Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevainen vihapuhe  (Luettu 20460 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #60 : 22.03.21 - klo:16:12 »
Mitenkähän täällä oikein osaisi olla sopivansorttinen?     :003:
Nimimerkki NK = Neuvoa Kaipaava.....itse en tätä tiedä, enkä tiedä pitäisikö koittaa pohtia...
Olethan hämäläinen, niin ymmärrän Sinua edelleen? :icon_wink:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #61 : 22.03.21 - klo:16:19 »
Arvoisa johtoraati, montakohan siinä Teitä on, lukenette "körttifoorumi on hieno uskonto sivuja 3, sieltä löytyy jotakin vihapuheeksi.

Vihapuhetta ovat kaikki ilmaisumuodot, jotka levittävät, lietsovat, edistävät tai oikeuttavat etnistä vihaa, ulkomaalaisvastaisuutta, antisemitismiä tai muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen. Tämä koskee niin aggressiivista suvaitsematonta kansallismielisyyttä kuin vähemmistöjen, siirtolaisten ja siirtolaistaustaisten ihmisten syrjintää ja vihamielisyyttä heitä kohtaan.

Vihapuhe siis:

- levittää
- lietsoo
- edistää tai
- oikeuttaa

- etnistä vihaa
- ulkomaalaisvastaisuutta
- antisemitismiä tai
- muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen

Näiden avainsanojen avulla voi tarkistaa, onko kysymys vihapuheesta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #62 : 22.03.21 - klo:16:23 »
Katsoitkos itse, mitä Sivullinen alias ex-myyrä kirjoitti ja miten itse siihen keskusteluun vastailit?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #63 : 22.03.21 - klo:16:30 »
Katsoitkos itse, mitä Sivullinen alias ex-myyrä kirjoitti ja miten itse siihen keskusteluun vastailit?

Löysin mielipiteitä sekä lahkon käsitteestä että Israelin valtion demokratian tilasta. En havainnut mitään muuta suvaitsemattomuuteen liittyvää kuin mielipiteen Israelin harjoittamasta palestiinalaisten syrjinnästä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #64 : 22.03.21 - klo:16:39 »
Kyllä, Sinähän olet kirjasi lukenut, että tiettyyn rajaan usutit Sivullisen.  Mistä syystä kyseinen ketju katkaistiin. Se oli minulta kauan hukassa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #65 : 22.03.21 - klo:16:46 »
- muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen

Olen samaa mieltä siinä, että suvaitsemattomuuden aiheuttamat vihaiset ja agressiiviset reaktiot eivät hyväksyttyjä.

Haluaisin laajentaa tätä siten, että myös suvaitsevaisuuteen liittyvät agressiiviset ja vihaiset reaktiot ovat yhtä tuomittavia.
Suvaitsevaiset ovat myös järjetäneet viha-kampanjoita Suomessa suvaitsemattomia kohtaan sillä seurauksella, että joskus jonkun suvaitsemattoman työpaikka on mennyt ja joskus toisella kertaa se on ollut vähällä mennä.
Pienenä esimerkkinä agressiosta aiemmin täällä jo mainitsemani rauhallinen ja kaikille ystävällinen suvaitsematon tuttavani, jonka liikeeseen joku suvaitsevainen henkilö hyökkäsi tankonsa kanssa.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #66 : 22.03.21 - klo:16:54 »
Itse olen suvaitsematon ja siitä syystä näen ja havaitsen ja rekisteröin paremmin suvaitsevaisten hyökkäykset suvaitsemattomia vastaan.
Suvaitsevaiset taasen rekisteröivät minua paremmin suvaitsemattomien hyökkäykset suvaitsevia kohtaan.

Minun näkövinkkelistäni näyttää siltä, että suvaitsevainen ihminen pahoittaa mielenstä monesti lähes tyhjästä.
Suvaitsevaisen näkövinkkelistä varmaan näyttää siltä, että me suvaitsemattomat puhumme vihaisesti ja olemme agressiivisia heitä kohtaan.

Minun, suvaitsemttoman, näkövinkkelistä ajateltuna ihmiset tulisivat paremmin toimeen keskenään, jos harjoituttaisivat itseään vähän paksunahkaisemmiksi.
Suvaitsevuuden näkökulmasta katsoen (tämä on veikkaukseni) ihmiset tulisivat paremmin toimeen, kun sananvapautta pikkuisen kavennettaisiin.

