Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, Joonan kirja  (Luettu 26370 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #15 : 27.09.16 - klo:09:54 »

Vertauksin kerrottu on kiehtovampaa luettavaa kuin luennointi tai luettelomainen kerronta. Lapsenmieliselle vertaus aerityisesti ajatelleen lapsenmielisiä näin puhuessaavautuu. Luulen Jeesuksen siksi käyttäneen niitä. Hän rakasti lapsia ja lapsenmielisiä.


Minä ajattelen myös näin, että vertaukset ja metaforat, allegorisuus puhuttelee ja saa miettimään.
Jeesus puhui paljon vertauksilla, samoin profeetat esittivät asioita vertauskuvallisesti.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #16 : 27.09.16 - klo:15:33 »
Joonan oleminen meripedon vatsassa on yksi raamatun ihmeistä, yksi luonnon vastainen
ja ihmisjärjelle käsittämätön asia.
Jumalalle on kuitenkin kaikki mahdollista, niin uskon.
Suurin ihme varmasti on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus, ja se että hän on tällä tavoin
lunastanut ja pelastanut meidät.
Monia luonnon vastaisia ihmeitä on raamatussa.
Esimerkiksi hiljattain olen lukenut israelilaisten vaelluksesta Egyptistä Luvattuun maahan.
Tällä matkalla tapahtui valtavasti ihmeitä, kansa sai nähdä ja kokea. Silti he napisivat ja
olivat tottelemattomia.
Tämä kuvannee ihmisen heikkoutta ja syntisyyttä ja Jumalan Rakkautta ja pitkämielisyyttä,
armahtamista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #17 : 27.09.16 - klo:20:16 »
Minulla on ollut tämä paikka mielessäni:
4:7. Mutta seuraavana päivänä aamun sarastaessa Jumala lähetti madon kalvamaan risiinipensasta, niin että se kuivettui. (Raamattu Kansalle ry). Tummensin tuon kohdan, joka minulla siinä lähinnä oli mielessäni.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #18 : 27.09.16 - klo:20:34 »
Herra antaa, ja ottaa kun parhaakseen näkee. Joonalle kelpasi puun varjo lohdutukseksi, mutta kiitollisuus niiniveläisten kääntymisestä sai hänet suuttumaan.
Ei käynyt Joonan mielen mukaisesti, hän jopa toivoi kuolemaa sen tähden.

Joonan kirjan opetuksia; Tottele, luota, toimi, iloitse, ja kiitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #19 : 27.09.16 - klo:20:42 »
… ja laita toivosi Jumalaan, vaikka kaikki toivo onkin mennyt - omasta syystäsi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #20 : 27.09.16 - klo:20:56 »
Tässä Tarsis nimisestä paikasta vähän monisanaisemmin, minkä Pena jo kyllä kertoi aiemmin muutamilla sanoilla:
Lainaus on otettu täältä:
http://www.evank.org/sivu12_joona_b01-02_joonan_pakomatka.php
"
Tarsis, jonka Joona oli valinnut matkansa määränpääksi, on useiden tutkijoiden mukaan foinikialaisten kauppiaiden perustama kaupunki, jonka nimi nykyisin on Tartessos. Se sijaitsi Välimereltä tultaessa Atlantin rannalla Etelä-Espanjassa Guadalquivir-joen suulla. (Kilikian Tarso ei voi olla Tarsis, vaikka niin on ehdotettu, sillä sinne Joona olisi päässyt rannikkoveneellä, mutta hän matkusti avomerialuksella.)

Tarsis on Raamatussa toistuvasti mainittu kaukaiseksi kaupungiksi. Se on myös äärettömän kaukana olevan paikan vertauskuva. Aluetta kutsuttiin vielä Jeesuksenkin aikana "maan ääreksi", sillä siihen loppui Euroopan manner ja Atlantin aava alkoi. Myös psalmissa 72 Tarsis yhdistetään maan ääriin, Ps. 72:8, 10.
"

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #21 : 27.09.16 - klo:22:26 »
Joonan kertomus kuuluukin niihin lasten kuvaraamattujen peruskertomuksiin.
Hyvin todettu.
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #22 : 28.09.16 - klo:10:50 »
Pohdiskelin joku aika sitten syitä Joonan pakenemiseen.

4:2 antaakin siihen valoa:
'
"Voi Herra! Enkö minä sitä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ehätin pakenemaan Tarsiiseen. Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa.
'

Ainut tai ainakin suurin syy taisi olla Joonan toive, että Niineve hävitettäisiin, niin olisi vihollisvaltakunta heikompi.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #23 : 28.09.16 - klo:10:54 »
Iloitsemmeko me, jos jostain nykyajan valtakunnasta kuuluu huonoja uutisia? Itse lankean tuollaiseen syntiin usein ja tuosta on vaikea päästä eroon. Vaikka yritän tuota syntiä välttää ja kenties jotenkin kieltää, niin se vain asuu minussa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #24 : 28.09.16 - klo:11:05 »
No tuo on mulle kyllä ihan outo iloitsemisen aihe...
Enemmänkin olen välinpitämätön, tai sitten huolestun, muserrun omien ja toisten...
siis jopa valtioiden...taakkojen alle.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #25 : 29.09.16 - klo:21:53 »
Kun laiva joutui myrskyyn, merimiehet alkoivat huutaa avukseen omia jumaliaan.
Joona näytti olevan poikkeus. Kirja ei kerro, että hän olisi rukoillut.
Vaikka laivan kapteeni meni kehottamaan Joonaa rukoukseen, ei kerrota, että Joona olisi noudattanut kehotusta.

Joonan kanssa keskusteltuaan merimiehet kääntyivät Herran puoleen ja rupesivat huutamaan avukseen Raamatun Jumalaa.
Kun myrsky taukosi, merimiehet olivat edelleen kiinnostuneita Herrasta.

Merieläimen vatsa on äärimmäisen raskas kokemus. Minuutit tuntuvat ikuisuuksilta. Jo pehmeni Joonakin ja alkoi huutaa avukseen Herraa. Joonan vaikuttava rukous on ilmeisesti saanut vaikutteita useista eri psalmeista.

Kun kala oli oksentanut Joonan maalle mistähän Joona sai uudet vaatteet?
No, lähinnä kuitenkin ihmetyttää se, että tuollaisten kovien kokemusten jälkeen Joona ei tuntunut muuttuneen kovinkaan inhimilliseen suuntaan. Juuri kukaan ei joudu noin kovia kokemaan. Monia ihmisiä kärsimyskoulu on pehmentänyt, mutta ei näytä Joonaa pehmentäneen.
Joona harmistuu helteestä ja joutuu itsetuhoisten ajatusten valtaan, vaikka helle on lähes juhlaa kalan vatsaan verrattuna.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #26 : 29.09.16 - klo:21:59 »
2:9  "Ne, jotka kunnioittavat turhia jumalia, hylkäävät armon, jota heille tarjotaan." (RK käännös).
Tuo "turhia jumalia" (tai alaviitemerkki on "jumalia" sanan kohdalla) alaviitteen mukaan olisi kirjaimellisesti käännettynä näin: "turhuuden tyhjänpäiväisyyksiä"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #27 : 29.09.16 - klo:22:21 »
Tässä lainauksia  UT:n puolelta:

Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki. Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas. (Matteus 12:39-41)

 
Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki."  (Matteus 16:4)


Kun kansaa yhä kokoontui, rupesi hän puhumaan: "Tämä sukupolvi on paha sukupolvi: se tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki.  Sillä niinkuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle. Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas. (Luukas 11:29-32)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #28 : 30.09.16 - klo:08:15 »
Evankeliumit antavat siis kaksi eri selitystä 'Joonan merkille'. Jeesushan ei ollut haudassa kolmea päivää ja kolmea yötä vaan oikeastaan vain puolet siitä ajasta. Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, joka silloisen laskutavan mukaan tarkoitti perjantain jälkeistä sunnuntaiaamua.

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #29 : 30.09.16 - klo:08:25 »
Evankeliumit antavat siis kaksi eri selitystä 'Joonan merkille'. Jeesushan ei ollut haudassa kolmea päivää ja kolmea yötä vaan oikeastaan vain puolet siitä ajasta. Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, joka silloisen laskutavan mukaan tarkoitti perjantain jälkeistä sunnuntaiaamua.

Tästä voidaan myös laskea pois kuoleman ja hautaamisen välinen aika, koska näistä ei ole olemassa mitään tyhjentävää näkemystä. Johanneksen ja Paavalin tekstithän eroavat tässä kohtaa jälkimmäisen ollessa sitä mieltä, että Jeesuksen surmaajat osallistuivat hautaukseen ja ensimmäisen sitä mieltä, että Joosef Arimatialainen antoi hänelle hautapaikan ja Nikodemos osallistui hautaamiseen.

Emme siis oikeastaan tiedä oliko Jeesus kolme päivää, puolitoista vuorokautta vai kuinka pitkään haudassaan.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter