Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoista luettavaa  (Luettu 8508 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Mielenkiintoista luettavaa
« : 21.03.11 - klo:10:06 »
Olen jossain määrin perehtynyt herännäisyyden historiaan. Mm. Kareksen Heränneen kansan vaellus 1-4 ovat tuossa hyllyssäni. Vasta ekaosan olen lukenut ja toista aloitellut. Luin hiljattain toiseen kertaan Oravalan Erämaan profeetan. Pari muutakin herännäisyydestä kertovaa kirjaa on tuossa, mutta siitä on jo aikaa, kun ne luin. Tämä nykykörttiläisyys näyttäisi olevan jotain muuta kuin mitä se liike on aikoinaan ollut. Jotain oleellista puuttuu.

Minulla on myös pari körttiystävää, he taitavat olla jossain määrin kerettiläisiä omiensa joukossa, koska "ovat tulleet uskoon". He ovat kertoneet uskoontulostaan, kummankin kohdalla kävi niin että omat voimat loppuivat tyystin.

Olen keräillyt eri liikkeiden laulukirjoja. Ne paljastavat vääjäämättä liikkeen teologisen ajattelun. Siionin virsissä on joitakin helmiä, mutta suuri osa näyttää olevan oman syntisyyden vaikertamista ikäänkuin sillä tulisi jotenkin pyhemmäksi tai otollisemmaksi. Enimmäkseen sieltä puuttuu pelastuksen ilo. Ilolla en tarkoita mitään riehakkuutta, mitä taas jossain muualla esiintyy.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #1 : 21.03.11 - klo:10:17 »
Körttiläisen Lars Stenbäkin vastauksen pelastuksen iloon löydät Siionin Virrestä 169. Se on kirjoitettu asiaa koskeneen keskustelun jälkitunnelmissa.

Heränneen kansan vaellukseen kuuluu myös osa viisi

On luonnollista, että liike ei pysähdy syntysijoilleen, sillä silloin se ei ole liike vaan totemipaalu. Herännäisyydessä on otettu oppia, jos on tehty virheitä tai tieto ja osaaminen on lisääntynyt. Liike on jatkuvassa liikkessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #2 : 21.03.11 - klo:10:19 »
Siionin virret ovat rukousta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #3 : 21.03.11 - klo:10:33 »
Pyytäisin sinua katselemaan niitä toistamiseen. Kiinnitä huomiota siihen, kenelle niissä koko ajan puhutaan. No, äh, Leena juoruaa.. se on kristosentrisin kaikista laulukirjoista. Tämä ei ole mitään minun keksintöäni, vaan joku teologi tutki sen, jos haluat löytää lähteille kannattaa kysyä tiedekunnasta, kysy ensin Helsingistä.

Itse löysin niiden lepuuttavuuden, ja kun omasta palapelistäni oli puuttunut juuri Kristus, huomasin, etten mitään reittiä nyt hänestä saa tolkkkua, kuten valitin vuosikymmeniä.

Itselläni ei ole herännäistaustaa, mainittakoon. Ja kun suorastaan vaikutti siltä että minua olisi tähän suuntaan johdatettu kiukuttelin tapani mukaan. Tuttu herännäispappi sai monta purevaa kirjettä jossa selvitin kuinka laulukirjakin on täy-sin mahdoton. Kuitenkin niiden äärellä olen löytänyt, ensin järkytyksenäkin itselleni, ettei minua pelasta ammoinen uskoontulo - huomasin nimittäin, että olin sittenkin hyysännyt joitakin toiveita - ei senare bättring på svenska, retreatrörelsen och bikter, vaan olen kokonaan tyhjän päällä.   Tuijotin eteeni ja itkin ja toivoin ettei kukaan vaan huomaisi, vaikka lienevät itkeneen samaa asiaa, että se oli suotta.  Niissä kuvattu syntisyys oli edessäni kuin pitkä, elämääni pimentänyt varjo, ja samalla jokin ymmärrys, etten voi Kristuksen kirkkautta suoraan katsoakaan, mutta läsnä hän on, minun ystäväni, joka ei ikinä aja luotaan, jonka lunastustyö on totta ja minusta riippumaton asia, pelastus, joka tulee kokonaan ulkopuoleltani. Olin käsittänyt luojajumalan ja jopa jollakin tapaa Pyhän Hengen, mutta Jeesuksen kohdalla oli ammottava aukko, joka tuntui kristitystä hieman häiritsevältä.
« Viimeksi muokattu: 21.03.11 - klo:10:37 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #4 : 21.03.11 - klo:10:47 »
Körttiläisen Lars Stenbäkin vastauksen pelastuksen iloon löydät Siionin Virrestä 169. Se on kirjoitettu asiaa koskeneen keskustelun jälkitunnelmissa.

Hienoa, että mainitsit tuon virren. Se on itsellenikin ollut tärkeä virsi, ehkä kaikkein rakkain. Siinä tulee mielestäni selkeästi esille Jeesukseen katsominen. Ja se itseen katsominen jää kuitenkin taka-alalle.

