Kirjoittaja Aihe: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä  (Luettu 10623 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #30 : 16.06.20 - klo:17:08 »
Suurimmat menoerät lienevät sosiaali- ja terveystoimessa ja koulutuksessa. Elinkeinoelämä on tähän asti voinut luottaa koulutettuun ja hyvinvoivaan väestöömme niin työvoimana kuin kuluttajinakin. Pitääkö se asiaa itsestäänselvyytenä? Ei koulutus ja hyvinvointi ilmaiseksi tule.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #31 : 16.06.20 - klo:17:08 »

   Kun ei voi mennä henkilökohtaisuuksiin, täytyy yleistää.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #32 : 16.06.20 - klo:17:17 »
Osa keskustelijoista tosin näyttää kirjoittaneen täällä yli 16000 kertaa, mutta ei vaivaudu lukemaan 40 rivin tekstiä.

Älä hätäile; luetaan, kun keritään. Tunnet selvästi asian, mistä olet nuo 40 riviä kirjoittanut. Näkökulmasi ei kenties ole kuitenkaan niin laaja, että pystyisit arvioimaan asiaa kaikkien suomalaisten kannalta. Kenties et suorastaan pidä eri syistä tuottavan työn ulkopuolella olevia vain taloutta rasittavana ongelmaväestönä. Sellaisen käsityksen voi kuitenkin saada.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #33 : 16.06.20 - klo:17:27 »
Kaikista on huolehdittava. Olen itsekin ollut ns. tuottavan luokan ulkopuolella. Lähellä on ihmisiä nytkin, jotka yrittävät kaiken aikaa päästä töihin. Ja on niitä, jotka eivät tule enää pääsemään. En ole mikään pyhimys ja on tietenkin totta etten ole, niin kuin ei kukaan muukaan ihminen, varustettu niin laajalla katsontakannalla, että kaikki puolet ymmärtäisin jokaisesta mahdollisesta asiasta. Sen verran valotan itsestäni, että yritän tarjota apua, kun sille näen tarvetta ja osaamiseni sen mahdollistaa. Eilen autoin yhtä tänä keväänä ammattiin valmistunutta hakemaan työmarkkinatukea. Vielä tänäänkin liikutti hänen puolestaan. Suomi on menossa paljon huonompaan suuntaan, enkä totisesti sitä toivo.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 504
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #34 : 16.06.20 - klo:17:30 »
En paljoa ole tuota 430-kampanjaa seurannut, vain Keskuskauppakamarin johtajan purkaus Lähetysseuraa kohtaan on jäänyt mieleen. Olen miettinyt kyseisen johtajan syövän omaa uskottavuuttaan somepäivityksillään niin, etten häntä enää osaa oikein vakavasti ottaa.

Ja täytyy sanoa, ettei tasapuolisuus oikein ole esim. Keskuskauppakamarin vahvimpia puolia.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #35 : 16.06.20 - klo:17:36 »
Mielestäni rakentavan keskustelun lähtökohta voisi olla, ettei yhtä ryhmää yhteiskunnassa käsiteltäisi homogeenisena joukkona. Esim. yrittäjät ovat ahneita - ja kyllä myös niitä veronvälttelijöitä. Osa keskustelijoista tosin näyttää kirjoittaneen täällä yli 16000 kertaa, mutta ei vaivaudu lukemaan 40 rivin tekstiä. Toki en pidä itseäni niin erinomaisena, että odottaisin kaikkien lukevankaan pidempiä viestejä. Veroasiat kun eivät ole niitä kiehtovimpia. Tässä aiheessa se on toki se olennainen osa. Mutta kuten kirjoitin, en odottanut aiempien kokemuksien perusteella suuria. Enemmän on toivoni niissä, jotka ovat edes lukeneet.

Hyvä athv Jos joku on kirjoittanut tänne yli 10000 kertaa ei tarkoita, että hän haluaisi keskustella veroasioista eikä häntä voida siihen velvoittaa. Olen lukenut, mutta en kirjoittanut kun se ei olisi ketään ilahduttanut. Mielipiteitä on monta ja meillä jokaisella on oikeus olla pahoittamatta toisen mieltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #36 : 16.06.20 - klo:17:37 »
En paljoa ole tuota 430-kampanjaa seurannut, vain Keskuskauppakamarin johtajan purkaus Lähetysseuraa kohtaan on jäänyt mieleen. Olen miettinyt kyseisen johtajan syövän omaa uskottavuuttaan somepäivityksillään niin, etten häntä enää osaa oikein vakavasti ottaa.

