Äänestys

Mikä vaikuttaa eniten ostopäätökseesi?

Hinta
12 (33.3%)
Luonnonmukaisuus
0 (0%)
Eettisyys
4 (11.1%)
Kotimaisuus
2 (5.6%)
Laatu
13 (36.1%)
Muoti
0 (0%)
Äiti/Isä/Puoliso
0 (0%)
Jokin muu
5 (13.9%)
Ei mikään
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 33

Äänestys päättynyt: 21.03.06 - klo:15:31

Kirjoittaja Aihe: Kulutuksen motiivit?  (Luettu 11640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

satman1

  • Vieras
Lähitavallista vai kaukoluomua?
« Vastaus #15 : 29.03.06 - klo:13:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Asetatteko muuten edelle lähellä tuotetun tavallisen vai kaukana tuotetun luomun?


Tässä tulee vastausta haettaessa avuksi termi 'ekologinen selkäreppu'. http://www.edu.fi/TEEMAT/KEKE/kulutus/valinta.html#ekologinen_selkareppu. Asianharrastajien tuntema tutkija Michel Lettenmeier, joka on perehtynyt myös joukkoliikenteeseen, on käyttänyt työkalunaan myös käsitettä 'mips' laskiessaan kulutuksen ympäristöllemme aiheuttamaa rasitusta.

.................................................................................................................    :-k

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #16 : 29.03.06 - klo:13:34 »
Luomua sinällään en aseta minkään edelle. Täällä kun Pohjanmaalla asustelee, niin vihanneksia ja juureksia voi käydä hakemassa säkin suoraan viljelijältä jos tarvis on. Ei tartte kaupasta raahata niitä pottuja, syksyllä nostaa omasta maasta ja sitten kun loppuu niin haet perunafarmarilta säkin... Voi olla pk-seudulla vähän vaikeampaa käydä viljelijältä hakemassa säkillinen perunoita, K-kaupasta kai ne on siellä kotiin kannettava...

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #17 : 03.04.06 - klo:15:14 »
Itse oon kyllä ehdottomasti lähiruuan kannattaja. Kun vaan ajatteleekin kuinka paljon tavaraa roudataan ympäri maailmaa, että me saatais sitä ja tätä. Se tuntuu myös niin hassulta, että halpatuontivaatteessakin saattaa olla osat ympäri ympäri maailmaa, mistä vaan halvemmalla saadaan.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #18 : 05.04.06 - klo:22:29 »
Olipas tuskallinen äänestys. Eettisyys pitäisi minusta olla tärkeintä, mutta ihminen kun vain oon niin ... äh... tuntuupa pahalta... hinta. Mutta ei se ole ainoa mikä ratkaisee!! Ostoskäyttäytyminen on minusta yksi todella iso äänestyslippu, jolla voimme vaikuttaa erittäin paljon siihen, että millainen paikka maailma on sinulle ja minulle ja sille bangladeshiläiselle pikkutytölle ja siihem, että millainen se on 10 vuoden päästä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Kulutuksen motiivit
« Vastaus #19 : 20.06.06 - klo:06:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
... kyse on kai enemmänkin arvovalinnoista.


Pirkka kesä-heinäkuu 2006, s. 78:
  "Paljonko yhden tietokoneen valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja? Ekotehokkuuskonsultti Michael Lettenmeier tietää vastauksen. Lettenmeierille myönnettiin toukokuun puolivälissä Keskon Kestävän kehityksen 6000 euron suuruinen palkinto.
  Lettenmeier käyttää ekotehokkuuden laskutikkunaan ns. MIPS-laskentaa. Lyhenne MIPS tulee englannin kielen sanoista Material Input per Service Unit.
  'Käytän termiä ekologinen selkäreppu, joka kuvaa sitä materian määrää, joka on tarvittu jonkin tavaran aikaansaamiseksi alkaen raaka-aineiden kaivamisesta maasta.'
  'Esimerkiksi yksi henkilöautolla kuljettu kilometri kuluttaa keskimäärin puolitoista kiloa uusiutumattomia luonnonvaroja, kun taas kilometri bussilla kuluttaa niitä vain kolmesataa grammaa.'
  L. on kymmenen viime vuoden aikana opettanut MIPS-laskentaa eri yrityksissä ja yliopistoissa sekä ohjannut pariakymmentä opinnäytetyötä. Hän on myös kääntänyt ja julkaissut suomeksi kirjoja ekotehokkuudesta.
  'Asia on tärkeä', L. korostaa. 'maapallon luonnonvaroja kulutetaan kaksi kertaa enemmän kuin olisi varaa. Lisäksi kulutus jakaantuu epätasaisesti. Yksi viidesosa maapallon ihmisistä kuluttaa
neljä viidesosaa luonnonvaroista.'
  Luonnonvarojen kulutusta olisi ehdottomasti vähennettävä ja ekotehokkuutta lisättävä. Se edellyttää Lettenmeierin mukaan uusia toimintatapoja niin kotitalouksissa ja yrityksissä kuin poliittisessa päätöksenteossakin.
Entä se tietokoneen ekologinen selkäreppu?
  'Se painaa noin puolitoista tonnia.'"



