Kirjoittaja Aihe: Kahdeksas käsky  (Luettu 3532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kahdeksas käsky
« : 25.02.11 - klo:20:18 »
Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi

Muistan, kun luin Martti Lutherin selityksen tähän käskyyn Isosta katekismuksesta, ja häpesin. Miten helposti tätä käskyä tuleekaan rikottua.

Luther sanoo asiat suoraan selityksessään mm. näin:

"Panettelijoita ovat siis ne, jotka eivät jätä asiaa siihen, että sen tietävät. He jatkavat eteenpäin, kuuluttavat tuomion julki etukäteen, ja jos he hitusenkaan tietävät, he juoksevat uutisineen joka loukkoon. Nautiskellen he kahnuttavat itseään saadessaan tonkia toisten likaa kuin mitkäkin siat, jotka kellivät loassa ja sitä kärsällään kääntävät."

Kuinka mielellään sitä kertoo toiselle "ihan näin meidän kesken" joitakin asioita, jotka olisi parempi pitää omana tietonaan.


Lutherin selitys 8. käskyyn päättyy näihin sanoihin:

"Sillä ihmisellä ja ihmisessä ei ole mitään muuta, mikä voisi sekä hengellisissä että maallisissa asioissa tuottaa hyvää tai aiheuttaa vahinkoa enemmän ja laajemmin kuin ruumiin jäsenistä pienin ja heikoin, kieli."

Tämä asia tuli mieleeni siitä tämänpäiväisestä Youtubeen laitetusta videosta, jossa hotelliin pettynyt mies esitteli huoneensa kaikki vikapaikat ja kertoi joka välissä hotellin nimen ja paikkakunnan. Se oli laadittu samaan tyyliin, kuin mainokset laaditaan. Monta kertaa semmoinen, mistä toista moittii, kolahtaakin sitten joskus myöhemin omalle kohdalle. Tästä minulla on ihan omakohtaisia kokemuksia sekä olen nähnyt muillekin käyvän niin.

Koko pitkä selitys löytyy seuraavasta linkistä:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/8kasky.html
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kahdeksas käsky
« Vastaus #1 : 25.02.11 - klo:22:07 »
Kahdeksannen käskyn taakse voi myös piiloutua. On yhtä ja toista, joka on kuin märkivä haava, eikä parane, ellei saa  tuuletusta. Aivan liian vähän onnistuttiin varoittamaan pahasta Saksan kirkkotaistelun aikaan. Kuinka olisi käynyt jos Tunnustuskirkko olisikin voittanut?  Silloin ei annettu väärää todistusta! Tuo saatetaan laventaa koskea kaikkea negatiivista puhetta - jos vaikka on oma kirkkokunta kyseessä. Me emme katso mikä on totta - milloin varoitetaan vaarasta, mikä väärää todistusta --- vaan kenestä on kysymys - kuka puhuu.

Jos ajattelen kristillisiä kirkkokuntia nyt -- pitkäänkö olisi pieteettisyistä tullut vaieta esimerkiksi lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä?

Itse olen nähnyt julmuutta, joka johti mahdollisesti henkilön kuolemaan - kristittyjen keskuudessa - eri linjan ajattelijoiden innostuessa toimimaan -  ja siitä vaiennut.  Häpeän itseäni. Vaikenin, koska asialla olivat "sentään kristityt". Ja sitten ne olisi hyljeksineet minua...

..........................................................

Tiedän, ettet tarkoita tätä,. vaan mielihyvää, joka saadaan toisen vahingoittamisesta pahoin,yleensä vielä tarkistamattomin puhein. Sillä hetkellä on ihanaa --- kaikki pahuushan on tuolla, ja ajatella, tiedätkö mitä vielä - ei, kyllä nyt on toimittava...  
Tuo käsky on oikeastaan aina sisältänyt itselleni myös käskyn katsoa peiliin, kantaa omaa pahuuttani, ja projikoida sitä mahdollisimman vähän muualle.

