Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 8  (Luettu 37725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #105 : 01.10.17 - klo:07:51 »
Mikkelinpäivän aamurukous:

                       Rakas taivaallinen Isämme.
Kiitos valtakuntasi ihmeellisistä lahjoista.
Kiitos, että lähetät tiellemme enkeleitä,
jotka varjelevat ja johdattavat meitä.
Auta meitä muistamaan,
että enkelit tulevat joskus luoksemme
ihmisen hahmossa.
Opeta meitä kunnioittamaan
kaikkia ihmisiä
ja osoittamaan kodeissamme
rakkautta ja vieraanvaraisuutta.
Kuule meitä Jeesuksen tähden.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #106 : 02.10.17 - klo:06:58 »
Kun myyn vanhan autoni

Taivaallinen isäni, kiitos kaikesta siitä, mitä tämä auto on minulle merkinnyt. Kiitos välttämättömistä työmatkoista.
Kiitos virkistävistä huvi- ja lomamatkoista. Kiitos rentoutumisen hetkistä ohjauspyörän ääressä.
Ennen kaikkea kiitän siitä, ettei minun ole tarvinnut joutua tällä onnettomuuksiin, eikä aiheuttaa toisille vahinkoja. Varjeluksesi on ollut hyvä. Siunaa kaikkia ihmisiä, jotka vielä tulevat tätä käyttämään. Anna tämän auton tuottaa heillekin iloa. Varjele heitä kaikissa vaaroissa, jotka heitä tällä liikkuessaan uhkaavat. Anna tämän kestää hyvin.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #107 : 03.10.17 - klo:07:41 »
 Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla. [Luuk. 13:34,35 : Ap. t. 7:59 | Jes. 31:5 | Jes. 65:2; Jer. 6:16]

Suojaavat siipes Jeesus:  https://www.youtube.com/watch?v=fRmVamguFew
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #108 : 04.10.17 - klo:06:54 »
Kun matka päättyy

Kiitos onnistuneesta matkasta, Jumalani. Olit hyvä, kun varjelit minua omilta ja toisten virheiltä jälleen kerran.
Ole niiden lohdutuksena, jotka ovat joutuneet onnettomuuteen. Vahvista niitä, joiden omaisia on kohdannut liikennekuolema.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #109 : 05.10.17 - klo:07:12 »
Kun varjelluin onnettomuudelta

Kaikkivaltias Jumala, minä näin, että ihmeittesi aika jatkuu. Minä en osaa kiittää sinua niin kuin tahtoisn. Minä voisin olla nyt tajuton tai kuollut. Minun omieni terveys saattaisi olla ainaiseksi mennyt. Vastaantulijakin saattaisi olla iäisyydessä asti. Mutta me jatkamme kaikki matkaamme vahingoittumattomina (ja ilman aineellisiakin vahinkoja). Sinä annoit vaistomaisen toiminnan kummassakin autossa tapahtua virheettömästi. Sinä pidit hermoni kurissa. Sinä ojensit varjelevan kätesi väliin ja tilaa tuli kahdelle autolle, vaikkei sitä oikeastaan ollut. En osaa kiittää sinua niin kuin tahtoisin.
Jumalani, minä mietin vain: miksi? Ja minä arvaan: siksi, että olin luottanut liikaa itseeni ja taitooni ja kokemukseeni. Olin unohtanut, etten ole yhtään luotettavampi kuin ne, joille onnettomuus tapahtuu. Minä vain hiljaa ihmettelen, että juuri minä sain kokea ihmeesi.
Hiljainen ihmettely on ainoa kiitokseni. Kuule pyyntöni: matkusta kanssani elämän jäljellä oleva taival.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #110 : 06.10.17 - klo:08:49 »
Kun olen yksinäinen

