Kirjoittaja Aihe: Rukouspalvelu  (Luettu 22247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Rukouspalvelu
« : 04.11.05 - klo:22:38 »
Hei, olen uusi täällä. En ole käynyt kokouksissa enkä seuroissa, mutta körttiläisyys on aina ollut minussa "perintönä" äidin puolelta. Seppä Högmanin sanat Paavolle liittyvät uskoontuloonikin. Mitäpä mieltä  te olette suositusta rukouspalvelusta, jota tarjotaan kirkoissa  sanan ja rukouksen illoissa ja monissa karismaattisissa herätyskokouksissa?  Myös Radio Deissä  ja hengellisissä lehdissä. En siis tarkoita varsinaista esirukousta, jota voi suorittaa yksinäisyydessä, kahdenkesken tai ystäväpiirissäkin, vaan nimenomaan yleistä julkista palvelua jossa on siihen tehtävään erikoisesti valitut henkilöt.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Haluatko todella tietää minun kantani??
« Vastaus #1 : 05.11.05 - klo:21:08 »
Haluatko todella tietää minun kantani??

Rukouspalvelu on jotain sellaista, jota raamattu ei missään muodossa tunne. Päinvastoin minusta Jeesus kieltää sellaisen(kommentoikoon teologit). Jokaista meitä luvataan kuulla, emmekä tarvitse kuin taivaallisen esirukoilijan. Nämä rukouspalveluyritykset ovat tapa hankkia elanto.

Oli vähän kovasti, mutta mielestäni rehellisesti sanottu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Rukouspalvelu
« Vastaus #2 : 06.11.05 - klo:19:10 »
Kiitos rehellisestä vastauksesta, juuri sellaista halusinkin! Mielestäsi Jeesus siis kieltää rukouspalvelun ja toivot teologien kommenttia. Samaa toivon minäkin,  ja muidenkin kommentteja, mutta toivoisin että sinäkin vielä perustelisit tarkemmin miten Hän sen sinun mielestäsi kieltää. Olen nimittäin itse etsinyt Raamatusta perusteita tälle toiminnalle, mutta en ole löytänyt tarpeeksi selkeää. Alkuseurakunnassahan apostolit erottivat  rahallisesti avustavat erikseen ja halusivat itse pysyä rukouksessa ja sananpalveluksessa. Tällä ei kuitenkaan tarkoitettu tätä rukouspalvelumuotoa josta keskustelemme. Hehän eivät asettaneet mitään rukouspalvelutoimintaa erikseen.  1.Tim 2:1 sekään ei mielestäni tarkoita tätä, siinä puhutaan julkisista yleisistä rukouksista joita  papit lausuvat jumalanpalveluksissa.  Puolesta puhujat käyttävät Jaak 5:14-16 kohtaa. Mitä tästä arvelisit?   Elannon hankkimistapa se ei välttämättä aina ole sillä niissä tilaisuuksissa joissa olen ollut se tehdään vapaaehtoisvoimin ilmaiseksi vaikka rukouspalvelijat olisivatkin vakinaisia. Rahastuksen yhteydessähän se onkin selvää anekauppaa ja varmasti Raamatun vastaista!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Rukouspalvelu
« Vastaus #3 : 06.11.05 - klo:19:22 »
Haastat vaikeita.

Keskityin siihen mitä  nimenomaan Jeesus sanoo rukoilemisesta, johon ei ole sotkeutunut vielä mitään temppelitapoja. Hänhän käskee meidän mennä hiljaisuuteen rukoilemaan itse ja opettaa meille yhden erinomaisen rukouksen. Vain vähän on tarpeen ja loppu on hengellistä huvitusta.

Tällä elannolla tarkoitin luonnollisesti Rukouspalvelu ry: tä vai oliko oy. Tiukka kantani on, vaikka joku vastaan väittäisikin, niin emme tarvitse mitään välimiestä ja heikoinkin huokaus kuullaan. Miksi sitten hakisimme siihen apuja joistain rukouspalvelijoista, aivan kuin heitä kuultaisiin paremmin kuin meitä. Luota tässä yksin Jumalaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Rukouspalvelu
« Vastaus #4 : 06.11.05 - klo:21:56 »
Noh.. vaikka rukouspalvelijat ovatkin vapaaehtoisia, niin usein saarnaaja siinä sitten napsasee oman osansa. Se taas saattaa olla sidottu kolehtiin.