...........................................................
Me tarvitsemme paljon nöyryyttä, harkintaa ja ymmärrystä tietääksemme milloin on aika puhua. Varoittaa vaarasta, esimerkiksi. Jumala meitä siinä auttakoon. Vaikka jälkikäteen, havahduttamalla omatuntomme.  En ihmettele sitä, että kielen vaarallisuudesta puhutaan niin paljon. Puheella on mahdollisuus tappaa.
« Viimeksi muokattu: 25.02.11 - klo:22:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Kahdeksas käsky
« Vastaus #2 : 17.07.17 - klo:18:35 »
”Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) mielestä poliitikot syyllistyvät jatkuvasti tahalliseen väärinymmärrykseen ja sanovat näin väärän todistuksen lähimmäisestä, eli arkikielellä sanottuna valehtelevat”.

https://yle.fi/uutiset/3-9725356

Pääministeri käsitteli puheessaan kristillisiä arvopohjaansa, turvapaikanhakijoita ja kymmentä käskyä Raamatusta. Kahdeksas käsky oli erityisesti otettu pääministerin puheessa esille.

”Kahdeksannen käskyn noudattaminen tuntui erityisesti vaivaavan pääministeriä. Sipilän mielestä kunnon kristityn pitäisi pistää poikki tahallisen väärinymmärryksen kierre, joka vaivaa varsinkin eduskunnassa.
Tahallinen väärinymmärtäminen rikkoo kahdeksatta käskyä. Poliitikko maallisella kielellä sanottuna valehtelee, kun ymmärtää tahallaan väärin kolleegansa puheet.
– Joudun itsekin tuota painia käymään aika usein eduskunnan kyselytuntien jälkeen ja mielelläni soisin, että edustajatoveritkin sitä kävisivät”.


https://yle.fi/uutiset/3-9725356

Oli pääministeri tai sitten syrjäytynyt ihminen yhteiskunnastamme. Niin kaikki me käymme joka päivä Jaakobin painia (1. Moos. 32:23-33).

Vastaavasti Kotimaa-lehdessä oli myös kahdeksas käsky käsittelyssä teesinä:

Viikon teesi 30.
Kotimaa lehden numero: 23. 
8.kesäkuuta 2017. sivulla 24.


"Älä puhu potaskaa.
Kahdeksas käsky käskee olemaan valehtelematta. Tai oikeistaan se käskee pysymään totuudessa ja asiassa, kun puhutaan toisista ihmisistä. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Kuulostaa juhlalliselta. ”Lausua” ja ”väärä todistusta” – ihan kuin oikeussalissa oltaisiin. Paljon enemmän potaskaa tulee lähimmäisistä puhuttua arjessa.
Potaskaa muuten on kaliumkarbonaattia,  jota on käytte muun muassa lannoitteena ja toisinaan ruoan valmistamiseen (lipeäkala).  Potaskan puhuminen tarkoittaa perättömien puhumista. Siitä Raamattu varoittaa. Kaikenlainen panettelu, selän takana puhuminen, selkään puukottaminen, huhujen levittäminen ja vihjailu on tuomittavaa. Valeuutisten levittäminen, ”vaihtoehtoisen totuuden” syyttäminen lähimmäisestään, on vihapuheen irti päästämistä. Siitä Luoja meitä varjelkoon! Kristikansan julmana huvina on iät ajat ollut juoruta toisten synneistä. Se saa Lutherilta tämän käskyn selityksissä armottoman tuomion. Hänen mukaansa synnin näkeminen ja tuomitseminen ovat kaksi eri asiaa.Ettäs tiedät!"
                                                         
Olli Seppälä


"Kotimaa julkaisee vuoden ajan(27.10.2016 - 2.11.2017) jokaisessa numerossaan joka viikko yhden teesin reformaation merkkivuoden ja Lutherin vuonna 1517 naulaamien teesien kunniaksi. Teesit on osoitettu niin kirkolle kuin jokaiselle kristitylle. Vastaväitteet ja kommentit teesiin: toimitus@kotimaa.fi  "




ps.Taitaa "häkki heilahtaa" minulle ja vapautta on turha odottaa vähän aikaan.
« Viimeksi muokattu: 17.07.17 - klo:18:43 kirjoittanut Bengt Sandberg »