Jumala, sinä olet sanonut, ettei ihmisen ole hyvä olla yksin. Se on totisinta totta. Mutta - saanko luvan kysyä - miksi minun pitää olla näin yksin? Joskus se on hyväkin. Tulen ajatelleeksi tärkeitä asioita. Aina en kuitenkaan jaksa ajatella.
Sinä näet yksinäisyyteni asunnossani, kadun vilinässä ja bussin tungoksessa. Sinä näet yksinäisyyteni työpaikalla, ravintolassa ja kirkossa. Sinä tiedät, että minun on kaikkein vaikein olla yksin juuri silloin, kun ympärilläni on paljon ihmisiä eikä kukaan välitä minusta eikä edes huomaa minua.
Oletko sinä hyljännyt minut vai lähestytkö sinä minua yksinäisyyden tiellä?
Älä hylkää minua. Jos kohtaat minut tässä yksinäisyydessäni, anna minulle ystävän löytämisen armo. Jhda minut jonkin yhteyteen, joka on yhtä yksinäinen ja jonka on yhtä paha olla yksin kuin minunkin. Auta minua kohtaamaan hänet sinun kanssasi ja meitä yhdessä iloitsemaan sinussa. Ohjaa meitä edelleen huomaamaan muut yksinäiset ja tarjoamaan tilaisuus kohdata meissä toinen ihminen ja meidän kanssamme sinut.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #111 : 09.10.17 - klo:07:15 »
Kun tulee ei-toivottuja vieraita

Tuossa he nyt tulevat, hyvä Jumalani, nuo ihmiset joille minulla ei ole hetkeäkään aikaa. Minulla on oma suunnitelmani edessäoleville tunneille ja se olisi vietävä läpi.
Anna minun kestää tämä häiriö. Auta minua ottamaan heidät vastaan niin kuin ottaisin, jos tietäisin, että he tulevat sinun lähettäminäsi. Kenties sinä oletkin lähettänyt heidät. Ainakin olet sallinut heidän tulla.
Pidä mielessäni, etteivät he voineet tietää kuinka tärkeää tekemistä minulla olisi juuri nyt. Varjele minua teeskentelyltä, kun minun on sanottava: tervetuloa. Sanon sen sinun tähtesi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #112 : 10.10.17 - klo:07:13 »
Kun ajattelen puolisoani

Jumala, joka olet asettanut avioliiton! Minä pyysin kerran, että saisin tutustua häneen. Minä rukoilin, että antaisit hänet minulle. Sinä täytit toivomukseni. Hän on minun. Minä olen hänen. Me tunnemme toisemme liiankin hyvin.
Kiitos sinulle yhteisistä päivistämme ja vuosistamme, hyvistä ja pahoista. Annoit minulle avun, joka on minulle sopiva. Tee minut sellaiseksi, ettei kanssani olisi kovin vaikea elää.
Auta minua osoittamaan hänelle uskollisuutta ja rakkautta läpi elämän.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #113 : 11.10.17 - klo:07:18 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #114 : 11.10.17 - klo:07:19 »
Kun naapurit häiritsevät

Rauhan Jumala, anna minulle rauhallisemmat naapurit. Tai opeta ainakin naapurini muistamaan, etteivät he asu yksin tässä talossa. En minäkään haluaisi asua yksin.Toivoisin sentään hiukan hillitympää hälinää ja vähäisempää kolinaa normaali-ihmisen nukkuma-aikana.
Minä kiitän siitä ripeydestä, jolla naapurit auttoivat, kun olin sairas. He ovat oikeastaan hyviä ja uskollisia naapureita. Mutta - minä saatan olla vähän hermostunut ja huonouninen nykyisin. Siunaa naapureitani ja minua. Anna kaikille meille sinun rauhasi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #115 : 12.10.17 - klo:07:09 »
Kun haluaisin auttaa