Suhtaudun myös aika kriittisesti rukouspalveluun, jossa pyydetään eteen tulemaan. Hieman turhan paljon olen nähnyt siihen liittyviä ongelmia, että pysyn poissa. (Noh.. en kyllä pystyisi edes menemään tilaisuuteen, jossa tietäisin jo etukäteen olevan "eteen kutsun". Siihen on monia syitä, joista osa löytyykin vanhoista posteistanii. Useampi vuosi kuitenkin vapaakirkollisissa piireissä näytti hieman liikaa sitä toista puolta...)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

kotivävy

  • Vieras
rukouspalvelu
« Vastaus #5 : 07.11.05 - klo:01:19 »
Jaajaa...

Mieleni tekisi  sanoa minunkin että puutaheinää on rukouspalvelu; jos Jumala ei paranna kotona yksin rukoilevaa Reiskaa vaivastaan, kuinka sitten parantaisi hänet jonkun julkimorukoilijan illatsuissa? Tällaiseen Jumalaan en haluaisi uskoa. Ylipäätään en ymmärrä esirukouksen ajatusta, jos lähdemme siitä että Jumala tietää jo kaiken mitä ihminen tarvitsee. Ikävä tosiasia kuitenkin on se, että ihmisiä todella paranee tuollaisissa illoissa, sanotaan mitä sanotaan. Kyllä, tunnen sellaisia, ja vaikka kuinka irvistelisin en sitä saa tekemättömäksi. Onko Jumala siis kuitenkin kone, joka liikahtaa kunhan liikuttavaa massaa on tarpeeksi tai liikuttajalla riittävästi ns substanssia...? Kun tällaisesta asiasta (asiasta josta emme oikeasti tiedä mitään muuta kuin oma tulkintamme) puhutaan tulisi mielestäni erottaa toisistaan se, mitä ei pitäisi vaikkapa Raamatun mukaan tapahtua ja se, mitä hitto vieköön jotenkin vaan tuntuu tapahtuvan. Että mitäs jos Jumala ei olekaan MEIDÄN raamatuntulkintamme mukainen vaan todellakin jotain muuta, joskus jopa jotain käsittämättömän epäreilua ja epäloogista? Jos Jumala ei olekaan körtti?  Jos se onkin viidesläinen...? Tai jospa se vaan on mitä on.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Rukouspalvelu
« Vastaus #6 : 07.11.05 - klo:09:39 »
Anonyymeihin kirjoittajiin suhtaudutaan täällä vähän kyynisesti. Jos ei uskalla edes nimmaria ottaa, niin ei ole puhtaalla asialla liikkeellä.

Toisekseen ne paranemiset, mitä tiedät asetan pahasti kyseenalaisiksi, koska kukaan muu ei ole niitä havainnut. Ihmisellä voi ola hetken hyvä olo ja seuraavalla viikolla hän on taas tervarin jonossa. Ei se ole parantumista. Katolisten suurimassa parantumiskeskusessa  Loudresissa voidaan epäillä neljässä tapauksessa tapahtuneen jotain parantumista sadan vuoden aikana. Paikassa käy miljoonia ihmisiä vuodessa. Joka ilta on tuhannen rullatuolin kynttiläkulkue. Paikalla lukee realistisesti, että tehtävänämme on lisätä toivoa. Kotimaisissa parantumiskokouksista ei tunneta ketää rukouksen voimalla todella parantunutta. Toinen paha esimerkki on amerikkalaisen Benny Hinesin partantumiskokoukset. Televisiossa näytetään suurta parantumis showta, mutta totuus on toinen. Todella parantunutta ei tunneta. Pahentuneita tunnetaan useita.

Jumala ei ole körtti eikä mikään muukaan, ei edes viidesläinen. Jumala on kaiken maallisen hömpötyksen yläpuolella eikä yksikään omista mitään esikoisoikeutta häneen. Hän ei myöskää käytä esirukoilijoitaan hanslankareinaan täällä maan päällä, vaan me saamme olla ihan itse yhteydessä häneen ja hän kuulee meitä kaikkia yhtä lailla. Loppu on taikauskoa ja haavetta. Paavo käski aikoinaan körttiläisyyden alkuaikoina olleita kielilläpuhujaeukkoja tutkimaan onko se Jumalasata ja kun tutkivat niin vaikenivat.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Rukouspalvelu
« Vastaus #7 : 07.11.05 - klo:11:16 »
Onhan nuille rukoushömpötyksille ihan hauska naureskella.

