax. Tuo käteensopivuus on ehkä merkittävin ostopäätökseen vaikuttava seikka, niiden säätöjen lisäksi. Teknisiä eroja saman hintaluokan kameroissa ei noilla merkeillä ole niin suuria eroja että mainita kannattaisi...

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Valokuvaustopic
« Vastaus #11 : 01.06.05 - klo:18:31 »
Digikameraa en omista, filmien kehitys maksaa, kuvaan vain huvin vuoksi, harvoin muistojen tallettamiseksi. Digikamera ois siihen hommaan aika jees, nyt on vain äiskän vanha olympus myy -kaunokainen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Anonymous

  • Vieras
Valokuvaustopic
« Vastaus #12 : 06.06.05 - klo:17:08 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"

Soopeli, kannattaa muuten tutustua myös Nikonin D50/D70S ja Pentaxin *ist D järkkäreihin jos on harkinnassa hankkia.


Mitä on tullut Dpreviewin arvosteluja seurattua, niin Pentaxin istissä oli aikalailla miinuspuolia. Nikonin D70S oli aika tasaväkinen Canonin 300D:n kanssa, mutta luulenpa, että Canonin 350D-malli pesee nuo kaikki. Useimmillehan jää pohdittavaksi vain valinta EOS 20D -ja 350 D-mallin välillä. Tietenkin jos omistaa jo ennestään Nikonin optiikkaa, niin silloin lienee järkevämpää pysyä merkkiuskollisena.  

Lainaus
Toinen mahdollisuus ovat tietenkin nämä järkkärin tapaiset, mutta ei vaihdettavalla optiikalla varustetut kamerat.


Pitkä zoomi houkuttaisi itseä noissa, mutta ainakin Panasonicin malleja on vaivannut kennojen kohinaisuus, mikä ei ole hyvä. Lisäksi olen kuullut, että zoom-optiikka ei tee hyvää kuvanlaadulle, eli parempaa jälkeä saisi telellä. Se taas tietenkin maksaa ja vaatisi järkkärin. Mutta ihmis- ja eläinkuvassa pitkä zoomi aiheuttaisi ainakin vähemmän vaivaantumista niin kuvaajalle kuin kohteelle.

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Valokuvaustopic
« Vastaus #13 : 06.06.05 - klo:17:12 »
Ja minähän tuon äsköisen viestin siis kirjoitin.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Valokuvaustopic
« Vastaus #14 : 06.06.05 - klo:22:11 »
Edelleenkin olisin vahvasti sitä mieltä, että varsinkin tällä hetkellä Nikonin vanha D70 on hinta/laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras. Jos juuri nyt on hankkimassa, eikä aio heti sijoittaa parempaan optiikkaan, se on oikeastaan ainut vaihtoehto. Canonin järkkäreissä nuo kittilinssit ovat lähinnä panimoteollisuudelle kelpaavaa tavaraa, jos edes sinne. Nikonin D70 ja D70s tarjoavat huomattavasti parempilaatuisen kittilinssin, joka tosin sekään ei mitään parasta ole, mutta huomattavasti parempaa kuin muilla. D50 sitten samalla tasolla Canonin kanssa, eli sen kittilinssillä ei tee yhtikäs mitään, verkonpainoksikin liian kevyt...

Toki tuo pitkä zoomi houkuttelee aina, mutta kannattaa samalla aina katsoa, miten paljon valovoima muuttuu ääripäästä toiseen. Jossakin kohdassa zoomia noissakin on aina se optimikohta, jossa ei niitä vääristymiä tule käytännössä lainkaan. Sen voin kyllä melkeinpä varsinkin halvempien "12x optinen zoom" linssien kohdalla luvata, että taitaa polttoväliasteikon alkupäästä löytyä, eli useinkaan noiden halpiskameroiden zoomien telepäillä ei paljoa kannata kuvailla jos hyvään tulokseen mielii päästä.

Panasonicin kameroissa tuo kenno ei kieltämättä ole paras mahdollinen, mutta Leican optiikan vuoksi olisin jonkin verran valmis jo antamaan anteeksi. Olettaisin, että seuraavaan mallisukupolveen voisi olla tulossa asiaan parannus, luulisi ainakin että asiakkailta olisi jonkinlaista palautetta tullut asian suhteen...

Canonin ja Nikonin eroista en sen enempää nyt jaksa, enkä myöhemminkään, edelleenkin vahvasti sitä mieltä että rungoissa ei kovin suuria eroja ole, ja jos on niin ne ovat kyllä Nikonin eduksi. Canon kun on tuo kameramaailman Toyota, tylsiä vehkeitä tylsille ihmisille...