........................................................................................................................ :neutral:


.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #20 : 18.07.06 - klo:00:05 »
Hinta, mutta kotimaista pyrin ostamaan, jos se vain on taloudellisesti mahdollista.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #21 : 18.07.06 - klo:12:33 »
Nykyään tuntuu olevan kovin vaikeaa elää ns. normaalia elämää, ilman hillitöntä kuluttamista. Kuluttamisesta on tullut koko yhteiskuntaa hallitseva itseisarvo. Enkä voi väittää tässä uusissa farkuissa istuessani, että olisin itse yhtään parempi.
Itse yritän suosia laadukkaampaa, vaikka se olisikin sitten hieman kalliimpaakin. Tosin merkki ei nykyään enää sekään takaa paljon, tuntuu oikeastaan että samat vaatteet tai mitkä tahansa muut tavarat vain myydään kalliimmalla ainona "parannuksena" merkki.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #22 : 22.07.06 - klo:00:57 »
En voi aivan allekirjoittaa Lauran edellistä väitettä, siitä että laatu olisi aina samaa, vaikka se paljolti totta onkin. Tottakai on yksi lysti mistä halpaketjusta vaatteet ostaa, toki kaikki kestämättömiksi tehtykin, mistä halvimmin saatu!
Käsityönä mittojen mukaan tehty on tietenkin aina oma lukunsa, mutta myös kaupassa ostetuissa on huimia eroja. Esimerkiksi miehen puvusta näkee kyllä kymmenen metrin päähän onko se laadukas ja laatu yleensä maksaa. Toki kirppikseltäkin voi löytää laatupuvun halvalla.

Syömisten ja muiden laatuun kyllä koitan panostaa. Ne senttinsä (ja ehkä jopa euronsa) voi niin nopeasti turhempaankin käyttää. Kun syödä kuitenkin pitää, niin miksei egologisesti ja hyödyllisesti?
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #23 : 22.07.06 - klo:16:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Nykyään tuntuu olevan kovin vaikeaa elää ns. normaalia elämää, ilman hillitöntä kuluttamista. Kuluttamisesta on tullut koko yhteiskuntaa hallitseva itseisarvo. Enkä voi väittää tässä uusissa farkuissa istuessani, että olisin itse yhtään parempi.
Itse yritän suosia laadukkaampaa, vaikka se olisikin sitten hieman kalliimpaakin. Tosin merkki ei nykyään enää sekään takaa paljon, tuntuu oikeastaan että samat vaatteet tai mitkä tahansa muut tavarat vain myydään kalliimmalla ainona "parannuksena" merkki.
On sillä merkilläkin jonkin verran väliä. Itse ainakin olen todennut Leviksen farkut huomattavasti pilipalifarkkuja kestävämmiksi tuotteiksi, hintaeroakaan ei ole kuin jokunen kymppi jos sitäkään ja se kuittaantuu jopa moninkertaisella kestolla. Tietyn merkkiset vaatteet ovat usein myös kautta linjan saman tyyppisiä ja näköisiä, minkä vuoksi tulee usein huomaamattaankin ostettua tietyn merkkisiä vaatteita. Erityisen tärkeäksi merkki muodostuu, jos haluaa ostaa hyvät kengät. No-name kenkiä en ottaisi kovin herkästi edes ilmaiseksi, kokemusta noista on sen verran. Hyvät nahkakengät tuntuvat ilman alennuksia maksavan vähintään 150€, useimmiten 200€. Tuosta voikin sitten ihan itse päätellä, onko mahdollista että 39€ nahkakengät olisi valmistettu yhtä huolella ja laadukkaista materiaaleista. Myös Hannan viittaus miehen pukuun oli poikkeuksellisen onnistunut, myös puvun valmistus- tai oikeastaan suunnittelumaa on melko helppoa päätellä jo ulospäin. Seppälän ja Ermenegildo Zegnan puvuissa on todellakin huomattava ero... Itse en sanoisi että en voi aivan allekirjoittaa Lauran väitettä, vaan sanon, että en menisi tuollaista vakavalla naamalla edes väittämään.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #24 : 22.07.06 - klo:21:03 »
Eipä ole tätä keskustelua tullut seurattua, niin laitanpa tähän omat kriteerini. Siis syömisessä joudun toteamaan, että opiskelijan budjetilla yleensä halvinta mitä löytyy. Tosin joitakin poikkeuksia on, kuten vaikkapa se, että kotimaista suosin, jos vain mahdollista eli hintaero ei päätä huimaa. Vaikkapa liha on sellaista, että ulkomaista en koskaan osta, en osaa sanoa miksi. Muuten on ihan sama, onko se Pirkka vai Rainbow vai mikä merkki. Toki yritän suosia vaikkapa reilua kauppaa tms. mutta monesti hinta eroaa niin paljon että otan sen halvemman vaihtoehdon.

