Kirjoittaja Aihe: Tulinen järvi  (Luettu 16507 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #15 : 16.10.20 - klo:20:31 »
...Täällä maan päällä täytyy ihmisten totella tietenkin maallista lakia, koska täällähän sitä eletään. Kuitenkin nimimerkki luterilainen saa näköjään rikkoa lakia joka toisessa kirjoituksessaan, niin kuin edellä olevassakin. Miksi?
...

No siksi, älä tyhmiä kysy.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #16 : 16.10.20 - klo:20:56 »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #17 : 19.10.20 - klo:13:24 »
Tämä kai kuvaa teitä 'sinimustia körttejä', teidän itseymmärrystänne. En ryhdy arvailemaan, montako teitä mahtaa olla. Ehkä olet peräti ainoa laatuasi. Luther taisi uumoilla, että kirkkaudessa odottaa kolme suurta yllätystä. Ensimmäinen on se, että sinne saapuu monta sellaista, joita ei olisi koskaan Taivaaseen kuvitellutkaan. Toinen on se, että sinne jää tulematta monta sellaista, joita on pitänyt aivan varmoina autuuden saavuttavina. Kolmas - kaikista suurin - on se, että huomaa itse pelastuneensa.
Pelastusepävarmuus vain autuuden perimisen toivossa pitää armon kerjäläisen aralla tunnolla ja nöyrällä mielellä. Miksi alatien maan matosella edes pitäisi olla pelastusvarmuus, koska taivaan autuuteen pääseminen tai tuliseen joutuminen riippuu Jumalan valinnasta?

Vasta taivaan portillahan sen tietää, pääseekö taivaan autuuteen vai joutuuko tuliseen järveen. Lutherin näkemyksen mukaan me emme voi valmistautua armoon. Tämä sanotaan 97 teesissä skolastista teologiaa vastaan. Paras ja virheetön valmistautuminen armoon ja ainoa tapa armon vastaanottamineen on Jumalan iankaikkinen ennaltatietämys ja valinta (predestinaatio). Näin sanotaan 29. teesissä. Perisynnin tähden ihminen on sidottu ja itseensä käpertynyt. Ihmisen tahto on sidottu, sillä se on synnin sitoma ja Jumalaa vastaan.

Teoksessaan "Sidottu ratkaisuvalta" Luther pitäytyy aina siihen, että ihmisen pelastuminen taivaan autuuteen tai tuliseen järveen joutuminen riippuu Jumalan valinnasta. Pelastuksemme taivaan autuuteen on omien mahdollisuuksiemme ulkopuolella. Kaikki on Jumalan armon varassa. Luther korostaa, että juuri näin Raamattu sanoo kaikkialla, ja viittaa moniin VT:n ja UT:n kohtiin, erityisesti Joh.15:16;Room.9:16;18. Näiden sanojen painoarvo on suurempi kuin meidän kokemuksemme, joka kenties kertoo vapaan tahdon puolesta. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla se on. Jumalan iankaikkisesta ennaltatietämyksestä ja valinnasta voimme lukea luterilaisista tunnustuskirjoista Yksimielisyyden ohje http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #18 : 19.10.20 - klo:13:46 »
Körttiläiseen epävarmuuteen pelastuksesta liittyy ymmärtääkseni luja luottamus siihen, että Jumalan ratkaisu on omallakin kohdalla paras mahdollinen, oli se sitten mikä tahansa. Helvetinpelko ei kuulu herännäisyyteen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #19 : 19.10.20 - klo:14:50 »
Jatkan tuosta pelastusvarmuudesta.
Raamatussa esim. Joh. 3:16 kertoo että Jumalan valinta on se että Hän antoi
Poikansa maan päälle sitä varten että kaikki ihmiset pelastuisivat.
Ihmisen valinta on se että kelpaako Jeesuksen veri meille Elämän perustaksi.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #20 : 20.10.20 - klo:14:17 »
Ihmiset ovat erilaisia.  Minulle tämä sopii,  toiselle ei.

Joo, niin ovat.

