Kirjoittaja Aihe: Nyt 20  (Luettu 25070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Nyt 20
« Vastaus #75 : 24.06.19 - klo:20:32 »

Kaupunkilainen kysyy.

Miks peruna pitää mullata?

Senkka nenästä oli hauska sutkaus :)
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Nyt 20
« Vastaus #76 : 24.06.19 - klo:20:34 »
Tunnustan. On niin helppoa parittaa yksittäisiä sukkia.

Tälläisille poikamiehille. "siis kait ikuisille", siis niinku tulis olla kaupassa sellainen loota missä ois vaan yksittäisiä sukkia, kun meillä aina se toinen hukassa.
Tik toc.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nyt 20
« Vastaus #77 : 24.06.19 - klo:20:53 »
Perunat istutetaan vakoon, mutta ei kovin syvälle, ja vako peitetään. Siinä vaiheessa vaot tulee perunarivien, joita perunapenkeiksi sanotaan, väliin. Kun peruna alkaa hyvin taimettua, mutta kasvusto ei vielä ole niin leveä, että se päittäisi vaot, tehdään multaus. Siinä nostetaan vaon pohjalta multaa lisää perunapenkin päälle. Se tapahtuu joko koneellisesti tai kuokalla. (Riippuu onko pottua tehty vain vähän omaan tarpeeseen vai reilummin.)
Multauksen tarkoitus on saada multaa lisää juurten ympärille, jotta tulevat perunat eivät kasvaisi mullan pinnalle. Jos perunat tulee pintaan, ne vihertyy ja käyvät käyttökelvottomiksi. Multauksessa myös siihen mennessä itäneet siemenrikkaruohot menee nurin ja osa ainakin heittää henkensä. Sitten kun perunan versot peittää penkin, niin se myös varjostaa, eikä rikkakasveja niin paljolti enää nouse.

Olen ollut potaatin istutus, multaus, kitkentä ja nostohommissa jo noin 50 vuotta.  :003:  Silloin lapsena sitä tehtiin kaupungin vuokraamalla viljelypalstalla, sitten mökillä ihan kuokka hommana. Täällä maalla meillä on traktori ja kylän yhteinen istutuskone. Siitä kun ottaa pois istutusputket, voi sillä myös mullata potun. Kylällä on myös yhteinen perunan nostokone. Se nostaa vain pellon pintaan, josta potut pitää käsin noukkia laatikoihin.  :023:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 20
« Vastaus #78 : 24.06.19 - klo:20:58 »
Tarkoitin sääskilaumaa, kun se yrittää vertani saada. :003: :017: :023: :039:
Tämähän on oikein mukavaa, kun kaupunkilaiset ja maalaiset vaihtavat viestejään.
Olen sen verran Zetorin perään, että pienetkin pläntit multaan koneellisesti.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyt 20
« Vastaus #79 : 24.06.19 - klo:21:21 »
Tarkoitin sääskilaumaa, kun se yrittää vertani saada. :003: :017: :023: :039:
Tämähän on oikein mukavaa, kun kaupunkilaiset ja maalaiset vaihtavat viestejään.
Olen sen verran Zetorin perään, että pienetkin pläntit multaan koneellisesti.

Erilaisissa lähtökohdissa piilee rikkaus.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyt 20
« Vastaus #80 : 24.06.19 - klo:21:34 »
Vihdoinkin on verenvuoto tyrehtynyt. Minulla on yksi hammas, eli oikea ylhäällä 7, vähemmän kuin herätessäni aamulla, mutta minulla on veren hyytymisenestolääkitys (Xarelto) ja tämä otti yli 10 tuntia. Nyt helpottaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 20
« Vastaus #81 : 24.06.19 - klo:21:37 »
Kiusallinen ellei peräti vakava juttu. Kuninkaallisilla on tätä esiintynyt aina. että oletkohan tutkinut sukupuutasi riittävästi  :icon_wink:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyt 20
« Vastaus #82 : 24.06.19 - klo:21:54 »
Kiusallinen ellei peräti vakava juttu. Kuninkaallisilla on tätä esiintynyt aina. että oletkohan tutkinut sukupuutasi riittävästi  :icon_wink:

Ei minulla ole hemofiliaa, vaan kyseessä on aivoveritulpanestolääkkeen aiheuttama ongelma. Tunnen pari pohjalaista, joilla on tämä ongelma.