Kun rukoilette, menkää taloonne ja sulkekaa ovi.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Rukouspalvelu
« Vastaus #8 : 07.11.05 - klo:17:30 »
*todella paranee* on hieman kyseenalainen toteamus muuten. Kun tässä yksi helluntailaismies alkoi asiaa tutkimaan, hänet lopulta taidettiin grillata pihalle koko kirkkokunnasta, kun ei niitä *todella parantumisia* löytynytkään. Hän ei halunnut löytää selkäsärkyä tai muuta tuon tyylistä vaivaa, vaan ihan kunnon todistettavaa sairautta. Esim. sokeuden parantuminen olisi kelvannut, raajan kasvaminen jne. Niitä ei montaa löytynyt. Hurjimmat *tarinat* olivat vain suurentuneita *tarinoita* ja todellisuus olikin jotain huomattavasti pienempää.

Mutta jos nimettömällä on *todellisia parantumisia* osoittaa, niin uskon, että tuo miekkonen mielellään ottaa lääkärintodistukset jne. vastaan ja konsultoi sitten myös lääkäreitä niiden kanssa.

Rukoustilanteissa tapahtuvat ilmiöt ovat yleisukonnollisia ilmiöitä. Ne eivät ole kristillisiä ilmiöitä, vaan samoja löytyy vaikkapa shamanismista, hindulaisuudesta, islamista, erilaisista luonnonuskonnoista jne. Yllättäen nämä "Jumalan manifestaatiota" ovatkin niin yleisiä. että ainakaan minulle ne eivät ole minkäänlainen osoitus Oikeasta Uskosta.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Anonymous

  • Vieras
Taas kysyttävää!
« Vastaus #9 : 07.11.05 - klo:20:33 »
Kiitos hyvistä vastauksistanne!    Anteeksi että ehkä jankutan, tämä on niin pitkän ajan pohdintaa. Vastauksenne kuitenkin selvensivät jo sitä ajatusta mitä mielessäni pyörittelen.  Minulla on nimittäin vielä lisäkysymys!  Rukouspalvelu  lienee syntynyt myös sillekin pohjalle että ihmiset  ovat itsekin herätyskokousten lopussa tulleet synteineen ja murheineen pyytämään esirukousta. Heillä on aitoa hätää ja huolta. On perheongelmia, sairautta, yksinäisyyttä, taloushuolia, kuolemaa. He ovat ovat ei-uskovia,  jotka arvelevat että  Jumala kuulee omia uskovaisiaan kun ei kuuntele minua, tai sitten he eivät omasta mielestään osaa rukoilla, luulevat että nyt pitäisi jotenkin erikoisesti puhutella Jumalaa eikä  IsäMeidän-rukouksen laskettaminen esittele heidän henkilökohtaista murhettaan. Heillä on aito tunne ettei Jumala heitä kuule.
No joku julkimo tai  pappi tai  seurakunnan riviuskovainen rukoilee  ja ihminen itkee/nauraa/ kaatuu tai vain kiittää hiljaa ja lähtee tiehensä. Tapahtuma voi olla vain hiljainen rukous ja öljyllä voitelukin.  
 Ja kuten eräässä vastauksessa oli, Jumala toimiikin yllättäen. Vai onko se aina Hän joka parantaa? Eksytystäkin on, kuten todettiin.  "Tahdomme herättää toivoa, lohduttaa, rohkaista sillä Jumala auttaa lupauksensa mukaan. Anokaa niin te saatte"  Tämäkin löytyy Raamatusta.  Mutta onko tämä  Hänen palvelemistaan ihmisiä palvelemalla, Hänen nimensä ja sovitustyönsä kirkastamista heille? Vai aivan turhaa touhua, joka ei johda mihinkään kuin joskus harvoin! Tai sitten Jumalan hyväksikäyttöä!   Usein ihmiset pyytävät vain päästä eroon sairaudestaan ja vaikeuksistaan ja jos pääsevät, kiitos unohtuu yhdeksältä ihmiseltä kymmenestä ja he elävät kuten ennenkin. Miettivät että liekö se ollutkaan Jumala joka auttoi, onko Häntä sittenkään olemassa? Ja ne jotka etsivät Jumalaa, pettyvät kun Hän ei vastaakaan siten kuin he odottavat. Kynnys tulla uudestaan voi olla korkeampi.   Eikö rukouspalvelun oikea tehtävä olisi opastaa ihmisiä Jeesuksen luo, uskomaan Häneen, vaeltamaan Hänen yhteydessään?  (siihen voi kuulua esirukous sairaitten puolesta mutta se ei ole pääasia) Teidän vastauksista päättelin ettei tämä nykyinen rukouspalvelu ole sitä oikeaa, vaan harhautunutta?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
"Ihmeparantumista" on tutkittu akateemisesti
« Vastaus #10 : 07.11.05 - klo:21:28 »
Vuonna 1990 julkaistiin Matti A. Miettisen väitöskirja "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta". Aineistona oli 1980 Niilo Yli-Vainion (hell.) kokousten yhteydessä tapahtuneet n. 1400 parantumiskokemusta, näistä n. 800 myönteistä. Mitään "normaalista" poikkeavaa ei havaittu. Tutkittujen parantumiskäsite oli lääketieteellistä vastaavaa käsitettä laajempi.

