Kirjoittaja Aihe: Tämän luin/tätä luen, osa 8  (Luettu 33519 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #60 : 09.09.14 - klo:16:58 »
Arvaan, että ostit sen varman kädenjäljen vuoksi. Juhlava rakennus muistuttaa Pietarin palatsiaukiota Eremitaasilta nähtynä. Tässä näkyy tornit joita ei siellä ole.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Palatsiaukio

Huom ! Pylväs on Pyterlahden marmoria Virolahdelta .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21984
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #61 : 09.09.14 - klo:18:03 »
Huom ! Pylväs on Pyterlahden marmoria Virolahdelta .

No ei nyt sentään marmoria! Graniittia.

http://retkipaikka.fi/vapaa/pyterlahden-graniittilouhos-virolahti/

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #62 : 09.09.14 - klo:19:23 »
Luulin saavani Emanuel Swedenborgin  elämänkerran , tai tutkielman hänen kirjoistaan. Mikä lie kirja tämä varaamani kun kirjoittajasta ei löydy ensimmäistäkään tietoa wikistä. Itse hän mainitsee esipuheessa hiukan entisestä itsestään.  Muutoin kirja ilm. kertoo hänen omista näkemyksistään, keskittyen kasaarien ja juutalaisten vihaamiseen.

Se mihin muutamat käyttämäni hakusanat johtivat netissä lähentyivät anakistisiin juttuihin, jos oikein ymmärsin. En kehdannut tarkemmin edes katsella. Onkohan kirja tehty salanimellä.

Sattuipa  minulle oppimattomalle harhalaaki. :017:

Yleensä kirjan laadusta voi päätellä jotain kustantajan perusteella. Jos kustantaja on jonkin aatesuunnan, lahkon tai vastaavan kannatusyhdistys, kirja ei välttämättä ole kaikilta osin objektiivinen (= on soopaa). Myös kirjoittajan muut foorumit kertovat yhtä ja toista. Esimerkiksi esiintyminen salaliittoteorioiden pohtijana antaa usein viitteitä eräänlaisesta kahjoudesta, onneksi usein harmittomasta. Asialliset arviot asiallisissa julkaisuissa taas toimivat puoltolauseena.

Mt


myyrä

  • Vieras
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #63 : 09.09.14 - klo:21:24 »
Lukaisin Wikipedian tekstin Emanuel Swedenborgista, eikä ES vaikuta olleen täyspäinen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #64 : 10.09.14 - klo:14:19 »
Suljin ko. kirja luettuani vain ES:n lyhyen elämänkerran. Silmäilin muutamia paikkoja, ja se riitti .  Luulin lainanneeni kristityn mystikon ajatuksista kertovan tutkimuksen, mutta se olikin kirjoittajan ( ? ) kaikkitietävää  ideologiaa. Kuin Leo Melleriä olisi lukenut.

ES:stä en sano sitä enkä tätä, monet ovat häntä lukeneet. Dostojevskin tämä  Niemi mainitsee, ynnämuita.
Onneksi Matti oli lainannut Sirpa Kähkösen Mustat morsimet, se on kirjailijan Kuopio-sarjan ensimmäinen, kiintoisa ajankuva 1930-luvulta alkaen.
Lisäksi lueskelin ilmaisjakeluna tullutta Pelicansien lehteä. Tommi Paakkolanvaara on luopunut kapteeninvastuustaan. Ja hiuksistaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #65 : 10.09.14 - klo:16:11 »
 :)
Nyut liityttyäni krijapiiriin voin myös ilmoittaa täällä, että saimme kotilähsyksi Kirgegaardin Rakkauden teot kirjan, sen ensimmäiset öö jaksot, osat?

Eli sitä lukemassa, kun saan ensi Keskiviikkona monisteet niistä.
Nyt siis kysymässä, josko joku täällä on häntä lukenut ja voisi mielipidettään ajatustaan esittää, voisin sitten piirissämme keskustella myös siitä :)
Tik toc.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #66 : 10.09.14 - klo:16:53 »
:)
Nyut liityttyäni krijapiiriin voin myös ilmoittaa täällä, että saimme kotilähsyksi Kirgegaardin Rakkauden teot kirjan, sen ensimmäiset öö jaksot, osat?

Eli sitä lukemassa, kun saan ensi Keskiviikkona monisteet niistä.
Nyt siis kysymässä, josko joku täällä on häntä lukenut ja voisi mielipidettään ajatustaan esittää, voisin sitten piirissämme keskustella myös siitä :)

Nuorukaisena luin jonkun häneltä, mutta en muista muuta kuin että tykkäsin ainakin jonkin verran. Kristillinen eksistentialisti - ihminen on yksin Jumalansa edessä. Kierkegaardilla voi olla jotain samaa kuin Ruotsalais-Pavella.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #67 : 10.09.14 - klo:22:29 »
:)
Nyut liityttyäni krijapiiriin voin myös ilmoittaa täällä, että saimme kotilähsyksi Kirgegaardin Rakkauden teot kirjan, sen ensimmäiset öö jaksot, osat?