Toinen tällainen virsi on "Ei mikään niin voi virvoittaa…"

Kuten taisin sanokin, kirjassa on myös helmiä, tuo Stenbäkin virsi kuuluu ehdottomasti niihin.

myyrä

  • Vieras
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #5 : 21.03.11 - klo:10:49 »
SV 224, Etelä-Pohjanmaalta, Lars Nyberg.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #6 : 21.03.11 - klo:10:53 »
Kertoisitko, mitkä ne helmet ovat, jottei kukaan ala ladella sinulle esimerkiksi ja tutustumisen arvoisiksi jo löytämiäsi?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #7 : 21.03.11 - klo:11:00 »
Kertoisitko, mitkä ne helmet ovat, jottei kukaan ala ladella sinulle esimerkiksi ja tutustumisen arvoisiksi jo löytämiäsi?

Ei minulla ole niistä luetteloa, sitäpaitsi joku toinen voi kokea helmenä jonkun muun. Vapaus vallitkoon. Yllämainittu Lars Nybergin virsi oli minulle ennestään tuntematon, hyvä kuitenkin. Muuten, juuri Nyberg näyttää virsissään korostavan Jeesuksen ja armon vastaanottamisen tärkeyttä, esim. v. 71, säk. 4 ja v. 77, säk. 2.

myyrä

  • Vieras
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #8 : 21.03.11 - klo:11:09 »
Ei minulla ole niistä luetteloa, sitäpaitsi joku toinen voi kokea helmenä jonkun muun. Vapaus vallitkoon. Yllämainittu Lars Nybergin virsi oli minulle ennestään tuntematon, hyvä kuitenkin. Muuten, juuri Nyberg näyttää virsissään korostavan Jeesuksen ja armon vastaanottamisen tärkeyttä, esim. v. 71, säk. 4 ja v. 77, säk. 2.

Eikös SV 71 Immanuel, mun valoni... ole Anders Odheliuksen.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #9 : 21.03.11 - klo:11:14 »
Eikös SV 71 Immanuel, mun valoni... ole Anders Odheliuksen.

Hyvät sanat. Siinä jo selvästi uskotaan, mutta ollaan lain ja evankeliumin välisessä jännitteessä. Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #10 : 21.03.11 - klo:11:48 »
Sv 61...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #11 : 21.03.11 - klo:16:00 »
Kuulemma useimmin veisattu virsi on 173.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #12 : 21.03.11 - klo:17:04 »
Pidän Siionin virsistä, Siionin lauluista (lest.), pidänpä vielä Halullisten sielujen hengellisistä lauluista, Wanhan virsikirjan virsistä, monista vapaitten suuntien hengellisistä lauluista, mutta ennenkaikkea minä pidän Siionin Kanteleen lauluista (Evankeliset). ne ovat kaikkein lähimpänä omaa hengellistä ajatteluani. Niissä on ilo mutta on myös vakavuus, ja mikä tärkeintä niissä kuuluu parhaiten kaikista lauluista Evankeliumin ja Lain ääni eroteltuna.

http://www.sley.fi/sk331
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #13 : 21.03.11 - klo:17:42 »
Kuulemma useimmin veisattu virsi on 173.

Kiitosvirsi
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mielenkiintoista luettavaa
« Vastaus #14 : 21.03.11 - klo:23:13 »
Siitä saakka, kun sain olla tekemässä Tippettin oratoriota A Child of our Time, 50v Kristalliyöstä, eli varsin nuorena, olen tykännyt negro spiritualeista.  Se on moderni oratorio, josta kokee moni kuin saattaa kokea hengelliseen esikuvaan törmäämisestä, se ei voi olla vaikuttamatta loppuelämään.  Se on yhtä dissonoivaa kiemuraa ja aika hirveää opeteltavaksi, ja aina välillä palataan harmoniaan, jonka tarjoaa Tippettin sovittama spirituaali.  Jos saisin elää uudelleen jonkin elämäni palasen, taitaisi se olla tuon tekemisen aika. Konsertti tai pääharjoitukset riittäisi.  Oli aika jysäys kun siellä on sitä tarinaa kuvioitu ja sitten tulee kunnolla se Let my people go.

Perustarinana on sen nuoren juutalaispojan tarina, joka ampui sen von Rathin tai mikä oli tämä natsiattashea  Pariisissa. Tapaus, josta Hitler sai verukkeen yllyttää roskaväen ihan hurjaksi.  Usein kun on vaikeaa itkeskelen ja laulan Siikkareita, tosin, ja no niin, muulloinkin kyllä nyt kun ovat tuttuja, mutta näihin liittyy asiayhteyden tähden se, mikä jäi kaikille mieleen:
I would know my shadow and my light, so shall I at last be whole.  


...Moment mal... kuinkas tämä veisujuttu on lukemisketjussa?
« Viimeksi muokattu: 21.03.11 - klo:23:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.