Tutkimus tehtiin yhteisymmärryksessä Yli-Vainion kanssa, ja tutkija kiittää helluntaiherätksen johtoa myötämielisestä suhtautumisesta. Tutkijan ote on myös kohdetta ymmärtävä. Tutkimus on julkaistu Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa A, nro 51, 1990.

Nyt voisi tietysti ajatella, että lähellä luterilaista kirkkoa olevan Rukouspalvelun organisoima rukous on tehokkaampaa kuin helluntailaisten, mutta en kyllä pidä sitä todennäköisenä.

Tutkija toteaa, että "ihmeparantuminen" kuuluu uskonnolliseen järjestelmään, eikä sitä ole mielekästä tutkia terveydenhuollon menetelmin.

mt

Kauhanen T

  • Vieras
Rukouksen luonteesta
« Vastaus #11 : 07.11.05 - klo:22:33 »
Minua miellyttää sellainen käsitys rukouksesta, jossa se nähdään ihmisen ihanneperusolotilana Jumalaan nähden. Elämään kyllä kuuluvat erityiset hiljentymisen, veisuun ja jumalanpalveluksen yhteisen rukouksen hetket, mutta en haluaisi nähdä niitä muusta elämästä irrallisina, "todellisen rukoilemisen" hetkinä.

Tykkään ajatuksesta, että kristityn koko elämä voisi olla rukousta. Joskus se on aktiivista huutamista, mutta useimmiten ikävöivää huokailua ja passiivista kuuntelemista.

En tältä pohjalta näe rukouspalveluja tarpeellisina, mutta kunnioitan sitä aitoa hengellistä etsintää jota sitä tarjoavien ja käyttävien sydämestä epäilemättä löytyy.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Rukouspalvelu
« Vastaus #12 : 08.11.05 - klo:10:46 »
Kauhasen kanssa samoilla linjoilla.
Joku tuossa aiemmin sanoi ettei voisi mennä tilanteeseen jossa niitä "eteen kutsuja" tietää olevan. Varmaan moni täällä keskusteleva tuntee samoin.
Mutta senhän ei tarvitse tarkoittaa sitä ettei sellaisissa tilanteissa joku voisi kokea jotain hyvää.
Me ihmiset kuljetaan niin erilaisia polkuja pitkin.
Körttiläisten hommaa on kai sitten tarjota paikka niille, jotka eivat parane eivätkä kaadu, mutta haluavat silti pitää kiinni oikeudestaan veisata, ja elää "rukousasennossa" Jumalaan nähden.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Rukouspalvelu
« Vastaus #13 : 08.11.05 - klo:17:24 »
Lainaus käyttäjältä: "osmo"
Körttiläisten hommaa on kai sitten tarjota paikka niille, jotka eivat parane eivätkä kaadu, mutta haluavat silti pitää kiinni oikeudestaan veisata, ja elää "rukousasennossa" Jumalaan nähden.


Tässä oli hyvä tiivistelmä siitä, miten olen körttiseurat kokenut! Saan olla rikkinäisenä, pirstottuna, hajoitettuna, silpuuna Jumalan edessä, veisata, sanoa pari sanaa, olla hiljaa. Kukaan ei painosta mihinkään. Se on oikeasti ihana tunne.

Teme =)
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Rukouspalvelu
« Vastaus #14 : 11.11.05 - klo:00:05 »
tunne muuten pari vakavaa sairautta joihin nimenomaan uskolla on joissakin tapauksissa parantava vaikutus. Meinaan depressio ja alkoholismi. Näissäkin kuntoutuminen lähtee potilaan omista lähtökohdista eikä ulkopuolisesta "kaatajasta".

  Mikko
Hähä!