Muuten olen tutkinut todella moneen haarautuvan sukuni ja kaikkea muuta löytyy paitsi savolaisia ja lappalaisia. Tästä syystä ei liene periytyviä tauteja mitenkään runsaasti. Kun jäin eläkkeelle oli aikaa tehdä sukututkimus ja sain avuksi siskoni, jolta upposi vene eli firma lopetti Suomessa. Minä hankin tiedot ja sisko järjesteli kauniiksi taulukoiksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 20
« Vastaus #83 : 24.06.19 - klo:23:32 »
Hiljaista hetkeä tässä vietän....tulin selailemaan mitä siskot ja veljet on kirjoittaneet.  :eusa_angel:
Jotenkin...toisaalta kiitollinen mieli...toisaalta ihmettelevä ja kyselevä...
Missä tieni on kulkenut...missä olen...minne menen...missä tienviitat...missä metsäpolkuni...

Olipa kiva käydä tänään kotimökillä, vaihteeksi pihahommia, välillä lauleskellen peuroille.
Huomenna olisi iltapäivällä kesken lomakauden porukkamme laulukeikka hoitolaitokseen,
taidanpa pyöräillä sinne.
Viime aikoina olen kuunnellut ja miettinyt Lasse Heikkilän Suomalaista messua....
hiukkasen vaikeita meikämannelle, muutama sujuu, "Tämä maa" parhaiten.
Heikkilän sanoitukset aivan mahtavia, ajankohtaisia, kohti käyviä....yksi lyö minua lujaa:
"Missä kulkee isät maan"......voi että...oppisinkohan sen vielä, edes laulamaan, vaikka
elämä on kolhinut...ja kolhii yhä...
Mutta silti...tuhkasta tuli nousee....ja Isää kiittää saan...ihanista pojista...isä olen...

Kesä jo pitkälle kulunut....soutuvene yhä odottaa soutajaansa...mikä kumma on???
etten millään meinaa keretä mennä mato-ongelle...olen jo monena kesänä haaveillut...
jospa tänä kesänä saisin siitä totta!!

Hyvää yötä ystävät!   :eusa_pray: :109: :039:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyt 20
« Vastaus #84 : 25.06.19 - klo:13:20 »
Tänään tulee runsaaksi viikoksi pojan perhe Barcelonasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 20
« Vastaus #85 : 27.06.19 - klo:18:55 »
Pääsevät pakoon hirmuhelteitä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Nyt 20
« Vastaus #86 : 28.06.19 - klo:07:15 »

   Nyt on uusi pöytäliina
Aurinko paistaa
Se makialta maistaa

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyt 20
« Vastaus #87 : 28.06.19 - klo:09:13 »
Pääsevät pakoon hirmuhelteitä.

Ovat siitä hyvin iloisia ja kuntänään pääsevät järveen on kaikki ok.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Nyt 20
« Vastaus #88 : 28.06.19 - klo:11:00 »
Olemme lähdössä taas Vääksyyn, raikkaisiin tuuliin kanavan laidalle. Asikkalan tytär kärvistelee Toscanan helteessä. Hänen tyttärensä tylleröineen ehti Berliinin helteestä kotimaahan keskiviikkona.

Vaihtelevissa säissä muuten, mutta tuulista on melkein joka pivä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 20
« Vastaus #89 : 28.06.19 - klo:13:42 »
Antennikorjaaja lähti juuri. Ei olisi omaehtoinen korjaus auttanut, koska antenni piti vaihtaa uudenlaiseen. Vanha oli liian hyvä, koska se otti vastaan Digitalta lähetystä häiriösignaalina.
Tarkastutin itseasentamani sateliittiantennin arvot, jotka olivat superkohdillaan.

Se, että minua on alkanut huimata, edesauttoi siihen, että tuli soitetuksi asiantuntijalle. Reilu kaveri, juteltiin paljon antenniasioista.