Eli sitä lukemassa, kun saan ensi Keskiviikkona monisteet niistä.
Nyt siis kysymässä, josko joku täällä on häntä lukenut ja voisi mielipidettään ajatustaan esittää, voisin sitten piirissämme keskustella myös siitä :)

Harrastamani yleisen saunan kantajengiin kuuluu myös yksi Suomen johtavia Kierkegaard-tuntijoita. Keväällä ostin häneltä jokusen asiaan liittyvän kirjan, mutta ne saavat toistaiseksi odottaa yhteiskunnallisten velvollisuuksien vähenemistä. Pari muutakin saunakaveria on tästä filosofista kiinnostunut.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #68 : 11.09.14 - klo:09:21 »
Lähi-idän tilanne on suomalaisestakin näkökulmasta sen verran kipeä, että pienetkin vivahteet saavat joskus merkityksiä, joita ei tarkoiteta. Minua satutti Eilatin loukkaantuneiden asukkaiden nimittäminen ihmisiksi ja Gazan kaistaletta hallitsevien nimittäminen musulmaaneiksi. Ihan kaikki palestiinalaiset eivät sitä paitsi ole muslimeja.

1980-luvulla 40% palestiinalaisista oli kristittyjä. 300-luvulla he ryhtyivät kristityiksi. 1000-luvulla fennit käännytettiin kristinuskoon. Siinähän sitä on.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #69 : 11.09.14 - klo:20:41 »
Paaviuden historiaa, on erinomaisen huvittava kirja.  Ja vähän vessalukemisena on kreikan kirjaimisto, diftongit ja allemerkityt iotat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #70 : 11.09.14 - klo:20:47 »
Harrastamani yleisen saunan kantajengiin kuuluu myös yksi Suomen johtavia Kierkegaard-tuntijoita. Keväällä ostin häneltä jokusen asiaan liittyvän kirjan, mutta ne saavat toistaiseksi odottaa yhteiskunnallisten velvollisuuksien vähenemistä. Pari muutakin saunakaveria on tästä filosofista kiinnostunut.

Mt


Ai minä tiedän miehen. Se saunavuoro kai ei suosi naissaunojaa joukkoonsa. Hän tämä Kierkegaard oli henkilönä mielenkiintoinen. Itse innostuin Humesta juuri kun hän on kuin psykiatriset tiimit kaaoksen edessä kauhuissaan. Ja kuitenkin juuri kaaoksen vaihtoehto vetää sen äärelle. Siinä kaverissa on jotain jossa "syvyys huutaa syvyydelle" eli osaa mittasuhteita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #71 : 15.09.14 - klo:15:43 »
Hain nyt Torsti Lehtisen esseekokoelman Sören Kierkegaardista, intohimon, ahdistuksen ja huumorin mestarista. Tätä lukee kiinnostuneena. Etenkin tunsin hengenheimolaisuutta kun S K:n teräväkielisyydestä luin.  :icon_rolleyes:

Nappasin pari uutuuskirjaa. Juha Ruusuvuoren Koston enkeli trillerin ja toinen on joku amerikkalainen . Kaksi Joel Haahtelaa oli vielä lukematta, löysin ja lainasin nekin.  Viikoksi-pariksi pitäisi näissä riittää lukemista. ( leuhkii ! )

Omana minulla on V. Porkolan kokoomateos. Aloitin sen lukemisen jälleen ja jäin kummastelemaan miksi allegorinen ilmaisu on pahasta. Olihan siinä joku sana häneltä asian näkökannan puolesta.  Onko se sitä samaa vanhaa kulttuuri- ja taidekielteisyyttä mitä körteillä alussa oli ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #72 : 16.09.14 - klo:14:48 »
Saan suurta apua omiin pohdiskeluihini, ja vastauksia alituisiin pohdintoihini ihmisen eksintenssistä, olemuksesta, lukiessani tätä Kierkegaardista kertovaa kirjaa. Kiitos Torsti Lehtisen.

Asioiden saamat nimet ja asioiden selkeytyminen edesauttavat minua ymmärtämään sekä läheisiäni että itseänikin. Onko luokitteleminen suinkaan tarpeen on eri asia. Olisinpa saanut tutkia tämän kaltaisia asioita jo nuorena, ehkä jopa kouluttautua hiukan, tulee väkisinkin mieleeni.
Katkeruuteen ei ole syytä. Lisäksi uskon edelleen vahvasti johdatukseen elämässäni.

Joka tapauksessa, tämä on eniten Raamatun ohella antanut matkaevästä. Suurenmoinen Kierkegaard. Ristiriitojen ihminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #73 : 17.09.14 - klo:16:42 »
Löysin hyvän tiivistelmän Kierkegaardin näkemyksistä. Mielelläni toivon kommentteja, erityisesti Viisveisaajalta, joka opiskelee tätä.
Itse en usko, että alan kahlata järjestelmällisesti S K:n suomennettuja teoksia, tuo Torsti Lehtinen ja googlesta löytyvät riittävät, luulen niin.
Sikäli olen iloisesti yllättynyt, että kyynikoksi epäilemäni mies olikin huumorin, erikoisesti ironian mestari.

http://www.jyu.fi/taiku/aikajana/kirjallisuus/ki_mo_kierkegaard.htm
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #74 : 19.09.14 - klo:12:35 »
Diakonian historiaa Lasaruksesta leipäjonoihin. Hyvin tempaiseva teos.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.