Kirjoittaja Aihe: Tämän luin/tätä luen, osa 8  (Luettu 33506 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Tämän luin/tätä luen, osa 8
« : 15.07.14 - klo:08:34 »
Nyt se, mitä olen odotellut, tapahtui: Eilatiin iskettiin, ihmisiä on loukkaantunut. Siinai on sotilaallinen tyhjiö, joten sinne on monenlaisia militanttiporukoita voinut asettua tihutöitään tekemään. Vain Jordania on kyennyt pitämään rauhan tilan Israelin kanssa. Arabeilla on aina sama kaava, ts pikkuista ennen kuin asiat olisivat ihan huonosti aletaan vaatia aselepoa, tällä kertaa Egypti on aloitteen tekijänä.
Valittaen on todettava, että yksipuolinen hyvän tahdon ele Israelilta luovuttaa koko Gazan kaistale musulmaanien hallintaan olikin pitkäkestoisen epäjärjestyksen/sotaan verrattavan tilan alku.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #1 : 15.07.14 - klo:10:07 »
Ihmisiä ne 'musulmaanitkin' ovat. Heitä ei Israelin pommittamassa Gazassa ole ainoastaan loukkaantunut, vaan kuollut.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #2 : 15.07.14 - klo:10:10 »
Musulman-sana on arabialaisessa käytössä, se ei ole pilkkaa. Sovitaanko Pena niin, ettei nokitella toisillemme tai minä väistyn muualle.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #3 : 15.07.14 - klo:10:17 »
Musulman-sana on todennettavissa mm Wikipediassa. Asemassani vähäisenä Israelin ymmärtäjänä ei ole varaa pilkallisuuteen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #4 : 15.07.14 - klo:10:23 »
Lähi-idän tilanne on suomalaisestakin näkökulmasta sen verran kipeä, että pienetkin vivahteet saavat joskus merkityksiä, joita ei tarkoiteta. Minua satutti Eilatin loukkaantuneiden asukkaiden nimittäminen ihmisiksi ja Gazan kaistaletta hallitsevien nimittäminen musulmaaneiksi. Ihan kaikki palestiinalaiset eivät sitä paitsi ole muslimeja.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #5 : 15.07.14 - klo:10:40 »
Musulman-sana on arabialaisessa käytössä, se ei ole pilkkaa. Sovitaanko Pena niin, ettei nokitella toisillemme tai minä väistyn muualle.

Ei kannata 1944 turhaan hermostua. Täältä löytyy aina joku pilkunhässijä, joka 'loukkaantuu' välittömästi  kun esitetään virallisesta liturgiasta poikkeava näkemys. Se on vihervasemmiston tapa yrittää hallita mielipideilmastoa. 

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #6 : 15.07.14 - klo:10:46 »
Olen vain sen verran lukenut Suomen kielen vivahteiden eroja, että ulkotöistä pääsin juuri ja juuri telttaliepeen alle yöksi palkkalaisena ollessani. Ajellessani viimeisellä lomallani Jerusalemista Suolamerelle taksinkuljettajani käytti puheessaan musulman-sanaa koko ajan, se on muslimin synonyymi. Kait minä samaa sanaa olen oikeutettu käyttämään.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #7 : 15.07.14 - klo:15:51 »

   (vrt. neekeri --> musta)


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #8 : 15.07.14 - klo:16:13 »
Olen edennyt Heränneen kansan vaelluksessa Mauno Rosendahlin keruumatkoihin.  Historiasta kiinnostuneena tämä on sykähdyttävää lukemista.
Hänen näkemyksensä vanhan , ensimmäisen herännäisyyden vielä muistavista henkilöistä Pohjanmaalla, Savossa ja Kainuussa ovat kuvaavia ja lämpimiä. Matkat olivat sortovuosien alla, 1890-luvun lopulla.
Matka ulottui myös Viipuriin ja Lappeenrantaan. Nämä seudut ja tavat hän koki erilaisiksi, vieraiksi. Sitä ne varmaankin olivatkin. Samoin rukoilevaisuuden " jatkuva kasvoilleen lankeaminen " oli hänelle väärää. Olen samaa mieltä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #9 : 15.07.14 - klo:18:14 »
Olen edennyt Heränneen kansan vaelluksessa Mauno Rosendahlin keruumatkoihin.  Historiasta kiinnostuneena tämä on sykähdyttävää lukemista.
Hänen näkemyksensä vanhan , ensimmäisen herännäisyyden vielä muistavista henkilöistä Pohjanmaalla, Savossa ja Kainuussa ovat kuvaavia ja lämpimiä. Matkat olivat sortovuosien alla, 1890-luvun lopulla.
Matka ulottui myös Viipuriin ja Lappeenrantaan. Nämä seudut ja tavat hän koki erilaisiksi, vieraiksi. Sitä ne varmaankin olivatkin. Samoin rukoilevaisuuden " jatkuva kasvoilleen lankeaminen " oli hänelle väärää. Olen samaa mieltä.

