Paavali kyllä kirjoitteli omia kirjeitään ihan omana elinaikanaan ja lähetteli ympäriinsä.
Taisi Paavali kuolla ennen vuotta 100.
Jos oikein muistan, niin Luukkaan evankeliumi kirjoitettiin jonkinlaiseksi kuvakseksi tapahtumista, jota kuvausta Paavali sitten tarvitsi Roomassa jossain oikeudenkäynnissä.
Muistaakseni Leppävaaran kirkkoherra eräällä luennollaan näin kertoi, tosin väärin muistamisen mahdollisuus on olemassa.
Markus on ilmeisesti vanhin, ja Luukas (ja Matteus) on ilmeisesti käyttänyt hänen tekstejään omaansa kirjoittaessa.
Paavalin kirjeet ovat UT:n vanhinta materiaalia. Hän on kuollut marttyyrikuoleman Roomassa v 64, kirjeet on kirjoitettu tätä ennen, ppääosin ne ajoitetaan v-luvulle 50. Tiedettäneen että osa "Paavalin kirjeistä" on muuta alkuperää, ns deuteropaavalilaisia kirjeitä, antiikin aikaan oli aivan sallittua kirjoittaa näin, "Paavalin nimeen" tai "Paavalin kunniaksi" tai "Paavalia muistaen" ja liittää tekstiin lisäys, joka oli kuin "terveisiä Paavalilta".
Evankeliumeista vanhin on Markus, Markusta ovat käyttäneet eräänä lähteenä sekä Matteus että Luukas. Toinen lähde on se hypoteettinen Q (Qelle) tai Logia-lähde, joka on päätelty siitä suuresta yhteisestä materiaalista joka kummassakin on, joka on irrallinen kummankin täysin iomista piirteistä. On arveltu täksi lähteeksi sodan jälkeen Nag Hammadista löytynyttä Tuomaan evankeliumia, tekstikääröä, joka sisältää vain Jeesuksen puheita ja joka sisältää paljon yhteistä ainesta molempien kanssa..
Matteukselle ominaista on, että siinä lennetään ulos ja kiristellään hampaita, Luukkaalle vahva diakoninen teema, esim. koko ns "välitila"-opin poikinut vertaus rikkaasta miehestä ja Lasarus-kerjäläisestä on vain Luukkaalla, ja välitilaoppi on sentään omaksuttu ainakin koko ort.kirkolle (nyt saa Atanasia korjata, jos koskee vain suomalaisia) ja lut. puolella viidesläiselle suuntaukselle - puolestaan osoittaa tämän herätysliikkeen vierauden muulle luterilaisuudelle, siinä on - toivon etten nyt loukkaa ketään - yhtä ja toista muutakin, joka on omaperäistä, mielestäni tänne kirjoittavista Jampe on kiinnittänyt huomiota niihin piirteisiin, vahva, lähes painostava "evankelioiva" sävy, myös näkyjen ja ennusmerkkien painotus, profetioiden ja Jeesuksen paluun korostuminen ohitse monen teeman joita muut korostavat . toivon edelleen etten loukkaa... mutta se on nuoruuddesta tuttu ja olen tässä penkonut pölyttyneitä muistilokeroitani... Markus n.v. 70, Mattelus ja Luukas n. v. 90, Johannes nuorin, ja liitettiin kaanoniin koska pitkään yhdistettiin
teksti opetuslapsi Johannekseen "rakkaimpaan opetuslapseen".Tämä käsitys on lähinnä kirkkoisä Irenaeuksen ääneenlausuma toisella kristillisellä vuosisadalla, myöhemmin siitä on luovuttu, tekstissä on vahva hellenistinen sävy ensi sanoista. Noin vuodelle 125 on ajoitettu parhaiten säilynyt fragmentti, joten sitä vanhempaa kokonaisuus on.
Jos nyt joku näiöllä tiedoilla jotakin tekee niin tässä ovat.