Tällaisia ajtuksia on tullut, kun olen seurannut julkisuudessa eri tahoilla käytyä ajatusten ja "polttopullojen" vaihtoa.
« Viimeksi muokattu: 22.03.21 - klo:17:00 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #67 : 22.03.21 - klo:17:24 »
Olen samaa mieltä siinä, että suvaitsemattomuuden aiheuttamat vihaiset ja agressiiviset reaktiot eivät hyväksyttyjä.

Eiväthän agressiiviset reaktiot ole mukavia. Vihapuheella ei kuitenkaan tarkoiteta reagoimista vaan aloitteellista agressioon yllyttämistä, vihan lietsontaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4821
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #68 : 23.03.21 - klo:10:25 »
Suvaitsevaisen näkövinkkelistä varmaan näyttää siltä, että me suvaitsemattomat puhumme vihaisesti ja olemme agressiivisia heitä kohtaan.
Siksi Suomessa on soveltuvin osin sanan-, omantunnon- ja uskonnonvapaus jottei kenellekään tulisi paha mieli.  :109:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #69 : 23.03.21 - klo:10:58 »
Siksi Suomessa on soveltuvin osin sanan-, omantunnon- ja uskonnonvapaus jottei kenellekään tulisi paha mieli.  :109:

Minulle tulee paha mieli, jos joku körttifoorumilla rupeaa haukkumaan Siionin virsiä tai puolustamaan USAn rasistista ja väkivaltaista hyväksikäyttöpolitiikkaa. Muusta viis.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #70 : 23.03.21 - klo:11:15 »
Siksi Suomessa on soveltuvin osin sanan-, omantunnon- ja uskonnonvapaus jottei kenellekään tulisi paha mieli.

Pahan mielen välttäminen ei varmaankaan ole peruste millekään säännölle. Vakavammista asioista kuin mielialoista on kysymys. Sananvapaus on myös vapautta ilmaista se, että on pahoittanut mielensä. Vääryyttä kohdanneen mieli on paha ja se on saatava sanoa ääneen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4821
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #71 : 23.03.21 - klo:11:30 »
Minulle tulee paha mieli, jos joku körttifoorumilla rupeaa haukkumaan Siionin virsiä tai puolustamaan USAn rasistista ja väkivaltaista hyväksikäyttöpolitiikkaa. Muusta viis.
On törkeää haukkua Siionin virsiä körttifoorumilla, ja siitä joutuu helkuttiin. Näkemyksesi USAsta ovat kokonaisuudessaan liioitellun negatiivisia.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #72 : 23.03.21 - klo:12:24 »
Näkemyksesi USAsta ovat kokonaisuudessaan liioitellun negatiivisia.

En ole huomnannut Thomas McElwainin esittävän mitään kokonaisnäkemyksiä Yhdysvalloista. Maa on niin suuri ja monikerroksinen kokonaisuus, että sellaista näkemystä on jokseenkin vaikea muodostaakaan. Olen kohdannut amerikkalaisia nuoria lukion vaihto-oppilaina ja oppinut, että vaikkapa floridalaisuus, iowalaisuus ja mainelaisuus poikkeavat paljon toisistaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4821
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #73 : 23.03.21 - klo:13:44 »
Vääryyttä kohdanneen mieli on paha ja se on saatava sanoa ääneen.
Vääryyttä kohdanneella on toki sananvapaus sanoa se ääneen, mutta henkilöitä ei saa loukata, etteivät ne, joiden sanomisista on kohdattu vääryyttä kokisi vääryyttä vääryyttä kohdanneelta.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4821
Vs: Suvaitsevainen vihapuhe
« Vastaus #74 : 23.03.21 - klo:14:03 »
Vihapuhetta ovat kaikki ilmaisumuodot, jotka levittävät, lietsovat, edistävät tai oikeuttavat etnistä vihaa, ulkomaalaisvastaisuutta, antisemitismiä tai muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen. Tämä koskee niin aggressiivista suvaitsematonta kansallismielisyyttä kuin vähemmistöjen, siirtolaisten ja siirtolaistaustaisten ihmisten syrjintää ja vihamielisyyttä heitä kohtaan.

Vihapuhe siis:

- levittää
- lietsoo
- edistää tai
- oikeuttaa

- etnistä vihaa
- ulkomaalaisvastaisuutta
- antisemitismiä tai
- muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen

Näiden avainsanojen avulla voi tarkistaa, onko kysymys vihapuheesta.
Aamen! Noiden avainsanojen avulla tarkistin, miten kysymys H-Y:n tarpeellisuudesta nykyisenä aikana on herännäisyyden näkökulmasta katsottaessa vihapuhetta. Siitä joutuu helkuttiin!  :eusa_pray: