Kirjoittaja Aihe: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?  (Luettu 30935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #45 : 18.08.16 - klo:20:17 »
Eihän se ole tuomitsemista, jos vain osoittaa tosiasioita. Ihan kuten polisi voi todeta rikoksen tapahtuneeksi, mutta jättää tuomion antamisen oikeuslaitokselle.

Raamatun ohje on muistaakseni mennä rikkomuksen tekijän luo puhumaan asia selväksi. Pitikö ottaa kaksi todistajaa mukaan? Muuten tulisi kai pitää suu supussa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #46 : 18.08.16 - klo:21:14 »
Minä tarvitsen Hengen ohjausta juuri siihen että pystyn elämään niin hyvin kuin voin.   
 Aina en läheskään pysty , ja silloin en ole kai kuullut ohjausta.
Voi olla, en tiedä, että Jumala tarkoituksella ottaakin välillä Henkensä pois meiltä ja jättää kokeilemaan miten oppi on tarttunut.

Vaikka kuinka luen kymmentä käskyä selityksineen, se ei ole samaa kuin Hengen neuvot ja ohjaukset.
Raamatun mukaan ei tarvitse huolehtia siitäkään mitä puhuu. Sanat annetaan.
Näin Luukas 12;12 kertoo.

Minulle Kolmiyhteisen Jumalan olemuksesta on Henki ja sen toiminta tutuin. En tarkoita sen karismaattista toimintaa kielilläpuhumisineen tms.

Sanoisin, että Henki pitää minua tiellä.

Tässä löytyy paljon sellaista mikä on tuttua. En ehkä ymmärrä riittävästi ajatusta Hengen neuvoista, mutta tuo Jumalan Hengen tuki, siitä taidan ajatella niin samoin että mieleni teki vastata, mitä joskus tulee mieleeni. On kuin tuki, joka ehkä otetaan pois, jotta näen kuka minua tukee.  Siinä  mennään nurin sitten, jotta ymmärtäisin etten itsessäni ole mitään enkä kykene hyvään tuetta.

Lapsi oppii erillisyytensä tämmöisillä itte tahtoo- yritelmillä joskin oppii myös syömään, kävelemään ja minkä tarvitsee.

En tiedä jääkö ohjaus kuulematta vai tahdonko olla kuulematta.

Pidän suuresti Tippettin oratorion päätösosan sanoista:  I would know my shadow and my light, so shall I at last be whole --- tahdon tuntea valoni ja varjoni, siten olen lopulta ehyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #47 : 19.08.16 - klo:07:55 »
Ihmisen kannalta tärkein asia, jossa ihminen on Hengen johtamana, on se, kun Henki johtaa ihmistä jatkuvaan Jeesuksen nimen avuksi huutamiseen. Pyhä Henki johdattaa ihmisiä Jeesuksen luo.
Lagukselta vaikutteita saaneena olisin taipuvainen ajattelemaan, että pienikin järjen tai tunteen ajatus siitä, että asiani eivät ole Jumalan suuntaan täysin kunnossa, on sitä, että ihmistä vedetään uskon harjoitukseen, eli seurusteluun Jeesuksen kanssa. Ja kun tästä seurustelusta livetään pois, Jumala jälleen lähettää kutsun palata tähän tilaan.

Pyhän Hengen johdossa ihminen alkaa tajuta, mitä on synti, vanhurskaus ja tuomio.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #48 : 19.08.16 - klo:09:21 »
Oikein. Mutta... tämä on löydettävä itselleen Pyhän Hengen johdattamana. Ei onnistunut ainakaan minulle vaikka tätä kuinka saarnattiin.

Päinvastoin, tuli tympeä ' astian maku' kun Vapahtajan nimeä liian usein käytettiin.

Jos Kristus ei tule sisällemme, on sitä ihmisten turha tuputtaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #49 : 19.08.16 - klo:12:15 »
Tämä kuulostaa kovasti juuri siltä, että koettaa uskotella itselleen sellaista, mihin ei kuitenkaan oikeasti usko. Teot olisivat niin paljon helpompia, niitä voi vain päättäväisesti tehdä, mutta jos on rehellinen niin ei voi päättää uskoa sellaista mitä vain ei usko. (
Eli mitä? Kysyin, onko se sitä, että saa tietää, mikä olisi oikein, vai sitä, että saa myös voimaa toimia oikein? Tämä oli se varsinainen kysymykseni.

Yrittää uskoa ei ole uskottelemista itselleen, että uskoo vaan sen tunnustamista, että usko on heikko, aina. Rakkauden teot ovat tärkeitä, mutta ihmisen pelastaa vain Jumala.

Onko Hengen ohjaus sitä, että tietää, mikä on oikein ja saako myös voimaa toimia oikein?

Kyllä kristitty ihminen tietää, mikä on oikein, mikä hyvää ja mikä on kohtuullista. Oikein toimiminen onkin sitten eri asia kuin tietäminen.

Esimerkiksi me voimme sanoa, että olemme ympäristöä kunnioittavia ihmisiä, mutta arkena kuitenkin toimimme toisin kuin millaisia sanomme olevamme.  Kun me toimimme oikein, voimme olla itsestämme ylpeitä. Kun me toimimme oikein, voimme saada myös toisilta kiitoksia.

Mutta mehän olemme ihmisiä, emmekä ajattelemattomuuttamme toimi oikein. Tämä takia ihminen on aina syntinen, vaikka hän uskoo, vaikka hän tietää, mikä on oikein ja hyvää vaikka hän yrittää toimia oikein.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #50 : 19.08.16 - klo:12:50 »
Minä en osaa enkä voi olla itsestäni ylpeä. Jos joskus onkin jotakin sen suuntaista tulee ajatus  kopeudesta , ja sitä en halua olla. Silloin on heti rukouksen paikka.

En myöskään halua, enkä kestä kiitosta. Yritän olla niin, että kaikki hyvä on Jumalalta, miksi siis kiittää minua.

Tähän ei uskoni ole tyssännyt. Katson tämän oppimiseksi.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #51 : 19.08.16 - klo:16:48 »
Onko Hengen ohjaus sitä, että tietää, mikä on oikein ja saako myös voimaa toimia oikein?

Kyllä kristitty ihminen tietää, mikä on oikein, mikä hyvää ja mikä on kohtuullista. Oikein toimiminen onkin sitten eri asia kuin tietäminen.

Juu kyllä, aina ei toimi siten minkä tietää oikeaksi, siitä olemme samaa mieltä. Mutta mitä se hengen ohjaus on, sitä et kertonut. Miksi Paavali väittää, ettei Hengen ohjaama tee sellaisia pahoja tekoja, jotka hän luettelee?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #52 : 19.08.16 - klo:20:01 »
Mitä kaikkea olet näiden oppi-isien (tai heidän kommentaattoreidensa) teoksia lukenut, johon tuon käsityksesi perustat?

Et ois öppiäinen kysynyt, kohta tulee pitkä litania lähdeteoksia, sen verran tiedänhenkilöä, että hän tutkii kyllä kirjllisuudet, vaikkakin omanlaisten silmälasien läpi ajateltuna :)

vn, kyllä on kirjoittanut syviä viisauksia tossa edellä :)  :eusa_clap:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #53 : 20.08.16 - klo:22:28 »
Hauskaa kun joku toinenkin on hereillä.

Kyösti varmasti vastaa, mutta eikö tuo galatalaisille kirjoitettu viittaa epäselvyyteen ympärileikkauksesta ja luopumus irrottautumista Paavalin julistuksesta jonka mukaan ei-juutalainen kasteen ottaessaan ei tarvitse ympärileikkausta. Galatassa liikkui toisin opettavia " valheveljiä". 

Mitähän Kyösti vastaa?

Kyllä varmaan viittaa epäselvyyteen ympärileikkauksesta ja ehkä yleensäkin lain vaatimista teoista.
Tästä johtuen Paavali joutui jälleen kerran evankelioimaan heitä.


Mitä tarkoitat käännytyksellä, evankelioinnilla? Entä luopumuksella?

"Luopumus"-sanan merkityksen Leena jo kertoikin.
"Evankeliointi" on evankeliumin kertomista.
"Käännytys" luultavasti ainakin sitä, että yrittää saada jonkun kääntymään siihen uskomusmaailmaan, mitä itse edustaa.

Mitkä kohdat galatalaiskirjeessa niitä edustavat?

Galatalaiskirjeen saa luettua läpi vartissa. Jos käyttää vähän enemmän aikaa ja ajatusta, niin jonkin verran kauemmin. Lukaise läpi, niin varmaan löydät vastauksen tuohon.


Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #54 : 22.08.16 - klo:09:05 »
Juu kyllä, aina ei toimi siten minkä tietää oikeaksi, siitä olemme samaa mieltä. Mutta mitä se hengen ohjaus on, sitä et kertonut. Miksi Paavali väittää, ettei Hengen ohjaama tee sellaisia pahoja tekoja, jotka hän luettelee?