Ja täytyy sanoa, ettei tasapuolisuus oikein ole esim. Keskuskauppakamarin vahvimpia puolia.

Olen samaa mieltä. Keskuskauppakamari on perinteisesti aika huonosti tuonut esiin pienten yritysten asioita. Itse olen oppinut arvostamaan Suomen Yrittäjien kannanottoja ja tukea yrittäjille. Senkään kannanotot eivät mene aina nappiin, mutta  pitää tietysti muistaa, että sekin on etujärjestö. Se ajaa oman porukkansa asiaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #37 : 16.06.20 - klo:17:40 »
Minua veroasiat kiinnostaa kyllä, mutta en jaksa ja ehdi paneutua asiaan tämän ketjun
aiheen mukaisesti.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #38 : 16.06.20 - klo:18:18 »
Minua ei verotus, raha eikä vastaavat kiinnosta kuin omia asioita hoitaessani.

Rahan ominaisuus on ikävä, se aiheuttaa usein riitaa, niin yleisesti kuin yksityisesti.
Näin työssäni laidasta-laitaan rahankäyttöä.

Kun sitä on sen verran mitä elämiseen kuluu, on hyvin.

Yhteisöjen taloudenpito eikä talouspolitiikka ole kiinnostukseni aiheita.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #39 : 16.06.20 - klo:18:41 »
...Osa keskustelijoista tosin näyttää kirjoittaneen täällä yli 16000 kertaa, mutta ei vaivaudu lukemaan 40 rivin tekstiä. Toki en pidä itseäni niin erinomaisena, että odottaisin kaikkien lukevankaan pidempiä viestejä. Veroasiat kun eivät ole niitä kiehtovimpia. Tässä aiheessa se on toki se olennainen osa. Mutta kuten kirjoitin, en odottanut aiempien kokemuksien perusteella suuria. Enemmän on toivoni niissä, jotka ovat edes lukeneet.

..."Ei vaivaudu lukemaan 40 riviä tekstiä".

Aina välillä joku alkaa "höyryämään" siihen tapaa että itse alan pohtia missä nyt oikein mennään.
Valitettavasti jopa minäkin ollen kyllä siihen syyllistynyt ja sitä ei minusta katsota hyvällä körttifoorumilla, niin olen ainakin kokenut.

Kun aloititte kirjoittamaan aiheesta, odotin hyvinkin paljon aiheen sisällöstä ja että nyt saadaan keskustelua muustakin kuin vaan päivän perussetistä.

Mutta ei,  nyt näyttää vähän siltä että ainakin minä henkilökohtaisesti sanoudun irti tästä keskustelusta. Siksi että minulle tulee tunne että joku alkaa pakottamaan minua tekemään jotain  ja valitettavasti se ei toimi.

Tulipa muuten luettua kaikki viestit tästä aiheesta.

Minusta te saatte itse syyttää itseänne siitä miten keskustelu jatkuu.

Hyvää juhannusta. Toiv. Bengt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #40 : 16.06.20 - klo:18:55 »
Suurimmat menoerät lienevät sosiaali- ja terveystoimessa ja koulutuksessa. Elinkeinoelämä on tähän asti voinut luottaa koulutettuun ja hyvinvoivaan väestöömme niin työvoimana kuin kuluttajinakin. Pitääkö se asiaa itsestäänselvyytenä? Ei koulutus ja hyvinvointi ilmaiseksi tule.

Ammattikoulutuksesta on kyllä jo sen verran leikattu, että aina ei ole voineet yrittäjät enää luottaa siihen, että  koulutettua väestöä olisi tarjolla. Tästä olen muutaman pienyrittäjänkin kanssa keskustellut (mm. kampaajan ja maalausfirman pomon).

Voisihan ammattikoulutuksen tietysti perinteiseen oppipoikatyyliinkin toteuttaa. Oppisopimus järjestelmänä on olemassa, mutta ainakin kymmenen vuotta sitten (jolloin viimeksi olin asian kanssa tekemisissä) niitä paikkoja oli todella vaikea saada, eli yrittäjiä ei kiinnostanut tuolla tavoin väkeä itselleen kouluttaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #41 : 16.06.20 - klo:19:18 »
Valitettavasti julkisen talouden purkutalkoot alkavat viimeistään syksyllä tämän tai seuraavan hallituksen toimesta. Mielestäni en väheksynyt julkisen talouden merkitystä, vaan totesin, ettei meillä ole siihen varaa nykymuodossa. Enkä edes esitä, mistä leikkaukset alkaa. Sitä varten meillä on edustuksellinen demokratia. Jos siihen luottaisimme...

Se on siitä kiinni mitä halutaan. Itse äänestämällä kannatan julkisen talouden purkutalkoiden sijasta kireämpää verotusta. Kaikkea kivaa kun ei voi saada, niin mieluummin niin päin. Koskaan en ole omaa verotaakkaani kironnut. Sitä kyllä aikoinaan, kun postiluukusta 1987 tuli silloisen hallituksen "Verotuksesi kevenee!" -mainos.

Ja tämä veronkiristystoiveeni koskee muitakin kuin yrityksiä. Myös palkansaajia, ja joitakin alv-kantoja ja valmisteveroja yhtä lailla.

Julkisesta taloudesta on vaikea keksiä sellaista leikattavaa, mikä ei heikentäisi myös yritysten asemaa. No, ehkä Suomen Yrittäjien taannoin ehdottama yritystukien leikkauslista... Jos nyt ajattelee mitä siellä on isoja menoluokkia, niin sote-puoli ja koulutus. Terveydenhuollon yksityistysten en ainakaan uskoisi tuovan säästöjä (tästä minulla on ehkä hieman omakohtaistakin kokemusta, sillä olen työskentellyt terveydenhuollon tietojärjestelmien parissa sekä julkisella puolella sekä yksityisessä yrityksessä, jolta julkinen ostaa palvelua). - Okei, kertaeristä ne hävittäjähankinnat - mutta kun vaihtoehto taitaisi olla tänne Nato meitä puolustamaan, niin ehkä ei...

Minusta verotus aiheena on kyllä oikein kiinnostava, mutta valitettavasti minun pitäisi juuri nyt kirjoittaa ihan muuta. Ja kyllä mielelläni (sitten joskus kun on aikaa) lukisin esim. käytännön esimerkkejä siitä, millaisia vaikeuksia yrittäjillä liiketoiminnassaan voi olla! Itse tunnen joitakin pienyrittäjiä, eikä näytä että suuria vaikeuksia olisi ollut, mutta ei siltä pohjalta varmasti kattavaa kuvaa voi muodostaa.

Isoin asiahan olisi saada työllisyys paremmaksi, sillä ratkeaisi moni muukin. Itsehän olen pitkäaikaistyötön eli yhteiskunnan tuottamaton loinen. Haastatteluihin olen vielä näin yli viisikymppisenä päässyt, mutta ei ole tärpännyt. Olisiko yrityksillä ehkä vähän ennakkoluuloja myös?  (Ja se muu mitä pitää kirjoittaa - no, työkkärin luvalla opiskelen osaamistani päivittääkseni, ja yksi harjoitustyö pitäisi ennen juhannusta pullauttaa maailmaan.)
« Viimeksi muokattu: 16.06.20 - klo:19:26 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #42 : 16.06.20 - klo:19:19 »
Tunnen ammattikoulun ahdistuksesta jotain loppuunpalaneen opettajatuttuni kautta. Toivottavasti kehitys ei jatku siihen suuntaan.

Lähetysseuran toimintaa voi toki kritisoida. Joidenkin mielestä se on siirtänyt painopisteen liiaksi alkuperäisestä julistustehtävästään kehitysavun ja ihmisoikeustyön suuntaan. Politiikaksihan tasa-arvon puolustamistakin voi kutsua. Minusta ei kuitenkaan mustamaalaamiseksi.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #43 : 16.06.20 - klo:23:42 »
Onkos se niin jossakin muussa yhteydessä, että kun valitaan jokin ihmisryhmä kohteeksi ja esitetään siitä yleistäviä negatiivissävytteisiä väitteitä, niin siitä käytetään kovempiakin termejä kuin mustamaalaaminen? Miten tämä yrittäjien tikun nokkaan nostaminen ja ympärillä haukkuminen siitä eroaa?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miksi Lähetysseura on mukana mustamaalamassa yrittäjiä
« Vastaus #44 : 17.06.20 - klo:04:02 »
Kampanja vastustaa epäoikeudenmukaista toimintaa eikä mitään ihmisryhmää. Jos katsot sen paheksuvan yrittäjiä henkilöinä, itse asiassa myönnät samalla itsekkään ahneuden kuuluvan kaikkeen yrittämiseen. Olen ymmärtänyt kuitenkin, että et tätä mieltä ole.