Luojani, sinä olet luonut minut elämään omaa elämääni. Sinä olet luonut minut myös auttamaan lähimmäisiäni. Sinä tiedät, etten ole usein auttamistuulella. Mutta tänään minusta tuntuu että olen. Se on mieluisa tunne.
Johda siis tänään luokseni joku, jonka avuntarpeeseen minun mahdollisuuteni riittävät. Auta minua tuntemaan hänet kun kohtaamme. Jos hänen auttamisensa tuntuu käyvän liian vaikeaksi tai kalliiksi, lisää tätä vireillä olevaa auttamishaluani ja lähetä tarvittaessa jokin toinenkin osallistumaan avun antamiseen. Olisi ikävä, jos se ihminen, jonka takia annoit tämän kipinän mieleeni, jäisikin tänään apua vaille.
Kiitos, Luojani, kun saan suunnitella jonkin toisen auttamista enkä ole pakotettu toivomaan apua joltakin, joka ei tänään halua auttaa.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #116 : 13.10.17 - klo:07:40 »
Kun olen katkera

Jumala, sinä olet hyvä. Miksi sallit ihmisten olla niin pahoja vaikka olet luonut heidät omaksi kuvaksesi?
Minä olen katkera toisten epäoikeudenmukaisuutta ajatellessani. Olen hiukan katkera nähdessäni epäoikeudenmukaisuutta muita kohtaan. Olen täynnä katkeruutta, kun itse joudun kärsimään vääryyttä. Katkeruus tekee elämän vielä vaikeammaksi.
Jumalani, miksi hylkäät minut ihmisten mielivaltaan ja katkeruuteen? Kukista sinä hyvyydelläsi ihmisten pahuus. Muuta toisenlaisiksi ne, joiden väärämielisyydestä minä kärsin.
Sitä odotellessani rukoilen: auta minua voittamaan katkeruuteni. Auta minua pitämään se kurissa. Ja - varjele minua aiheuttamasta toisille mielipahaa ja katkeruutta. Suo minun sen sijaan tuottaa iloa ja olla ystävä jokaiselle kohtaamalleni katkeralle ihmiselle.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #117 : 14.10.17 - klo:07:30 »
Kun tuli sanottua pahasti

Sen ei olisi tarvinnut tapahtua, Herra. Se ei olisi saanut tapahtua. Se tapahtui vain. Minä sanoin hänelle yhtä pahasti ja pahemmastikin kuin hän minulle. Hän näytti kärsivän siitä ja lähti pois. Minä voitin hänet sanasodassa.
En kuitenkaan tunne voittajan iloa. Tunnen jääneeni tappiolle. Toivoisin olleeni se, joka lähti hiljaa pois voittaen itsensä tai ainakin luovuttaen kielteisen voiton toiselle.
Herra, minä en enää sanoisi niin, jos tulisin samaan tilanteeseen. Mutta sanani eivät palaa takaisin, eikä niiden aiheuttama kirvelevä haava parane minun katumuksellani.
Anna minulle anteeksi. Anna minulle nöyryyttä ja voimaa sanoa tuo myös hänelle, jolle tuli sanottua pahasti. Suo tämän kokemukseni kasvattaa minua hillitsemään mieleni ja kieleni - niin vaikeaa kuin se usein onkin.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #118 : 15.10.17 - klo:06:50 »
Kun kävelen kadulla

Minä rakastan käyskentelyä kaduilla, Herra. Silloin minä näen kuinka monenlaisia lapsia sinulla on. Minä en tunne heitä enkä voi tervehtiä heitä, eivätkä he huomaa minua ollenkaan. Minusta on silti hauska katsella heitä ja muistaa, että tuonkin sinä olet luonut ja tuon. Erityisesti iloitsen ajatellessani, että sinä rakastat heitä kaikkia.
Minusta ei ole katulähetystyöntekijäksi. Mutta minä rukoilen: anna armosi kaikille, joiden kanssa kävelen samaan suuntaan ja kaikille, jotka tulevat vastaan ja kaikille, joiden ohi kävelen, kun he ovat pysähtyneet keskustelemaan tai katsomaan näyteikkunaa.
Kuule tuntemattoman kävelylläolijan nrukous Jeesuksen nimen tähden.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #119 : 16.10.17 - klo:06:59 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)