Toistan: Hengen ohjaus on jatkuvaa parannuksen tekemistä. ("Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.")
« Viimeksi muokattu: 22.08.16 - klo:09:10 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #55 : 22.08.16 - klo:09:21 »
Tuo parannus ei ole vain oman ihmisyyden kohentumista, vaan se vaikuttaa myös lähimmäisiin ja ympäristöön. Rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys ja itsensähillitseminen ovat näet ihmisestä toiseen tarttuvia asioita.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #56 : 22.08.16 - klo:10:13 »
Koen kahtena eri asiana Hengen ohjauksen ja hengenhedelmät.

Olen kokenut monasti ulkopuolista ja ihmeellistä ohjausta aivan arkisissa elämän kuvioissani. Toiset voivat sanoa sitä Sisäiseksi Ääneksi, jolloin se olisi ihmisestä itsestään. Minulle se on muuta.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #57 : 27.08.16 - klo:10:22 »
Toistan: Hengen ohjaus on jatkuvaa parannuksen tekemistä. ("Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.")

Saatan ajatella puolen vuoden kuluttua ihan eri tavalla tai painottaa muuta, mutta juuri nyt ajattelen ihmisen itsensä voivan juuri näin mahdottoman hyvin.

Ajattelin toisessa yhteydessä " ihmisajatusta" , täällä on puhuttu teoista, vakuutan että on miljoonasti helpompaa puhua ja suunnitella hyviä tekoja kuin saada ne tehtyä! 

Tuostakin saattaa tulla ihmisajatus:  Minä olen kadotettu ellei tätä näy. Mutta eikö tämä merkitse sitä mistä toisaalla Nuuska kirjoitti " Kristuksen päälleen pukemisena?" Ehkä vähitellen ihminen myös kaipaa tätä, haluaa tämän puolen omakseen, omistaa nämä ominaisuudet? Lopulta niin voi itsekin paremmin kuin vastakohdassaan.  Viha, kauna, katkeruus,  kostonhimo, kiivaus,  kateus, pahat sanat, juoruileminen, väärä todistus lähimmäisestä, nuo päivittäiset ihmisen kumppanit, vievät mielentilaan joka ei takuulla ole terveellinen yhdellekään.

..............

" Hengen johdatus" taitaa merkitä täsmälleen samaa kuin se " Jumalan johdatus" josta kyselin foorumille tullessani. Ajatus torjuttiin melko yksimielisesti. Saatoin käyttää väärää ilmausta.

Itselleni ei ole tapahtunut outoja yhteensattumia, joista uskaltaisin nyt puhua " Hengen johdatuksena" sen sijaan ajatus Jumalasta läsnäolevana omassa vaatimattomassa arjessani on juuri nyt, taakse katsellessani, suuri ja avoin kysymys.

Hän joko on kaikessa tai ei missään, tällä hetkellä ajattelen kyllä näin. Saa nähdä olenko viisaampi puolen vuoden kuluttua. Ajattelen paljon lupausta, " kaiken kääntämisestä parhaaksi niille jotka Häntä rakastavat" ja juurikin niin, etten tee tuosta " rakastamisesta" ehtoa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #58 : 28.08.16 - klo:09:08 »
Aikuinen usko on arkista... me teemme hommia ja yritämme rakastaa toisiamme. Lutherilaisessa teologiassa on se jännä piirre, että me jätämme tällaiset antropologiset kysymykset syrjään esim. miltä minusta tuntuu uskoa, minä hetkinä päivästä on usko luja, onko minulla armon tikapuita vielä kiivettävänä, pyhät ja pahat... etc. Nämä ovat sellaisia kysymyksiä, joilla ei ole mitään teologista arvoarvostelmaa. Teologiassa on Jumalasta kysymys. Minä -teologia ei ole teologiaa ollenkaan. Vanhan vihtahousun keksintöä ne ovat!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #59 : 28.08.16 - klo:11:11 »
Aikuinen usko on arkista... me teemme hommia ja yritämme rakastaa toisiamme. Lutherilaisessa teologiassa on se jännä piirre, että me jätämme tällaiset antropologiset kysymykset syrjään esim. miltä minusta tuntuu uskoa, minä hetkinä päivästä on usko luja, onko minulla armon tikapuita vielä kiivettävänä, pyhät ja pahat... etc. Nämä ovat sellaisia kysymyksiä, joilla ei ole mitään teologista arvoarvostelmaa. Teologiassa on Jumalasta kysymys. Minä -teologia ei ole teologiaa ollenkaan. Vanhan vihtahousun keksintöä ne ovat!!

Komppaan ja vahvasti!
Acta, non verba.