Vaatteissa on eri kriteerit. Pakko myöntää, että yleensä hinta korreloi laatua. Otan yleensä siitä puolesta välistä. Kalleimpiin ei ole varaa, mutta halvemmat tiedän kokemuksesta, että ne ei kestä pitkään. Kympin college-paidat tuntuu jo kaupassa niin nukkaantuneilta, että voi voi. Joskus olen tehnyt testiä, että olen vain ottanut sovitettavaksi muutamia farkkuja ja vasta parhaimmat valittuani katsonut hinnan. Yleensä ne istuvimmat ja parhaimman näköiset on niitä kalleimpia. Kuitenkin joskus tulee yllätyksiäkin. Sen jälkeen teen ostopäätöksen. Vaikkapa farkkuihin en kyllä pistä 100 euroa missään nimessä. Semmonen 70 rupeaa olemaan jo aika kipurajalla. Viimeisimmät löysin alennusmyynnistä hintaan 49,90. Olisi tehnyt mieli semmosia 14,90 farkkuja ihan hinnan takia, mutta voi että ne oli huonot jalassa, en yhtään tykännyt. Mitenkään merkkiuskollinen en missään ole. On sitä kuitenkin jo jonkin verran oppinut äkkiseltään sanomaan, mikä on kestävää ja mikä ei. Vaikkapa osa vaatteista näyttää jo kaupassa nuhjaantuneilta ja helposti nukkaantuvilta. Ja farkuistakin jotenkin näkee jo ensisilmäyksellä vähän laatua, en osaa sanoa miten, mutta kyllä niissä jokin ero on, kun ilman hintalapun katsomista jo yleensä osaa laittaa ne hintajärjestykseen.

Olisi hienoa suosia kotimaista, mutta kun ei ole aina varaa niin ei. Useimmat vaatteeni taitaa valitettavasti olla jostakin vinku-Intiasta, pakko myöntää. Yksi marimekon jokapoika-paita (lahjaksi saatu) minulla oli pitkään, mutta nyt vein sen jo kirpparille, kun se oli aika pieni, kun oli ollut jo niin monta vuotta, että hihat jäivät lyhyeksi, kun satuin vielä pari vuotta takaperin kasvamaan. Se oli todella kestävä, mutta olihan se kotimainenkin ja marimekon.

No, loppuyhteenvetona pitää varmaan laittaa, että on minulla tietyt kriteerit, mitä suosin, mutta "liikaa" en rupea maksamaan.  Merkeille en kumarra ja kotimainen ohittaa ulkomaisen, jos hinta sallii.

Semmosta tällä kertaa.  :)
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #25 : 07.02.13 - klo:06:03 »

   Tähän olen tullut. Tässä olen. Tällä menen, nimittäin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #26 : 07.02.13 - klo:15:52 »
Varattiin ja maksettiin matkamme vaimon kanssa Israeliin, Jerusalemiin ja Kuolleelle merelle. Kulutuksen motiivina on ystävyys Israelin kansaan ja maahan. Hengellinen kannanotto Raamatun kautta ja poliittinen kannanotto kaikista muista syistä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #27 : 07.02.13 - klo:15:57 »
Varattiin ja maksettiin matkamme vaimon kanssa Israeliin, Jerusalemiin ja Kuolleelle merelle. Kulutuksen motiivina on ystävyys Israelin kansaan ja maahan. Hengellinen kannanotto Raamatun kautta ja poliittinen kannanotto kaikista muista syistä.

Taisin olla vaimoni kanssa samalla matkalla, mutta eri syystä eli kulkutaudin riivaama ja utelias
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Kulutuksen motiivit?
« Vastaus #28 : 07.02.13 - klo:16:19 »
Meidän kulutuksen motiivit ovat nykyisin lähes yksinomaan tarpeellisen ja käytännöllisen ostaminen tai lahjoittaminen. Eilen lapsenlapsi sai kaksi vuotta entistä uudemman Mitsubishi Carisman ajettavakseen kun entinen ei enää kelvannut katsastajalle. Tai Matti ei alkanut remonttia rahoittamaan ja osti lehti-ilmoituksn perusteella, ei toki näkemättä ja kokematta, uudemman.

Lapsiperheellä pitää olla auto, muuten me ei nähtäisi ihania pikku-akkoja kuin joskus. Niiden äiti käy myös keikkahommissa milloin missäkin.

Koko autonosto meni kuin ihmeenä. Saatiin kosla puolta halvemmalla kuin autoliikkeistä.
Auttaminen on hyvä motiivi mielestäni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)