Sinä taidat pelätä aika paljon, ja toivot että pelkäisit vielä enemmän, ja näet muidenkin käytöksen motiivina usein pelkoa (lainaan tuolta ylempää sanojasi: "Kaiketikin pelätään ihmisten reaktioita").

Kaikilla pelko ei kuitenkaan ole niin keskeinen juttu, kuten itsekin sanot: "Kun olen seuraillut ympärilleni, niin minusta on näyttänyt siltä, että on myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole heränneet helvetin liekkien poltellessa jalkapohjia, vaan aivan muiden syiden ajamana."

Minä en pysty (omista toisenlaisista lähtökohdistani) ymmärtämään, miten helvetin pelko voisi herättää. Jos ei ole jo valmiiksi "herännyt" (en tarkoita nyt körttiläistä), niin eihän silloin usko koko helvetin olemassaoloon, siis helvetti merkityksessä teoista seuraava tuonpuoleinen rangaistus? Mutta joo, pelko kaiken kaikkiaan ei elämässäni ole ollut keskeisiä juttuja.

Miten se sinulla oikein meni? Uskoitko ensin, että on helvetti ja että olet joutumassa sinne? Ja kauhistuit ja rupesin miettimään, miten välttäisit tuon kohtalon. Ja vasta joskus myöhemmin sinulle kerrottiin se ilosanoma, että onkin olemassa sellainen kuin Jumala, joka voi sinutkin helvettituomiolta pelastaa?

Kun sitten on niitä (meitä?) joiden elämä jo nyt on helvettiä, eli se ei ole mikään tuleva rangaistus. Ei tarvitse pelolla odottaa tulevaa, riittää mitä on nyt. Elämä nyt tässä voi olla helvettiä. Kysymys ei ole pelosta, sillä pelko kohdistuu johonkin sellaiseen, jota ei vielä ole (ihan kuten jos paraikaa tunnet kipua, niin kärsimyksesi ei johdu siitä että pelkäisit kipua). Ja elämänsä voi hyvin kokea helvetiksi, vaikka ei mihinkään jumaliin ja jumalallisiin rangaistuksiin uskoisikaan. - Ja kun tuolla lailla jo on helvetissä, vankilassa, Vapahtaja voi tosiaan kolahtaa. Ei vapaudu tulevan kivun pelosta, vaan kivusta. (Tai jos et vapaudu, se ainakin lievittyy, asettuu mittasuhteisiin, kutistuu joka puolelta puristavasta vankilasta enää piikiksi lihassa?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #21 : 20.10.20 - klo:20:37 »
Me körttiläisethän olemme luterilaisia, jotka alatien maan matosina elämme pelastusepävarmuudessa autuuden perimisen toivossa. Vasta taivaan portilla tietää, pääseekö taivaan autuuteen vai joutuuko tuliseen järveen. Raamatun mukaan taivaaseen pääsevät vain kristillisellä kasteella kastetut kristityt, koska kaste vaikuttaa uudestisyntymisen. Siksi vauvatkin on kastettava, koska heillä on perisynti taakkanaan, ja he ovat hengellisesti kuolleita. Heidänkin on tarpeen uudestisyntyä kasteen ja uskon kautta Kristukseen, jotta voisivat päästä taivaan autuuteen. Kastamattomina kuolleet vauvathan Jumala heittää tuliseen järveen muun muassa ei-kristittyjen musulmaanien ja juutalaisten sekä muiden syntisten kanssa.

Toivonpa hartaasti, että Luterilainen olet tässä asiassa väärässä. Jos olet oikeassa, minun ja puolisoni esikoilapsi heitetään tuliseen järveen. Häntä ei ehditty kastaa, sillä hän kuoli kohtuuni.  Hän jos kuka oli meidän, lukuisten ystäviemme ja sukulaistemme runsaiden esirukousten kohde, koko raskauden ajan.  :-\
Pyryharakka

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #22 : 20.10.20 - klo:21:23 »
Pyryharakalle tämä,

KR 1933/-38
Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.


Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #23 : 20.10.20 - klo:21:49 »
Pyryharakalle tämä,

KR 1933/-38
Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

Kiitos Annikka!  :eusa_angel:
Pyryharakka

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #24 : 20.10.20 - klo:21:56 »
Toivonpa hartaasti, että Luterilainen olet tässä asiassa väärässä. Jos olet oikeassa, minun ja puolisoni esikoilapsi heitetään tuliseen järveen. Häntä ei ehditty kastaa, sillä hän kuoli kohtuuni.  Hän jos kuka oli meidän, lukuisten ystäviemme ja sukulaistemme runsaiden esirukousten kohde, koko raskauden ajan.  :-\
Esikoislapsellanne ei ole vapaalippua taivaan autuuteen sen enempää kuin abortoiduilla lapsillakaan. Myöhäisaborteissahan lapset syntyvät elävinä, jotka jätetaan kuolemaan itsekseen. Monet lapset saattavat elää muutamia tunteja, eikä hoitohenkilökunta saa lain mukaan heitä tappaa lopettaakseen lasten kärsimykset. Heidän siis pitää antaa kuolla itsestään ennen kuin heidät heitetään sairaalan polttouunin Moolokin kitaan polttouhriksi Baalille saamatta hätäkastetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #25 : 20.10.20 - klo:23:21 »
Pyryharakalle tämä,

KR 1933/-38
Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.
KR 1992

Ps.139:13 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut.
Jes. 44:2 Näin sanoo Herra, joka sinut loi ja jo kohdussa sinut muovasi.
Luuk. 1:15 Jo äitinsä kohdusta asti hän on täynnä Pyhää Henkeä.
Luuk. 1.41 Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä.
Gal. 1:15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä.

Me aralla tunnolla olevat körttiläiset, joiden omatunto on sidottu Jumalan sanaan Raamattuun, vastustamme lasten murhaamista aborteissa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #26 : 21.10.20 - klo:08:04 »
Esikoislapsellanne ei ole vapaalippua taivaan autuuteen sen enempää kuin abortoiduila lapsillekaan.

Taivaaseen ei muita lippuja olekaan kuin vapaalippuja. Sitä kutsutaan yli ymmärryksen käyväksi Jumalan rakkaudeksi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #27 : 21.10.20 - klo:12:12 »
Taivaaseen ei muita lippuja olekaan kuin vapaalippuja. Sitä kutsutaan yli ymmärryksen käyväksi Jumalan rakkaudeksi.
Aamen! Meille körttiläisille armon kerjäläisille vapaalippuun ei kuitenkaan sisälly pelastusvarmuutta vaan ainoastaan taivaan autuuteen pääsemisen toivo. Toivo ei ole sama asia kuin varmuus. Toki voimme puhua jälleennäkemisen toivosta. Jälleennäkemisen toivo on kaikkein vahvin lohdutus silloin, kun saatamme rakkaamme hautaan (Hepr. 6:19). Joten emme ainakaan voi Pyryharakan esikoislapsen, abortoitujen lasten, kaverimme tai itsemme puolesta luvata pelastusvarmuutta taivaan autuuteen, vaan ainoasta toivoa päästä taivaan autuuteen. Jumala yksin päättää iankaikkisen ennaltatietämyksensä ja valintansa mukaisesti, ketkä pääsevät taivaan autuuteen ja ketkä joutuvat tuliseen järveen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #28 : 21.10.20 - klo:17:10 »
Jumala yksin päättää iankaikkisen ennaltatietämyksensä ja valintansa mukaisesti, ketkä pääsevät taivaan autuuteen ja ketkä joutuvat tuliseen järveen.

Juu, ja ennaltatietämys asiasta on näköjään annettu myös luterilaiselle maan matoselle:

Kastamattomina kuolleet vauvathan Jumala heittää tuliseen järveen muun muassa ei-kristittyjen musulmaanien ja juutalaisten sekä muiden syntisten kanssa.

 :039:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tulinen järvi
« Vastaus #29 : 21.10.20 - klo:19:04 »
Kristillisellä kasteella on armon kerjäläiselle perustava merkitys pelastuksen varsinaisena sakramenttina. Lutherin opin mukaan Jumalan pelastussuunnitelma on salainen ja ihmisjärjen tavoittamattomissa.