Monennessako osassa nuo kuvatut tapahtumat ovat? Kuulostaa mielenkiintoiselta ihan oman sukuhistoriankin kannalta. Nuorena luin Heränneen kansan vaellusta, mutta kesken jäi eikä edes kovin vahvoja muistikuvia jäänyt luetusta. Voisin hypähtää suoraaan tuonne Kainuun ja Karjalan maisemiin...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #10 : 15.07.14 - klo:18:27 »
Osa IV, Olavi Kares, Heränneen kansan vaellus. Olen nyt sivulla 175, vielä ei ole kerrottu 2. matkasta. Kuvaus keruusta alkaa sivulta 160.
...

Mielenkiintoista annetaan vaikka mistä suunnasta. Katsoin iltahartauteen virren 315 ( VK ).Sanoittajan nimi Onnia Hellen oli erikoinen, ja aloin googlailla. Arvasinkin, että voi löytyä Immi Helleniin, ja niinhän kävi. Immistä löytyikin taas yhteys Aale Tynniin. Hän oli Martti Haavion toinen puoliso. Aalen sukuyhteys juonsi Inkerinmaalle.
Immin ja Aalen runot ovat minulle tuttuja. Erikoiset etunimet muuten tällä kolmikolla. Tosin Onnian ristimänimi oli Onni,ja Immin Ingeborg.

Korjaan:  Toinen matka olikin kysymyksessä kun Rosendal kävi Kainuussa. Alkaa sivulta 165. ( En huomannut sanaa; Seuraavana kesänä ).
Oliko Pikkaraisen mummu sukua ?
« Viimeksi muokattu: 15.07.14 - klo:18:36 kirjoittanut Riitta-mummi »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #11 : 15.07.14 - klo:19:41 »
Ei kannata 1944 turhaan hermostua. Täältä löytyy aina joku pilkunhässijä, joka 'loukkaantuu' välittömästi  kun esitetään virallisesta liturgiasta poikkeava näkemys. Se on vihervasemmiston tapa yrittää hallita mielipideilmastoa. 

Pitäisikö olla hermostumatta tällaisesta? 'Pilkunhässijä', 'virallinen liturgia' ja 'vihervasemmisto' ovat mielestäni mielipideilmaston tahallista pilaamista.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #12 : 15.07.14 - klo:21:29 »
Pitäisikö olla hermostumatta tällaisesta? 'Pilkunhässijä', 'virallinen liturgia' ja 'vihervasemmisto' ovat mielestäni mielipideilmaston tahallista pilaamista.

Ehkä ilmaisin asian hieman kärjistetysti. Siitä pahoitteluni. Mutta väitteeni sisällön todistit kyllä nopeasti. No, mieltänsä pahoittavia mielipidesensoreita aina tarvitaan. Jatka vain partiointia. Minä en häiritse.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #13 : 15.07.14 - klo:23:52 »
Korjaan:  Toinen matka olikin kysymyksessä kun Rosendal kävi Kainuussa. Alkaa sivulta 165. ( En huomannut sanaa; Seuraavana kesänä ).
Oliko Pikkaraisen mummu sukua ?

Ei ole Pikkaraisia suvussa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #14 : 16.07.14 - klo:03:38 »


 Ehkä ilmaisin asian hieman kärjistetysti. Siitä pahoitteluni. Mutta väitteeni sisällön todistit kyllä nopeasti. No, mieltänsä pahoittavia mielipidesensoreita aina tarvitaan. Jatka vain partiointia. Minä en häiritse.



    :102:


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024